AndroidHealthClinic

Stand voeten bij deadlift/squat

corpaul

Superdude
Elite Member
10.000 berichten
Waardering
1.022
Lengte
1m95
Massa
150kg
Vetpercentage
24%
Ik vroeg mij wat af over de stand van de voeten bij deadlifts en squat. In mijn gym werd mij de techniek uitgelegd en zei men dat je tenen altijd recht naar voren moeten wijzen. Voor mijn gevoel is dit een vrij onnatuurlijke stand voor je voeten, aangezien ze (die van mij in elk geval :o ) altijd een klein beetje naar buiten staan.

Maakt het uit als je tenen niet helemaal recht naar voren wijzen tijdens een deadlift of squat? Het buigen van de knieen gaat uiteraard wel in de richting van mijn tenen.

bij deadlift heb ik ze wel recht naar voren

maar bij squat vind ik het iets fijner om ze wat naar buiten te zetten

Zo vind ik het ook fijner, net als mikeo26

Ik probeer altijd in een stand te staan die natuurlijk aanvoelt. als dat met de voeten iets naar buiten is dan maar zo.

• Topic Starter Topic Starter
OK, mooi. Ik deed voeten recht naar voren maar vind het vooral bij de squat vrij instabiel aanvoelen. Kan dus op de natuurlijke stand overgaan, thx :)

volgens mij moet je bij squat toch zoiezo je voeten naar buiten doen, anders gaan je knieën naar binnen lijkt me?

Bij squat tenen ietsjes naar buiten, bij deadlift gewoon recht, veel succes ;)

squat naar buiten, minder snel kneeing in EN je staat in een meer loose packed position van het heupgewricht. Waardoor je (gemakkelijker) dieper kan en minder stress op je heupgewricht.

edit; maar belangrijk is ook dat je lekker staat, niet een te geforceerde positie aannemen

Zorg in elk geval dat je knieen in lijn staan met je voeten. Dus staat je voet wat naar buiten gedraaid dan zak je ook met je knie naar buiten.

Je kan bij squat de nadruk op de te trainen spiergebieden wel iets verleggen door de stand van je voeten, maar indien je knie-problemen hebt zou ik gewoon de meest comfortabele stand kiezen.

En dat is meestal op ongeveer heupbreedte met je voeten iets naar buiten gewezen, de meest stabiele stand dus. Zoals mcChick al zei dus.

3 keer op en neer springen met je ogen dicht en dan kijken hoe je voeten staan... DAT is je natuurlijke stand.

3 keer op en neer springen met je ogen dicht en dan kijken hoe je voeten staan... DAT is je natuurlijke stand.

Ja ik doe ook altijd een paar keer een beetje verzetten, voetjes van de vloer (niet tegelijk), met +100kg op je nek pak je dan altijd wel de meest comfortabele stand.
Ik zal springen eens proberen de volgende keer.

• Topic Starter Topic Starter
ik spring vanavond ook wel even, meteen een goede kuittraining ;)
maar blij te horen dat je gewoon de natuurlijkste stand aan kunt nemen.

Je voeten recht naar voor forceren is sowiso niet meteen een goed idee.
En het hangt ook allemaal wat af van hoe dicht je voeten bij elkaar staan.

Ja ik doe ook altijd een paar keer een beetje verzetten, voetjes van de vloer (niet tegelijk), met +100kg op je nek pak je dan altijd wel de meest comfortabele stand.
Ik zal springen eens proberen de volgende keer.

Dat springen moet je wel zonder gewicht doen uiteraard. gewoon om te zien wat je neutrale stand is.

Als je eenmaal 100+ kilo in je nek hebt moet je uiteraard zo weinig mogelijk bewegen. Stapje
bee bijzetten
klaar
squatten maar.
(en dus niet eerst 17 stapjes maken zoals ik sommige mensen wel eens zie doen).

Mark Rippetoe stelt dat je voeten zo'n 30 graden naar buiten moeten wijzen.

Terug
Naar boven