Fitness Seller

Aantal minuten rust

Sommige van die dingen doe ik ook wel tussen de zware compounds. Wat stretchen, m'n volgende lift visualiseren.
Maar tussen m'n sets door cardio lijkt mij nogal ongewenst. En posen doe ik niet.

Maar ik zie mijzelf niet mijn volgende lift visualiseren als ik buik train.. of wanneer ikm biceps of legcurls doe.
Gek genoeg zie ik jou wel drie minuten met je telefoon pielen tussen je bicep curls door..

Volgens mij is leren herstellen een belangrijke basis om vordering te kunnen blijven maken.
Het is belangrijk dat ik eerst op je laatste opmerking reageer:
Dit principe van "onvolledig herstel" als trainingsprikkel is alleen geschikt voor gevorderde krachtatleten!
Lieden die o.a. datgene wat jij noemt tot in de puntjes beheersen, alsook het kunnen herkennen, doseren en reguleren van trainingstress.

Nu ben ik erg nieuwsgierig naar in hoeverre jij onvolledig herstel over het algemeen als gunstige trainingsprikkel ziet.

Even bij de (sport)fysiologische basis beginnen.

1. In een notedop:
Trainen -cq. het consequent aanvoeren van trainingsprikkels- is bedoeld om de homeostase in het lichaam zodanig te verstoren, dat op den duur de gewenste functionele en structurele adaptaties ontstaan.

2. Spiergroei aka hypertrofie is een specifieke structurele adaptatie als gevolg van met name mechanische tensie en metabole stress.
- Met mechanische tensie wordt hier bedoeld de druk/trekspanning op myofibrillen als gevolg van het trainen met zware lasten.
- Met metabole stress wordt in de context de cellulaire stress van de stofwisselingsprocessen bedoeld op lokaal spier-niveau.

(systemische metabole stress overladen kan ook apart worden toegepast, bij periodisatie in de vorm van periodieke "over-reaching, maar wil ik hier nu even buiten beschouwing laten)

Trainingstechnisch gezien is:
- De parameter Intensiteit (d.i. % 1RM) met name bepalend voor mechanische tensie.
- De parameter Volume is meestal de doorslaggevende factor bij de mate metabole stress.

3. Mechanische tensie is dus het primaire mechanisme van hypertrofie, de magnitude ervan wordt echter met name door de hoeveel metabole stress bepaald.
In normaal Nederlands; Je dient niet alleen met zware weerstand te trainen, maar ook lang genoeg met die weerstand voor een maximaal effect.

4. Progressieve training voor hypertrofie in de praktijk, wil zeggen dat je op termijn consistent zwaarder gaat (intensiteit opvoert) en tegelijkertijd de hoeveelheid arbeid die je verricht (volume) vergroot.

5. Uiteraard komt daar een een keer een einde aan.
Hoe hard en lang je ook traint, je stagneert en het lichaam reageert niet meer.
Gevorderde technieken om opnieuw de metabole stress te vergroten, kunnen gebaseerd zijn op onvolledig herstel.
Onvolledig herstel dient dan als extra prikkels en/of prikkeldichtheid in het kader van opwekken metabole/systemische stress.

Voorbeelden:

- Meer doen in minder tijd (verhogen van de factor densiteit).
Meer sets in dezelfde tijd, of zelfde aantal sets in minder tijd en/of in combinatie met elkaar.

- Doorgaan met sets en reps terwijl dit anders niet zou lukken; dropsets, geforceerde sets etc.

- Herhalen van de "piek-reps" zoals bij myo reps sets.

- Meer volume met een zwaarder dan normaal gewicht (cluster sets)

enz.

Hopelijk geeft dit een beeld :)

Het is belangrijk dat ik eerst op je laatste opmerking reageer:
Dit principe van "onvolledig herstel" als trainingsprikkel is alleen geschikt voor gevorderde krachtatleten!
Lieden die o.a. datgene wat jij noemt tot in de puntjes beheersen, alsook het kunnen herkennen, doseren en reguleren van trainingstress.

Even bij de (sport)fysiologische basis beginnen.

1. In een notedop:
Trainen -cq. het consequent aanvoeren van trainingsprikkels- is bedoeld om de homeostase in het lichaam zodanig te verstoren, dat op den duur de gewenste functionele en structurele adaptaties ontstaan.

2. Spiergroei aka hypertrofie is een specifieke structurele adaptatie als gevolg van met name mechanische tensie en metabole stress.
- Met mechanische tensie wordt hier bedoeld de druk/trekspanning op myofibrillen als gevolg van het trainen met zware lasten.
- Met metabole stress wordt in de context de cellulaire stress van de stofwisselingsprocessen bedoeld op lokaal spier-niveau.

