XXL Nutrition

Stel idioten mishandelt kat en zet de filmpjes op Youtube

Explain.

De rationale achter de strafbaarstelling van mishandeling lijkt me de onwenselijkheid van het 'toebrengen van leed'. Nu valt dit leed in zekere zin te objectiveren door te kijken naar een daad van fysiek geweld. Dus, met andere woorden, er is in een dergelijke geobjectiveerd vereiste geen onderscheid naar de achterliggende motieven voor enige daad van fysiek geweld.

Dus waarom is het geen eerlijke vergelijking wanneer je het leed van deze kat vergelijkt met het leed dat diverse dieren onontkomelijk ondergaan wanneer ze afgemaakt worden?

de motieven maken juist een wereld van verschil. Maak je een dier af om een mens te voeden, of pijnig je een dier puur voor de fun.
<=> vermoord je iemand in een bui van oncontroleerbare woede (soms vrijspraak, wegens ontoerekeningsvatbaar), of vermoord je iemand omdat je er gewoon zin in had (zeker veroordeling)

en volgens de redenering van builderB ben ik dus een even 'slecht' mens wanneer ik een stuk vlees eet als wanneer ik een dier martel voor de fun zoals deze kerel in het filmpje, niet dan?

de motieven maken juist een wereld van verschil. Maak je een dier af om een mens te voeden, of pijnig je een dier puur voor de fun.

WAAROM maken de motieven een verschil als beiden duidelijk eenzelfde gevolg kennen.

Waarschijnlijk simpelweg omdat het ons geen slecht gevoel geeft. Het punt dat hier gemaakt wordt is dat de mens hypocriet is rond deze zaken.

WAAROM maken de motieven een verschil als beiden duidelijk eenzelfde gevolg kennen.

Waarschijnlijk simpelweg omdat het ons geen slecht gevoel geeft. Het punt dat hier gemaakt wordt is dat de mens hypocriet is rond deze zaken.

Vreemde redenering. Als het motief er niet toe doet, waarom dan nog een onderscheid maken tussen bv doodslag en moord met voorbedachte rade? Resultaat is toch hetzelfde, dus zou het hypocriet zijn om een onderscheid te maken?

al dat gezeik om motieven enzo. als die gasten in staat zijn om voor de lol een kat te martelen kunnen ze dat evengoed bij een mens doen. Veel seriemoordenaars zijn bij beestjes in de tuin begonnen.

al dat gezeik om motieven enzo. als die gasten in staat zijn om voor de lol een kat te martelen kunnen ze dat evengoed bij een mens doen. Veel seriemoordenaars zijn bij beestjes in de tuin begonnen.

Idd. En mensen die in een kippenslachterij werken zijn geen psycho's, althans de meesten niet :D

Vreemde redenering. Als het motief er niet toe doet, waarom dan nog een onderscheid maken tussen bv doodslag en moord met voorbedachte rade? Resultaat is toch hetzelfde, dus zou het hypocriet zijn om een onderscheid te maken?

Er worden hier een aantal zaken door elkaar gehaald. Ik heb het niet over de mate van strafbaarheid, maar over de mate van verontwaardiging. En als deze twee zich in een 1:1 relatie tot elkaar verhouden is de moraliteit die hier in twijfel wordt getrokken.
Het lijkt misschien op het eerste gezicht een vreemde redenering vanuit deze heersende moraliteit, maar verdedig dan eens op eenzelfde lijn waarom het doodknuppelen van zeehondjes zwaarder gestraft zou worden dan het doodslaan van wrattenzwijnen.

oke, goed dan. Als het toch hetzelfde is volgens jou. Ik zal je gelijk geven.
Het maakt toch geen verschil, dus als je me ff wil excuseren, ik ga even hetzelfde doen bij mijn kat als wat die jongens deden bij hun kat;) tot zo

Het maakt toch geen verschil, dus als je me ff wil excuseren, ik ga even hetzelfde doen bij mijn kat als wat die jongens deden bij hun kat;) tot zo

Maak je wel een filmpje? :rolleyes:

Nee serieus, ik heb dat filmpje niet gezien. En ik ga er ook niet naar kijken.
Maar mensen die dieren mishandelen mogen wat mij betreft zwaar worden gestraft.

