Fitness Seller

Te hoge cijfers voor allochtone scholier

Gorill0r

Colossal Veteran
Elite Member
10.000 berichten
Waardering
30
GRONINGEN - Een ijverige allochtone leerling krijgt op school te hoge cijfers.

Het verschil tussen schoolexamen- en centraal examencijfer is althans bij allochtone leerlingen minstens twee keer zo groot als bij autochtone.

Dat zeggen onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen. Middelbare scholieren halen voor hun schoolexamen gemiddeld een 0,1 punt hoger cijfer dan voor hun centraal examen.

Bij allochtone leerlingen is dit cijferverschil groter; gemiddeld 0,2 tot 0,3 punt.

De onderzoekers van het Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs (GION) baseren zich op gegevens van 15.000 leerlingen en de examenresultaten tot 2006.

Onderzoeksresultaten

Ze publiceren de onderzoeksresultaten in het juninummer van het tijdschrift Didaktief. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Wetenschappelijk Documentatie- en Onderzoekscentrum van het ministerie van Justitie.

"Dat er verschil is tussen die cijfers geldt ook voor autochtone leerlingen", zegt onderzoeker Truus Harms.

Ijverig

"Maar het verschil is groter bij minder goed presterende en ijverige leerlingen. Dat blijken vaker allochtone leerlingen te zijn."

Het verschil geldt voor alle schooltypen, maar vooral de cijfers van Turkse en Marokkaanse leerlingen op havo en vmbo (theoretische en gemengde leerweg) springen eruit.

Examencijfers

Voor alle vakken samen is het gat tussen beide examencijfers bij Turkse leerlingen 0,6 punt en bij Marokkaanse leerlingen 0,4 punt groter dan bij hun autochtone klasgenoten.

Bij sommige vakken (exacte vakken, moderne talen en economische vakken) lopen de verschillen voor deze leerlingen op tot bijna 1 punt.

Docenten blijken zich niet bewust van de grotere verschillen.

Allochtone leerlingen hebben volgens docenten meer moeite met het 'talige' karakter van de vragen op het centraal examen.

Streng

Opvallend is dat scholen met weinig extra cijferverschil 'strenge' scholen zijn. Ze houden onverkort vast aan een bepaald niveau op het schoolexamen en selecteren leerlingen al in de laagste klassen.
http://www.nu.nl/news/1614886/10/'Te_hoge_cijfers_voor_ijverige_allochtone_scholier'.html

:mad:

Who cares, ze worden toch niet aangenomen als ze ali heten!

omdat ze zo ijverig zijn
haha, sure ... :D

als jij (en waarschijnlijk je hele familie) de leraar bedreigt krijg je waarschijnlijk wel meer punten ja

voor de rest, vriendelijke jongens :) altijd zeer hulpvaardig

meteen met 20 rond jou om te vragen of je een probleem hebt :p

t is jammer dat mensen worden beoordeeld op hun naam en niet op hun capaciteiten

Maar goed de goeien lijden altijd onder de slechten.
Maar het is toch een feit dat een ali eerder gedonder maakt dan een dennis of een klaas.

gemiddeld 0.2 / 0,3 - niet echt bijzonder schokkend toch?

Dat krijg je met die linkse leraren. (+ linkse rechters, linkse politie, linkse politici, linkse journalisten etc). Het is 1 groot links complot.

Allochtonen bash topic #121251236136131

Zijn feiten, niet om te bashen.

ik kan al ruiken welke wending deze topic gaat nemen...:rolleyes:

tsja en het klopt ook nog, veel allochtoonse leerlingen presteren op havo en vwo niveau beter. De Turken springen hierbij boven de rest uit, Turken hebben de drang om te presteren en daar konden we gister al van genieten bij het voetbal :D.

ik kan al ruiken welke wending deze topic gaat nemen...:rolleyes:

tsja en het klopt ook nog, veel allochtoonse leerlingen presteren op havo en vwo niveau beter. De Turken springen hierbij boven de rest uit, Turken hebben de drang om te presteren en daar konden we gister al van genieten bij het voetbal :D.

Daarom eerwraak acties, presteren jij.

ik haal de conclusie dat ze te hoge cijfers krijgen niet uit de aangeboden gegevens.

Mocht het wel zo zijn dat zou dit een vervelende vorm van discriminatie zijn. Overigens stelt het me wel enigszins gerust dat het daarbij vooral gaat om de personen die wel ijverig (hoe ze dat overigens in het onderzoek te weten zijn gekomen?) zijn, maar ondanks hun inspanning niet evenredig presteren.

Dit lijkt me wel in het plaatje passen: hard werken en niet navenant beloond worden en dan de examentijd voor de deur... Geen toffe combi. Stress is lang niet alleen goed voor je prestaties, zeker als je er niet zo goed mee om kunt gaan. Maar ook dat is een gissing en geen sluitende conclusie op basis van deze gegevens.

Een verschil van 0,2 tot 0,3 punt kan imo wel significant zijn, als het duidelijk correleert met een bepaalde eigenschap en de onderzoeksgroep voldoende groot is (wat me met 15.000 studenten wel oke lijkt). Daarnaast is het voor bepaalde vakken zo dat de verschillen veel groter zijn (zoals aangegeven in het artikel): over het geheel genomen gaat het om 0,2 tot 0,3 procent.

vreemd fenomeen toch...
lijkt mij alleen het geval in Nederland ?
want hier merk ik het echt niet

ik zit op een school met +1700 leerlingen
allochtone jongeren (waar ik van weet) : in het eerste jaar zat ik met een marrokaan en een van oekraïne, die hebben er maar 1 jaartje gezeten...
in het 5de en 6de jaar zit er geen enkele
in het 4de jaar 2 n*gers (lees : ze zijn zwart :D geen marrokaan of turk ofzo..)
en een indiër ofzo vermoed ik, of pakistaan, weet niet
in het 3de jaar één marrokaan
in het 2de jaar ook een marrokaan en een irakees

en er heeft ook nog één jaartje een turk van 16 in het eerste jaar gezeten :D

dus dat zijn nog geen 20 leerlingen op 1700 (ver van zelf...)

op de tso-scholen daarentegen zit het vol

en op het atheneum (ook ASO, maar lager niveau zeg maar) zit het ook vol

Terug
Naar boven