MuscleMeat

Squaten vs

Naar beneden kijken is NIET hetzelfde als een paar meter vooruit kijken.

In het filmpje van elitefts zeggen ze niet naar beneden kijken want dan tilt je bovenlichaam voorover en dat veroorzaakt het tegenovergestelde bij je onderrug waardoor je rug bolt en je tightness verliest om maar niet van mogelijke blessures te spreken.

Naar beneden kijken is hierbij je hoofd horizontaal houden, dus omlaag bewegen ten opzichte van je wervelkolom.

Met de cue om een paar meter vooruit te kijken kijk je wel naar een punt dat "omlaag" is maar houd je je hoofd juist neutraal ten opzichte van je wervelkolom. Je kijkt dan niet naar beneden, maar recht vooruit en omdat je lichaam iets naar voren kantelt met de squat is dat dus "omlaag".

@TS, squatten............

Waar heb je meer aan, beetje dom een plaat weg drukken of met je hele lichaam een gewicht omhoog drukken waar je in je adl ook wat aan hebt?

Zeker niet omhoog gaan kijken maar gewoon een paar meter voor je op de grond. Hoofd omhoog betekend alleen maar een verzwakking van de erector en minder hip drive.

Waarom squatten Pl'ers dan altijd met hun hoofd omhoog?
Mannen als Dave Tate en Wendler weten toch waar ze over praten?

Snap men gym eigenaar ook niet..
Voer ik een squat goed uit komt hij klagen dat ik het niet goed doe :mad:
En alle pussys die geen squat doen of in smith doen komen dan vragen ofdat niet slecht is voor je rug pissed wordt je ervan.

ot : Ignore them do rippetoe (hoofd niet omhoog maar borst vooruit hoofd omhoog geeft ook geen nut als je recht voor je kijkt trek je rug automatisch recht).
En volgens mij is dat omhoog kijken een reflex (doe het ook als ik hard ga op de leg press)

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ok, en moet ik beginnen in de smith of gelijk naar dat squatrek (15 jaar en minimaal gespierd ;))

Ok, en moet ik beginnen in de smith of gelijk naar dat squatrek (15 jaar en minimaal gespierd ;))

Ik ben als meid, nooit met losse gewichten getraind, ook gelijk begonnen met los squatten. Kan echt prima.

Niet te hoog (eerder wat lager voor de zekerheid) beginnen, zodat je er gevoel voor krijgt en je de techniek goed onder de knie krijgt.

Gewoon squatrek. Desnoods beginnen met lege stang en op techniek focussen. Als de techniek goed is komt het allemaal goed..
Of... Vraag iemand met een goede fysiek die ook squat of ie even kan kijken - als tie niet te druk bezig is.. ;)

Waarom squatten Pl'ers dan altijd met hun hoofd omhoog?
Mannen als Dave Tate en Wendler weten toch waar ze over praten?
Ten eerste heeft de powerlift squat zoals zij die doen niks te maken met elke andere manier van squatten, zeker niet met olympische squats maar ook niet met lowbar squats zoals Rippetoe die coacht.

Ten tweede kan ik me voorstellen dat je liever het risico neemt een spiertje te verreken in je nek dan voorover te buigen met 1000lbs.

Rippetoe en anderen kijken naar de squat vanuit een functioneel, sportief, perspectief en onderbouwen hun coaching vanuit onderzoek naar motoriek en sportprestaties. Dave Tate et al kijken naar de squat vanuit het perspectief om 1000lbs 2 cm te bewegen en ja dáár weten ze heel veel van.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Alright, bedankt iedereen! :D

Terug
Naar boven