goed bezig 💪🏼Ben druk bezig weer. Ben net thuis van zwemmen. Vanmiddag nog krachttraining gedaan. Weer 5x per week kt en paar keer per week zwemmen. 15kg eraf in 5 maandjes gaat wel lukken.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
goed bezig 💪🏼Ben druk bezig weer. Ben net thuis van zwemmen. Vanmiddag nog krachttraining gedaan. Weer 5x per week kt en paar keer per week zwemmen. 15kg eraf in 5 maandjes gaat wel lukken.
Gek genoeg zie ik jou wel drie minuten met je telefoon pielen tussen je bicep curls door..Sommige van die dingen doe ik ook wel tussen de zware compounds. Wat stretchen, m'n volgende lift visualiseren.
Maar tussen m'n sets door cardio lijkt mij nogal ongewenst. En posen doe ik niet.
Maar ik zie mijzelf niet mijn volgende lift visualiseren als ik buik train.. of wanneer ikm biceps of legcurls doe.
Ja dat zeg ik toch ook net dat ik dat doe. Kzie het probleem niet.Gek genoeg zie ik jou wel drie minuten met je telefoon pielen tussen je bicep curls door..
Haha.. als jij die minuten op je telefoon wilt kijken tussen je bicep curls door moet je dat lekker doen inderdaadJa dat zeg ik toch ook net dat ik dat doe. Kzie het probleem niet.
Het is belangrijk dat ik eerst op je laatste opmerking reageer:Volgens mij is leren herstellen een belangrijke basis om vordering te kunnen blijven maken.
Nu ben ik erg nieuwsgierig naar in hoeverre jij onvolledig herstel over het algemeen als gunstige trainingsprikkel ziet.

Fijn dat je de moeite hebt genomen. Het geeft zeker een beeld. Bedoel je met dat onvolledig herstel alleen geschikt is voor gevorderde atleten ook dat kortere rust tussen reguliere sets alleen geschikt is voor gevorderde atleten? Het zet me in ieder geval wel tot nadenken over of ik het principe goed begrijp, en daarmee wel goed toe kan passen.Het is belangrijk dat ik eerst op je laatste opmerking reageer:
Dit principe van "onvolledig herstel" als trainingsprikkel is alleen geschikt voor gevorderde krachtatleten!
Lieden die o.a. datgene wat jij noemt tot in de puntjes beheersen, alsook het kunnen herkennen, doseren en reguleren van trainingstress.
Even bij de (sport)fysiologische basis beginnen.
1. In een notedop:
Trainen -cq. het consequent aanvoeren van trainingsprikkels- is bedoeld om de homeostase in het lichaam zodanig te verstoren, dat op den duur de gewenste functionele en structurele adaptaties ontstaan.
2. Spiergroei aka hypertrofie is een specifieke structurele adaptatie als gevolg van met name mechanische tensie en metabole stress.
- Met mechanische tensie wordt hier bedoeld de druk/trekspanning op myofibrillen als gevolg van het trainen met zware lasten.
- Met metabole stress wordt in de context de cellulaire stress van de stofwisselingsprocessen bedoeld op lokaal spier-niveau.
(systemische metabole stress overladen kan ook apart worden toegepast, bij periodisatie in de vorm van periodieke "over-reaching, maar wil ik hier nu even buiten beschouwing laten)
Trainingstechnisch gezien is:
- De parameter Intensiteit (d.i. % 1RM) met name bepalend voor mechanische tensie.
- De parameter Volume is meestal de doorslaggevende factor bij de mate metabole stress.
3. Mechanische tensie is dus het primaire mechanisme van hypertrofie, de magnitude ervan wordt echter met name door de hoeveel metabole stress bepaald.
In normaal Nederlands; Je dient niet alleen met zware weerstand te trainen, maar ook lang genoeg met die weerstand voor een maximaal effect.
4. Progressieve training voor hypertrofie in de praktijk, wil zeggen dat je op termijn consistent zwaarder gaat (intensiteit opvoert) en tegelijkertijd de hoeveelheid arbeid die je verricht (volume) vergroot.
5. Uiteraard komt daar een een keer een einde aan.
Hoe hard en lang je ook traint, je stagneert en het lichaam reageert niet meer.
Gevorderde technieken om opnieuw de metabole stress te vergroten, kunnen gebaseerd zijn op onvolledig herstel.
Onvolledig herstel dient dan als extra prikkels en/of prikkeldichtheid in het kader van opwekken metabole/systemische stress.
