XXL Nutrition

squats vervangen door deadlift bij 5x5

Bezoekers in dit topic

Newton

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
19 jul 2010
Berichten
465
Waardering
50
Lengte
1m79
Massa
73kg
Hallo, ik volg een 5x5 programma. Daarbij doe ik 1,5x / week deadlift en 3x / week squat.
Nu vind ik dat squat vrij vlot gaat terwijl ik meer moeite heb met deadlift.
Daarom zou ik graag mijn deadlift wat meer oefenen en dacht ik mijn schema aan te passen door 1 squat training te vervangen door deadlift zodat ik 2x / week squat en 2x / week deadlift.
Is dit een goed idee?
 
Hallo, ik volg een 5x5 programma. Daarbij doe ik 1,5x / week deadlift en 3x / week squat.
Nu vind ik dat squat vrij vlot gaat terwijl ik meer moeite heb met deadlift.
Daarom zou ik graag mijn deadlift wat meer oefenen en dacht ik mijn schema aan te passen door 1 squat training te vervangen door deadlift zodat ik 2x / week squat en 2x / week deadlift.
Is dit een goed idee?
Beter eventueel wat ondersteunende oefeningen toevoegen voor je deadlift. Je gaat toch ook niet setjes bench weghalen en meer setjes voor hamstrings doen als een van die twee beter gaat dan de ander?
 
En welke ondersteunende oefeningen kan je aanbevelen voor deadlift?
 
Wat zijn de gewichten die je pakt bij de squat en deadlift?
 
Hoe doe je 1.5x deadlifts? ???
Ik zou zelf inderdaad evenveel (frequentie) squatten als deadliften.
 
Hoe doe je 1.5x deadlifts? ???
Ik zou zelf inderdaad evenveel (frequentie) squatten als deadliften.
Dat is begrijpbaar maar nu eenmaal niet het opzet van dit schema natuurlijk ;)
 
Ik weet niet welke 5X5 je doet maar als ik kijk naar StrongLifts 5X5 die ik doe dan gaat het qua gewicht snel zat met de deadlift. Squat is 3 keer per week verhogen met 2.5Kg dus 15 in de twee week. DL doe je om en om en verhoog je elke keer met 5Kg. Dat is dus per 2 weken ook 15Kg.
 
Wat zijn de gewichten die je pakt bij de squat en deadlift?

Squat is momenteel 92,5 kg (deze moet ik waarschijnlijk terug wat verlagen om dieper te squaten)
Deadlift: eerst kon ik tot 90 kg gaan, maar kreeg pijn in mijn rug en verlaagde terug naar 50 kg om terug op te bouwen. Begin deze week was ik eindelijk terug aan 90 kg, maar kreeg opniew pijn in mijn rug en nu moet ik mijn deadlift weer verlagen.

Hoe doe je 1.5x deadlifts? ???

5x5 heft 2 schema’s:
Schema A: squat, bench press, barbell row
Schema B: squat, overhead press, deadlift
Deze schema’s gebruik je 3x/ week: week 1= A-B-A en week 2=B-A-B Daarna herhaalt het zich weer.
Op 2 weken doe je dus 6x squat en 3x deadlift.
Vandaar 3x squat en 1,5x deadlift / week.

Ik weet niet welke 5X5 je doet maar als ik kijk naar StrongLifts 5X5 die ik doe dan gaat het qua gewicht snel zat met de deadlift. Squat is 3 keer per week verhogen met 2.5Kg dus 15 in de twee week. DL doe je om en om en verhoog je elke keer met 5Kg. Dat is dus per 2 weken ook 15Kg.
Ja voor somige mensen is dit inderdaad mogelijk, maar dat is te snel voor mij. Het hangt allemaal af van verschillende factoren waaronder leeftijd, lichaamsbouw, blesuregeschiedenis, enz… hoe snel je vooruitgang boekt.
 
Komt het door een gebrek aan techniek of heb je een zwakke rug? In het eerste geval is meer deadliften waarschijnlijk een optie, in het tweede geval zijn ondersteunende oefeningen denk ik een betere keuze.

Verder hoef je natuurlijk niet te deadliften, je kan ook alternatieve oefeningen doen. Blockpulls, zodat je iets minder diep hoeft te zakken, of Jefferson lifts, mijn persoonlijke favoriet.
 