Er worden hier een aantal zaken door elkaar gehaald. Ik heb het niet over de mate van strafbaarheid, maar over de mate van verontwaardiging. En als deze twee zich in een 1:1 relatie tot elkaar verhouden is de moraliteit die hier in twijfel wordt getrokken.
Het lijkt misschien op het eerste gezicht een vreemde redenering vanuit deze heersende moraliteit, maar verdedig dan eens op eenzelfde lijn waarom het doodknuppelen van zeehondjes zwaarder gestraft zou worden dan het doodslaan van wrattenzwijnen.

Omdat zeehondjes bedreigd wildleven zijn en omdat het maffia is wat zich ermee bezig houdt. Gaat om meer dan alleen moraliteit. Wrattenzwijnen kan elke "kippenboer" houden in gevangenschap en ze zullen nooit uitsterven. Maargoed ik vind het wel even verwerpelijk.

Daarnaast denk ik niet dat er verschillende dingen door elkaar gehaald worden. Bij het ene heb je een zieke geest nodig en bij het andere heb je iig nog het excuus dat het een doel dient. Je hoeft er ook niet van te genieten. Ik ken weinig mensen die hun job met het volle plezier uitoefenen.

Knul, ik gebruik een rationeel argument om een bepaalde stellingname vanuit een 'logisch' oogpunt in twijfel te trekken. Dit is niet hetzelfde als mijn eigen opvattingen verkondigen. Wat ik de facto doe is ook mijn eigen gevoel hierbij aan de kaak stellen. Probeer dit onderscheid eens te zien.

Natuurlijk maken motieven een wereld van verschil.

Iemand per ongeluk doodrijden(hoe vreselijk het ook is) omdat je hem echt niet zag oversteken is toch heel wat anders bewust inrijden op een menigte en iemand doodrijden. Gevolg hetzelfde, maar echt een heel ander verhaal.

Ik ben tegen elke vorm van dierenleed, daarom eet ik ook geen vlees, maar zelfs ik zie het onderscheid tussen een dier slachten voor voedsel of een dier martelen voor de kick.

Als je plezier beleeft aan het martelen (of zelfs kijken) van dieren of mensen zit er fundamenteel iets fout in je kop. Je bent dan destructief geprogrameerd en bent gewoon een zeer gevaarlijk persoon. Niet stoer en cool gevaarlijk, maar heel erg zielig en triest gevaarlijk. Deze mensen hebben in het echte leven een zeer zielig bestaan en genieten van de ''macht'' om een ander levend wezen te laten lijden. Ik hoop dat ze deze lui snel een ''passende'' straf kunnen geven.

Laatst bewerkt:
Omdat zeehondjes bedreigd wildleven zijn en omdat het maffia is wat zich ermee bezig houdt. Gaat om meer dan alleen moraliteit. Wrattenzwijnen kan elke "kippenboer" houden in gevangenschap en ze zullen nooit uitsterven. Maargoed ik vind het wel even verwerpelijk.

Sorry voor de onduidelijkheid, ik heb het over de zogenaamde 'aaibaarheidsfactor' en niet over specifieke gevallen.

Daarnaast denk ik niet dat er verschillende dingen door elkaar gehaald worden. Bij het ene heb je een zieke geest nodig en bij het andere heb je iig nog het excuus dat het een doel dient. Je hoeft er ook niet van te genieten. Ik ken weinig mensen die hun job met het volle plezier uitoefenen.

Dit is een cirkelredenering, wanneer je vraagt wat het fundamentele onderscheid is tussen de twee in verhouding tot de menselijke emotie kun je niet zeggen dat het de verontwaardiging ('zieke' geest) is dat het onderscheid maakt.

For the record, ik eet vlees en ervaar grote verontwaardiging bij het zien van dierenmishandeling. De vraag is of dit logisch is en ik consequent ben in mijn opvattingen.

Het beangstigende of onwenselijke gevolg van dit argument zou zijn dat ofwel men veganist moet worden ofwel men dierenmishandeling niet langer kan afkeuren. Dus motieven doen er wel toe, maar betekent dit dat de mens inherent irrationeel is?

Edit; FTR2: De gevolgen van een grote hoeveelheid alcohol (tot 8 uur vanochtend) dringt misschien nog door in mijn redenering :D

Laatst bewerkt:
@builderB: kerel, lees ik het nu verkeerd of ben je de daden van deze ****ers aan het verdedigen?

Dat lees je heel absoluut bijzonder godsgruwelijk verkeerd. Wel tekenend, deze reactie...

