MuscleMeat

Schema op budget :)

uppie83

Novice
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
78kg
Ik ben toch eens lid geworden van dit forum, hopend voor wat eenduidig advies. Het geval is dat ik sinds korte tijd 'tussen 2 banen' zit. Kortom tijd zat, maar een groot gebrek aan geld, waardoor ik niet lid ben van een sportschool.

Nu lees ik wel eens verhalen van acteurs die in een mum van tijd een flinke fysieke verandering voor elkaar krijgen om in een rol te kunnen kruipen. Aangezien ik nu toch zeeen van tijd heb bedacht ik mij daar ook eens aan te wagen, maar met de beperking dat ik geen geld te spenderen heb. Spullen die ik wel heb zijn een setje gewichten (met per halter 2x 2kg, 2x 1kg en 2x 0,5kg), een mountainbike, hardloopschoenen (en sokken) en een bokszak (+ handschoenen).

Op internet heb ik vooral dus gezocht naar thuis oefeningen, waarbij ik geen tot zeer weinig hulpmiddelen nodig heb. De volgende oefeningen heb ik nu gevonden:

- een soort lying row met mijn borst op een krukje liggend en armen op 90 graden
- dezelfde oefening, maar dan met de armen langs het lichaam
- body-weight squats
- push ups met armen 90 graden
- push ups met armen langs t lichaam
- dips tussen 2 stoelen of met armen achter me op het befaamde krukje
- dumbbell curl met gewichten horizontaal
- dumbbell curl met gewichten verticaal (heb begrepen dat dit goed is voor de pezen)
- benchpress met dumbbells op de grond of op het krukje als deze niet in gebruik is
- dumbbell fly zelfde verhaal, vanaf de grond of het krukje
- jumping jacks
- mountainclimbers
- een oefening waarbij je in pushup houding om de beurt de armen horizontaal lift, waarna je een pushup doet
- een oefening waarbij je in pushup houding met je knie je elleboog aantikt
- een oefening waarbij je een voet licht voor de ander hebt. De hand van de voorste voet raakt de grond midden voor je door door je knieen te zakken. Na het omhoog komen spring je licht en zet je de andere voet voor

Verder loop ik 3 keer per week een half uur hard volgens een wel bekend schema van Evy (al ben ik even gestopt vanwege problemen met een knie).

Naar voeding heb ik nog niet heel veel gekeken. In de aanbieding heb ik wel Creatine en Whey Proteine gekocht (en vitaminepillen :p), die ik nu ook al zo'n 2 maanden gebruik. Creatine volgens het 5 dagen 4x p dag, 11 weken 1x p dag en 4 weken niet. Whey na elke keer oefeningen doen of hardlopen. Daarnaast beperk ik mijn drinken nu zoveel mogelijk tot water, thee en koffie zonder suiker of melk of wat dan ook.

Zoals jullie zien veel combinatie oefeningen. Wat ik er tot nu toe van merk (ongeveer 2 maanden) is dat het lijkt of alle spieren netjes gelijkmatig groeien. Aan de andere kant groeit het allemaal niet erg hard. Zelfs met 2 maanden bijna elke dag minstens een half uur bezig zijn. Als ik de termen goed begrijp, heb ik wel meer definitie, maar niet veel meer massa.

Mijn vraag is dus eigenlijk wat binnen mijn mogelijkheden de beste manier is om mijn doel te bereiken. Zijn er nog andere oefeningen die jullie eventueel aanraden?

Alvast bedankt! :)

Shotjes Testo nemen iedere dag... Smaakt een beetje vreemd maar wel lekker..

yep!
koop van marktplaats een barbell en wat schijven...
fitforfree heeft ook een abo voor 10eur. in de maand

Genoeg tijd weinig geld.

Misschien eens gaan werken? :D

Genoeg tijd weinig geld.

I lol'd.

