Fitness Seller

Rust tussen de setjes

Doffer

Dutch Bodybuilder
Waardering
8
Lengte
1m72
Massa
91kg
Vetpercentage
11%
Zou het een keer goed zijn om veel minder rust tussen de setjes te pakken?
Bijvoorbeeld 45-60 seconden in plaats van 90 tot 120 seconden rust. Ik ben ook benieuwd wat het
met je spieren qua conditie en kracht doet en met energie in de spieren die geleverd moet worden om te herstellen van een werk set. Wou het ook voordelig kunnen werken voor als je weer zwaarder gaat trainen met minder rust tussen de sets, dus 90-120 seconden.

Ik neem meestal 30sec rust tussen de setjes. Waarom is die 90-120 geadviseerd?

• Topic Starter Topic Starter
Zo dat je ATP's weer aangevuld is (voor een groot deel) zo dat je meer gewicht kunt pakken en ook niet snel zakt in herhalingen met dat gewicht. Om die redenen nam ik soms zelfs tot 4 minuten rust.
Nu wil ik dus eens wat minder rust nemen om misschien die STP opslag te verhogen verbeteren? Maar misschien denk ik er wel helemaal verkeerd over, dat het niet zo werkt?

Edit

En door dat zware trainen zit je hoger in je spiervezel belasting qua percentage waardoor de prikkel voor groei groter word.

Laatst bewerkt:
zoveel rust als nodig is. Meer rust is niet nodig, met minder rust zakken de prestaties in.

Als vermoeidheid je doel is.. dan minder rust nemen.
Als kracht je doel is.. dan wat meer.

zoveel rust als nodig is. Meer rust is niet nodig, met minder rust zakken de prestaties in.

Dat dus, ik pak zelf tot 5 minuten rust tussen mijn zwaarste sets.

Dus mij raad je ook aan om 90sec rust te nemen tussen setjes door? Is dat bij alle soorten oefeningen?

Dus mij raad je ook aan om 90sec rust te nemen tussen setjes door? Is dat bij alle soorten oefeningen?

It depends.....

Bijvoorbeeld:

eerste oefening 4-6 reps ruim rust nemen (2-3 minuten)
tweede oefening 8-10 reps iets minder rust (60-90 seconden)
derde oefening 12-15 reps nog minder rust (30 seconden)

Het duurt 2-3 minuten voordat je kracht weer een beetje terug is. Al hou ik mijzelf daar niet altijd aan ivm enthousiasme.

Als ik squats of deadlifts doe, voelt het soms net alsof ik een kilometer sprint heb gedaan ;) Dan neem ik dus iets langer rust. Kuiten zijn bv. veel sneller hersteld. Wat Wazzup dus zei: rust zoveel als nodig is. Als je wat langer hebt getraind, voel je dat prima aan.

• Topic Starter Topic Starter

Maar minder rust heeft dus geen voordeel voor het een en ander? Misschien zeg ik nu wat stoms maar om met weinig rust en veel herhalingen juist het volume van de spiercel zelf ook groter word ( sarcoplasmatische hypertrofie) Of is daar voor alleen maar veel herhalingen nodig en meer niet?

Zeker, je spiercellen worden ook groter (cytoplasma) als het aantal herhalingen hoog ligt (10-15), maar volgens mij hebben de rustperiodes hier niet veel mee te maken. Je rust vooral om je cardiovasculaire systeem even de tijd te gunnen om te herstellen (bloedsomloop).

Stel je voor: je doet 15 squats (i.p.v. 5) en je neemt daarbij ook nog een kortere rustperiode (60 seconden i.p.v. 2-3 minuten). Dan ga je na je tweede setje knock-out ;)

Vechtsporters trainen daarentegen wel vaak zo; hoog aantal reps, laag gewicht, korte rustperiodes. Hiermee train je het uithoudingsvermogen van de spier en verbrand je vet. Een bodybuilder is hier echter minder gebaat bij, aangezien je ook spierdegeneratie bewerkstelligt.

