Fitness Seller

Serieus topic: 12 mensen na jarenlang hard werken ontslagen en vervangen voor grote groep Poolse men

Peiling Peiling Wat vinden jullie er van dat 12 mensen die jarenlang voor het bedrijf werkte zonder pardon op straat

• Belachelijk

Stemmen: 11 78,6%
  • Goed

Stemmen: 2 14,3%
  • Andere mening: Graag toevoeging in onderstaand topic.

Stemmen: 1 7,1%

• Totaal stemmers
    14
  • Peiling gesloten .

Goldberg1987

Dutch Bodybuilder
Waardering
141
Lengte
1m86
Massa
89kg
Vetpercentage
16%
Nu even een serieus topic:

Ik ben absoluut geen racist en zal dat ook nooit worden, maar er zit me wel iets goed dwars.

Op mijn werk hebben 12 mensen vorige week te horen gekregen dat ze ontslagen zijn. Onder deze mensen zitten enkele mensen die al 30 jaar voor het bedrijf werken en die zich in al die jaren opgewerkt hadden!

Toen ik vandaag aan de slag ging, zag ik tot mijn grote verbazing ineens een enorm aantal Poolse mensen, waarvan echt niemand een woord Nederlands sprak. Alleen zeer gebrekkig Engels... De hele dag heb ik in het Engels alles 10 keer uit moeten leggen, en zelfs dan begrepen ze me nog niet, ik vond het echt een aanfluiting en voelde me ook best klote...

Nu weet ik dat iedere Nationaliteit recht heeft op werk en dat bedrijven willen besparen, maar dit kan toch gewoon niet? 12 mensen die er al jaren werkte zijn zonder pardon het bedrijf uitgeknikkerd en vervangen voor mensen die werkelijk helemaal (nog) niets kunnen en waar totaal niet mee te praten valt... Nu hing er vandaag een lijst met 25 Poolse namen aan de muur, die allemaal komende week voor ons gaan werken. Ik en een aantal collega's voelen ons bijzonder klote.

Wat vinden jullie hier van?

Laatst bewerkt:
Kunnen die Polen op zich niets aan doen hè. Wat moeten ze dan, zeggen dat ze het niet aannemen omdat ze het zo zielig voor vinden voor ons Hollanders.

Probleem ligt primair bij de werkgever.

Ik vind humor en geouwehoer wel een goede plaats voor een serieus topic.

Vrije markt. Simpel werk kan ook door goedkopere mensen gedaan worden, is gewoon kostenbesparing. Of zijn alle mensn die over de grens tanken landverraders? Probleem ligt gewoon bij internationale wetgeving

• Topic Starter Topic Starter
Kunnen die Polen op zich niets aan doen hè. Wat moeten ze dan, zeggen dat ze het niet aannemen omdat ze het zo zielig voor vinden voor ons Hollanders.

Probleem ligt primair bij de werkgever.

Ja klopt, en ik kijk ze er ook helemaal niet op aan. Het gaat mij inderdaad om het bedrijf zelf, dat naar mijn mening een enorme fout maakt. Echter is dit wel iets dat bij meerdere bedrijven voorkomt.

Oei

• Like
Waarderingen: mat
Vrije markt. Simpel werk kan ook door goedkopere mensen gedaan worden, is gewoon kostenbesparing. Of zijn alle mensn die over de grens tanken landverraders? Probleem ligt gewoon bij internationale wetgeving

Nee, het gaat niet om de werknemers, maar de manier waarop 12 hardwerkende mensen na jarenlange trouwe dienst opzij zijn geschoven voor mensen die geen woord Nederlands spreken. Dat is de hoofdzaak. Ik vind dat dit te ver gaat.

Mensen die jarenlang voor het bedrijf klaar hebben gezet kun je toch niet zomaar op straat zetten? Ik vind het echt belachelijk.

Maar goed, misschien komt het ook omdat ik er momenteel flink de pee in heb door dit gebeuren. Misschien moet ik het even laten rusten...

Dit is puur van uit het economisch oogpunt bekeken. Vind je niet dat de werkgever ook enige verantwoordelijkheid dient te nemen en misschien eerst eens te kijken naar andere oplossingen, in plaats van zo een hoop werknemers er uit te kukelen?

Nee, het gaat niet om de werknemers, maar de manier waarop 12 hardwerkende mensen na jarenlange trouwe dienst opzij zijn geschoven voor mensen die geen woord Nederlands spreken. Dat is de hoofdzaak. Ik vind dat dit te ver gaat.