Anyway, acteurs die in korte tijd supergains maken worden begeleid door pro's, vreten zich een ongeluk en hebben toegang tot goede apparatuur. Als jij geen geld hebt zul je waarschijnlijk geen goede voeding kunnen kopen, en met "wat halters thuis" ben je misschien snel klaar.
Als je goede genen hebt zou je wel wat mooie noob gains kunnen maken en ziet het er straks toch nog aardig uit. Anders kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Als je het echt wilt moet je misschien wat geld lenen en er 100% voor gaan. Natuurlijk als je weer werk hebt ook blijven trainen want anders doe je het alsnog voor niets.

gym = 20 euro per maand, verkoop je mountainbike fietsen kan je daar ook ;)

Met de gewichten die je nu hebt kom je er niet, en binnen een korte tijd gaat je sowieso niet lukken.

Wat is je doel, afvallen of aankomen?

Verder loop ik 3 keer per week een half uur hard volgens een wel bekend schema van Evy (al ben ik even gestopt vanwege problemen met een knie).

Ik liep ook hard, ik moest en zou hardlopen, 3x per week, elke week, altijd.
Tot iemand zei dat hardlopen eigenlijk niet echt handig is icm krachttraining. Toen kreeg ik ook last van mn knie (door hardlopen dus) terwijl ik goede schoenen en dergelijke had.

Ik loop nu niet meer hard :roflol:

Zoals al is gezegd, koop een fitness abonnement, daar kun je meer cardio soorten doen die goed zijn voor je gewrichten (in elk geval niet schadelijk).

• Topic Starter Topic Starter
Shotjes Testo nemen iedere dag... Smaakt een beetje vreemd maar wel lekker..

Kan je dat zomaar doen?

Kortom bruine rijst met bonen en ei, check. Kleine investering in zwaardere dumbbells en een of ander rek dat ik zie staan.

Genoeg tijd weinig geld.

Graag, maar helaas heb je dat niet geheel in eigen hand.

I lol'd.

Anyway, acteurs die in korte tijd supergains maken worden begeleid door pro's, vreten zich een ongeluk en hebben toegang tot goede apparatuur. Als jij geen geld hebt zul je waarschijnlijk geen goede voeding kunnen kopen, en met "wat halters thuis" ben je misschien snel klaar.
Als je goede genen hebt zou je wel wat mooie noob gains kunnen maken en ziet het er straks toch nog aardig uit. Anders kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Als je het echt wilt moet je misschien wat geld lenen en er 100% voor gaan. Natuurlijk als je weer werk hebt ook blijven trainen want anders doe je het alsnog voor niets.

Ik investeer liever in voeding dan in een sportschool abbonement, vandaar ook dat ik wel creatine, whey en vitaminepillen heb. Goede voeding hoeft naar mijn mening ook niet zo duur te zijn, afhankelijk van wat je goede voeding noemt. Ik probeer bijvoorbeeld wekelijks al 2 keer makreel uit blik te eten aangezien ik heb gevonden dat dit de enige ingeblikte vis is die nog al zijn natuurlijke omega's heeft. Daarnaast ben ik overgegaan van olijfolie naar rijstolie om in te bakken. Ook dat schijnt beter te zijn (bovendien was de rijstolie ook nog goedkoper). Dus ja met voeding valt nog een hoop te halen, zeker.

De investering met halters zie ik ook wel zitten, dat is iets wat altijd mee zal gaan.

Goede genen heb ik denk ik niet. Ben ooit eerder anderhalf jaar in een sportschool geweest 2 a 3 keer per week, en was nog niet zo ver als een ander die 3 maanden bezig was :( Dit zou misschien aan de voeding gelegen kunnen hebben. Merk namelijk dat ik nu met creatine en whey ook wel harder ga.

gym = 20 euro per maand, verkoop je mountainbike fietsen kan je daar ook ;)

Met de gewichten die je nu hebt kom je er niet, en binnen een korte tijd gaat je sowieso niet lukken.

Wat is je doel, afvallen of aankomen?

Ik weet dat je in de sportschool ook cardio kunt doen, maar ik vind dat toch minder prettig. Ik ga veel liever fietsen of hardlopen in de buitenlucht, zelfs als het regent, dan in de gemiddelde sportschool. Ook wat betreft de andere oefeningen merk ik dat ik het prettiger vind nu ik het thuis doe. Dus niet naar de sportschool is niet puur en alleen een financieel iets ;)

Mijn doel is toch wel om wat meer massa te krijgen, maar dan wel functioneel. Als ik aankom dan groeit namelijk met name mijn pens enorm en de rest amper. Naar mijn idee heb ik altijd vrij dunne armen en die zou ik graag ook eens van wat meer massa voorzien, evenals mijn borstpartij. Dat maakt het gelijk ook moeilijk voor mij om te kiezen. Ik maak mijn vergelijk met de acteurs niet voor niets. Ik zie die gasten namelijk wel aankomen, maar dan wel op de goede plekken. Dat wil ik dus ook.

