XXL Nutrition

Rust tussen de sets

Barteke

Novice
Waardering
0
Hallo,

mijn eerste post hier, maar ik ben wel al eventjes alles aan het volgen.

Als ik naar sommige schema's kijk valt het mij op dat er in die schema's veel meer sets zitten dan ik doe in een uur. De oefeningen en het aantal reps komen wel over het algemeen overeen.
Dus dacht ik dat ik waarschijnlijk teveel rustpauze neem tussen 2 sets, ongeveer 2 minuten. Hoeveel rust nemen jullie zoal?

Dat verschilt nogal, maar normaal gesproken wordt zo'n 45 seconden aanbevolen. Ik ben nu zelf aan het experimenteren met iets langere rustperiodes van zo'n 90 sec.

pfff ik rust 2 to 3 minuten bij grote spiergroepen..bij kleinere spiergroepen ben ik wat sneller in staat weer te beginnen aan een nieuw setje.
Maar ik doe het dus gewoon op gevoel. Te korte rust zorgt er bij mij voor dat ik de volgende setjes veel minder gewicht kan pakken.

welkom!

pfff..dat doe ik echt niet op tijd ofzo, meer op gevoel. bij squatten heb ik veel langer rust nodig als bij een setje leg extensions :)

gewoon wanneer je er weer klaar voor bent, gaan met de banaan..voel je dat je nog wat langer nodig hebt, wacht je gewoon nog ff, zo zie ik het.

Ik ben een voorstander om je rustperiodes tussen de sets altijd hetzelfde te houden.

Als je de ene week 45 sec rust tussen je bankdruk sets en je gebruikt 100kg en de volgende week rust je 90 sec maar pak je 105 kg, ben je dan sterker geworden of komt het omdat je langer gerust hebt dat je meer gewicht gepakt aankunt.

Ik zou het dus altijd bij houden hoe lang je rust.
Anders zou je zelf wel is voor de gek kunnen houden.

B.

• Topic Starter Topic Starter
Had de zoekfunctie al gevonden hoor, maar had er niet aan gedacht om die hier ook voor te gebruiken :D

OK bon, ik kan dus concluderen dat ik voor de kleinere spiergroepen mijn rustpauze wat kan inkorten en voor de grotere spiergroepen behouden tot zelf iets verlengen.

Terug
Naar boven