XXL Nutrition

simpel rekensommetje

Haha het is nogal lekker moeilijk hè! Als je hier al vastloopt zou ik alle dingen met ergens een beetje wiskunde maar mijden.

Misschien moet michaelsmink wiskundige worden ipv bodybuilder?

Ok ik schaam me diep. maar ik vroeg iemand of ik die kon helpen met zijn wiskunde huiswerk en die gaf me dit:

(x-2y-1)(x-2y+1)-(x+2y-1)(x+2y+1)= Ik weet wel het antwoord maar hoe moet ik het oplossen :o

2 minnen lossen elkaar op dacht ik en -2+1 is de min sterker ofzo dus die blijft staan..
Kan iemand me het even duidelijk maken?
Is alweer 3 jaar geleden dat ik wiskunde gehad heb

Zou je denken :roflol:?

Haha het is nogal lekker moeilijk hè! Als je hier al vastloopt zou ik alle dingen met ergens een beetje wiskunde maar mijden.

Misschien moet michaelsmink wiskundige worden ipv bodybuilder?

Haha, dan maar both. Ik haat wiskunde;) Ookal ben ik er wel aardig goed in.

een andere manier om het uit te werken dat een beetje minder schrijfwerk vraagt is gebruik maken van merkwaardige producten:

beginsituatie: (x-2y-1)(x-2y+1)-(x+2y-1)(x+2y+1)
dan met merkwaardig product: (x-2y)*-1-(x+2y)*+1
de '1' kan je laten vallen en dan weer merkwaardig product toepassen:
(x-2y+x+2y)(x-2y-x-2y)
uitwerken: (2x)(-4y) en dus krijg je -8xy.

wel grappig dat ik dit nog op de MAVO heb gehad....ik het liet vallen omdat het moeilijk was, en ik deze som wel opgelost kreeg:S en nu vervolgens bedrijfs economie studeer aan de Hoge School. Het bevatten van de sommen en logica is lijkt wel tijd gebonden ofzo

Jammer dat ik dit topic niet eerder zag :D

wiskunde I dig it ;)

Sommigen bevestigen wel het beeld van bodybuilders in dit topic trouwens :roflol:

toch wel tof om hier af en toe mee te spelen. :D Al suck ik vrij hard in wiskunde. Hier red ik me nog nét mee...

(x+2y-1)(x+2y+1) =

x^2+2yx+x

2yx+4y^2+2y

-x-2y-1

Bij elkaar:

x^2+4y^2+4yx-1

Nu de 2 bij elkaar:

x^2+4y^2-4yx-1 - x^2+4y^2+4yx-1 = 0

Dingen vallen weg, hou je over:

8y^2-2 = 0

8y^2 = 2

y^2 = 2/8 = 1/4

y = wortel van 2/8 = 1/2

edit: oh, en -1/2 natuurlijk.

Laatst bewerkt:
En als dat niet klopt schaam ik me diep want dit is middelbare school wiskunde.

uhmz, klopt toch...?

Ok, ik lees nu het topic dus pas door. Hoezo -8yx? Dat is toch helemaal geen oplossing? Zit je nog met een onbekende formulie? Wat wil je doen? Moet je een raaklijn hebben in een bepaald punt of wat?

Ok, ik lees nu het topic dus pas door. Hoezo -8yx? Dat is toch helemaal geen oplossing? Zit je nog met een onbekende formulie? Wat wil je doen? Moet je een raaklijn hebben in een bepaald punt of wat?

Waar staat =0? Daarmee maak je een grote/domme fout. Maar je zou hier beter kunnen zeggen "vereenvoudig" ipv "los op".

Ja ok, vereenvoudigd is het dus.

8y^2-2

Natuurlijk neem ik aan dat het = 0 is, anders mis je een deel van de opgave, en = 0 is meestal wat je krijgt bij dit soort opgave, doet er ook niet toe want het werk klopt nog steeds.

Tenzij je een opgave krijgt in de trend van

x^3y^2+4xy+2x^2= 8

bereken deraaklijn in het punt (2,-1),

dat is een heel ander (en moeilijker) verhaal, dan moet je gaan differentieren enzo.

Terug
Naar boven