(systemische metabole stress overladen kan ook apart worden toegepast, bij periodisatie in de vorm van periodieke "over-reaching, maar wil ik hier nu even buiten beschouwing laten)

Trainingstechnisch gezien is:
- De parameter Intensiteit (d.i. % 1RM) met name bepalend voor mechanische tensie.
- De parameter Volume is meestal de doorslaggevende factor bij de mate metabole stress.

3. Mechanische tensie is dus het primaire mechanisme van hypertrofie, de magnitude ervan wordt echter met name door de hoeveel metabole stress bepaald.
In normaal Nederlands; Je dient niet alleen met zware weerstand te trainen, maar ook lang genoeg met die weerstand voor een maximaal effect.

4. Progressieve training voor hypertrofie in de praktijk, wil zeggen dat je op termijn consistent zwaarder gaat (intensiteit opvoert) en tegelijkertijd de hoeveelheid arbeid die je verricht (volume) vergroot.

5. Uiteraard komt daar een een keer een einde aan.
Hoe hard en lang je ook traint, je stagneert en het lichaam reageert niet meer.
Gevorderde technieken om opnieuw de metabole stress te vergroten, kunnen gebaseerd zijn op onvolledig herstel.
Onvolledig herstel dient dan als extra prikkels en/of prikkeldichtheid in het kader van opwekken metabole/systemische stress.

Voorbeelden:

- Meer doen in minder tijd (verhogen van de factor densiteit).
Meer sets in dezelfde tijd, of zelfde aantal sets in minder tijd en/of in combinatie met elkaar.

- Doorgaan met sets en reps terwijl dit anders niet zou lukken; dropsets, geforceerde sets etc.

- Herhalen van de "piek-reps" zoals bij myo reps sets.

- Meer volume met een zwaarder dan normaal gewicht (cluster sets)

enz.

Hopelijk geeft dit een beeld :)
Fijn dat je de moeite hebt genomen. Het geeft zeker een beeld. Bedoel je met dat onvolledig herstel alleen geschikt is voor gevorderde atleten ook dat kortere rust tussen reguliere sets alleen geschikt is voor gevorderde atleten? Het zet me in ieder geval wel tot nadenken over of ik het principe goed begrijp, en daarmee wel goed toe kan passen.

Je hebt het voornamelijk over spiergroei en daar gaat het in de bodybuilding natuurlijk om. Onvolledig herstel kan ons toch ook helpen om ervoor te zorgen dat dingen als ons anaerobe systeem mee ontwikkelen toch? En bevorderlijk werken voor spiergroei door nieuwe spiervezels aan te leren spreken?

Laatst bewerkt:
Als je de gewonnen tijd gebruikt om er nog een setje achteraan te knallen ben je er ook weer qua volume.

In dat geval zal het misschien weer gelijk kunnen trekken alleen is de vergelijking dan 3 sets met lange rust vs 4 sets korte rust.

Het zou mijn voorkeur niet hebben, waar ik mijn oefening toch richt op kracht en me focus op dat resultaat ipv puur het volume in sets/reps met een bepaald gewicht te behalen. Ik zou automatisch geen cheaten in tijdwinst om mijn prestatie van vorige training minimaal te evenaren of het resulteert juist in staren naar de klok om die korte rust exact gelijk te houden tussen de sets door. Wellicht wat autistisch. Een benadering van gewoon volume draaien en bij wijze van het aantal reps en gewicht niet eens tellen maar gewoon de sets op rpe9 maken zou vast wat kunnen bieden. Ken wel iemand die zo trainde, maakte de sets gewoon tussendoor bij anderen en boeide hem niet wat het gewicht was.

Wel doe ik dit wat meer bij oefening 3 van een spiergroep, gewoon met X gewicht reppen, niet meer verhogen en korte rust anders duurt een training te lang.

Anyways. Lekker belangrijk wat anderen doen in de gym, zolang ze maar niet te lang apparaten bezet houden.

Heb jij nog wel het pre Basic Fit commercieel gedoe tijdperk meegemaakt dat het tussen de sets door wel ouwehoeren met de leden was en mensen elkaar motiveerden? Was een leuke tijd, geen telefoontjes en alleen maar mensen met dezelfde passie.