Ik liep ook hard, ik moest en zou hardlopen, 3x per week, elke week, altijd.
Tot iemand zei dat hardlopen eigenlijk niet echt handig is icm krachttraining. Toen kreeg ik ook last van mn knie (door hardlopen dus) terwijl ik goede schoenen en dergelijke had.

Ik loop nu niet meer hard :roflol:

Zoals al is gezegd, koop een fitness abonnement, daar kun je meer cardio soorten doen die goed zijn voor je gewrichten (in elk geval niet schadelijk).

Zoals ik hierboven al schrijf vind ik het juist prettiger om lekker in de buitenlucht te sporten, vandaar de mountainbike en het hardlopen.

Op internet heb ik een aantal workout schema's gevonden van acteurs (bv Vin Diesel) en daar staat in dat ze toch ook wel geregeld cardio doen. Vandaar dat ik het hardlopen er ook in hou. Tevens merk ik dat het hardlopen bij mij het beste werkt om mijn pens kleiner te krijgen (en te houden).

Wat maakt het dan niet goed icm krachttraining? Mijn idee van functioneel groeien is vooral dat je weinig geisoleerde oefeningen moet doen zodat niet maar een beperkt aantal spieren groeien en de rest niet. Hardlopen zie ik dan ook als een oefening waarbij je een groot aantal spieren aanspreekt. Maar goed, ik heb er niet veel meer kaas van gegeten dan wat ik tot nu toe op internet ben tegen gekomen.

Kan je dat zomaar doen? ja, testboosters kan je gewoon nemen maar het is (vaak) zonde van je geld.

Kortom bruine rijst met bonen en ei, check. Kleine investering in zwaardere dumbbells en een of ander rek dat ik zie staan. Een goedkope eiwit bron is kip en kwark, noten/olijfolie voor de vetten, rijst,aardappelen,pasta,havermout,brinta,oats zijn goedkope koolhydraatbronnen.

Graag, maar helaas heb je dat niet geheel in eigen hand.

Ik investeer liever in voeding dan in een sportschool abbonement, vandaar ook dat ik wel creatine, whey en vitaminepillen heb. Goede voeding hoeft naar mijn mening ook niet zo duur te zijn, afhankelijk van wat je goede voeding noemt. Ik probeer bijvoorbeeld wekelijks al 2 keer makreel uit blik te eten aangezien ik heb gevonden dat dit de enige ingeblikte vis is die nog al zijn natuurlijke omega's heeft. Daarnaast ben ik overgegaan van olijfolie naar rijstolie om in te bakken. Ook dat schijnt beter te zijn (bovendien was de rijstolie ook nog goedkoper). Dus ja met voeding valt nog een hoop te halen, zeker.

Niet te veel focussen op supplementen maar exact uitrekenen wat je binnen moet krijgen en momenteel binnenkrijgt.

De investering met halters zie ik ook wel zitten, dat is iets wat altijd mee zal gaan.

Met wat dumbells kom je er niet, veel oefeningen kan je veel zwaarder pakken dan je dumbells aankunnen. Denk aan rows, deadlift, squatten..

Goede genen heb ik denk ik niet. Ben ooit eerder anderhalf jaar in een sportschool geweest 2 a 3 keer per week, en was nog niet zo ver als een ander die 3 maanden bezig was :( Dit zou misschien aan de voeding gelegen kunnen hebben. Merk namelijk dat ik nu met creatine en whey ook wel harder ga.

Tuurlijk ligt dit aan je voeding ;)

Ik weet dat je in de sportschool ook cardio kunt doen, maar ik vind dat toch minder prettig. Ik ga veel liever fietsen of hardlopen in de buitenlucht, zelfs als het regent, dan in de gemiddelde sportschool. Ook wat betreft de andere oefeningen merk ik dat ik het prettiger vind nu ik het thuis doe. Dus niet naar de sportschool is niet puur en alleen een financieel iets ;)

Kan ik me voorstellen, maar gezien je budget en gebrek aan materiaal zou ik andere prioriteiten stellen.

