MuscleMeat

Rustweken niet meer hip?

Anthem

Competitive Bodybuilder
Waardering
89
Een tijdje geleden werd hier nog regelmatig over rustweken gesproken, tegenwoordig kom ik dat helemaal niet meer tegen. Is dat niet meer hip? Doen mensen dat nog wel eens? En zo ja, hoe vaak? Wordt er simpelweg niet meer over gepraat? Ik overweeg het wel te doen in verband met volgens mij enigszins overbelaste gewrichten, vooral bij een arm die vorig jaar gebroken is geweest.

Een tijdje geleden werd hier nog regelmatig over rustweken gesproken, tegenwoordig kom ik dat helemaal niet meer tegen. Is dat niet meer hip? Doen mensen dat nog wel eens? En zo ja, hoe vaak? Wordt er simpelweg niet meer over gepraat? Ik overweeg het wel te doen in verband met volgens mij enigszins overbelaste gewrichten, vooral bij een arm die vorig jaar gebroken is geweest.

Hee , ik wou er nu net een topic over beginnen.
net terug van het sporten , bij alles in gewichten naar beneden gegaan , was heel erg lam en weinig energie.
zat ook te denken aan een Deload week.
Maar volgens mij is het gewoon goed om een week een rustweek te nemen ( een actieve rustweek)

Zat net al beetje rond te lezen en kwam dit tegen:

When to De-Load:

This depends on your experience & intensity level, your age & recovery ability, the program you are following, and many other factors. If you are new to lifting, you lack the ability to overtax your CNS, muscles, and connective tissues as much as a very experienced lifter, so you may only need to deload once every couple of months. If you are older and have a reduced ability to recover from weight training, then you may need to deload as often as every couple of weeks. In general, you need to set your frequency of deloading according to how hard you train and how quickly you recover. Somewhere in the range of every 4-8 weeks will work well for most people.

Signs that a de-load may be in order:
You feel tired, persistently fatigued, have a decreased desire to train, or other symptoms of under-recovery (overtraining).
Your weight progression is stalling and you can't seem to increase most lifts
You are experiencing aches, sprains, tendinitis, etc.
You train regularly

How to De-Load:

A de-load is a planned reduction in either volume or intensity, usually a week long (or one training cycle of your split). How you do it is up to you. The main thing is to back off your total effort to about 50-60% of what you would do during a normal training week. A few examples of how to train during a de-load week:
Do your normal routine and normal volume (sets & reps) but reduce the weight you use to about 50-60% of what you normally work out with for each exercise.
Use the same weight as you normally would, but drop your number of total volume (sets x reps) to 50-60% of your normal volume. (Note that you should stick to an 8+ rep scheme here.)
Train muscle groups that normally don't get a lot of attention
Use light weight and focus on refining your form and technique
Decrease your lifting and increase your cardio

The goal of a de-load is to allow you to become stronger, faster, and bigger, by incorporating a planned "active recovery" phase into your normal workout program. If you do it correctly, you should be able to make more gains that you would without de-loading, reduce your risk of injury, give yourself a mental break, preemptively address hidden recovery issues.

Dus hieruit te maken is het tochwel Erg goed tot beter.
ALS dit alemaal waar is , kan iemand die bevestigen?

deloads zijn vooral nuttig als je begint te overreachen

als je niet weet wat overreachen is dan overreach je waarschijnlijk niet en zijn deloads ook niet echt nodig

eventueel zo nu en dan om wat gevoelige gewrichten/pijntjes niet erger te laten worden oid

deloads zijn vooral nuttig als je begint te overreachen

als je niet weet wat overreachen is dan overreach je waarschijnlijk niet en zijn deloads ook niet echt nodig

eventueel zo nu en dan om wat gevoelige gewrichten/pijntjes niet erger te laten worden oid

Dit zo'n beetje inderdaad. Vooral goed naar je lichaam luisteren. Ik train inmiddels alweer maanden zonder een deload, maar ik heb dan ook een programma gekozen dat perfect op mijn wensen aansluit qua progressie en recovery.

Het zal ook wel van persoon tot persoon verschillen: leeftijd, voeding, soort werk, slaap, trainingsfrequentie, traingschema etc.

Bij Max-OT houd je elke 8-10 weken een volledige rustweek.

Een rustweek is soms ook wel handig om wat extra aandacht te geven aan andere dingen welke normaal op de 2de plaats komen.

Wie kan er nou een week zonder trainen

ik doe om de zoveel maanden een rustweek. Maar dan echt een week rust, dus niet trainen. Soms is het na 2 maanden, soms na 4, hangt wat af. Ik probeer in mijn schema constant progressie te boeken en als ik echt niet meer vooruit ga en ik begin wat stijf te worden/pijntjes krijgen/zin is wat minder, dan rust ik een week. In die week neem ik meestal mijn trainingsschema eens onder de loep en verander ik een paar kleine dingen. Als ik terug begin te trainen neem ik alles mss 60-70% van waar ik gestopt ben en bouw ik terug op, tot ik voorbij de gewichten ben van voor de rustweek :)
Zo doe ik het en het voelt goed

Doe ik alleen als ik pijntjes ergens heb of wanneer ik het te druk heb met andere dingen. Komt daardoor vaak zat voor dat ik 5-7 dagen niet train.

6 weken knallen, 1 week volledige rust. Doe ik al jaren zo, voor mij werkt dit prima. Na die 6 weken verander ik hier en daar mijn schema, zo blijft het prettig imo. En heb nog een leven buiten BB ook.

Neem nooit echt geplande rustweken, bij pijntjes of constant moe gevoel volume wat omlaag

Plan nooit een weekje om echt uit te rusten, maar ik skip dan ook weleens een training vanwege (weekje) werk in het buitenland of andere verplichtingen.

Moet wel zeggen dat je na wat gedwongen rust vaak wat sterker terug kan komen.

Terug
Naar boven