Fitness Seller

[Rippetoe] Inseminator's log

• Topic Starter Topic Starter
Sterk al!!
Al is het raar det je 5x100 deadlift en 3x5x127.5 squat.

Ofwel pak je deadlift te licht, ofwel (en ik denk dat het eerder zo is) squat je niet diep genoeg.

Iig keep up the good work.
Dit komt omdat ik langer squat dan deadlift (deadlift deed ik pas 2 maanden voordat ik met dit schema begon). Hierdoor was mijn startgewicht op de deadlift lager dan de squat. Daarnaast stijgt de squat met 7,5kg per week, en de deadlift maar met 5kg per week. Ik zit er wel aan te denken om nu 2 keer per week de deadlift te doen, om dit recht te trekken. :)

De squats zijn overigens parallel.

Laatst bewerkt:
Gisteren weer ff getraind.

Squat 3x5 115kg Ging prima
Benchpress 3x5 72.5kg Ging ook prima
Deadlift 3x5 105kg Ging prima, maar ik merk wel dat het pittiger wordt.

Deadlift begint zo ook al mooi recht te trekken met de squat :)

Gisteravond de laatste sessie van deze week gehad. Allereerst de squat met 117.5kg. Ging goed, maar je krijgt het er echt wel warm van zeg :p Daarna kwam de overhead press, met 50kg. Deze ging ook goed. Vervolgens kwam de pull up. Dit lukte ook met 3x5. Binnenkort ga ik de pull up dus maar eens proberen met wat extra gewicht (momenteel doe ik alleen lichaamsgewicht) Dat zal wel pittig worden, denk ik...

Mooie progressie gemaakt! Het probleem met de DL heb ik ook. Misschien zit het ook tussen de oren als je al langer squat dan DL. Het zijn zo snel van die enorme gewichten om te trekken...

Gisteren mocht ik weer aan de bak :p

Squat 3 x 5 x 120 Ging goed, ik kreeg het er wel warm van
Benchpress 3 x 5 x 75 Ging ook goed, maar het was toch nog wel redelijk doorzetten voor de laatste herhaling in de laatste set.
Chin ups 3 x 5 x bw + 5kg. Ging ook goed. De laatste 2 herhalingen van de laatste set waren wel pittig.

Ik ben benieuwd of de 3 x 5 x 80kg me nog lukt dit jaar. Dat is eigenlijk wel mijn doelstelling voor de benchpress :D

Sessie van vandaag;

Allereerst de squat: 3 x 5 x 122.5kg Ging goed
De overhead press 3 x 5 x 52.5 gelukt! PR!! :cool:
Als laatste de deadlift 1 x 5 x 110kg. Ging ook goed. Ook nieuw PR, maar hier zit nog wel wat meer rek in.

Al met al een geslaagde sessie :D

Laatst bewerkt:
Mn squat bleef op den duur hangen rond 105-107,5 en mn deadlift niet dus die bleef stijgen. Zo komt je deadlift wel verder dan je squat na een tijdje. En is je OH press echt strict of gebruik je een beetje legdrive, zo ie zo netjes, mn oh press blijft nu ook een beetje hangen

Redelijk strict tot strict denk ik. Mijn benen staan in principe gewoon stil. Het is wel pittig idd, die press. Volgende keer mag ik de 55kg proberen... Wel leuk om even te proberen, maar ik verwacht niet dat ik veel reps ga halen :p

Tijd voor een update! Vrijdag is het helaas niets geworden met het trainen, ivm zo'n 30cm sneeuw en chaos op de wegen. Daardoor had ik niet zoveel zin om 7km door die ellende te fietsen :P

Gisteren lag al die sneeuw er nog, maar de wegen waren inmiddels al wel weer een stuk beter begaanbaar. Tijd voor een nieuwe sessie dus!

• Allereerst de squat, met dit maal 125kg. Ging goed, maar was wel redelijk zwaar. Mijn doelstelling is in ieder geval dat ik dit jaar de 3 x 5 x 130kg pak.

