Fitness Seller

Rippetoe

f3arl3ss

Cool Novice
Waardering
0
na een lange tijd weer naar sportschool geweest en van plan daar aan te houden....

ik doe rippetoe maar ik weet niet of ik dit zo goed heb gedaan....

Squats heb ik zo gedaan:
2x5xbar
1x5x10
1x3x14
1x2x14
3x5x14

benchpress:
3x5x20

deadlift
1x5x 20

verder zou ik ook willen weten hoe ik gewicht van de oefeningen moet vergroten gezien dat 2,5% van 10 kg niet veel is....

Hoi,

Bij je squats zou ik al geen opwarming meer doen met je gewicht waarmee je je werksets doet.

Als je schijven van 1kg hebt dan kun je daarmee verhogen. Je hoeft niet zo nodig vast te houden aan procenten, verhoog gewoon het gewicht met het kleinste stapje dat je kan de volgende keer, maar ik heb toch het gevoel dat je meer gewicht aankon, misschien ligt het ook aan de manier van tikken hier:

de bar weegt al 20kg -gesteld dat je met een "lange bar" squat, deadlift en benchpresst.

Hang je dan 14 kg in totaal aan, of 14kg aan elke kant of neem je een korte baar en hang je daar 2 kg aan?

Ik zou wat meer gewicht gebruiken om te trainen hoor, vooral bij het squaten en deadliften. Denk dat je gewoon wat met de stang moet oefenen als je de techniek nog wilt leren. Maar niet om echt werksets mee te doen.

Het gaat er niet om of het veel of weinig is als het maar meer is. 1% betekend een progressive overload en zal dus een groeiprikkel afgeven. Bij een programma als rippetoe is het belangrijk zo lang mogelijk die progressie vol te houden. Rippetoe zelf start met zijn beginners ook gewoon met een lege bar.

na een lange tijd weer naar sportschool geweest en van plan daar aan te houden....

Squats heb ik zo gedaan:
2x5xbar
1x5x10
1x3x14
1x2x14
3x5x14

benchpress:
3x5x20

deadlift
1x5x 20

verder zou ik ook willen weten hoe ik gewicht van de oefeningen moet vergroten gezien dat 2,5% van 10 kg niet veel is....

Bij iedere oefening opwarmen, opwarming van rippetoe ziet er zo uit:
2x5xbar
1x5x50% van werkset, overslaan als je nog lage gewichten gebruikt
1x3x70%
1x2x90%

Je squat is inderdaad wel laag tegenover benchpress en deadlift. Als je merkt dat het nog heeeeel gemakkelijk gaat kun je de stappen iets groter maken van de verhoging. Anders gewoon 1kg (of 1,25) aan iedere kant toevoegen.

Als je weet wat je 5RM is van de oefeningen dan kun je er het best ervoor zorgen dat wanneer je in week 4-6 zit je aan je 5RM zit. Dus vul week 4 in en ga dan zo naar week 3,2 en 1 door steeds 2,5kg (of 2kg naargelang de kleinste schijf) van het totaal gewicht af te trekken.

Bijvoorbeeld je weet dat je 5RM van bench press 50kg(25 aan iedere kant) is.
In week 3: 50-2,5=47,5kg (23,75 aan iedere kant)
In week 2: 47,5-2,5=45kg (22,5 aan iedere kant)
In week 1: 45-2,5= 42,5kg (21,25 aan iedere kant)

Hoe je moet verhogen kan je vinden op http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ:The_Program, waar je trouwens alles te weten kan komen over het Rippetoe programma

How much weight should I add from workout to workout?

For young males that weigh between 150-200 lbs., deadlifts can move up 15-20 lbs. per workout, squats 10-15 lbs., with continued steady progress for 3-4 weeks before slowing down to half that rate. Bench presses, presses, and cleans can move up 5-10 lbs. per workout, with progress on these exercises slowing down to 2.5-5 lbs. per workout after only 2-3 weeks. Young women make progress on the squat and the deadlift at about the same rate, adjusted for bodyweight, but much slower on the press, the bench press, cleans, and assistance exercises.

