XXL Nutrition

Aantal minuten rust

Iedereen die tegen iemand anders zegt hoeveel rust hij/zij tussen sets moet nemen of uberhaupt van tevoren een random tijdsframe bepaalt voor rusttijden, hou die onzin lekker bij jezelf. Uitzonderingen daargelaten, bij straight sets is het gewoon een kwestie van aanvoelen, hartslag laten zakken, op adem komen en spieren genoeg laten herstellen voor de volgende set. Liever iets te lang wachten dan te kort, anders kan je op de volgende set intensiteit verliezen. Dus, lekker op gevoel afgaan op dat moment. Ipv fixed time frames
Ben ik zeker met je eens. Jezelf te veel opsluiten in rigide tijdsregels is nergens goed voor.
Maar voor een beginner -die nog totaal geen beeld heeft van hoe of wat- kan een referentiekader met ruime richtlijnen geen kwaad.

Het kan ook geen kwaad het verschil qua herstel te kennen tussen de verschillende fysieke basisvaardigheden.
Er zit toch wel een behoorlijk verschil tussen het herstelkarakter van bijvoorbeeld kracht en snelheid (vooral neurologisch belastend) versus (kracht)uithoudingsvermogen (wat meer berust op de energiestofwisseling in de spiercellen)

Vooral bij puur neuromotorisch herstel (puur kracht/explosiviteit) is 3-5 minuten geen overbodige luxe en geldt inderdaad ook "liever iets te lang wachten dan te kort"
Bij meer krachtuithoudings-georiënteerde training is een paar minuten meestal al genoeg en kan onvolledig herstel zelfs zeer zinvol zijn.

Er zit toch wel een behoorlijk verschil tussen het herstelkarakter van bijvoorbeeld kracht en snelheid (vooral neurologisch belastend) versus (kracht)uithoudingsvermogen (wat meer berust op de energiestofwisseling in de spiercellen)
Zijn kracht en snelheid volgens jou neurotisch belastend voor het centrale of het perifere zenuwstelsel?

Het centrale zenuwstelsel raakt als het goed is voornamelijk vermoeid van langdurige inspanning, dus ik heb het idee dat je op het perifere zenuwstelsel zou moeten doelen. Als het goed is kan het centrale zenuwstelsel hierin alleen ook compenseren voor de vermoeidheid van het perifere zenuwstelsel toch?

Zou het met betrekking tot herstel en rusttijd kunnen zijn dat het metabolisme belangrijker is dan het zenuwstelsel, omdat het verbeterd gebruik van energie en andere stoffen, zoals choline of calcium, die voortkomen vanuit een verbeterd metabolisme het zenuwstelsel minder belast tijdens inspanning?

Laatst bewerkt:
Misschien ook nog iets op mee te nemen;

Ik merk dat als ik korter rust neem ik hier na een tijdje ook beter in word(lichaam past zich aan, duh. Conditie en/of spierconditie worden beter). Waarschijnlijk als je het dus vaker doet en je er beter in wordt kunnen je rustperiodes ook korter worden.

Zodra ik niet meer buiten adem ben begint mijn volgende set over het algemeen.

Misschien ook nog iets op mee te nemen;

Ik merk dat als ik korter rust neem ik hier na een tijdje ook beter in word(lichaam past zich aan, duh. Conditie en/of spierconditie worden beter). Waarschijnlijk als je het dus vaker doet en je er beter in wordt kunnen je rustperiodes ook korter worden.

Zodra ik niet meer buiten adem ben begint mijn volgende set over het algemeen.
+1

Je herstel na de training is ook beter neem ik aan?

Zijn kracht en snelheid volgens jou neurotisch belastend voor het centrale of het perifere zenuwstelsel?

Feitelijk beiden.
Eigenlijk geldt binnen de inspanningsfysiologie in het algemeen dat er sprake is van een intrinsieke wisselwerking is tussen centrale en lokale inspanning/vermoeidheid/herstel.

Het centrale zenuwstelsel raakt als het goed is voornamelijk vermoeid van langdurige inspanning,
Klopt, met name door systemische accumulatie van vermoeidheid.
(Een belangrijke reden waarom we -extra- rustdagen inlassen in schema's, want spierweefsel zelf is na pakweg 48 uur weer helemaal hersteld)

Dus ik heb het idee dat je op het perifere zenuwstelsel zou moeten doelen.
Allebei dus, maar het zijn de motorische eenheden en eindplaatjes die aan directe lokale vermoeidheid onderhevig zijn.

Als het goed is kan het centrale zenuwstelsel hierin alleen ook compenseren voor de vermoeidheid van het perifere zenuwstelsel toch?
Zeer complexe materie wat je nu aan haalt, maar simpel gesteld: Tot op zekere hoogte inderdaad.

Zou het met betrekking tot herstel en rusttijd kunnen zijn dat het metabolisme belangrijker is dan het zenuwstelsel, omdat het verbeterd gebruik van energie en andere stoffen, zoals choline of calcium, die voortkomen vanuit een verbeterd metabolisme het zenuwstelsel minder belast tijdens inspanning?
Zoals gezegd een complex verhaal, waarbij je zaken eigenlijk nooit helemaal los van elkaar kunt beschouwen.

