Fitness Seller

Rippetoe voor beginners!

Bezoekers in dit topic

Rippetoe voor beginners:
Veel mensen (vooral beginners en jonge bodybuildertjes) vragen wat Rippetoe is en hoe het werkt, hiermee spammen ze het forum dus dacht ik dat het tijd was voor een artikel waarin alle vragen beantwoord worden.

Rippetoe gaat om “compound” oefeningen, dat zijn oefeningen waarmee je meerdere spiergroepen traint, het tegenovergestelde daarvan zijn “isolatie” oefeningen. Maar die zitten niet in Rippetoe. Meer hierover vind je hieronder! Je doet overal 3x5 behalve bij Deadlift en Chins/Dips, Deadlift is hierbij een supersetje waarbij je echt op je maximale gewicht doet, dus niet 3x5! Zorg er ook voor dat je de techniek goed doet! Als je de techniek eenmaal goed kan dan zou het goed zijn als je probeert elke week in gewicht te verhogen. Dit noem je microloaden.

Het schema:

A:
Squat 3x5
Deadlift 1x5
Bench Press 3x5
Dips 2x8

B:
Squat 3x5
Military Press 3x5
Barbell Rows 3x5
Chins 2x8

Je doet in week 1: A - B - A, in week 2: B - A - B, enz. Je doet dus elke dag Squats. Een fout die door veel beginners gemaakt word is dat ze in het begin veel te snel meer gewichten gaan doen waardoor ze na een tijd vast komen te zitten. In het begin lijkt het makkelijk te zijn maar het word steeds zwaarder. Dit is niet HET schema, bodybuilders die al langer BBen doen misschien 3x5 deadlift of misschien zelfs 5x5. Chins en Dips zitten niet in het beginschema van Rippetoe maar pas in het schema van de gevorderde Rippetoe'er.

De oefeningen:
Squat
Deadlift
Bench Press
Military Press
Barbell Rows
Dips
Chins

Je kan zelf nog isolatie oefeningen doen om kleinere spiergroepen extra te trainen omdat die misschien achter komen te liggen. Bijvoorbeeld Dumbbell Curls of Tricep Extentions. In het begin beginnen met minder gewicht dan dat je maximaal zou kunnen om de techniek onder de knie te krijgen! :D

Tot slot:
Verder is het uiteraard belangrijk dat je voeding en rust goed is want anders kom je nergens. Meer daarover lees je in de Sticky’s in het voedinggedeelte: klik! Verder heeft Mark Rippetoe ook nog een boek geschreven over zijn schema: klik!

Als jullie verbeteringen hebben of opmerkingen hoor ik het graag en verbeter ik het voor je! :D

Keranos.
 
Laatst bewerkt:
me bitchin... geen persoonlijk aanval ofzo hoor voordat je me in elkaar slaat...

Je kan zelf nog isolatie oefeningen doen om kleinere spiergroepen extra te trainen omdat die misschien achter komen te liggen

Als beginner zijnde hoef je daar in 99% van de gevallen niet rekening mee te houden.

Je doet overal 3x5 behalve bij Deadlift en Chins/Dips, Deadlift is hierbij een supersetje waarbij je echt op je maximale gewicht doet, dus niet 3x5!

Rustig opbouwen als beginnner lijkt me niet onbelangrijk.


er is niet een "het schema" dit is slechts een voorbeeld ;)


Misschien ook niet onverstandig om uit te leggen wie "rippetoe" is en wat het idee erachter is. Mark rippetoe.... blbalbal watis zijn fisie en blabalabla.

check dit trouwens maar eens:
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=998224


verder vind ik het altijd leuk en interressant om artikels te lezen hoor maar ik vind ik dit wel iets té kort om de naam "artikel" te krijgen ;)

maar voor de beginners die het vertikken om zich te verdiepen in bepaalde zaken is dit ideaal:p
 
http://www.exrx.net/ zei:
Compound:An exercise that involves two or more joint movements.
oke het staat overal wel anders uitgelegd maar een isolatie oefening kan ook meerdere spiergroepen aanspreken. al is het maar als stabilisator of synergist
 
deadlift 1x5 in het begin
omdat het als beginner belangrijk is om de goede techniek onder de knie te krijgen en de oefening redelijk belastend is voor de rug

naarmate je deadlift vordert kan je gerust ook 3x5 doen me dunkt...

en ik denk niet dat er veel echte beginners zijn die 8chins na elkaar kunnen
dus dit moet ook opgebouwd worden

isolatie-oefeningen na enkele maandan rippetoe misschien

ook bijzetten dat het belangrijk is om in het de oefeningen wat uit te proberen met lichtere gewichten, om de techniek te leren

en naarmate dit goed lukt de gewichten verhogen
ook zou ik vermelden dat de intensiteit zeer belangrijk is (relatief hoog gewicht dus)
 
waarom chins en dips, dat hoort toch niet bij rippetoe?
 
Ow mij is altijd verteld dat dat wel moet. Maar is idd nog niet superlang "artikel" maar voor de beginner die verdomt om de sticky's te lezen en te zoeken is het wel nice :D
 
Euh, er staat niets ivm het verhogen van de gewichten buiten een vage vermelding dat het steeds zwaarder wordt, en als je echt niet weet wat Rippetoe is lees je daar zo over.

Elke training verhogen, beter kleine verhogingen dan grote en vast komen te zitten, microloaden op MP...

Dit lijkt mij nu net een van de meest essentiele dingen bij Rippetoe.
 
Dat is bij Bill Starr zo toch? Zo niet dan verander ik het wel ;)
 
begin anders eens is met het boek te lezen eer je er een artikel over schrijft. want je snapt het precies zelf nog niet
 
:eek:

nou bedankt :P
 
Euh, er staat niets ivm het verhogen van de gewichten buiten een vage vermelding dat het steeds zwaarder wordt, en als je echt niet weet wat Rippetoe is lees je daar zo over.

Elke training verhogen, beter kleine verhogingen dan grote en vast komen te zitten, microloaden op MP...

Dit lijkt mij nu net een van de meest essentiele dingen bij Rippetoe.

wat bedoel je met microloaden ?
 
Om een bepaald aantal keren heel klein verhogen Dus 2.5 kg bv. Dus als je je 3*5 keer een bepaald gewicht doet (30kg) Doe je de volgende training 32,5 kg. Maar alleen als je goed zit met snelheid techniek etc etc.

Mvg
 
2.5 kilo is de standaardverhoging behalve op de deadlift.

Microloaden is een zeer kleine verhoging van het gewicht, meestal kleiner dan dat wat de gewichten in de gym toelaten, dus bv een verhoging van een kilo door zelf 2 schijfjes te kopen van 05kilo.
 
Oke, staat erbij! :D
 
Chins en dips horen niet in Ripptoe als je begint!!! Lees dat stuk op het amerikaanse forum, daar staat pas dat het kan als je al langer bezig bent met Rippetoe kun je dat toevoegen.
En dat verhaal van de isolatie oefeningen snap ik ook niet, dat gaat helemaal tegen het idee van Rippetoe in.
 
oh en misschien kan je nog wat over de kerel Rippetoe zelf wat schrijven, en over zijn boek Starting strenght wat ook goed leesvoer is
 
Nee dat was voor de extra om de kleinere spiergroepen aan te spreken, voor als mensen daar behoefte aan hebben. Dat heeft idd niks met rippetoe te maken.
 
Ik post wel een link naar zn boek ;)
 
Back
Naar boven