XXL Nutrition

Suiker en caffeine

Djong

Novice
Waardering
0
Beste mensen,

Ik hoop dat iemand mij tips/advies kan geven over de volgende situatie. Al 4 jaar lang drink ik energy-drinks (red-bull), minimaal 2 elke dag. 4 jaar terug was ik tevens in topconditie, deed ik vechtsport wedstrijden, en voelde me heerlijk fit -> wat nu wel anders is...
Mijn gevoel legt een relatie tussen mijn fitheid en de energy-drinks met hoge mate van suiker en caffeine...

Kan iemand mij vertellen wat voor effect(en) dit op je lichaam heeft? EN... wellicht wat tips om er vanaf te komen, dit probeer ik namelijk al 3 jaar!!!!

Groeten!

stop met red bull ?

Er is ook suikervrije redbull toch???

Ga gewoon cold turkey en drink water :D

Een blikje redbull bevat ongeveer het volgende:

70mg caffeine (Dit is ongeveer hetzelfde als een goede bak koffie)
25g suiker
1g Taurine.

Hoewel het niet gezond is zal dit zeker niet de oorzaak zijn van je probleem. De caffeinne inname bij twee blikjes per dag is niet eens zo heel erg veel. Ikzelf drink per dag 4 koppen koffie en krijg flink meer caffeinne binnen. De 2 gram taurine die je binnenkrijgt zijn voor je spieren alleen maar goed.

Blijft eigenlijk alleen die 50g suiker over die je elke dag tot je hebt genomen. Suiker verhoogd je bloedsuikerspiegel enorm. Hierdoor word er een enorme stoot insuline afgegeven aan je bloed. Dit is zeker niet gezond. Maar ik denk niet dat de oorzaak van je vermoeidheid hier in te vinden is. Volgens mij krijgt een gemiddelde Nederlander tegenwoordig meer dan 50g snelle suiker binnen per dag.

Zou het kunnen zijn dat je de afgelopen tijd wat te veel heb getrained en misschien wat overtraint bent?

• Topic Starter Topic Starter
He Joop, bedankt voor je reactie!

Ik heb een onbeperkt fitness abonnement, maar maak daar de laatste tijd maar 1x per week gebruik van, ben overigens nog steeds van plan om het niveau en frequentie wat te verhogen. 2 jaar geleden ben ik full-time gaan werken, kantoorbaan als ontwerper inclusief avondopleiding, wellicht heeft dat ermee te maken dat het allemaal wat zwaarder wordt.

Jeeez, 2 blikjes redbull.....

Je doet alsof je wil stoppen met jarenlang dagelijk speedgebruik. Als jij je goed voelt met die blikjes is daar niks mis mee hoor ;-)

Terug
Naar boven