• Als tweede kwam de benchpress, met 3 x 5 x 75kg. Ook deze heb ik gehaald, maar niet met gemak... De 77.5kg kan ik er volgende keer nog wel uitpersen, denk ik, maar ik vrees dat ik weer op de 80kg blijf steken :o

• Dan, als laatste, de pull up. Deze ging goed met 3 x 5 x BW (83kg)

Vanmiddag weer even getraind. Normaal train ik 's avonds, als ik uit werk kom. Dit maal begon ik om 13:00 uur. Zelf had ik wel het idee minder energie te hebben dan normaal, waarschijnlijk omdat ik minder had gegeten (shake, brinta + 400ml melk, 3 plakken brood met ham, en een glas melk.)

- Squat
3 x 5 x 120 kg
Eigenlijk was het de bedoeling om 127.5 kg te pakken, maar dit heb ik niet geprobeerd, 120 ging al redelijk zwaar...

- Press
Aangezien ik vorige keer de 3 x 5 x 52.5 kg heb gehaald, was het nu tijd voor een verhoging; 55kg. Dit ging niet zo goed. In totaal heb ik 8 reps gehaald. :x

- Chin up
Als laatst kwamen de chin-ups. Deze gingen goed met 3 x 5 x bw (83kg) + 5kg

Na een korte deload periode, vanwege de kerstdagen etc, was het vandaag weer eens tijd om wat gewichten te verplaatsen.

- Squat
3 x 5 x 122.5kg
Na vorige keer een iets lager gewicht te hebben gepakt, leek het me verstandig weer verder te gaan vanaf dit gewicht. Dit ging goed.

- Benchpress
3 x 5 x 80 ( PR!! :cool:)
Hij is gelukt! Ging nog vrij redelijk. De laatste 2 reps van de laatste set moest ik wel even doorzetten. Deze heb ik iig in mijn zak. :p

- Deadlift
1 x 5 x 115kg (PR!! :cool:)
Ook gelukt. Het was wel redelijk pittig, maar er zit zeker nog wel meer in wat de deadlift betreft.

130kg squat wordt hem niet meer dit jaar, vrees ik.. Dit was ook nog een van de doelstellingen voor dit jaar. Aangezien ik nu ben verder gegaan waar ik vorige keer zat, wordt het dit jaar niet meer dan 125 helaas. Naja, volgende week pak ik die hopelijk :D

Waarom doe je je DL 3*5? Volgens Rippetoe is 1*5 per week het maximale ivm je herstel. Dan kan je ook zwaarder pakken! Ook in de door jouw genoemde wiki-site wordt er maar over 1 werkset voor DL gesproken.

Ik ben zelf ook bezig met Rippetoe. Je heb mooie gains gemaakt man hoop dat dit mij ook gaat lukken!

Waarom doe je je DL 3*5? Volgens Rippetoe is 1*5 per week het maximale ivm je herstel. Dan kan je ook zwaarder pakken! Ook in de door jouw genoemde wiki-site wordt er maar over 1 werkset voor DL gesproken.
Foutje in mijn post. Dat moet 1 x 5 zijn inderdaad :p

Ik ben zelf ook bezig met Rippetoe. Je heb mooie gains gemaakt man hoop dat dit mij ook gaat lukken!

Thanks! Wat gewichten betreft is het wel mooi vooruit gegaan idd! :) Verschil is denk ik ook dat je nu 'gedwongen' wordt om de gewichten te verzwaren. Voorheen had ik al gauw iets van 'dit is wel zwaar genoeg', en verzwaarde ik dus minder snel. Met starting strength heb ik dat gevoel ook wel, maar dan moet je volgens het programma toch verzwaren, en dan blijkt vervolgens vaak dat je dat zwaardere gewicht ook nog kunt pakken.