Het plezier hebben in eten van vlees als argument aanvoeren is merkwaardig, immers is de mens onivoor (apen trouwens ook die jagen op andere dieren/ apen om ze te eten) Dus dat heeft met overleving temaken. Als ik echt plezier ondervond in het eten van vlees, dan at ik wel elke dag het duurste vlees samen met een mooie chick in een chique restaurant. Maargoed als je zo redeneert mag je nog geen vlieg kwaad doen;) Ikzelf eet vlees puur om te overleven.

Je hebt ABSOLUUT geen vlees nodig om te overleven. Het leed dat er door veroorzaakt wordt is daarom nutteloos. En het is een volslagen onjuistheid te stellen dat apen allemaal carni- of omnivoor zijn. Het natuurlijk evenwicht waarin de omni- en carnivoren onder de apen zich bevinden maakt vergelijking met de menselijke productie van vlees trouwens zo scheef als de toren van Pisa.

Weinig genuanceerde voorstelling van zaken. En daarbij (nogmaals) het gaat niet alleen om het doden. (again: kippenrapen als voorbeeld) Het wordt bijna paradoxaal als het gebruik van vlees als voedsel voor mensen er voor zorgt dat veel mensen potentieel minder voedsel krijgen, omdat vlees zo hopeloos inefficiënte bron van energie omzetting is. M.a.w. het kost belachelijk veel voedsel om vleesvloedsel te maken.

[quote}<=> vermoord je iemand in een bui van oncontroleerbare woede (soms vrijspraak, wegens ontoerekeningsvatbaar), of vermoord je iemand omdat je er gewoon zin in had (zeker veroordeling)[/quote]

Voor vlees valt dus te zeggen dat er geen sprake is van 'noodweer' oid (je komt niet om als je geen vlees eet). We vermoorden toch echt zoveel kippen, koeien en schapen omdat we ZIN HEBBEN in een BigMac, of een biefstuk.

en volgens de redenering van builderB ben ik dus een even 'slecht' mens wanneer ik een stuk vlees eet als wanneer ik een dier martel voor de fun zoals deze kerel in het filmpje, niet dan?

Nee. Dat heb ik nergens gesteld en valt ook niet uit mijn redenaties op te maken. Je eigen denkfout is geen argument tegen mijn stelling. De enorme kloof, die we onterecht trekken, tussen de kat en de kip is de kern van mijn redenering. Het is zéér tekenend (imo) dat mensen daar uit halen dat ik wellicht de katmishandeling goedpraat. Het is juist andersom. (Ik vond dat een zeer frappante reactie)

Het gaat in deze gevallen om 'moord met voorbedachte rade', om in juridische termen te blijven. Er is geen verschil tussen het met voorbedachte rade mishandelen van een kat, of het met voorbedachte rade mishandelen en vermoorden van miljoenen kippen.
Of staat het nog niet bij voorbaat vast dat kippen worden afgemaakt als ze in een stal worden geladen? Dat de reden dat ze leven in de eerste plaats: voedselproductie.
Doordat we weten hoe het er in de industrie aan toe gaat, gaat hetzelfde argument op voor de mishandeling. We weten dat het gebeurt, maar eten het wel en houden zo het systeem in werking. Maar het gaat me er niet om dat dat zo slecht is. Het gaat me er om dat er zo tweeslachtig wordt gereageerd op feitelijk hetzelfde. Het enige verschil is dat we in het ene geval spreken van 'huisdier' en in het andere geval van 'pluimvee'. Waarom is een kat geen 'pelsvee'?

For the record, ik eet vlees en ervaar grote verontwaardiging bij het zien van dierenmishandeling. De vraag is of dit logisch is en ik consequent ben in mijn opvattingen.

Het beangstigende of onwenselijke gevolg van dit argument zou zijn dat ofwel men veganist moet worden ofwel men dierenmishandeling niet langer kan afkeuren. Dus motieven doen er wel toe, maar betekent dit dat de mens inherent irrationeel is?

Edit; FTR2: De gevolgen van een grote hoeveelheid alcohol (tot 8 uur vanochtend) dringt misschien nog door in mijn redenering :D

toch helemaal normaal hoe jij er over denkt.
moest jij je kippetjes zelf slachten dan zou er een grote kans zijn(voor de meeste mensen geldt dat ook wel) dat je geen kip meer zou eten. Maar het is nu onpersoonlijk, een product wat je in de winkel ophaalt, als je er niet te diep over nadenkt maakt het je niet echt uit.

