XXL Nutrition

(te) veel eten en toch een hongergevoel

RaymondB

Novice
Waardering
0
Lengte
1m90
Massa
96kg
Vetpercentage
23%
Hallo allemaal.

ik ben een jongen van 18 die al sinds een goed jaar bezig is met afvallen en in shape komen. ik ben nu sinds januari vorig jaar 12 kilo afgevallen. dit ging een hele lange tijd prima en in sneltreinvaart. maar sinds afgelopen week heb ik de hele dag een onverklaarbaar hongergevoel. ik merkte dat ik meer begon te eten en begon aan te komen. toen ik even snel mn calorieën voor een dagje had geteld zag ik tot mijn grote verbazing dat ik ineens rond de 3000kcal zat. een nogal flink verschil met de 2300 waar ik normaal genoeg aan heb en ongeveer 0.5 kilo per week mee afviel.

ik eet zeer gezond, koek en snoep komt er bij mij niet in, eet voornamelijk volkoren brood, eieren, tonijn, melk, kwark, en fruit. en als diner eet ik wat de pot schaft.

maar sinds afgelopen week heb ik dus de hele tijd dit gevoel, ik heb bijvoorbeeld net een halve kilo kwark naar binnen gewerkt. iets waar ik een paar weken geleden nog bommetje vol van zat, maar nu heb ik de kwark nog geen 10 minuten op en voel ik mijn maag alweer. het gekke is dat ik soms dit gevoel krijg en er dan aan toegeef en bijvoorbeeld een appel pak, en ik tijdens het eten erachter kom dat ik echt heel erg vol zit, toch blijft naast dat gevoel toch mijn hongergevoel bestaan.

heeft iemand misschien enige tips voor me?

bedankt dat jullie de tijd hebben genomen om dit verhaal even te lezen en ik hoop wat reacties van jullie te krijgen.

Groet: Raymond.

Als je nu al meer dan een jaar aan het cutten bent kan het zijn dat je psychologisch gewoon even een break nodig hebt. Op hoeveel vet sta je nu ongeveer? Train je ineens meer dan eerst?

Is er iets in je dagelijkse patroon wat veranderd is? Ben je meer gaan sporten? Ineens gaan werken? Of juist gestopt met werken? Benoem alles waarvan je denkt dat het invloed zou kunnen hebben, zo kunnen wij ook gerichter een advies geven wat de (mogelijke) oorzaak is.

Had hetzelfde probleem. Daarnaast heb ik wel een obsessie voor voeding.. als ik een keer echt zondig kan ik blijven eten zolang ik wil, ik raak niet vol..

Wat voor mij geholpen heeft is zorgen dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Kies voor producten laag in de GI index. Haal fruit er het liefst uit. Nu eet je al gezond, dat scheelt een hoop! Kijk nog even of er dingen zijn die nog aangepast kunnen worden. Hierdoor wordt je insuline gevoeliger wat helpt je hongergevoel te onderdrukken.

100gr havermout, 1 scoop whey, 1 banaan, 30gr pindakaas, 500ml (volle)melk. Blend that shit. Heb je hierna nog steeds honger? ;)

Precies! Zoals Borstkas al meldt.. Pathofysiologisch reageert een fysiek op het eten van suikers en of andere snelle KH bronnen met piekstijging insuline bloedbaan. Deze daalt echter ook weer vrij snel en precies dat geeft het fake "honger" gevoel, waar uiteindelijk vrijwel iedereen aan toegeeft dus can't blame yourself ;) Dus je koolhydraatbronnen aanpassen naar laag in GI. Sorry dus ook je fruit ef schrappen die zijn killing/supersonisch snel. Een andere optie kan zijn scheve macro verhouding (tekort in vetten en of eiwitten), het missen van bepaalde voedingstoffen (vitamines/mineralen/vezels) of mentaal. Wat slik je aan supplementen? Hoe is je macroverhouding? Advies is minimaal 1gram vet/kg LG en rond de 2 gram eiwit/kg LG. Qua supplementen is het zeker de moeite waard om dagelijks magnesium, zink, calcium/D3 en omega 3 te nemen. En gezien de jouw situatie eventueel (al dan niet tijdelijk) het wondermiddel chroom GTF (niet de piccolinaat) erbij te nemen.

het knorren van je buik is geen honger gevoel.

Langzamer eten.

Meer vezels toevoegen. Eventueel gewoon wat zemelen door je eten mengen.
Kaneel wil ook helpen om je bloedsuikerspiegel te nivelleren.

Terug
Naar boven