MuscleMeat

Schouder "problemen"

Peiling Peiling Heb je last van 1 of meerdere schouders

• Ja

• Nee

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ik begrijp even niet waarom het topic zich specifiek richt op bodybuilding. Over het algemeen zit daar niet de meeste kennis over het lichaam en is het een van de sporten die het meest lijdt onder brosience. Ook het eerste filmpje van ordell (brignole) bevat onzin. Hij gaat na de 6 min terug in de tijd en refereert naar onze voorouders en komt dan met het verhaal dat de schouder niet gemaakt is om je armen boven je hoofd te brengen. :o Waar haalt hij het vandaan? Daar is het gewricht juist wel voor gemaakt, anders zou het gewricht er wel anders hebben uitgezien. Om bodybuilding te vergelijken met daadwerkelijk functionele bewegingspatronen van onze voorouders maakt duidelijk dat je er weinig van begrijpt. Bewegingspatronen die binnen bodybuilding worden toegepast (isolatie oefeningen) zijn oefeningen die niet functioneel zijn voor het bewegingsapparaat van het lichaam maar dienen enkel een esthetisch doel.

Als we dan echt gaan kijken naar de oermens dan weten we dat we jagers waren en dan mag je mij uitleggen hoe je een speer werpt zonder deze boven je hoofd te brengen. Het gewricht is er inderdaad niet voor gemaakt om heel erg zwaar te pressen omdat het een zeer mobiel maar daardoor ook instabiel gewricht is. Als men het lichaam op een holistische wijze zou benaderen en anders zou trainen dan kan je best zwaar overhead pressen mits je het gewricht maar functioneel blijft trainen en daardoor geen balans verstoring optreed. Ik durf te stellen dat schouder klachten juist ontstaan doordat we te weinig boven ons hoofd trainen in de volledige bewegingsuitslag van het gewricht waarvoor het gemaakt is. Het lichaam zien als een onderdeel losse spiertjes en deze ook ieder los trainen (isoleren) is een groot probleem voor het lichaam omdat het lichaam zo niet functioneert.

De supraspinatus zit gewoon kut anatomisch gepositioneerd in die subacromiale ruimte. Coördinatie en activatiepatronen zijn key voor rotator cuff gezondheid. Als deze niet optimaal verlopen vergroot je de kans op blessures, zeker bij overhead presses. Deze dingen zijn meestal niet gekend bij krachtsporters. Endorotatie en exorotatie analytisch trainen gaat niets aan de coördinatie en/of patronen veranderen. Het is de beweging van het schouderblad ten opzichte van bovenarm en ribbenrooster die bepalend is, zéker voor de supraspinatus. Als dit allemaal niet optimaal verloopt kan je je wel inbeelden dat het makkelijk fout gaat wanneer je een speer aan X km/u wil gooien of je 1RM overhead press wil verbeteren.

last van stekende pijn in linker schouder bij flys
last sinds 2 jaar

De supraspinatus zit gewoon kut anatomisch gepositioneerd in die subacromiale ruimte. Coördinatie en activatiepatronen zijn key voor rotator cuff gezondheid. Als deze niet optimaal verlopen vergroot je de kans op blessures, zeker bij overhead presses. Deze dingen zijn meestal niet gekend bij krachtsporters. Endorotatie en exorotatie analytisch trainen gaat niets aan de coördinatie en/of patronen veranderen. Het is de beweging van het schouderblad ten opzichte van bovenarm en ribbenrooster die bepalend is, zéker voor de supraspinatus. Als dit allemaal niet optimaal verloopt kan je je wel inbeelden dat het makkelijk fout gaat wanneer je een speer aan X km/u wil gooien of je 1RM overhead press wil verbeteren.
Ik weet niet of dat acromium nu een ontwerpfout is. Het lijkt me niet gunstig als je 1-2x per week als een blinde debiel met veel te zware gewichten drukt, en de rest van de week als een zoutzak in je bureaustoel hangt. Waarschijnlijk zijn er weinig speergooiende Yanomani of Bosjesmannen met schouder impingement. :)

• Topic Starter Topic Starter
Ik begrijp even niet waarom het topic zich specifiek richt op bodybuilding.

Het topic is ook niet specifiek gericht op BB, maar aangezien de meesten hier daar aan doen zullen ook de meeste reacties uit die hoek komen, al dan niet gebaseerd op real- of bro science.

Wat het hele oermens verhaal betreft, misschien is onze intelligentie wel sneller vooruit gegaan dan onze fysiek en hadden ook oermensen last van hun schouder omdat ze dingen deden die ze bedacht hadden maar fysiek gezien eigenlijk niet zouden moeten doen :D

supraspinatus ..... die is bij mij eens anderhalf jaar in winterslaap geweest aan de linker schouder. Dat kwam niet door speerwerpen, maar door zware overbelasting, niet in de sportschool maar t principe blijft.