Ik ben het met je eens BuilderB dat het leven van een kip net zo waardevol is dat dat van een kat.
Jouw redenering dus dat je het hypocriet vindt dat er veel ophef over een kat wordt gemaakt en niet over een kip klopt dus. Tenminste als je puur zou kijken naar de waarde van het leven.
Alleen de ophef is hier voornamelijk gericht over het feit dat op het filmpje een aantal ''mensen'' te zien zijn die heel bewust plezier beleven aan het opzettelijk toebrengen van leed aan een kat. Dus het langdurig en opzettelijk pijnigen van een levend wezen met gevoel met als enig doel er een kick uit te halen.

Ik mag toch hopen dat het slachten van een dier met als doel voedsel consumptie zo pijnloos mogelijk gedaan wordt. Dat het niet je bedoeling is om nog eens doelbewust extra leed toe te dienen. Het gaat dus om de insteek van je bedoeling.

Iemand ooit al eens meegeweest met een 'kippenraap'ploeg bij een kippenslachterij? Denk daar eens aan als je een paar kilo kipfilet haalt. En denk dan nog eens na over dit walgelijke filmpje.

Ik vind het een beetje mal om te zeggen dat we dier A wél mogen mishandelen en uit ons vel springen als dat bij dier B ook gebeurt, zonder dat er goede gronden zijn om dit onderscheid te maken.
Ik vind het altijd een beetje zinloos om onze voeding te bekritiseren omdat er dierenleed bestaat. De mens is in principe een alleseter en de natuur bestaat uit eten en gegeten worden. Tot daar is alles prima. In dit geval gaat het echter niet om een natuurlijke situatie. Ik heb het filmpje niet gezien, maar ik veronderstel dat het hier om dierenleed gaat om zichzelf te plezieren. Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen kwekerijen en het zinloos vermoorden van dieren voor je eigen plezier.

Vegetariërs moeten alleseters niet bekritiseren, de mens is in staat om vlees te verteren en heeft volgens de wetten van de natuur en de wetten van de sterkste nu eenmaal de mogelijkheid om op dieren te jagen en ze te kweken voor consumptie. Zolang deze kwekerijen het dierenleed absoluut minimaliseren is daar geen probleem.

Sorry voor de onduidelijkheid, ik heb het over de zogenaamde 'aaibaarheidsfactor' en niet over specifieke gevallen.

Specifieke gevallen? Als het over aaibaarheidsfactor gaat vind ik het ook onzin.

Dit is een cirkelredenering, wanneer je vraagt wat het fundamentele onderscheid is tussen de twee in verhouding tot de menselijke emotie kun je niet zeggen dat het de verontwaardiging ('zieke' geest) is dat het onderscheid maakt.

Cirkelredenering? En waarom dan wel? Ik vind het verontrustender dat een persoon dit op eigen houtje bedenkt, dan dat hij in een maatschappelijk geaccepteerde onderneming meedraait. Dit dient geen doel, is marginaal en is zuiver gericht op het eigen genot. Dit zorgt ervoor dat ik die persoon als "gevaarlijk" ga bekijken en dit meer verontwaardiging bij me oproept. Een wereld van verschil imo. Daarnaast vind ik de beelden die ik gezien heb in die kippenslachterij ook niet echt smakelijk, maar de achterliggende gedachte is wel geruststellender en minder shoquerend.

Ik ben het met je eens BuilderB dat het leven van een kip net zo waardevol is dat dat van een kat.
Jouw redenering dus dat je het hypocriet vindt dat er veel ophef over een kat wordt gemaakt en niet over een kip klopt dus. Tenminste als je puur zou kijken naar het waarde van het leven.
Alleen de ophef is hier voornamelijk gericht over het feit dat op het filmpje een aantal ''mensen'' te zien zijn die heel bewust plezier beleven aan het opzettelijk toebrengen van leed aan een kat. Dus het langdurig en opzettelijk pijnigen van een levend wezen met gevoel met als enig doel er een kick uit te halen.

Ik mag toch hopen dat het slachten van een dier met als doel voedsel consumptie zo pijnloos mogelijk gedaan wordt. Dat het niet je bedoeling is om nog eens doelbewust extra leed toe te dienen. Het gaat dus om de insteek van je bedoeling.

stel nou dat jij voor consumptie geschikt was...zou je het zelf dan minder erg vinden of je werd geslacht omdat mensen je wilden opeten dan als mensen je gewoon dood wilden maken?
ik zelf zou sowieso niet dood willen, dus zou het me ook niet veel uitmaken wat hun motieven waren. niets wat leeft, wil dood..geldt ook voor alle dieren

Terug
Naar boven