Maar het klopt dat het meer of minder efficient functioneren van het zenuwstelsel mede afhankelijk is van metabole processen. (en de daarbij betrokken bio-chemische factoren, zoals neurotransmitters en impuls-generatie door ionen-influx)

Enigszins vergelijkbaar met een verbrandingsmotor, die ook alleen maar optimaal kan presteren bij gebruik van optimale brandstoffen en smeermiddelen.

Eigenlijk geldt binnen de inspanningsfysiologie in het algemeen dat er sprake is van een intrinsieke wisselwerking is tussen centrale en lokale inspanning/vermoeidheid/herstel.

Zeer complexe materie wat je nu aan haalt, maar simpel gesteld: Tot op zekere hoogte inderdaad.

Maar het klopt dat het meer of minder efficient functioneren van het zenuwstelsel mede afhankelijk is van metabole processen. (en de daarbij betrokken bio-chemische factoren, zoals neurotransmitters en impuls-generatie door ionen-influx)

Enigszins vergelijkbaar met een verbrandingsmotor, die ook alleen maar optimaal kan presteren bij gebruik van optimale brandstoffen en smeermiddelen.

Duidelijk.. de systemen werken samen en kunnen niet (volledig) los van elkaar worden gezien, er is een bepaalde wisselwerking tussen de systemen en het functioneren van het zenuwstelsel kan niet los worden gezien van metabole processen.

Samengevat komt het erop neer dat mijn ervaring en ideeën zijn dat (ik hoor het graag wanneer ik ergens naast zit volgens jou):
- m'n voedingsinname de basis vormen voor m'n prestaties;
- ik vooral tegen neurologische (herstel)problemen aan loop wanneer er sprake is van een tekort;
- een tekort, wanneer m'n voeding op orde is, vaak te maken heeft met metabole processen;
- metabole processen kunnen worden verbeterd door de energie-omzet te verhogen;
- het krachtuithoudingsvermogen de basis vormt van krachtontwikkeling en bij de meeste mensen een beperkende factor is;
- versnelling een onderdeel is van kracht;
- plyometrisch trainen voor minder lokale vermoeidheid zorgt en daarom minder herstel vraagt als trainen met maximale gewichten;
- krachttraining een andere discipline is als bodybuilding, wat in beginsel gestoeld is op spieruithoudingsvermogen;
- een brede, algehele ontwikkeling de basis vormt om een goed fysiek te kunnen ontwikkelen.

Laatst bewerkt:
Los van hoelang de rust tussen sets zou moeten duren heb ik me altijd afgevraagd waarom mensen onderscheid maken tussen compound vs isolatie?

ATP aanvulling (belangrijkste energiebron bij KT) vraagt zo’n 2-3 minuten ongracht de “soort” oefening.

Afgaan op hoe snel je weer op adem ben betekend dat je anaerobe training af laat hangen van aerobe herstel.

Veel succes met het krijgen van een pump als je 3 minuten gaat rusten tussen rear delt raise sets

Jullie denken te veel ik wacht gewoon tot mijn hartslag is gezakt en meestal met compound neem ik wel langer rust maar rear delt raise Max 1 min @Spambod

Jullie denken te veel ik wacht gewoon tot mijn hartslag is gezakt en meestal met compound neem ik wel langer rust maar rear delt raise Max 1 min @Spambod
Dit is tegenwoordig wel een tendens. Veel mensen overdenken alles zo ver dat ze het belangrijkste vergeten, namelijk hard trainen.

Dit is tegenwoordig wel een tendens. Veel mensen overdenken alles zo ver dat ze het belangrijkste vergeten, namelijk hard trainen.
Dit is het belangrijkste, ipv ouwe wijven wie er gelijk heeft ivm rust, terwijl dit persoonlijk is en ook afhangt van je training.

Zelf vind ik het wel chill om af en toe rest periods te timen tijdens arms of delts. Dan doe ik bijvoorbeeld 45 of 60sec rust. Puur en alleen om niet te lang te rusten en een goeie pomp te krijgen. Voor de rest alles op gevoel.

Ik zie toch meer onderdenkers en vooral op het punt van dit topic gaat niet zo veel denken maar doen nogal eens fout.

En dan blijft men daar natuurlijk aan vasthouden om maar niet na te denken of degelijk te gaan trainen. Dan maar een coach aannemen die ook onderdenkt en hetzelfde riedeltje hanteert. Middelen erbij (die minder rusttijd in de hand spelen) om eens resultaat te boeken en dan nog geloven dat het door het harde werk komt dus hun idee is bevestigd. :o

Ik zie toch meer onderdenkers en vooral op het punt van dit topic gaat niet zo veel denken maar doen nogal eens fout.

En dan blijft men daar natuurlijk aan vasthouden om maar niet na te denken of degelijk te gaan trainen. Dan maar een coach aannemen die ook onderdenkt en hetzelfde riedeltje hanteert. Middelen erbij (die minder rusttijd in de hand spelen) om eens resultaat te boeken en dan nog geloven dat het door het harde werk komt dus hun idee is bevestigd. :o
Nadenken en hard trainen gaat gewoon niet samen.. begrijp dat dan!

Terug
Naar boven