Mijn doel is toch wel om wat meer massa te krijgen, maar dan wel functioneel. Als ik aankom dan groeit namelijk met name mijn pens enorm en de rest amper. Naar mijn idee heb ik altijd vrij dunne armen en die zou ik graag ook eens van wat meer massa voorzien, evenals mijn borstpartij. Dat maakt het gelijk ook moeilijk voor mij om te kiezen. Ik maak mijn vergelijk met de acteurs niet voor niets. Ik zie die gasten namelijk wel aankomen, maar dan wel op de goede plekken. Dat wil ik dus ook.
Training+voeding+rust en veel geduld, stijgt je vetpercentage te snel dan zakken in kcals.
Acteurs hebben een personal trainer, trainen keihard en hebben beschikking tot de juiste materialen. Verder zijn ze vaak ook niet natty.

Zoals ik hierboven al schrijf vind ik het juist prettiger om lekker in de buitenlucht te sporten, vandaar de mountainbike en het hardlopen.

Op internet heb ik een aantal workout schema's gevonden van acteurs (bv Vin Diesel) en daar staat in dat ze toch ook wel geregeld cardio doen. Vandaar dat ik het hardlopen er ook in hou. Tevens merk ik dat het hardlopen bij mij het beste werkt om mijn pens kleiner te krijgen (en te houden).

Wat maakt het dan niet goed icm krachttraining? Mijn idee van functioneel groeien is vooral dat je weinig geisoleerde oefeningen moet doen zodat niet maar een beperkt aantal spieren groeien en de rest niet. Hardlopen zie ik dan ook als een oefening waarbij je een groot aantal spieren aanspreekt. Maar goed, ik heb er niet veel meer kaas van gegeten dan wat ik tot nu toe op internet ben tegen gekomen.

Verder zou ik een keuze maken tussen afvallen of spiermassa kweken. Dit zijn twee verschillende processen.

Training+voeding+rust en veel geduld, stijgt je vetpercentage te snel dan zakken in kcals.
Acteurs hebben een personal trainer, trainen keihard en hebben beschikking tot de juiste materialen. Verder zijn ze vaak ook niet natty. Verder zou ik een keuze maken tussen afvallen of spiermassa kweken. Dit zijn twee verschillende processen.

Ik hoef niet verder af te vallen. Liever kom ik wat aan, maar dan vooral spiermassa zoals je al zegt. Is dit wat ze in het engels bulking noemen?

Het argument dat het hebben van een personal trainer een voordeel is snap ik deels. Hij zal sneller je programma varieren. Aan de andere kant kan hij niet het werk voor je doen. Met genoeg kennis zou je in principe naar mijn idee geen personal trainer nodig hebben. Vandaar dat ik ook aan het spitten ben op internet en probeer op dit forum mijn kennis bij te spijkeren.

Keihard trainen kan ik in principe ook. Zoals ik in de beginpost al aangaf heb ik tijd zat en is de wil er ook. Nu is de vraag enkel nog wat ik moet doen.

Wat is natty? Doet me denken aan naughty, maar dat zal je wel niet bedoelen :p

ja, testboosters kan je gewoon nemen maar het is (vaak) zonde van je geld.

Is dat omdat het weinig zin heeft of omdat ze te veel kosten voor wat ze doen?

rijst,aardappelen,pasta,havermout,brinta,oats zijn goedkope koolhydraatbronnen

Koolhydraten vind ik een moeilijk onderwerp. Wat ik er tot nu toe van begrijp is dat er verschillende soorten zijn, maar je eigenlijk alleen de langzaam werkende koolhydraten zou moeten eten. Ze schrijven dan vervolgens weer niet waar dit wel in zit en waar niet :p

Daarnaast zegt de een dat vetten in het algemeen niet goed zijn en de ander vindt dat enkel verzadigde vetten niet goed zijn.

Als leek ben ik hierdoor tamelijk puzzled wat ik nu moet geloven en waar ik op moet letten ???