Squat is momenteel 92,5 kg (deze moet ik waarschijnlijk terug wat verlagen om dieper te squaten)
Deadlift: eerst kon ik tot 90 kg gaan, maar kreeg pijn in mijn rug en verlaagde terug naar 50 kg om terug op te bouwen. Begin deze week was ik eindelijk terug aan 90 kg, maar kreeg opniew pijn in mijn rug en nu moet ik mijn deadlift weer verlagen.



5x5 heft 2 schema’s:
Schema A: squat, bench press, barbell row
Schema B: squat, overhead press, deadlift
Deze schema’s gebruik je 3x/ week: week 1= A-B-A en week 2=B-A-B Daarna herhaalt het zich weer.
Op 2 weken doe je dus 6x squat en 3x deadlift.
Vandaar 3x squat en 1,5x deadlift / week.


Ja voor somige mensen is dit inderdaad mogelijk, maar dat is te snel voor mij. Het hangt allemaal af van verschillende factoren waaronder leeftijd, lichaamsbouw, blesuregeschiedenis, enz… hoe snel je vooruitgang boekt.

Had er een beetje overheen gekeken dat je een 5x5 programma volgt. Ik zou aan zulke programma's niet al te veel sleutelen.
Gewoon zo doorgaan en anders een schema zoeken die beter bij je wensen past en die volgen.
Zou ook je deadlift form even laten checken door een medewerker van je gym of een filmpje hier plaatsen.
Over het algemeen kan men altijd een stuk meer deadliften dan dat ze kunnen squatten.
 
Als ik naar het schema kijk wat je aangeeft is het de SL5X5, je doet namelijk precies dezelfde oefeningen als ik. Je bent natuurlijk niet verplicht om elke keer te verhogen hé. Toen ik met de squat op 77.5 Kg kreeg ik erge last van mijn rug, ik ben toen filmpjes van mezelf gaan posten hier op het forum en heb echt geweldig advies gekregen van mede forumgenoten. Op hun advies ben ik toen gewoon weer terug gegaan naar 70Kg en me verder gaan concentreren op de techniek en dat heeft me super goed gedaan.

Ik heb de SL app op de telefoon staan en die verhoogd standaard elke training het gewicht als je de volledige 5X5 hebt gehaald. Maar als je dat gewicht aantikt kan je het ook zelf wijzigen. Als de 92.5 nu ff te zwaar is geworden op de squat kan je het gewoon terug zetten hoor, das helemaal geen probleem. Even de rug weer wat rust geven en rustig aan weer opbouwen. Hetzelfde geld voor de andere oefeningen.
 
Komt het door een gebrek aan techniek of heb je een zwakke rug? In het eerste geval is meer deadliften waarschijnlijk een optie, in het tweede geval zijn ondersteunende oefeningen denk ik een betere keuze.

Aan de techniek probeer ik zo veel mogelijk te oefenen, maar ik denk dat het vooral een deel met mijn core en vooral onderkant van de rug te maken heeft. Ik heb ooit een bulging gehad tussen mijn 4de en 5de rugwervel en soms heb ik hier last van.
 
Goed uitgevoerde deadlift mag normaal nooit pijn opleveren.
 
Nee, maar vanaf 90 kg wordt het moeilijk voor mij. En de laatste keer was ik tijdens de deadlift ook afgeleid omdat er vlak voor mij plots iemand met een bar liep.
 
Zijn row varianten zoals de long bar row en buik oefeningen zoals hanging knee raises goede ondersteunende oefeningen voor deadlift?
 
Row gaat niet per se je deadlift helpen. Extra core oefeningen daarentegen kan wel helpen. Maar het is lastig voor ons te bepalen waar het aan ligt als wij niet weten hoe jij de deadlift uitvoert.
 
Volgens de instructies van Alan Thrall
 
Je kunt denk ik het best een keer even een filmpje maken van je DL, dan kunnen we zien hoe je uitvoering is. Er zit namelijk een best groot verschil tussen "denken dat de techniek goed is" en "de techniek daadwerkelijk goed hebben". 'T is natuurlijk ook vrij zonde als je elke keer op 90kg moet deloaden. Zeker als dat opgelost kan worden door je techniek te verbeteren. Voor je privacy kun je je hoofd gewoon niet filmen of weghalen (zwart vlak ervoor) met After Effects, of soort gelijke tools.
 
Ik waardeer dat, maar ik deel niet graag filmpjes online. Ik ken wel iemand die me verder zal kunnen helpen.
 
Back
Naar boven