Ik doe PL
Omdat je het zo aardig vraagt.
Ik vind dat je meer oefeningen voor de achterkant benen kan doen.
Wanneer je je er een voor de achterkant bij doet, kan je er een voor de voorkant weg laten (bijv. Leg Extension)
Dit heb ik al meerdere keren geschreven, en dit kwam ook naar voren in het schema dat ik gaf, tot op heden doe je hier niks mee.
Onder deze post geef ik een aantal mogelijkheden voor de achterkant, er zijn er meer maar beslis zelf welke je eventueel zou kunnen toevoegen.
Pull Through
Goodmorning
Glute Ham
Keystone Deadlift
Of je er nou wel of niet iets mee doet, train consequent.
Trainen is meer dan een halter op en neer bewegen.
Mentale training staat met stip genoteerd internationaal gezien als het gaat om aandachtspunten die de optimale sportprestatie bepalen.
Een aantal adviezen:
- Leer je beperkingen (Fysiek/ Mentaal).
- Door concentratie, ontspanning, inleving of verbeelding kan een milde hypnoïde trance bereikt worden. Dit wordt ook wel 'Flow' genoemd.
- Spiergevoel. Leer controle te krijgen over je spieren.
Verder kan het handig zijn om de volgende vragen te beantwoorden om duidelijkheid te krijgen in je motivaties en of deze intrinsiek dan wel extrinsiek zijn.
- Wat heb je voor je sport over:
- Ik sport omdat:
- Het beeld van mezelf als sporter is:
Wees realistisch, stel prioriteiten.
Dit zijn maar een klein aantal punten die je kunnen helpen beter met je sport bezig te zijn, ik hoop dat je mijn bedoeling snapt.
Ligt er en beetje aan hoe je de oefening uitvoert.
Als je je bovenarmen recht naar beneden trekt (schouder-adductie) zoals bij de standaard Chin (wijde greep, richting bovenkant borst/ kin of in de nek) dan denk ik dat de betrokkenheid niet zo heel groot is maar dat de Triceps veel werk overneemt.
Als je Chins doet met een gesupineerde greep en ellebogen naar voren (schouder-extensie) dan gaat de achterste kop een grotere rol spelen, maar doet de Triceps ook nog steeds goed mee.
Pas bij een oefening zoals sternum Chins wat meer op horizontale extensie begint te lijken spelen de Triceps geen rol meer en gaan de achterste schouderkoppen een grotere rol spelen.
Het ligt er dus aan waar je heen gaat met je bovenarmen:
Adductie > kleine rol
Extensie > medium rol
Horizontale extensie > grote rol