MuscleMeat

Sumo deadlift sterker maken zonder sumo te deadliften?!!

wannabeestrong

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
595
Lengte
1m80
Massa
126kg
Vetpercentage
Ik heb vandaag veel zitten lezen teruglezen en nadenken.

Bijna al mijn sumo pr’s zijn gezet na een lange sumo loze periode, in mijn verschillende traininglogjes heb ik terug kunnen vinden dat zo gauw ik een hele tijd geen sumo gedaan ik meteen een pr zette.

Na mijn blessure halverwege 2012 tot aan februari vorig jaar heb ik geen enkele sumo lift gedaan, nadat ik weer conv kon liften en dit enkele weken deed trok ik na 2 sumo sessies een pr van 280

Vanaf begin maart vorig jaar tot half juni heb ik geen enkele sumo lift gedaan maar enkel conv, half juni trok ik ineens een easy 285.

Na mijn vakantie vorig jaar in hongarije waar ik enkel heb gekettlebellt wat het niet anders, na 4 sumo sessies trok ik op een haar na 290 kilo.
Hierna ben ik blijven sumo liften en ik mag op dit moment in mijn handen knijpen als ik er een 270/275 uit kan persen.

Ik ga als experiment tot aan mijn powerliftmeet op 24 mei niet meer sumo liften maar enkel conventional op een hoog volume in combinatie met 10x10 kettlebell swings voor explosieve kracht vanuit mijn heupen.
Dit kan 2 kanten op gaan, of ik zak de 24e mei door het ijs of mijn theorie klopt en ik wordt werkelijk enkel alleen sterk op de sumo deadlift door hem niet te doen.

Iemand die hier meer over weet, en waarom dit zo is? Overbelasting bij vaak sumo liften zodat ik terug zak bv?

De squat heeft ongelooflijk veel carryover naar de (sumo) deadlift. Toch zou je door sumos te doen er wel beter in moeten worden, tenzij je inderdaad gewoon TE veel doet. Het is niet ongewoon om na een weekje vrij PRs te zetten, je gaat immers maar zelden zo uitgerust en hersteld een training in. Ik zou op z'n minst liche sumo deadlifts blijven doen gewoon om de techniek er goed in te houden.

Heb hetzelfde.

Geen super mobiliteit wat zorgt voor slechter herstel en stramme heupen. Sumo deadlifts met stramme heupen = hopeloos.

Veel stretchen dus sowieso en idd niet vaak zwaar sumo pullen. Van squat varianten en smalle deadlift varianten word je sumo ook sterk.

Ik denk dat je gewoon te vaak te zwaar gaat op sumo deadlifts. Vraagt veel van je herstelvermogen.
Lichter gewicht pakken en heel ver van failure blijven in training, maar wel gewoon blijven doen. Maar hoeft ook niet elke week ofzo

Ik zit nu niet direct op het niveau van de TS maar het is mij ook al opgevallen dat als m'n conventional deadlift sterker wordt dat m'n sumo volgt. Ik herstel veel beter van normale deads, als ik sumo pull dat wordt de boel nogal stijf, vooral m'n hipflexors. Ik vind het zelf eigenlijk ook echt een k*tstance om vanuit te pullen.

Ik lijk prima op sumo te gaan als ik wel sumo pull, maar ver van failure blijf.

Denk dat je door de posterior chain dominante squats jij je sumo daardoor mee trekt qua kracht, al zou ik wel de motor patterns bij houden met een lichtere load naast je conv DL mits je sumo trekt in competitie.

Laatst bewerkt:
wide stance boxsquats - sumo pulls enkel dynamic - zware conv rackpulls - gm voor reps - buik en core

Ik train wel eens mee met een powerliftster, zij doet veel verschillende varianten van squatten, deadliften & bankdrukken allemaal vooral gefocused op techniek en zij gaat ook maar zelden echt hoog in gewicht. Toch zit zij bij de top 5 (dacht ik) van de wereld in haar categorie. Dus ik denk dat dit zeker kan.

Terug
Naar boven