Goed bezig Spank, die 10 * 80 fullsquat gaat lekker.
Over de discussie van progressive overload;
Uiteraard is elke vorm van training gebaseerd op progressive overload, als je dit principe niet vast houdt dan ga je simpelweg niet vooruit. Maar progressive overload is niet zo simpel als; vorige week heb ik deze rode cijfertjes gepakt, vandaag moet ik deze zwarte cijfertjes pakken.
Ten eerste; de intensiteit van de set is niet altijd in cijfertjes uit te drukken.
Ik kan vorige week een set van 10 * 140 squat hebben gedaan, maar met een net geen perfecte vorm. Deze week pak ik weer 10 * 140, maar met een iets betere vorm. Een heel klein beetje dieper zakken, en/of een heel klein beetje langzamer zakken.
Of ik heb de voorgaande set twee reps meer gemaakt.
Door dit soort kleine veranderingen ben ik niet in staat meer gewicht te pakken dan vorige week (10 * 140), maar de intensiteit was wel degelijk zwaarder. Daarom is er nog steeds sprake van progressive overload. Alleen de persoon zelf weet of de set beter ging dan de week ervoor. Zeker als je wat meer ervaring hebt dan kun je voor jezelf bepalen of het een goede set was of niet, en of je progressive overload hebt toegepast, al dan niet met dezelfde reps en gewicht.
Ten tweede; de ene dag is inderdaad de andere niet. Iemand die louter vanuit z'n logboekje werkt en elke training zwaarder kan pakken is; of een beginner, of iemand die niet elke training tot z'n max gaat. Want als je wat meer ervaren bent dan weet je dat het vrijwel onmogelijk om elke week een significante progressive overload te bewerkstelligen. De ene dag is simpelweg de andere niet. Daarom is het niet nodig om altijd elke training zwaarder te gaan, soms voel je je fysiek of mentaal even wat minder en is het helemaal niet erg om juist een soort deload training ervan te maken of het roer om te gooien. Wie dat niet kan begrijpen heeft geen ervaring genoeg.