Wat ik er iig van heb geleerd, is om eerder zware gewichten te proberen, en niet te lang bij een gewicht te blijven hangen omdat het zwaar genoeg is. Dus in ieder geval proberen of je een zwaarder gewicht ook kunt pakken als het huidige al zwaar aanvoelt. :)

Laatst bewerkt:
Bijna vergeten.. Gisteren weer ff een sessie gehad.

- Squat
3 x 5 x 125kg
Ging goed. Kreeg het er wel teringwarm van :p

- Overhead press
3 x 5 x 55kg
Dit ging minder goed. In totaal heb ik 9 herhalingen gehaald (4,2,3). Dit was iig 1 meer dan de vorige keer. :cool: Na de volgende keer dus resetten als het weer niet lukt!!

Ik kreeg trouwens nog een tip van een kerel om bij de OH press de duim aan de zelfde kant van de stang te houden als mijn vingers. Dus geen duim achter de stang grijpen. Dit omdat dit beter voor je schouders zou zijn. Het lijkt mij echter dat het minder veilig is om geen duim achter de stang te houden ivm het wegglippen van de stang uit je hand. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? ???

- Pull ups
3 x 5 x BW (83kg)
Ging goed, hoewel ik de laatste 2 reps van de laatste set wel ff moest doorzetten. Binnenkort maar eens proberen te verhogen met 2.5kg oid.

Alleen bij je squats je duim aan dezelfde kant houden. Bij presses niet, hij kan dan uit je handen vallen en je blesseren.

Ik heb besloten om voorlopig met rippetoe te stoppen. Sinds vorige week traint een andere maat ook mee, en het is wat onhandig om steeds met de verschillende gewichten te wisselen. (Aangezien hij nog helemaal moet beginnen) Ik was van plan om er binnenkort sowieso een eind aan te breien, aangezien ik met de meeste oefeningen niet heel snel meer vorder. (Squat en DL verbeteren nog, maar die pak ik dan wel apart met het nieuwe schema)

De bedoeling is nu om eerst een tijdje een massa schema te pakken, om daarna misschien nog eens een tijdje Starting Strength pakken. Gevolgd door een Bill Starr of Texas Method.

Tegen die tijd update ik het log wel weer, of maak ik een nieuwe aan. :D

Nog ff een update over mijn ervaringen met Starting Strength.

Terugkijkend ben ik zeker blij dat ik het schema heb gevolgd. Volgens mij ben ik flink vooruit gegaan in kracht op de betreffende oefeningen. Afgelopen weekend heb ik bijvoorbeeld even een ander schema gevolgd met een nieuwe trainingsmaat erbij. Toen hebben we oa ook de dumbbell incline chestpress en de dumbbell shoulderpress gedaan. Hierbij merkte ik dat ik veel meer gewicht kon pakken dan voorheen :cool:

Misschien heeft iemand hier ook nog iets aan: Voor en nadelen van het schema, zoals ik die heb ervaren;

Voordelen

• Je wordt als het ware gedwongen om gewichten te verhogen als je de reps haalt. Hiermee voorkom je dat je op een bepaald gewicht blijft plakken omdat je het toch al wel zwaar genoeg vindt.
  • De sessies zijn goed te doen. Ik ben meestal 1 tot 1½ uur kwijt per sessie.
  • Uitdagend. Ik had zelf steeds zin in de volgende sessie, om te kijken of ik het volgende gewicht kon pakken. :p
  • Duidelijke, heldere documentatie beschikbaar.
  • Bewezen succesvolle methode, daardoor zijn er ook veel logs beschikbaar waarmee je je eigen vooruitgang kunt vergelijken.
  • Goede progressie mogelijk!

Nadelen

• Niet zozeer een nadeel van het schema, maar meer van mijn fitness centrum: Kleinere stappen dan 2.5 zijn niet mogelijk waar ik train. (1.25kg is het kleinste gewicht)
  • Na een tijdje kan het misschien eentonig worden, aangezien je een beperkt aantal oefeningen uitvoert.

Wtf kloppen die stats onder je naam? Want dan squat je gwn 3x bw, respect en karma voor je als je dat doet

Terug
Naar boven