– Mark Rippetoe, Practical Programming, Pg. 122

1. If you get all 3 sets of 5 with proper technique, then move the weight up as described above.
2. If you get all 3 sets of 5 with proper technique, but bar speed was exceedingly slow on the last few reps (i.e. you busted a nut trying to complete your reps), then you may end up stalling if you add the full amount. Err on the side of "lower". i.e. don't add 20 lbs to the deadlift, add 15. Don't add 10 lbs to the press, add 5 (or even 2.5), etc. and proceed cautiously. Cautiously means adding less weight rather than more. There is no consequence for adding too little weight, but adding too much could stall progress for weeks.
3. If you get the first 2 sets of 5 with proper technique, but you only get 4 reps on the 3rd, then determine if it was a "recovery deficit" (4 hours sleep last night/skipped meals, etc) or a "technique deficit" (body wasn't tight during presses, leaned forward too much in squat, etc). If the strength or technique deficit was an anomaly and/or is easily correctable, then you can probably add the normal amount of weight as described above. If the weight just felt dog heavy, then add only a bit more, or even keep the weight the same for the next workout. Better to get your 5/5/5 next workout then get a 5/5/3 or a 5/4/4 with a heavier weight.
4. If you get at least 12 or 13 of the reps total (i.e. 5/4/4 or 5/4/3 or 4/4/4) then keep the weight the same for the next workout.

If you get something strange like 5/5/2 or 5/3/4 on your 3 sets, then you probably just need to be more mindful of rest periods. Best to use 3-5 minutes between pressing, cleaning and rowing work sets and up to 7 for squats and deadlifts if necessary. For now, use a little too much rest rather than too little rest.

If you can't get at least the first set of 5, or if you are missing 2 or more reps each on the 2nd and 3rd sets, then you are using too much weight, assuming you recently started training.

If you had been making progress, but then all of sudden, you have 3 workouts in a row where you can't add weight to the bar for an exercise and get your 5/5/5, then see the sections on "stalling."

de bar weegt al 20kg -gesteld dat je met een "lange bar" squat, deadlift en benchpresst.

Hang je dan 14 kg in totaal aan, of 14kg aan elke kant of neem je een korte baar en hang je daar 2 kg aan?

Veel mensen nemen aan dat de bar 20kg weegt maar geloof mij de meeste gyms hebben geen bar die 20kg weegt. Enkel in die hardcore gyms zie je die meestal. Er zijn dus veel mensen waarvan hun stats dus ook niet juist zijn omdat ze maar aannemen dat hun bar 20 kg weegt terwijl dit meestal maar 10 tot 15kg is. In veel gyms heb je bijvoorbeeld technogym, die bar weegt maar 10kg en belastbaar tot 120kg.

Ik veronderstel dat hij het gewicht bedoelt dat hij aan iedere kant plaatst zonder de bar dus meegerekend.

• Topic Starter Topic Starter
Bij iedere oefening opwarmen, opwarming van rippetoe ziet er zo uit:
2x5xbar
1x5x50% van werkset, overslaan als je nog lage gewichten gebruikt
1x3x70%
1x2x90%

Je squat is inderdaad wel laag tegenover benchpress en deadlift. Als je merkt dat het nog heeeeel gemakkelijk gaat kun je de stappen iets groter maken van de verhoging. Anders gewoon 1kg (of 1,25) aan iedere kant toevoegen.

Als je weet wat je 5RM is van de oefeningen dan kun je er het best ervoor zorgen dat wanneer je in week 4-6 zit je aan je 5RM zit. Dus vul week 4 in en ga dan zo naar week 3,2 en 1 door steeds 2,5kg (of 2kg naargelang de kleinste schijf) van het totaal gewicht af te trekken.

Bijvoorbeeld je weet dat je 5RM van bench press 50kg(25 aan iedere kant) is.
In week 3: 50-2,5=47,5kg (23,75 aan iedere kant)
In week 2: 47,5-2,5=45kg (22,5 aan iedere kant)
In week 1: 45-2,5= 42,5kg (21,25 aan iedere kant)

Hoe je moet verhogen kan je vinden op http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ:The_Program, waar je trouwens alles te weten kan komen over het Rippetoe programma

Veel mensen nemen aan dat de bar 20kg weegt maar geloof mij de meeste gyms hebben geen bar die 20kg weegt. Enkel in die hardcore gyms zie je die meestal. Er zijn dus veel mensen waarvan hun stats dus ook niet juist zijn omdat ze maar aannemen dat hun bar 20 kg weegt terwijl dit meestal maar 10 tot 15kg is. In veel gyms heb je bijvoorbeeld technogym, die bar weegt maar 10kg en belastbaar tot 120kg.