Voorbeelden:
- Meer doen in minder tijd (verhogen van de factor densiteit).
Meer sets in dezelfde tijd, of zelfde aantal sets in minder tijd en/of in combinatie met elkaar.
- Doorgaan met sets en reps terwijl dit anders niet zou lukken; dropsets, geforceerde sets etc.
- Herhalen van de "piek-reps" zoals bij myo reps sets.
- Meer volume met een zwaarder dan normaal gewicht (cluster sets)
enz.
Hopelijk geeft dit een beeld![]()
Als je de gewonnen tijd gebruikt om er nog een setje achteraan te knallen ben je er ook weer qua volume.
Anyways. Lekker belangrijk wat anderen doen in de gym, zolang ze maar niet te lang apparaten bezet houden.
Allemaal herkenbaar..
Of de periode voor de smartphone..Heb jij nog wel het pre Basic Fit commercieel gedoe tijdperk meegemaakt dat het tussen de sets door wel ouwehoeren met de leden was en mensen elkaar motiveerden? Was een leuke tijd, geen telefoontjes en alleen maar mensen met dezelfde passie.
M'n eerste ervaring was tussen 2002 en 2003.. was echt heel sociaal allemaalVanaf 2006-7 was het wel een beetje gedaan met de oude gyms. Net iets daarvoor dus.
Ik zette 18 jaar geleden voor het eerst voet in een gym. Een hardcore gym.Heb jij nog wel het pre Basic Fit commercieel gedoe tijdperk meegemaakt dat het tussen de sets door wel ouwehoeren met de leden was en mensen elkaar motiveerden? Was een leuke tijd, geen telefoontjes en alleen maar mensen met dezelfde passie.
Ouwehoeren trekt mij helemaal uit m'n focus trouwens. Vind t veschrikkelijk irritant als ik met een goede training bezig ben, focused af ben, PR's neer wil zetten, en mensen gaan tegen me lullen.
Nee, niet persé voor de reguliere sets, dat is een kwestie van afstemmen door te doen en uitproberen.Bedoel je met dat onvolledig herstel alleen geschikt is voor gevorderde atleten ook dat kortere rust tussen reguliere sets alleen geschikt is voor gevorderde atleten?
Yep.Onvolledig herstel kan ons toch ook helpen om ervoor te zorgen dat dingen als ons anaerobe systeem mee ontwikkelen toch?
Wat bedoel je met "nieuwe" spiervezels?En bevorderlijk werken voor spiergroei door nieuwe spiervezels aan te leren spreken?
Als het advies geldt voor de methoden die je aanhaalde dan ga ik eerst lekker door met waar ik mee bezig was.Dit gezegd hebbende blijft het advies wel dat de rust tussen sets voldoende lang is om de volgende set technisch correct en met volle aandacht uit te voeren.
Wat ik hiermee bedoelde is dat het lichaam mogelijk bestaande spiervezels leert aanspreken die eerder niet voor die beweging werden gebruikt.
plus sommige blijven dan lullen dus neem je nog langer rust dan die 3 minuten scrollen op je tel.Ouwehoeren trekt mij helemaal uit m'n focus trouwens. Vind t veschrikkelijk irritant als ik met een goede training bezig ben, focused af ben, PR's neer wil zetten, en mensen gaan tegen me lullen.
Zolang je je focus maar houd mag dat van mijplus sommige blijven dan lullen dus neem je nog langer rust dan die 3 minuten scrollen op je tel.
Ik zit ook tussendoor lekker te scrollen hoor. ben niet zo sociaal aangelegd ook.
Iedereen die tegen iemand anders zegt hoeveel rust hij/zij tussen sets moet nemen of uberhaupt van tevoren een random tijdsframe bepaalt voor rusttijden, hou die onzin lekker bij jezelf. Uitzonderingen daargelaten, bij straight sets is het gewoon een kwestie van aanvoelen, hartslag laten zakken, op adem komen en spieren genoeg laten herstellen voor de volgende set. Liever iets te lang wachten dan te kort, anders kan je op de volgende set intensiteit verliezen. Dus, lekker op gevoel afgaan op dat moment. Ipv fixed time framesHoeveel minuten rust nemen jullie tussen sets als beginnend lid bij
compound sets en isolation sets
Klopt de formule rust. Compound:2-3 min
Isolatie 1min
?
Schema is 6 sets x 6 reps