Zoals ik zei, gewoon kostenbesparing. Klinkt misschien lullig maar voor een werkgever ben je niks meer dan een kostenpost. Hoe lager hoe beter, zo zou ik het ook doen (en zeker als het een grote NV oid betreft)

Dit is puur van uit het economisch oogpunt bekeken. Vind je niet dat de werkgever ook enige verantwoordelijkheid dient te nemen en misschien eerst eens te kijken naar andere oplossingen, in plaats van zo een hoop werknemers er uit te kukelen?

Daar zijn vakbonden voor, ik praat het ook niet goed hoor alleen het is geen belachelijk onredelijke actie van een werkgever.

Precies. Dat is toch gewoon niet normaal? Ik vindt het onmenselijk.

Daar zijn vakbonden voor, ik praat het ook niet goed hoor alleen het is geen belachelijk onredelijke actie van een werkgever.

Niet belachelijk onredelijk, maar toont wel een vrij kil werkgeverschap. Eens dat het bij de vakbonden ligt, maar toch krijg ik een beetje een naar gevoel bij dit soort acties.

Precies. Dat is toch gewoon niet normaal? Ik vindt het onmenselijk.

Mja, onmenselijk. Je moet het ook bekijken vanuit het oogpunt van de werkgever hè, deze kan gewoon flink besparen door dergelijke lui in te huren. De concurrentie doet het ook en de werkgever moet wel bijblijven, anders heeft 'ie zo meteen helemaal geen werk meer te 'geven'.

Niet belachelijk onredelijk, maar toont wel een vrij kil werkgeverschap. Eens dat het bij de vakbonden ligt, maar toch krijg ik een beetje een naar gevoel bij dit soort acties.

Mja, onmenselijk. Je moet het ook bekijken vanuit het oogpunt van de werkgever hè, deze kan gewoon flink besparen door dergelijke lui in te huren. De concurrentie doet het ook en de werkgever moet wel bijblijven, anders heeft 'ie zo meteen helemaal geen werk meer te 'geven'.

Ik vindt het net zo vervelend hoor alleen de schuld ligt bij de internationale wetgeving die dit soort "loonkostenarbitrage" mogelijk maakt, en niet bij de werkgever.

Zoals ik zei, gewoon kostenbesparing. Klinkt misschien lullig maar voor een werkgever ben je niks meer dan een kostenpost. Hoe lager hoe beter, zo zou ik het ook doen (en zeker als het een grote NV oid betreft)

Maar kwaliteit is toch ook belangrijk? De mensen die ik noem hadden bijna allemaal een leidinggevende functie of hadden een hoge verantwoordelijkheid op de werkvloer. Ik heb het over een bedrijf dat vlees verwerkt voor grote supermarktketens. Alles moet uiterst steriel en goed verlopen en er mogen geen fouten gemaakt worden. We hebben voornamelijk kip, varkens en rundvlees en producten zoals Filet American. Voor het inpakken er van kun je inderdaad lager opgeleide mensen neerzetten, maar voor het andere werk moet je echt je koppie erbij houden. Een ongeluk zit bij ons in een klein hoekje... (we werken met levensgevaarlijke machines).

Apart is dat het juist de rechtse stemmers zijn die het hards schreeuwen dat buitenlanders harder aangepakt moeten worden. Het zijn de bedrijven die alle buitenlanders massaal naar Nederland hebben gehaald omdat de arbeidskosten omlaag moesten.

Mijn buurman is ook zo'n debiel. Geeft altijd af op Marokkanen en Turken etc. maar heeft in zijn bedrijf ondertussen alle Nederlanders eruit gewerkt en heeft nu nog alleen maar Polen in zijn bedrijf. Hij doet precies hetzelfde wat 50 jaar geleden werd gedaan bij onze gastarbeiders. En over 30 jaar weer lekker klagen over de problemen die de volgende generatie weet te veroorzaken.

Apart is dat het juist de rechtse stemmers zijn die het hards schreeuwen dat buitenlanders harder aangepakt moeten worden. Het zijn de bedrijven die alle buitenlanders massaal naar Nederland hebben gehaald omdat de arbeidskosten omlaag moesten.

Mijn buurman is ook zo'n debiel. Geeft altijd af op Marokkanen en Turken etc. maar heeft in zijn bedrijf ondertussen alle Nederlanders eruit gewerkt en heeft nu nog alleen maar Polen in zijn bedrijf. Hij doet precies hetzelfde wat 50 jaar geleden werd gedaan bij onze gastarbeiders. En over 30 jaar weer lekker klagen over de problemen die de volgende generatie weet te veroorzaken.