Ik veronderstel dat hij het gewicht bedoelt dat hij aan iedere kant plaatst zonder de bar dus meegerekend.

klopt ik doe het op zo een squatrek van technogym met beveiliging( je kan die stang niet los halen) omdat ik eerste keer weer ging na een 3 maanden ben ik laag begonnen dus 7,5kg aan beide kanten exclusief stang...

aan de squats ga ik elke keer proberen 1 kilo aan beide kanten toe te voegen....

en hoe moeten de gewichten van workout b uitzien?

Laatst bewerkt:
Bij Squats kun je gemakkelijk meer gewicht toevoegen zeker in het begin. Voor Benchpress is 1kg stappen goed.

For young males that weigh between 150-200 lbs., deadlifts can move up 15-20 lbs. per workout, squats 10-15 lbs., with continued steady progress for 3-4 weeks before slowing down to half that rate. Bench presses, presses, and cleans can move up 5-10 lbs. per workout, with progress on these exercises slowing down to 2.5-5 lbs. per workout after only 2-3 weeks

Squat: 10-15lbs (5-7,5kg totaal, dus niet aan iedere kant)
Deadlift: 15-20 lbs (7,5-10kg)
Bench press, MP, Power Clean, BOR: 5-10lbs (2,5-5kg)

en hoe moeten de gewichten van workout b uitzien?

Hoe bedoel je? Is toch net hetzelfde principe als workout A.

oeps misgelezen

ja principe workout B hetzelfde als A denk ik ook

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Bij Squats kun je gemakkelijk meer gewicht toevoegen zeker in het begin. Voor Benchpress is 1kg stappen goed.

Squat: 10-15lbs (5-7,5kg totaal, dus niet aan iedere kant)
Deadlift: 15-20 lbs (7,5-10kg)
Bench press, MP, Power Clean, BOR: 5-10lbs (2,5-5kg)

Hoe bedoel je? Is toch net hetzelfde principe als workout A.

ik bedoel waarmee kan ik een goed begin zetten

doe eerst een setje van 5 met de bar en ga dan in kleine stapjes omhoog tot je techniek slechter wordt, het laastte gewicht daarvoor is je startgewicht

en dit is meteen ook je eerste work out voor die oefening

ik bedoel waarmee kan ik een goed begin zetten

Als je de oefening nog niet gedaan hebt neem je gewoon een gewicht waarvan je merkt dat het niet zwaar is. Net zoals bij mijn voorbeeld van Benchpress moet je ook bij andere oefeningen in week 4-6 aan je 5RM zitten.

Als je met een te laag gewicht begonnen bent kan je gewoon de volgende keer er wat meer gewicht aanhangen.

Ikzelf heb een tijd lang rippetoe gedaan, ongeveer een half jaar. Ben er toen mee gestopt en met split schema's gaan werken, en ben toevallig een paar weken geleden weer begonnen met rippetoe.

Maar ik stop ermee, ik vind het namelijk zo'n ongelofelijk k*t dat je telkens gewicht aan het wisselen bent. Je bent meer aan het gewichten wisselen dan aan het trainen, maar goed dat is mijn mening.

Maar goed.

De bedoeling is dat je iedere training met 2,5 kg verhoogt, behalve deadlift daar verhoogje iedere training met 5 kg. Dus geen 2,5%.

Verder moet je zoals je de squats zou doen, iedere oefening doen.
Dus je warmt op met:
5x2
5x1
3x1
2x1
en dan als laatst je "worksets" 3 sets van 5 herhalingen.

Succes!

Ikzelf heb een tijd lang rippetoe gedaan, ongeveer een half jaar. Ben er toen mee gestopt en met split schema's gaan werken, en ben toevallig een paar weken geleden weer begonnen met rippetoe.

Maar ik stop ermee, ik vind het namelijk zo'n ongelofelijk k*t dat je telkens gewicht aan het wisselen bent. Je bent meer aan het gewichten wisselen dan aan het trainen, maar goed dat is mijn mening.

Maar goed.

De bedoeling is dat je iedere training met 2,5 kg verhoogt, behalve deadlift daar verhoogje iedere training met 5 kg. Dus geen 2,5%.

Verder moet je zoals je de squats zou doen, iedere oefening doen.
Dus je warmt op met:
5x2
5x1
3x1
2x1
en dan als laatst je "worksets" 3 sets van 5 herhalingen.

Succes!