Veel van mijn schouderongemakjes hebben worden imo ook veroorzaakt door slaaphouding.
Ik word s'ochtends wel eens wakker met een lamme arm die onder mijn romp ligt. Als ik vaker zo wakker word moet ik opletten want dan komt er een periode aan van ongemakken en verminderde prestaties. Idem met zijkant onderrug

Wat het hele oermens verhaal betreft, misschien is onze intelligentie wel sneller vooruit gegaan dan onze fysiek en hadden ook oermensen last van hun schouder omdat ze dingen deden die ze bedacht hadden maar fysiek gezien eigenlijk niet zouden moeten doen :D
Zou het? :D

Dan nog blijft zijn verhaal onzinnig als je kijkt naar het schouder gewricht. Het is bij apen en de mens een mobiel gewricht dat volgens meneer niet gemaakt zou zijn om armen en handen boven je schouder te plaatsen. Als dat het geval zou zijn dan had het gewricht er heel ander uitgezien.

Ik heb Nee gestemd. Momenteel heb ik nergens last. Maar dat is anders geweest..
in 2014 september is mijn linker schouder 'defect geraakt' en stond mijn schouderblad naar voren gekanteld, pas in 2016 april/mei opgelost. 2 weken fysiotherapie, 2 oefeningen meegekregen en dit dagelijks gedaan, externe rotatie, en... nog een weet de naam niet. De oorzaak van deze klacht was fysiek werk, in 1 week zo overbelast geweest dat het fout ging.

Ik heb mijn eerste dumbbell aangeraakt op mijn 15e verjaardag (22 dec 2005) en in de zomer van 2006 lid geworden van de fitness hier op het dorp. ( jonger dan 16,5 jaar was niet welkom) tot mei 2014, fitness opgezegt, sindsdien thuis trainen. SInds maart 2014, meer postuur gericht, maar ook vooral meer spiermassa willen kweken. Tot september 2016.
SInds 22 september 2016 liggen mijn halters in het stof en volg ik Convict Conditioning, puur alleen BW oefeningen, en dat is het beste wat ik ooit heb gedaan ! Pijnvrij, kraakvrij, postuur heel erg verbeterd.

Hier wil ik aan toevoegen dat ik begonnen was met bodybuilding/fitness toen me postuur al heel erg slecht was, rugklachten, voorover gerolde schouders, echt verschrikkelijk slecht. Als je vanuit slechte postuur gaat sporten maak je het alleen maar erger. Spreek dus eerst je postuur fouten aan voordat je gaat bodybuilden/ powerliften of wat dan ook !! Dus maakt een overhead press je schouders kapot, dan waren ze waarschijnlijk al niet integer voordat je begon.

Een ketting is zo sterk als haar zwakste schakel, geld voor je lijf ook. Ook al kom je 10kg spier aan, wilt niet zeggen dat je gelijk supersterk bent... als je gewrichten verrot zijn en je knieen zwak zijn al die spieren geen hol waard.

Zou het? :D

Dan nog blijft zijn verhaal onzinnig als je kijkt naar het schouder gewricht. Het is bij apen en de mens een mobiel gewricht dat volgens meneer niet gemaakt zou zijn om armen en handen boven je schouder te plaatsen. Als dat het geval zou zijn dan had het gewricht er heel ander uitgezien.

Dat zegt ie helemaal niet. Die kun je wel boven de schouders plaatsen op een normale manier, maar niet met een zwaar trainingsgewricht.

Ik vind de wijze waarop mensen rotator cuff spieren trainen erg isolerend en inderdaad niet functioneel. Ik ben wel benieuwd of je voorbeelden van functionele rotator cuff oefeningen kunt geven zodat meer mensen weten wat functioneel is.
Ik train momenteel veel met clubbells en ben benieuwd naar je kijk op deze oefeningen en dan met name de internal en external mills.

Edit: @kazamafury had jij nog een reactie op deze post?
@kazamafury had jij nog een antwoord op bovenstaande post?

@kazamafury had jij nog een antwoord op bovenstaande post?
Functionele oefeningen voor de cuff vind ik oefeningen waarbij de schouder moet stabiliseren in een gesloten of open keten. Zo kan een eenarmige dumbell overheadpress met omgekeerde kettlebell bijvoorbeeld al een goede oefening zijn voor de cuff. Je vraagt op dat moment veel stabiliserende functie van de rotator cuff in zijn geheel (maar met name posterieure cuff), gecombineerd met gripkracht (wat heeft bewezen meer rotator cuffactiviatie met zich mee te brengen)--> goede rotator cuff oefening en vaak nog een functionele beweging voor de persoon in kwestie ook.

Na dit soort "algemene" bovenhandse oefeningen zoals bovenstaand voorbeeld en een aantal olympische lifts (grote fan) ga ik meestal met mijn werpers richting excentrische belasting van de exorotatoren (en veel mindere mate endorotatoren) en later werpbewegingen.

Met clubbels heb ik zelf geen ervaring, ik kan je dus hier niet veel over vertellen.

edit: op basis van een youtubefilmpje kan ik mijzelf voorstellen dat de oefeningen de rotator cuff aanspreken, maar persoonlijk denk ik dat niet iedereen over de mobiliteit beschikt die voor sommige oefeningen nodig zijn. Vandaar dat ik ze persoonlijk niet snel zou voorschrijven voor mijn atleten. Als jij ze pijnvrij kunt uitvoeren en je geen schouderklachten hebt zou ik zeggen: go for it.