Niet te veel focussen op supplementen maar exact uitrekenen wat je binnen moet krijgen en momenteel binnenkrijgt.

Bedoel je hier calorieen?

Met wat dumbells kom je er niet, veel oefeningen kan je veel zwaarder pakken dan je dumbells aankunnen. Kan ik me voorstellen, maar gezien je budget en gebrek aan materiaal zou ik andere prioriteiten stellen.

Mijn plan was eigenlijk om een set aan te schaffen met een stang, dumbbells en gewichten. Kom ik dan al beter in de buurt van de juiste prioriteiten? :D

Er is niks mis met cardio (ook in vorm van hardlopen) icm krachttraining, dat doe ik zelf ook, alleen geen hardlopen meer. Ik geef alleen mijn ervaring mee he ;) Vaak is hardlopen te belastend voor de knieën, dat merkte ik later dus wel.
Maar je kan het wel combineren hoor.

Ik hoef niet verder af te vallen. Liever kom ik wat aan, maar dan vooral spiermassa zoals je al zegt. Is dit wat ze in het engels bulking noemen?

Inderdaad, bulken = aankomen /cutten = afvallen. In het geval van bulken dien je iets boven onderhoud(het aantal kcals wat je nodig hebt om op gewicht te blijven) te eten. Om je onderhoud uit te rekenen kan je in de stickies een formule vinden.

Het argument dat het hebben van een personal trainer een voordeel is snap ik deels. Hij zal sneller je programma varieren. Aan de andere kant kan hij niet het werk voor je doen. Met genoeg kennis zou je in principe naar mijn idee geen personal trainer nodig hebben. Vandaar dat ik ook aan het spitten ben op internet en probeer op dit forum mijn kennis bij te spijkeren.

Klopt, maar kennis krijg je niet alleen door te lezen maar ook vooral door te doen en te ontdekken wat wel of niet voor je werkt, ieder lichaam is anders.
Onthoudt wel dat vele acteurs ook flink gesnoept hebben om even snel wat spiertjes te kweken.

Keihard trainen kan ik in principe ook. Zoals ik in de beginpost al aangaf heb ik tijd zat en is de wil er ook. Nu is de vraag enkel nog wat ik moet doen.

Wat is natty? Doet me denken aan naughty, maar dat zal je wel niet bedoelen :p

Anabolen ;)

Is dat omdat het weinig zin heeft of omdat ze te veel kosten voor wat ze doen?

In de meeste gevallen doen ze helemaal niets. Het zou kunnen werken bij iemand die een laag testosterongehalte heeft wegens leeftijd of andere oorzaak, of bij iemand die uit zijn kuur komt.

Koolhydraten vind ik een moeilijk onderwerp. Wat ik er tot nu toe van begrijp is dat er verschillende soorten zijn, maar je eigenlijk alleen de langzaam werkende koolhydraten zou moeten eten. Ze schrijven dan vervolgens weer niet waar dit wel in zit en waar niet :p

Des te meer iets bewerkt is, des te meer de structuur van een koolhydraat word beschadigd. Je lichaam heeft dan minder moeite om het af te breken, hoe makkelijker dit is hoe 'sneller' een koolhydraat is. Onbewerkt is wanneer de structuur van een koolhydraat nog niet is aangetast, het lichaam heeft meer energie nodig om dit af te breken, ze zijn langzaam. Denk hierbij aan producten die meteen van het land op je bord liggen, zoals aardappelen.

Daarnaast zegt de een dat vetten in het algemeen niet goed zijn en de ander vindt dat enkel verzadigde vetten niet goed zijn.

Vetten zijn goed, belangrijk is wel de verhouding hierin. Voorkeur geef je aan onverzadigde vetten. Transvetten vermijd je.

Als leek ben ik hierdoor tamelijk puzzled wat ik nu moet geloven en waar ik op moet letten ???

Let erop dat je macro's en micro's goed zitten.

Bedoel je hier calorieen?

Ja.

Mijn plan was eigenlijk om een set aan te schaffen met een stang, dumbbells en gewichten. Kom ik dan al beter in de buurt van de juiste prioriteiten? :D

Dan ben je al een stapje verder, met een halterbankje erbij kun je al een heel eind komen.
Jammer dat je dan niet kan squaten, maar er zijn nog andere mogelijkheden. Deadliften zit er denk ik ook niet in aangezien je hiervoor toch wel een shitload aan gewicht moet hebben.

