MuscleMeat

Simpel vraagje

sieusc

Cool Novice
Waardering
3
Hoi,

Ik kon dit nergens in de stickys vinden, dus ik vraag het maar hier.
Ik begin net met fitnessen en is mijn vraag :
stel dat ik 3 borstoefeningen doe, moet ik deze oefeningen achter elkaar doen? of kan je beter eerst 1 of 2 borst, dan eentje buik en dan weer 1tje borst?

alvast bedankt

Hoi,

Ik kon dit nergens in de stickys vinden, dus ik vraag het maar hier.
Ik begin net met fitnessen en is mijn vraag :
stel dat ik 3 borstoefeningen doe, moet ik deze oefeningen achter elkaar doen? of kan je beter eerst 1 of 2 borst, dan eentje buik en dan weer 1tje borst?

alvast bedankt

Achter elkaar!

En daarna je buik oefeningen! ;)

• Topic Starter Topic Starter
ok bedankt ^^

Achter elkaar!

En daarna je buik oefeningen! ;)

niet mee eens...ik doe ook altijd:
1 rug oefening
1 bicep
1 rug
1 bicep

sommige zeggen dat het beter is om ze achter elkaar te doen, maar ik vind van niet.. ken meer lui die net als ik vinden, dat als je om en om doet, je bijvoorbeeld je rug ff ietsje rust geeft, om daarna weer vol te knallen...

anderen doen liever eerst 3 rug oefeningen, met veel rus ter tussen, om daarna alle buik oefeningen te doen..

probeer het gewoon uit, en doe gewoon wat je zelf het fijnste vind!

Normaalgesproken doen mensen een spiergroep achter elkaar.
Zogenaamde staggered of supersetjes zoals hierboven geschreven kan ook (rug biceps vind ik dan een verkeerd voorbeeld, omdat je als je tussen rug door je biceps traint niet goed rug kan pakken.) Omdat je niet lang traint zou ik een spiergroep na elkaar aanraden.

Lange rust of lange periodes tussen trainingen van dezelfde spiergroep vind ik niet fijn aanvoelen. Knal liever aan 1 stuk door zolang m'n spieren nog warm zijn en niet verrot en verzuurd.

Lange rust of lange periodes tussen trainingen van dezelfde spiergroep vind ik niet fijn aanvoelen. Knal liever aan 1 stuk door zolang m'n spieren nog warm zijn en niet verrot en verzuurd.

kan, je zegt het hier wel goed...ik denk dat dat per persoon verschillend is..
voorbeeldje:
je doet borst biceps:
flat bench press
barbell curl
incline bench press

ik denk dat ik persoonlijk net ietsje meer incline press als ik ff rust heb gehad na flat bench...

maar zoals gezegd, dit is persoonlijk, en zoek gewoon voor jezelf uit wat je het fijnste vind!

kan, je zegt het hier wel goed...ik denk dat dat per persoon verschillend is..
voorbeeldje:
je doet borst biceps:
flat bench press
barbell curl
incline bench press

ik denk dat ik persoonlijk net ietsje meer incline press als ik ff rust heb gehad na flat bench...

maar zoals gezegd, dit is persoonlijk, en zoek gewoon voor jezelf uit wat je het fijnste vind!
Je vergeet buik.

niet mee eens...ik doe ook altijd:
1 rug oefening
1 bicep
1 rug
1 bicep

sommige zeggen dat het beter is om ze achter elkaar te doen, maar ik vind van niet.. ken meer lui die net als ik vinden, dat als je om en om doet, je bijvoorbeeld je rug ff ietsje rust geeft, om daarna weer vol te knallen...

anderen doen liever eerst 3 rug oefeningen, met veel rus ter tussen, om daarna alle buik oefeningen te doen..

probeer het gewoon uit, en doe gewoon wat je zelf het fijnste vind!

Pak je niet meer op je rows als je je biceps nog niet hebt moegemaakt?

Dat bedoel ik dus ook al!

Ik knal in één keer alles eruit en dan gaan we naar de volgende! ;-)

Ligt aan je schema. als je gewoon een split schema hebt dan kun je gewoon eerst je borst doen en dan bijv. biceps.

Maar je kan ook Antagonistische supersetten dus : 2 oefeningen voor antagone spiergroepen zonder rust periode tussen de sets:
bijv. 1set barbell curl gevolgd door 1set tricep extension

indd zo doe ik het ook zoals SHUTTERSPEED zegt:)

of ik doe eerst bijvoorbeeld me bicepoefeningen en dan pak ik me buik
en daarna nog ff barbellcurls van zware kilo's naar steeds lichter en dan
naar huis, maar dit kan je met alle spiergroepen doen natuurlijk

Ik ben ervoor om alle oefeningen van dezelfde spiergroep achter elkaar te doen. Dit ivm de bloedstroom richting de spier die mede zorgt voor de hypertrofie.

Ik train zelf ook altijd de spiergroepen op een volgend eerst rug dan triceps bijvoorbeeld. Ik vind het lekkerder om triceps na rug te trainen. Mijn biceps zijn dan al een eind op na mijn rug trianing.

je kan zo toch onmogelijk een goeie pomp krijgen?? geef mij maar spiergroep per spiergroep

Pomp? Is dat het enige doel in je leven.. je hebt toch wel begrepen dat het een grapje van der Arnold was!

Nee, pomp is geen doel! Pomp is lekker achteraf, maar hinderlijk tijdens een training.
Vandaar dat antagonistische sets beter is. Of als je je lichaam wil verrassen, dus inderdaad : doe eens gek en 1 set borst en 1 set buikspieren. Al zou ik persoonlijk die combi nooit doen.
Te prefereren is:
- of antagonisten , dus biceps/triceps, borst/rug , hamstrings/quads, tibia/kuiten (al zijn er maar weinig die dit doen)
- of ver uit elkaar liggende spiergroepen bijv. traps / kuiten of schouders/buik

Maar pomp nee.. dat is een zinloos doel: krachtsontwikkeling, duurvermogen, fysiekverbetering dat zijn concrete zinvolle doelen

Pomp is idd niet nodig, maar uitputting van de spier wel. Je hoort eigenlijk de spier te 'forceren' bij krachttraining. Daarme bedoel ik niet dat je blessures moet willen ;) Maar wel dat je streeft naar een soort hoogtepunt in je setjes waarbij het steeds lastiger wordt om een rep uit te voeren. Het zijn de reps die heel zwaar en lastig zijn die je doen groeien! Als er teveel tijd gaat zitten tussen sets dan kan je niet naar die superlastige set toe werken. tegen dat je klaar bent met de volgende spiergroep is de vorige alweer afgekoeld en minder doorbloed. Dit werkt dus niet, je moet concentreren op 1 groep of 1 oefening en daar alles uithalen.

De mensen in de gym die van het ene naar het andere toestel lopen en 'even wat buikoefeningen tussendoor gaan doen' zijn dezelfde types die al jaren geen meter verder komen, ik zie ze elke dag...

Terug
Naar boven