Fitness Seller

Schema cutten van 14% naar 10% in 8 weken?

martijnde

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m87
Massa
82kg
Vetpercentage
13%
Met bijgevoegd schema wil ik cutten van 14% naar 10% in 8 weken, het liefst met zoveel mogelijk spierbehoud.

Training is 3 keer krachttraining (split) en 1 tot 2 keer crossfit/kickboxen per week.
Ik weet dat ik slecht ga op vet, vandaar maar 20%, KH en eiwit zijn beiden 40%.

Ben nu 83KG en zal dan ong rond de 78/79KG uitkomen denk?

Is dit haalbaar denken jullie?

Bijlagen

Jep is prima te doen, halve kilo per week wordt over het algemeen aangeraden

Ziet er net uit alleen vraag ik me af of je niet te veel onder onderhoud eet?
Je hebt je activiteitsfacor op 1,4 gezet terwijl je ~4-5x per week traint?

Ook al zou het eventueel maar ~200kcal schelen, dit kan veel uitmaken. Vooral als je het liefst zoveel mogelijk spierbehoud wilt.

Ben overigens ook benieuwd of je wel 'ns eerder hebt gecut.

• Topic Starter Topic Starter
Niet eerder echt hard gecut, is nu de eerste keer dus ik heb nog veel vragen :)

Afgelopen 7 maanden heb ik ietsjes onder onderhoud (2600 Kcal) gegeten en ben met hard trainen (5 tot 6 keer per week) van 18% BF naar 14% gegaan en iets in spier aangekomen (1.2KG), kon niet bulken omdat mn BF te hoog was.

Maar de laaste maanden was het niet echt cutten en nu wil ik wat dieper gaan, dus nu Kcal wat meer terug en sport ook wat minder.

Heb geleerd dat je of vol moet cutten of buken, anders geen optimale resultaten.

Dus nu naar 10% voor juni en dan vanaf aug lekker 8 maanden clean bulken rond de 3000Kcal, nu al zin in :)

Je gaat slecht op vetten? srs?

Je moet sowieso niet denken in percentages. Houd gewoon +/-2g eiwit/kg, +/-1g vet/kg en de rest koolhydraten aan.

Haalbaar? Zeker, als alles optimaal verloopt. Ik zou er echter een week langer voor neertellen.

Probleem met vet is dat ik altijd wat teveel eet voor mn gevoel, moet ik misschien nog eens goed naar kijken :)

Je gaat slecht op vetten? srs?

Je moet sowieso niet denken in percentages. Houd gewoon +/-2g eiwit/kg, +/-1g vet/kg en de rest koolhydraten aan.

Haalbaar? Zeker, als alles optimaal verloopt. Ik zou er echter een week langer voor neertellen.

Aangepast, zou je nu eens kunnen kijken?

tnx

Bijlagen

Dit is al iets beter, maar klopt je onderhoud wel? Lijkt een beetje aan de lage kant

Bedankt voor je reactie, ik heb gewoon de standaard formule uit de sheet gebruikt, dus dacht dat dat wel goed zat.

Ik sport ong 4 tot 5 keer per week (3x kracht en 2x crossfit/kickboxen) en daarom heb ik de activiteis factor op 1.45 gezet, moet deze anders iets hoger? Rond de 1.55 anders?

Nu op de 1.55 gezet en kom nu rond de 2970 uit onderhoud en cutten is nu 2385

Laatst bewerkt:
Wat eet je juist want dat komt er bij me in de excelsheet niet bij te staan. Ben wel geïnteresseerd want zit ook in de cut en heb zogoed als zelfde stats als jij.

Raar, ook niet in die 2de sheet? Is excell 2010 igg.

Van het weekend laten meten en sta op 12.9% :)

Nu deze maand nog dieper gaan en hopelijk richting de 11% :)

Voor mij werk vet verbranden beter bij 25/30 % carbs, 40 prot, rest vet. Zou in dit schema dus 10 % inruilen voor vetten.

Macro percentages... :roflol:

Vet verbrand je door een kcal tekort en het is verstandiger je macro's aan te passen naar je lichaamsgewicht niet naar verhoudingen met elkaar, dus:
- 2g eiwit/kg lichaamsgewicht
- 1g vet/kg lichaamsgewicht
- rest koolhydraten

Van koolhydraten word je net zo dik als van eiwitten, maar een overschot aan eiwitten heb je geen ruk aan. Koolhydraten daarentegen worden gebruikt als energiebron. Voel je je tijdens je cut futloos, moe of whatever dan eet je waarschijnlijk te veel eiwitten en te weinig koolhydraten.

TNX jongens!

@broodje ecto klink wel goed ja over die KH voel me ook vaak futloos, dit zou dus betekeken:

82KG nu bij 12.9% en onderhoudd is 3000Kcal en 2450Kcal in de cut:

Eiwit is 82KG*2GR= 164GR en dat is dan 656KCal (27%)
Vet is dan 82KG*1GR is 82 en dat is dan 738Kcal (30%)
KH is dan (656+738)-2450= Kcal uit KH, dus 1065/4= 266GR? (43%)

Lijkt wel veel KH, maar miss klopt het wel van die eiwitten, 165GR is wss wel voldoende ja.

Hierbij mn nieuwe schema, zou je nog 1 keer kunnen kijken Broodje ecto? (of iemand anders)

tnx alvast

Bijlagen

Ziet er goed uit. Ik zou zeggen probeer het en kijk hoeveel je elke week/maand afvalt en stel aan de hand daar van je schema nog wat bij.

TNX voor je feeback.

Laatste vraagjes:

Raadt jij cardio aan na de KT enzoja hoelang?

Ik doe nu:

4 keer KT, geen cardio erna
1 keer Cross-fit
1 keer 8KM hardlopen.

Kan de activiteits factor dan op 1.6? (zittende baan)

Macro percentages... :roflol:

Vet verbrand je door een kcal tekort en het is verstandiger je macro's aan te passen naar je lichaamsgewicht niet naar verhoudingen met elkaar, dus:
- 2g eiwit/kg lichaamsgewicht
- 1g vet/kg lichaamsgewicht
- rest koolhydraten

Van koolhydraten word je net zo dik als van eiwitten, maar een overschot aan eiwitten heb je geen ruk aan. Koolhydraten daarentegen worden gebruikt als energiebron. Voel je je tijdens je cut futloos, moe of whatever dan eet je waarschijnlijk te veel eiwitten en te weinig koolhydraten.

Wat voor zever is me dat! Eiwitten worden evenals koolhydraten gebruikt als energiebron.

http://www.ergogenics.org/lowcarblowglyc.html
http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/teveel-eiwit-wordt-opgeslagen-vet-227297/

Nu ga ik niet beweren dat er 1 juiste oplossing is, maar je statement slaat op niks. Ieders lichaam is anders en reageert anders op macro inname. Ik, bijvoorbeeld, ben een endo en val niet af als ik 40% Kh gebruik in mijn dieet.

De reden waarom 2g eiwit/kg en 1g vet/kg wordt aanbevolen is omdat dit het minimum in macro inname van eiwitten + vetten moet zijn bij het cutten (nogmaals, geldt niet voor iedereen en elke dieet! Ik ken genoeg mensen die droog komen te staan met op een hoge Kh te cutten. Wat natuurlijk telt is inname < caloriebehoefte). Teveel eiwitten lijkt te duur te zijn en niemand eet gewoon graag vetten als em wilt vet wilt verbranden (grappig hoe het allemaal in ons hooft zit).

Wat voor zever is me dat! Eiwitten worden evenals koolhydraten gebruikt als energiebron.

http://www.ergogenics.org/lowcarblowglyc.html
http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/teveel-eiwit-wordt-opgeslagen-vet-227297/

Nu ga ik niet beweren dat er 1 juiste oplossing is, maar je statement slaat op niks. Ieders lichaam is anders en reageert anders op macro inname. Ik, bijvoorbeeld, ben een endo en val niet af als ik 40% Kh gebruik in mijn dieet.

De reden waarom 2g eiwit/kg en 1g vet/kg wordt aanbevolen is omdat dit het minimum in macro inname van eiwitten + vetten moet zijn bij het cutten (nogmaals, geldt niet voor iedereen en elke dieet! Ik ken genoeg mensen die droog komen te staan met op een hoge Kh te cutten. Wat natuurlijk telt is inname < caloriebehoefte). Teveel eiwitten lijkt te duur te zijn en niemand eet gewoon graag vetten als em wilt vet wilt verbranden (grappig hoe het allemaal in ons hooft zit).

Klopt, eiwitten worden inderdaad net als koolhydraten gebruikt als energiebron. Dit proces is echter zo inefficiënt dat elke gram eiwit uiteindelijk maar voor ongeveer 0.4Kcal aan energie telt.

TNX voor je feeback.

Laatste vraagjes:

Raadt jij cardio aan na de KT enzoja hoelang?

Ik doe nu:

4 keer KT, geen cardio erna
1 keer Cross-fit
1 keer 8KM hardlopen.

Kan de activiteits factor dan op 1.6? (zittende baan)

Kan iemand hier nog even kort naar kijken? TNX alvast :)

Terug
Naar boven