Laatst bewerkt:
Twee weken geleden supraspinatus ´licht´ gescheurd, aan beide kanten. Gebeurde tijdens het open trekken van een schuifpui en
de dag erna driftcursus van 8 uur... en tjakka...

Nu veel minder last. Doe deze oefening (vd de fysio gekregen) 6-8x per dag, wel met duimen omhoog (dus exorotatie). Gaat best lekker, alleen nog beetje last als ik wakker word..
schou_oef6.gif

Verder wat ik zelf doe is:
- Masseren borst spieren (met z'n theracane) en lats
- streches voor bicep en nek
- Verbeteren scapula controle (wall glides, puch met handen boven schouderhoogte & scapular y t w)
- Decline pressen ipv incline (om mijn schouders te ontlasten)

Heeft me ook van mijn chronische bicepsklachten afgeholpen ;)

En deze is ook goud:

-
Foam-Roller-Thoracic-Spine-Matrix-Exercise.jpg

Laatst bewerkt:
Hoe weet je dat je de supraspinatus licht gescheurd hebt door de schuifpui?

Hoe weet je dat je de supraspinatus licht gescheurd hebt door de schuifpui?

Dat concludeerde mijn fysio na wat testjes, daarna ging die op verschillende plekken op mijn schouder drukken.
Bij de supraspinatus deed het erg veel pijn en zei die licht gescheurd/ geïrriteerd.

Dat concludeerde mijn fysio na wat testjes, daarna ging die op verschillende plekken op mijn schouder drukken.
Bij de supraspinatus deed het erg veel pijn en zei die licht gescheurd/ geïrriteerd.
:o voor zover ik weet zijn er geen lichamelijke testen om een lichte scheur te kunnen diagnosticeren.

:o voor zover ik weet zijn er geen lichamelijke testen om een lichte scheur te kunnen diagnosticeren.

Klopt, alleen beeldmateriaal kan dat worden bevestigen?

Maar ik heb ook geen zin om in discussie te gaan, hij werkt al 30+ jaar in het vak en ook als schouderpoli.
Denk dat het meer een vermoeden is, weet niet precies hoe hij het bracht.

Functionele oefeningen voor de cuff vind ik oefeningen waarbij de schouder moet stabiliseren in een gesloten of open keten. Zo kan een eenarmige dumbell overheadpress met omgekeerde kettlebell bijvoorbeeld al een goede oefening zijn voor de cuff. Je vraagt op dat moment veel stabiliserende functie van de rotator cuff in zijn geheel (maar met name posterieure cuff), gecombineerd met gripkracht (wat heeft bewezen meer rotator cuffactiviatie met zich mee te brengen)--> goede rotator cuff oefening en vaak nog een functionele beweging voor de persoon in kwestie ook.

Na dit soort "algemene" bovenhandse oefeningen zoals bovenstaand voorbeeld en een aantal olympische lifts (grote fan) ga ik meestal met mijn werpers richting excentrische belasting van de exorotatoren (en veel mindere mate endorotatoren) en later werpbewegingen.

Met clubbels heb ik zelf geen ervaring, ik kan je dus hier niet veel over vertellen.

edit: op basis van een youtubefilmpje kan ik mijzelf voorstellen dat de oefeningen de rotator cuff aanspreken, maar persoonlijk denk ik dat niet iedereen over de mobiliteit beschikt die voor sommige oefeningen nodig zijn. Vandaar dat ik ze persoonlijk niet snel zou voorschrijven voor mijn atleten. Als jij ze pijnvrij kunt uitvoeren en je geen schouderklachten hebt zou ik zeggen: go for it.
De kettlebell bottom up press? Die heb ik ook enige tijd gedaan, leuke oefening.

Met clubbells bedoel ik deze twee bewegingen.

Als je de beweging ziet dan lijkt het me toch dat je na kan gaan hoe de rotator cuff spieren aan het werk worden gezet?
Ik had een zeer slechte mobiliteit in mijn schouder (rotator cuffs) en ruim 1 jaar van alles geprobeerd ook de kb bup maar helaas geen succes. Die club swings moet je niet doen met zware gewichten. Twee kg is bijvoorbeeld al veel te zwaar, ik gebruik clubs van 350 gram. Pas boven de 1,5kg beginnen de swings een krachtoefening te worden daaronder worden ze gezien als rehab en mobiliteitsoefening. In het begin kraakte mijn schouder als een idioot bij die swings maar de laatste tijd komt er steeds meer souplesse in en gaat de mobiliteit ook vooruit en de pijnklachten zijn verdwenen.

ik heb last van "dubieus minimale subluxatie van het ac gewricht" in de linker schouder. Zeurt constant zelfs als ik geen f**k uitvoer. Ongelovelijk frustrerend. Tis net niet erg genoeg dat ze er wat aan kunnen doen ofzo. Het heelt niet lijkt het wel. Duur: 2 jaar ongv.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven