XXL Nutrition

Sprint trainingsschema

Tribalman

Novice
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
66kg
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en vroeg me af of iemand mij zou willen helpen mijn nieuwe doelstellingen te bereiken.

Ik speel Rugby en mijn nieuwe doelstelling is om mijn sprint te verbeteren. Ik zou graag 100m in 12sec lopen (op het veld). Maar ik heb geen idee hoe ik dit kan trainen en dus verbeteren. Momenteel haal ik 13.4sec op 100m. Is hier een speciaal schema voor, of techniek? aangezien ik dit op een veld loop met schoenen met nappen aan en dit misschien een andere aanpak vereist. Ik zou 3x tot 4x per week kunnen trainen op dit specifiek onderwerp.

Hoop dat iemand bereid is mij te helpen :)

Greets

Yonah

Zware squats, deadlifts, plyometrics, box jumps en olympische lifts naast sprintwerk gaan doen.

Keihard interval trainen.
20 seconden voluit sprinten, en dan 40 seconden rust. Daar ga je veel sneller van lopen!
Dit herhalen tot dat je 15 minuten vol hebt.

En inderdaad zware explosieve squats

Waarom wil je 100m sprinten. Ik weet niet hoe het bij jullie in de competitie zit, maar ik heb nog (bijna) nooit 1 speler gezien die in staat was het hele veld over te steken.
Concentreer je op kortere afstanden.

Plyometrics en explosieve squats.

20 seconden voluit sprinten, en dan 40 seconden rust. Daar ga je veel sneller van lopen!

Voor Rugby een goed idee, voor het verbeteren van de 100m sprint totaal niet.

ik denk ook dat je je beter focust op kortere sprints en explosiviteit
als je wat opzoekt vind je al snel meer info over welke oefeningen je explosiviteit verbeteren

Zowieso zal squaten je al veel helpen.

20 seconden sprinten?????? met maar 40 rust.
ik weet niet waar jij je training vandaan haalt, maar als je dat doet wordt je zeker NIET sneller.

- om sneller te worden:
plyometrie, squats, voorslaan.
natuurlijk lopen, en techniek.
-- trainer zoeken. er is vast wel een atletiek vereniging bij je in de buurt waar je wat kan leren.

20 seconden sprinten?????? met maar 40 rust.
ik weet niet waar jij je training vandaan haalt, maar als je dat doet wordt je zeker NIET sneller.

Dat is keiharde interval. Daar wordt je zeker sneller van, maar inderdaad niet op de korte afstand. Alleen op iets langere afstanden. 1 km en verder zal het je snelheid doen bevorderen. Maar het was een misvatting van mij dat het op korte afstanden zou helpen.

Zoals Matthijstb hierboven al zei, is WS4SB een zeer goede keuze voor dit specifieke doel. Dit trainingsprogramma (voluit Westside for Skinny Bastards) is gebaseerd op de westside barbell-methode. Joe Defranco, die dit programma ontworpen heeft, is één van de top physical coaches die NFL spelers klaarstoomt in de US, dus zeker iets voor jou als ik lees dat je rugby speelt.

Het programma kan je hier gratis downloaden.
Als ik jou was (je wil je snelheid specifiek verbeteren), zou ik meteen naar pagina 12 gaan en dit programma enkele maanden volgen. Op maandag doe je max-effort training voor bovenlichaam, op dinsdag doe je sprint-training, donderdag max-effort onderlichaam en vrijdag dynamic training voor bovenlichaam. Alles wordt tot in de puntjes uitgelegd in het document.

Ik heb het schema zelf al een tijdje gevolgd en raad het zeker aan. Als je vragen mocht hebben ;)

Olivier

Terug
Naar boven