Vraag me altijd af hoe jij aan je conclusies komt..
Hij geeft aan dat je zoveel moet rusten als nodig is, hij kan dat niet voor je aanvoelen :)

Hoezo, hoe ik aan mijn conclusies kom? Lijkt me vrij simpel. De een zegt: ik wil minder dan 90 seconden doen. Er wordt gereageerd met: Als vermoeidheid je doel is.. dan minder rust nemen.

Met andere woorden, minder rust nemen dan 90 seconden zorgt voor vermoeidheid.
Weer met andere woorden: dat wordt afgeraden (lijkt mij).

Zo kom ik aan mijn conclusie.

It depends.....

Bijvoorbeeld:

eerste oefening 4-6 reps ruim rust nemen (2-3 minuten)
tweede oefening 8-10 reps iets minder rust (60-90 seconden)
derde oefening 12-15 reps nog minder rust (30 seconden)

Okee, ik doe zelf 5 reps (compound) en 8 reps (assistance). Zou ik dan met compound 2,5 minuut rust moeten nemen en met assistance ongeveer 1 minuut?
Of ligt dat ook weer aan het gewicht wat je gebruikt?
Dankje voor je serieuze antwoord ;) Is voor iedereen wel nuttig om te weten.

---------- Post toegevoegd 16 August 2013 om 13:45 ----------

Zeker, je spiercellen worden ook groter (cytoplasma) als het aantal herhalingen hoog ligt (10-15), maar volgens mij hebben de rustperiodes hier niet veel mee te maken. Je rust vooral om je cardiovasculaire systeem even de tijd te gunnen om te herstellen (bloedsomloop).

Stel je voor: je doet 15 squats (i.p.v. 5) en je neemt daarbij ook nog een kortere rustperiode (60 seconden i.p.v. 2-3 minuten). Dan ga je na je tweede setje knock-out ;)

Vechtsporters trainen daarentegen wel vaak zo; hoog aantal reps, laag gewicht, korte rustperiodes. Hiermee train je het uithoudingsvermogen van de spier en verbrand je vet. Een bodybuilder is hier echter minder gebaat bij, aangezien je ook spierdegeneratie bewerkstelligt.

Is het dan ook zo dat je tijdens cutten beter een schema kan nemen met een hoog aantal reps, wat lager in gewicht en kortere rust? Of verbrand je gewoon evenveel vet als je weinig reps doet met gemiddeld/hoger gewicht?

Tussen mijn werksets door 3-5min (whatever it takes/vorm van de dag/etc), tussen assistence door minder, dan superset ik ook vaak.

Is het dan ook zo dat je tijdens cutten beter een schema kan nemen met een hoog aantal reps, wat lager in gewicht en kortere rust? Of verbrand je gewoon evenveel vet als je weinig reps doet met gemiddeld/hoger gewicht?

Zeker niet! Als je cut wil je namelijk vet verbranden, maar niet dat je spieren minder worden. Laat je voeding dus zijn werk doen en blijf zwaar trainen.

Je doet geen KT om vet te verbranden.. ga dan cardio doen.

KT = KT. Je kunt hoogstens wat minder setjes doen (laat dan vooral de lichte setjes weg en hou de zware sets over).

de grote 3 rust ik wat langer maar ook maar max.3 min.

Spier afmaken:D

kleine spiergroepen is altijd minuut of minder.

Stel je voor: je doet 15 squats (i.p.v. 5) en je neemt daarbij ook nog een kortere rustperiode (60 seconden i.p.v. 2-3 minuten). Dan ga je na je tweede setje knock-out ;).

Normaliter doe je 5 reps op een hoger percentage van je 1RM dan 15 reps. Des te dichter bij je 1RM getraind wordt des te meer rust je kan pakken, je benadrukt dan kracht. 15 reps is meer voor hypertrophy, door dan je rust kort te houden benadruk je dat juist weer meer.

Je doet geen KT om vet te verbranden.. ga dan cardio doen.

KT = KT. Je kunt hoogstens wat minder setjes doen (laat dan vooral de lichte setjes weg en hou de zware sets over).

Nee klopt, maar als je dan toch vet kan verbranden, dan liever optimaal haha :)

Terug
Naar boven