Ik het het idee dat jij het over een bepaalde vorm hebt waarin twee of meer oefeningen voor dezelfde spiergroep als set worden gedaan, klopt dit?
Er zijn meer varianten die je als basis kunt gebruiken voor supersets.
Ik vind dat supersets vooral de nadruk leggen op hypertrofie van energie opslag van de cel (spieruithoudingsvermogen).
Daarnaast heeft het in mijn ogen weinig zin om voor een keertje te gaan supersetten in een schema.
Ik geloof wel in variatie, maar dan wel met structuur.
Niet zomaar even iets anders doen qua oefeningen, principe en intensiteit binnen een schema.
Heb alle varianten gedaan, elk zo zijn punt.
Ik maakte de beste vorderingen binnen de gedachte van supersets (qua kracht en massa) op de antagonistische manier van trainen.
Bij dezelfde spiergroep pakte ik veel compound oefeningen en maakte goede vorderingen wat betreft uithouding.
Heb zelf ook nog een variant gedaan waarbij ik 8 compound oefeningen achter elkaar deed, met elk acht herhalingen en tien sets.
Dit is niet iets wat je overigens zomaar moet doen, werd er wel droog van (een schema staat nooit in mijn ogen op zichzelf waardoor andere schema's hier ook aan hebben bijgedragen) en uithouding verbeterde.
Kracht en massa zijn te verwaarlozen, alhoewel ik wel vorderingen maakte qua kracht gedurende het schema.
@SGT:
Waarom failure twee sets?
In mijn ogen kan je beter gewoon de herhalingen afmaken en daar binnen verzwaren.
Als je wat meer voor massa wilt 8 weken lang (best lang, zou eerder 4-6 weken trainen kiezen en dan rust of deload eventueel) zou je kunnen kiezen voor dropsets.
Dropsets is een intensiteit waarbij je bijna constant met maximaal gewicht bezig bent. Dus houdt het volume laag!
Meestal worden 2-3 drops gedaan, je kan dit echter net zo vaak herhalen wat voor jou het hoogste rendement geeft.
Verdeel je drop zo dat je totaal volume qua herhalingen binnen de voor jou normale range valt.
Dus reageer je goed op 10 herhalingen zorg dan dat je werkset ook op een rep of 10 uitkomt.
Bijvoorbeeld 4/3/2/1=10. Dit is dan 1 set. Hoeveel van dit soort sets je het beste kan doen zijn minimaal 1 en maximaal aantal zal aan je herstel afhangen, maar in de regel niet veel.
Pak een gewicht waar je net 4 herhalingen mee kan maken, beetje gewicht vanaf zodat je (zonder rust) net 3 herhalingen haalt, beetje gewicht er af dat je net 2 herhalingen haalt, gewicht eraf zodat je net 1-2 herhalingen haalt.
Ga niet 10/8/6 zoals ik mensen wel eens zie doen.
Je komt dan op een veel te hoog volume qua herhalingen wat leuk is als je op uithoudingsvermogen traint maar voor massa en/ of kracht weinig doet.
Vergeet niet dat dit een intensiteit verhogende methode is waarbij je constant met en maximale intensiteit traint, NIET een volume vergrotende methode.
Wanneer je drops dusdanig zijn dat je veel herhalingen aan kan dan zijn de meeste hiervan weggegooide herhalingen.
Als je deze methode nooit gedaan hebt, vergelijk ze niet met gewone sets.
Een goed uitgevoerde set met deze methode kan net zoveel impact op het herstel vermogen van je spier/ CZS hebben als meerdere "gewone" sets.
Andere methoden zijn ook denkbaar, gaat er om dat je er zelf achter staat en gaat proberen wat voor jou werkt, bovenstaande is maar een idee.
Succes.