Je kunt natuurlijk ook allebei doen. Als je toekomstperspectief weinig rooskleurig is, omdat je bijv. weinig/geen werkervaring hebt en geen opleiding en je hebt enkel kans op wat flexbaantjes, dan mag je er vanuit gaan dat je de komende jaren niet snel werk kunt vinden. Als je dan net ontslagen bent en je aangewezen bent op een uitkering, kan twintig euro per maand veel geld zijn. Dan komt sport al gauw op een lager pitje, vermoed ik. Zeker als je ook nog een hypotheek en/of een gezin hebt.
En als je dan bij een grote keten zit, kan het je wss al helemaal niets schelen. Die sportschoolketens staan tenslotte niet bekend om hun klantvriendelijkheid en goede service. Eerder het tegenovergestelde.
Mijn abbo werd automatisch bevroren, maar had anders ook niet doorbetaald. Het is een paupersportschool met lui personeel dat nergens om geeft behalve chickies hosselen, zelf trainen en onwetenden personal training zonder resultaat aansmeren. Ook totaal geen aandacht voor normale leden aan de balie, want de telefoon is belangrijker. Wel okay materiaal (twee powerracks, maar weinig schijven en zeer matige machines). Ik ga enkel uit gemak naar die gym (en omdat ze powerracks hebben). Kortom: weinig sympathie voor het bedrijf en het personeel.
Overigens had ik bij een kleine gym met goede service wel doorbetaald.