AndroidHealthClinic

Sneller worden

@uselesss: Heb je zelf al gezocht op internet voordat je hier je vraagt dumpt? Check Google. Je stelt zoveel onnodige vragen, de antwoorden op je vragen had je makkelijk met Google of de zoekmachine van DBB kunnen vinden. Liever lui dan moe? ;)

Nee, maar dat is wel waar je uiteindelijk naar toe wilt. USSR zei dat bodyfat (lichaamsvet) gewicht is waarmee je niets kan, of waar je niets aan hebt. Als je dat vet er nou af traint en die kilo's vervangt met spiermassa dan ben je al een heel eind. Daarnaast heb ik jaren gebasketbald, probeer vooral veel te sprinten als je sneller wilt worden. Hardlopen op zich gaat je niet geweldig veel helpen qua snelheid, wel wat betreft uithoudingsvermogen. Probeer bijvoorbeeld 250m te sprinten en dan 250m te joggen, dit kun je heel lang volhouden. Zo train je je explosiviteit en uithoudingsvermogen. Houd je tijd bij en zorg dat je elke week iets sneller word. Zelfs al zijn het maar een paar seconden op een afstand van twintig minuten, je word sneller en in een jaar tijd kan dat behoorlijk oplopen.

Nogmaals, check de zoekresultaten op Google eens, er staat op het internet, de meeste vragen hoef je niet eens meer te stellen.

Vervang die 250m met 50m en je zult al meer op topsnelheid trainen ipv uithoudingsvermogen.

Precies topsnelheid trainen is wat anders dan uithoudingsvermogen.
Kijk je moet dingen die je wilt doen met MAXIMALE snelheid doen en wanneer je moe wordt kun je dit niet meer.

Stel bijvoorbeeld als ik een draaischop zo snel mogelijk wil doen, dan doe ik er eentje of misschien twee of drie met al mijn kracht en snelheid. Maar als ik er 10 doe dan gaat dat niet meer, dan wordt je houding slechter en gaat het ook niet meer zo snel als de eerste paar reps.

Met rennen is hetzelfde, als je 100 meter gaat sprinten dat is perfect, maar als je gelijk 3x achter elkaar 100 meter gaat sprinten dan zal je de laatste keer een stuk langzamer zijn. Dat heeft dus geen zin. Dan train je indd alleen je uithouding maar niet meer je snelheid.

Voor een groot aantal sporten (waaronder in mijn geval rugby) word SAQ aangeraden wanneer iemand sneller (explosiever) en wendbaarder wilt worden. De afkorting SAQ staat voor Speed, Agility and Quickness en is een soort overkoepelende term voor een hoop oefeningen. HIER een linkje met een youtube filmpje waarin een aantal oefeningen voorkomen.

En inderdaad, squatten helpt altijd!

Ik speelde voetbal tot nu bij Germinal Beerschot (Belgische eerste klas - op nationaal vlak)
Wij trainden onze sprintsnelheid door korte sprinten te trekken van 3 meter maximum.
Zeker niet meer, omdat alles afhangt van je startsnelheid (check maar bij auto's net hetzelfde)
Als je voelt dat de startsnelheid in orde is, ga je over tot lange afstandsprinten van 25 meter - 50 meter & 100 meter!
Dit trainden wij door bijvoorbeeld, in sprint weliswaar;
te starten vanaf de doellijn sprinten tot de 16-meter en terug naar de doellijn,
dan van de doellijn tot de middellijn en terug, en als laatste alles eruit door heen en terug te lopen van doellijn tot doellijn, het belangrijkste hierbij is dat je alles blijft geven van begin tot eind. Door dit niets serieus op te vatten en gewoon op tempo te lopen word je niet sneller. Discipline start bij je zelf en eindigt bij je tegenstrever !

Voor de rest nog veel succes !

interval verbetert je conditie heb je niet zo veel aan, sprinten oevenen helpt. je kan op versnelling trainen door heuvels (beste zandheuvels) op te sprinten, jezelf te verzwaren of door iets mee te slepen. techniek is belangrijk kan je op youtube filmpjes over vinden of google en het helpt ook om kracht training te doen je benen natuurlijk omadt je daar mee rent, maar je schouders en armen trainen helpt ook om sneller te worden (die gebruik je bij sprinten voor momentum). en bijna het belangrijkste wat je kan trainen is je core stability voor stabiliteit en omdat alle bewegingen die je maakt met je core verbonden zijn (+dat het gewoon helpt bij blesure prefentie).
succes met rennen

Terug
Naar boven