AndroidHealthClinic

Rugpijn na hamstring curl

Bezoekers in dit topic

teenbodybuilder

Cool Novice
Lid geworden
16 mrt 2013
Berichten
82
Waardering
1
Lengte
1m90
Massa
86kg
Vetpercentage
9%
Ik heb een hele tijd last van mijn linker onderrug (plek net boven de bekken). Ik train 3x in de week fullbody, waardoor het lastig was de oorzaak te benoemen. Dacht eerst dat het aan mijn form van deadliften of squaten lag, maar na enige begeleiding en verbetering blijft de pijn maar aanwezig. Ik ben er echter achtergekomen dat het door de Lying Leg Curls komt. Deze oefening was onderdeel van één van de drie fullbody workouts. Na een aantal weken heb ik deze oefening in elke fullbody workout zitten en de pijn is drastisch toegenomen. Het werd zelfs zo dat bij het uitvoeren van deze oefening de pijn niet te harden was.

Inmiddels doe ik deze oefening niet meer en heb ik er geen last meer van. Ik ben echter wel benieuwd of jullie een verklaring hebben voor deze blessure? Hebben meerdere mensen hier last van? Op internet wordt hetzelfde probleem vaker genoemd, maar wordt er niet concreet gesteld wat de oorzaak is van deze blessure. Hebben jullie tips? Aan mijn form kan het niet liggen, want dat heb ik door meerdere deskundige laten controleren en zij hadden geen opmerkingen hierover. Ik heb wel een klein beenlengteverschil (rechterbeen is korter dan linkerbeen). Zou dit verband kunnen hebben?

Thanks alvast
 
Heeft te maken met (ik dacht passieve) insufficientie..

Hamstring is een bi-articulare spier, als je nu bij de liggende LC vanaf de knie maximale kracht wil zetten voor knie flexie kan dit niet omdat de spier vanaf de heup is verkort. Je gaat dit onbewust/bewust compenseren door "ruimte te maken" voor heup flexie dmv het naar achter kantelen van je heup wat belasting op de erector plaatst.

Oplossing, verruil de oefening voor een zittende variant of zoek een legcurl waarvan de bank niet helemaal plat loppt maar met een knik
 
Heb ook wel zoiets gehad. Niet direct pijn maar meer verzuring in onderrug. Buikspieren flink aanspannen was voor mij de oplossing. Mijn onderrug bewoog telkens op en neer toen ik dat niet goed deed zoals 3XL hierboven beschrijft.
 
Back
Naar boven