Lees mijn eerdere posts is, ik vind het ook geen geweldig fenomeen hoor, maar je kan moeilijk de werkgever 100% hiervan de schuld geven als de wet het zo makkelijk maakt (lang leven de EU). Kapitalisme werkt wel voor het binnenland in een open economie alleen dan moeten er geen grote internationale concurrentieverschillen zijn. En ja dan is je buurman
Wel een hypocriet.

Maar kwaliteit is toch ook belangrijk? De mensen die ik noem hadden bijna allemaal een leidinggevende functie of hadden een hoge verantwoordelijkheid op de werkvloer. Ik heb het over een bedrijf dat vlees verwerkt voor grote supermarktketens. Alles moet uiterst steriel en goed verlopen en er mogen geen fouten gemaakt worden. We hebben voornamelijk kip, varkens en rundvlees en producten zoals Filet American. Voor het inpakken er van kun je inderdaad lager opgeleide mensen neerzetten, maar voor het andere werk moet je echt je koppie erbij houden. Een ongeluk zit bij ons in een klein hoekje... (we werken met levensgevaarlijke machines).

Ja man, maar als de werkgever dat soort lui inhuurt kun je er z.g.a. van uit gaan dat zij dezelfde kwaliteit leveren of gaan leveren als dat de vorige werknemers dat deden.

Anders zouden ze simpelweg niet ingehuurd worden.

@iWJ, denk dat we het wel eens zijn ja.

En op deze manier is er straks helemaal niets meer over voor de Nederlanders. De meeste Polen bij ons vertrekken na een maand of 3 weer naar Polen en worden dan weer vervangen voor anderen. Ze verdienen over het algemeen minder dan het minimumloon. En ja, natuurlijk begrijp ik dat de werkgever wil besparen, maar dit is voor de burgers toch gewoon oneerlijke concurrentie? Wij kunnen daar niet van leven, terwijl het in Polen veel goedkoper is dan hier. Zij kunnen er prima van leven, want ze krijgen ook allerlei subsidies.

Het is inderdaad de Internationale regelgeving, maar ook de Nederlandse. Zij laten toe dat mensen van buitenaf veel minder kunnen verdienen dan Nederlanders, terwijl Nederlanders van dat zelfde bedrag niet rond kunnen komen. Ik hoorde wel dat er een regel aan gaat komen dat mensen van buitenaf ook het minimumloon moeten gaan verdienen, hopelijk is dat de redden. Wij Nederlandse burgers houden straks helemaal geen werk meer over.

---------- Post added at 22:05 ---------- Previous post was at 22:02 ----------

Ja man, maar als de werkgever dat soort lui inhuurt kun je er z.g.a. van uit gaan dat zij dezelfde kwaliteit leveren of gaan leveren als dat de vorige werknemers dat deden.

Anders zouden ze simpelweg niet ingehuurd worden.

@iWJ, denk dat we het wel eens zijn ja.

Ze zijn er slechts voor 3 maanden en worden daarna weer vervangen... Je kunt ze dus ook niet zo veel leren, want na een kwart jaar zijn ze weer weg. Ze werken wel hard, eerlijk is eerlijk, maar er werden wel ontzettend veel fouten gemaakt, die allemaal achteraf hersteld moesten worden. Wat het enorm lastig maakt is dat ze geen Nederlands spreken en amper Engels... Goed communiceren is heel belangrijk.

En op deze manier is er straks helemaal niets meer over voor de Nederlanders. De meeste Polen bij ons vertrekken na een maand of 3 weer naar Polen en worden dan weer vervangen voor anderen. Ze verdienen over het algemeen minder dan het minimumloon. En ja, natuurlijk begrijp ik dat de werkgever wil besparen, maar dit is voor de burgers toch gewoon oneerlijke concurrentie? Wij kunnen daar niet van leven, terwijl het in Polen veel goedkoper is dan hier. Zij kunnen er prima van leven, want ze krijgen ook allerlei subsidies.

Het is inderdaad de Internationale regelgeving, maar ook de Nederlandse. Zij laten toe dat mensen van buitenaf veel minder kunnen verdienen dan Nederlanders, terwijl Nederlanders van dat zelfde bedrag niet rond kunnen komen. Ik hoorde wel dat er een regel aan gaat komen dat mensen van buitenaf ook het minimumloon moeten gaan verdienen, hopelijk is dat de redden. Wij Nederlandse burgers houden straks helemaal geen werk meer over.
Geeft maar weer aan wat prioriteit heeft bij de overheid. Mag jij raden of dat de belangen van burgers of de bedrijven zijn?

Stiekem staan de burgers niet los van de bedrijven en zorgt dit wel voor extra belastinginkomsten hoor

Terug
Naar boven