Heb jij nog wel het pre Basic Fit commercieel gedoe tijdperk meegemaakt dat het tussen de sets door wel ouwehoeren met de leden was en mensen elkaar motiveerden? Was een leuke tijd, geen telefoontjes en alleen maar mensen met dezelfde passie.
Of de periode voor de smartphone..

Ik zette 18 jaar geleden voor het eerst voet in een gym. Een hardcore gym.

Andere tijden. Maar kheb tegenwoordig ook geen zin om te ouwehoeren. Gym is mijn momentje van ontspanning. Muziek op en gaan.

Ouwehoeren trekt mij helemaal uit m'n focus trouwens. Vind t veschrikkelijk irritant als ik met een goede training bezig ben, focused af ben, PR's neer wil zetten, en mensen gaan tegen me lullen.

Ouwehoeren trekt mij helemaal uit m'n focus trouwens. Vind t veschrikkelijk irritant als ik met een goede training bezig ben, focused af ben, PR's neer wil zetten, en mensen gaan tegen me lullen.

Ok, maar in een goede gym weten de mensen wel wanneer ze hun bek moeten houden. Wisten, kom al 15 jaar niet meer in een gym.

Bedoel je met dat onvolledig herstel alleen geschikt is voor gevorderde atleten ook dat kortere rust tussen reguliere sets alleen geschikt is voor gevorderde atleten?
Nee, niet persé voor de reguliere sets, dat is een kwestie van afstemmen door te doen en uitproberen.
Dit gezegd hebbende blijft het advies wel dat de rust tussen sets voldoende lang is om de volgende set technisch correct en met volle aandacht uit te voeren.
Vuistregel zal daarbij dan iets van 1-3 minuten zijn.

Het advies geldt meer voor de eerder genoemde methoden, die specifiek worden aangewend voor een stuk intensivering van de trainingen.

Onvolledig herstel kan ons toch ook helpen om ervoor te zorgen dat dingen als ons anaerobe systeem mee ontwikkelen toch?
Yep.

En bevorderlijk werken voor spiergroei door nieuwe spiervezels aan te leren spreken?
Wat bedoel je met "nieuwe" spiervezels?
(Het lichaam maakt namelijk geen nieuwe spiervezels aan)

Het kan wel zo zijn dat mogelijk dat er meer "andere" typen vezels worden aangesproken, zoals "slow twitch" (type 1)

Laatst bewerkt:
Dit gezegd hebbende blijft het advies wel dat de rust tussen sets voldoende lang is om de volgende set technisch correct en met volle aandacht uit te voeren.
Als het advies geldt voor de methoden die je aanhaalde dan ga ik eerst lekker door met waar ik mee bezig was.
Met name voor de compounds ben ik het ermee eens dat de techniek correct moet zijn.

Wat bedoel je met "nieuwe" spiervezels?
Wat ik hiermee bedoelde is dat het lichaam mogelijk bestaande spiervezels leert aanspreken die eerder niet voor die beweging werden gebruikt.

Uiteindelijk zijn de dingen die ik aan draag maar voorbeelden die ik kan bedenken, naar aanleiding van beeldmateriaal dat ik heb gezien van mensen als Louie Simmons, Dave Tate, Matt Wenning, J.M. Blakely etc. Ze gaan de diepte vaak niet echt in en soms zijn het losse uitspraken ze doen, dus ik vind de theorie erachter (nog) lastig te begrijpen. Over het algemeen houden ze de pauzes echter relatief kort en dat zal z'n redenen hebben en daar zou ik wel meer van willen begrijpen. Daarom ben ik nieuwsgierig naar welke voordelen jij erin ziet.

plus sommige blijven dan lullen dus neem je nog langer rust dan die 3 minuten scrollen op je tel.
Ik zit ook tussendoor lekker te scrollen hoor. ben niet zo sociaal aangelegd ook.

Hoeveel minuten rust nemen jullie tussen sets als beginnend lid bij
compound sets en isolation sets

Klopt de formule rust. Compound:2-3 min
Isolatie 1min
?

Schema is 6 sets x 6 reps
Iedereen die tegen iemand anders zegt hoeveel rust hij/zij tussen sets moet nemen of uberhaupt van tevoren een random tijdsframe bepaalt voor rusttijden, hou die onzin lekker bij jezelf. Uitzonderingen daargelaten, bij straight sets is het gewoon een kwestie van aanvoelen, hartslag laten zakken, op adem komen en spieren genoeg laten herstellen voor de volgende set. Liever iets te lang wachten dan te kort, anders kan je op de volgende set intensiteit verliezen. Dus, lekker op gevoel afgaan op dat moment. Ipv fixed time frames

Terug
Naar boven