Hoop je zo een beetje op weg geholpen te hebben, neem een kijkje in de stickies hier staat een stappenplan in mbt het maken van een voedingschema. Ik denk dat je er een hoop aan zult hebben.

geen centen maar wel whey en crea kopen

had je ook 2 of 3 maanden gym van kunnen betalen.

Er is niks mis met cardio (ook in vorm van hardlopen) icm krachttraining, dat doe ik zelf ook, alleen geen hardlopen meer. Ik geef alleen mijn ervaring mee he ;) Vaak is hardlopen te belastend voor de knieën, dat merkte ik later dus wel.
Maar je kan het wel combineren hoor.

Ik wist wel dat het belastend was voor je knieen, maar dacht dat dat pas was als je richting 10km+ ging. Mijn opbouw was nog naar de 5 km. Vind het wel lekker om hard te lopen, dus misschien maar eens kijken of mijn looptechniek niet goed is.

Dan ben je al een stapje verder, met een halterbankje erbij kun je al een heel eind komen.
Jammer dat je dan niet kan squaten, maar er zijn nog andere mogelijkheden. Deadliften zit er denk ik ook niet in aangezien je hiervoor toch wel een shitload aan gewicht moet hebben.

Ook niet als ik die stang in mijn nek leg bij de squats en van de grond deadlift?

Hoop je zo een beetje op weg geholpen te hebben, neem een kijkje in de stickies hier staat een stappenplan in mbt het maken van een voedingschema. Ik denk dat je er een hoop aan zult hebben.

Dat heb je zeker, bedankt! Zal voorlopig nog verder kijken her en der, waaronder de sticky's. Ben nu ook veel op internet aan het kijken naar voeding. Zo kwam ik al tegen dat je alles met fructose er in moet mijden.

Om je onderhoud uit te rekenen kan je in de stickies een formule vinden.

Ga ik doen.

Onthoudt wel dat vele acteurs ook flink gesnoept hebben om even snel wat spiertjes te kweken. Anabolen ;)

Ah, dus naast het intensieve werken/sporten en goede voeding en rust, wordt er ook gebruik gemaakt van anabolen voor veel snellere groei...

Onbewerkt is wanneer de structuur van een koolhydraat nog niet is aangetast, het lichaam heeft meer energie nodig om dit af te breken, ze zijn langzaam. Denk hierbij aan producten die meteen van het land op je bord liggen, zoals aardappelen.

Ok, dus onbewerkte koolhydraten is waar je naar moet zoeken. Ook veel vezels eten heb ik gelezen. Dus dan kom ik weer terug bij de bruine rijst :D

Ja dat lees ik heel veel. Ik zie alleen nergens op een verpakking staan dat er transvetten in zitten.

Let erop dat je macro's en micro's goed zitten.

Haha, mijn wat en mijn wat?

geen centen maar wel whey en crea kopen

had je ook 2 of 3 maanden gym van kunnen betalen.

Dat had gekund ja, maar ik merk nu al dat dit beter werkt voor mij. Zelfs toen ik een aantal jaren terug 5 keer per week in de sportschool zat, had ik de eerste 3 maanden niet zoveel resultaat als nu thuis met crea en whey. Vandaar dat ik verkies om mijn geld daar aan uit te geven.

da's echt verschrikkelijke onzin maat
waar baseer je dat op?

dan deed je toch iets fout in de gym, of je voeding was zwaar k*t

dan deed je toch iets fout in de gym, of je voeding was zwaar k*t

Ik had wel een schema in de gym, maar mogelijk dat ik inderdaad te weinig rekening hield met mijn voeding. Maar wat is de reden dat jij de gym beter vindt dan thuis dezelfde workout doen?

Ik had wel een schema in de gym, maar mogelijk dat ik inderdaad te weinig rekening hield met mijn voeding. Maar wat is de reden dat jij de gym beter vindt dan thuis dezelfde workout doen?

Uhm omdat je thuis alleen een houten dumbell had was het toch?

Terug
Naar boven