Zoveel moet je toch niet gewichten wisselen? En als je een ander schema volgt moet je toch ook gewichten wisselen... Bij de meeste andere schema's verhoog je toch ook je gewicht iedere set dus dan moet je ook gewichten verwisselen.

En die 5x1 (hoop dat je repsxset bedoelt) kun je gewoon overslagen met jou stats.

Zoveel moet je toch niet gewichten wisselen? En als je een ander schema volgt moet je toch ook gewichten wisselen... Bij de meeste andere schema's verhoog je toch ook je gewicht iedere set dus dan moet je ook gewichten verwisselen.

En die 5x1 (hoop dat je repsxset bedoelt) kun je gewoon overslagen met jou stats.

Je moet iedere keer wisselen. Bij die eerste 2 sets van 5 herhalingen, dan die 1 sets van 5 herhalingen weer wat extra erbij. Dan bij 1 sets van 3 herhalingen ook weer wat erbij, dan die 1 set van 2 hh weer wat erbij. En dan nog uiteindelijk je work out sets, die je ook zwaarder doet.

Bij andere schema's hoeft er niet zo veel als hier gewisseld te worden hoor;)

En die stats zijn van november 2008 en die zijn ondertussen natuurlijk oud. Ik bank nu bijvoorbeeld me workoutsets van rippetoe met 3 sets van 5 herhalingen met 80 kg. Maar goed dat terzijde. En ik bedoel indd 5 reps 1 set.

Je moet iedere keer wisselen. Bij die eerste 2 sets van 5 herhalingen, dan die 1 sets van 5 herhalingen weer wat extra erbij. Dan bij 1 sets van 3 herhalingen ook weer wat erbij, dan die 1 set van 2 hh weer wat erbij. En dan nog uiteindelijk je work out sets, die je ook zwaarder doet.

En die stats zijn van november 2008 en die zijn ondertussen natuurlijk oud. Ik bank nu bijvoorbeeld me workoutsets van rippetoe met 3 sets van 5 herhalingen met 80 kg. Maar goed dat terzijde. En ik bedoel indd 5 reps 1 set.

Die eerste 2 sets is bar only dus daar moet je al geen gewicht aanhangen en voor de rest heb je dan nog 3 (maximum 4) keer dat je gewicht verandert.

Als je split traint met een piramide systeem heb je ook 3 tot 4 sets met een verschillend gewicht.

Die eerste 2 sets is bar only dus daar moet je al geen gewicht aanhangen en voor de rest heb je dan nog 3 (maximum 4) keer dat je gewicht verandert.

Als je split traint met een piramide systeem heb je ook 3 tot 4 sets met een verschillend gewicht.

ik train niet met een piramide systeem. dat van die eerste 2 sets bar only heb je btw gelijk in.

Squats heb ik zo gedaan:
2x5xbar
1x5x10
1x3x14
1x2x14
3x5x14

benchpress:
3x5x20

deadlift
1x5x 20

Met alle respect, maar met zulke beginstats op je 18e zou ik eerst een andere routine aanhouden.

3x per week fullbody. 1x zwaar, 1x licht en 1x middelzwaar. Houdt minimaal 1 dag rust tussen je trainingen.
Zo bouw je massa en kracht.
Veel eten, veel rusten, veel luieren...;)

Doe dit maar eens een maandje of 4, dan zie je dat je straks met je lichte training al zwaardere gewichten gebruikt dan wat i/h begin je zware training was.

Succes. :)

Met alle respect, maar met zulke beginstats op je 18e zou ik eerst een andere routine aanhouden.

3x per week fullbody. 1x zwaar, 1x licht en 1x middelzwaar. Houdt minimaal 1 dag rust tussen je trainingen.

Doe dit maar eens een maandje of 4, dan zie je dat je straks met je lichte training al zwaardere gewichten gebruikt dan wat i/h begin je zware training was.

Succes. :)

Met rippetoe gaat hij juist snel omhoog in gewicht omdat hij elke workout verhoogt. Rippetoe is trouwens fullbody.

Dat noemt men opwarmen :roflol:
Het schema zegt 3 sets across van 5, dat betekent dus niet wisselen met gewichten.
Noem mij één schema waarbij je niet moet opwarmen.

Waarom zal dat beter gaan met zulke lage stats? De zware trainingen zijn met deze gewichten al licht, wat zal dat niet voor de lichte trainingen geven?

Terug
Naar boven