MuscleMeat

Team No Calves/Legs? Comment (+Pic?)

• Topic Starter Topic Starter
En dat squatten gaat wel met je rug?

Ik heb ook lordose, wel een stuk minder erg dan jij maar als ik maar 50 kilo squat krijg ik vreselijke pijn in m'n onderrug. Bij deadliften is dit hetzelfde verhaal maar ik ben nu sinds een aantal weken begonnen met de sumo deadlift en hoop het zo toch op te kunnen bouwen.

Het is echt kut als je 2 van de "grote" 3 oefeningen niet kan uitvoeren :o

Ik probeer squatten toch echt er in te houden. Imo is het niet te vervangen door de legpress.
Overigens krijg ik na deadliften last van onderrug. Het maakt de onderrug (die al te strak is) alleen maar strakker. Wordt ook gezegd in dat filmpje van "your back is whack".

Net even gemeten:

35 calves en 56 bovenbeen

Ben benieuwd hoeveel t eind van het jaar is. Ben pas net weer begonnen met serieus trainen en eten dus verwacht er wel veel van als ik t volhoud :p

@ OP

Genen spelen zeker een rol, maar zijn niet overheersend.
5 x 100 squatten na 3 jaar goede voeding en training vind ik bijvoorbeeld wat magertjes. Je zou zeker veel kracht moeten kunnen opbouwen (ook al ben je een ecto-type).

Hypertrofie behaal je net als bij andere spiergroepen door progressieve overbelasting. Zorg voor een passend volume, goede techniek (ROM) en gewicht voor je oefeningen.

Iedereen krijgt te maken met dit soort problemen in bodybuilding, is het niet je chest dan zijn het wel je armen of in dit geval je benen.
Advies wat ik zou geven: Laat je squat techniek eens checken, focus op de compounds voor legs. Houd kracht goed bij en probeer hier eens progressie in te boeken.

Verander je trainingsvolume/reps, trainingsfrequentie (squat bijv. 2-3x per week met passend volume, of 1x per week met een hoge intensiteit).

En het belangrijkste, eet genoeg en track je gewicht. En dan doel ik specifiek op aanwinst in spiermassa.

Net even gemeten: 35 calves en 56 bovenbeen Ben benieuwd hoeveel t eind van het jaar is. Ben pas net weer begonnen met serieus trainen en eten dus verwacht er wel veel van als ik t volhoud :p

Twijfel je of je het vol gaat houden dan ?

Twijfel je of je het vol gaat houden dan ?

Zit in mijn laatste jaar met school, afstuderen en dergelijke. Ze zeggen dat je 50 uur per week er mee bezig bent. Nu weet ik dat dat meestal niet klopt, maar als dat wel het geval zou zijn dan wordt het lastiger om je goed aan je schema's te houden.

So far so good, kilo al gepakt en zit weer op mijn oude niveau. Nu gewoon doorknallen:D

Tja ........ mee eens

Zit in mijn laatste jaar met school, afstuderen en dergelijke. Ze zeggen dat je 50 uur per week er mee bezig bent. Nu weet ik dat dat meestal niet klopt, maar als dat wel het geval zou zijn dan wordt het lastiger om je goed aan je schema's te houden.

So far so good, kilo al gepakt en zit weer op mijn oude niveau. Nu gewoon doorknallen:D

Als je nu al zo p*ssy doet kan ik je vertellen dat je het niet gaat volhouden.
Ik werk fulltime met veel overwerk, doe een hbo studie ernaast en train ppl 5x p week. Je moet er voor zorgen dat je in een ritme komt.

Als je nu al zo p*ssy doet kan ik je vertellen dat je het niet gaat volhouden.
Ik werk fulltime met veel overwerk, doe een hbo studie ernaast en train ppl 5x p week. Je moet er voor zorgen dat je in een ritme komt.

dan doe je of geen fl**ker voor je school, of er zitten meer uren in jouw dag dan die van andere mensen.

It's a shame, l know. Niettemin train ik al ruim 3 jaar en heb ik nooit legday geskipt. Genetics of shit.

Vertel eens:

- Hoe vaak train je de kuiten per week?
- Wat doe je dan precies aan oefeningen, sets, reps en belasting?
- Wanneer tijdens je training doe je dit?
- Geef eens een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de manier waarop je de beweging (calf raise) uitvoert?

Als je nu al zo p*ssy doet kan ik je vertellen dat je het niet gaat volhouden. Ik werk fulltime met veel overwerk, doe een hbo studie ernaast en train ppl 5x p week. Je moet er voor zorgen dat je in een ritme komt.
dan doe je of geen fl**ker voor je school, of er zitten meer uren in jouw dag dan die van andere mensen.

Lijkt me zwaar, maar toch te doen...
Fulltime van 8 tot 4:30; direct hierna naar de sportschool 5 tot 6; van 7 tot 10 studeren. Weekend wat meer studeren en niet uitgaan en het is goed te doen.

Werk van 8 tot meestal 6. Daarna direct trainen.
In het weekend ben ik altijd druk met me studie en koken maar kan s'avonds gewoon wel iets leuks doen.
Het ligt er maar net aan hoe graag je iets wilt en hoeveel discipline je hebt.

Werk van 8 tot meestal 6. Daarna direct trainen. In het weekend ben ik altijd druk met me studie en koken maar kan s'avonds gewoon wel iets leuks doen. Het ligt er maar net aan hoe graag je iets wilt en hoeveel discipline je hebt.

Zeker waar, belangrijk punt dat je aangaf is "ritme". Als je eenmaal in de flow zit van de lange dagen maken, eten, trainen dan gaat het een stuk makkelijker:)

Idd, om daar in te komen is best lastig. Vooral na een flinke vakantie is het een ware strijd maar eenmaal een paar weekjes bezig en ik ga weer bijna op de automatische piloot. :)

• Topic Starter Topic Starter
Vertel eens:

- Hoe vaak train je de kuiten per week?
- Wat doe je dan precies aan oefeningen, sets, reps en belasting?
- Wanneer tijdens je training doe je dit?
- Geef eens een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de manier waarop je de beweging (calf raise) uitvoert?

-Train ze 2x per week direct en soms ook een klein uurtje bergop wandelen op de loopband in de gym
-3 verschillende oefeningen, 5 sets per oefening. (zwaar met weinig reps, licht met veel reps en trage uitvoering, licht met explosieve sets, ...)
- Ik train ze veelal in het begin van m'n training.
- Ik probeer voor volledig ROM te gaan. Zo diep mogelijk doorbuigen en zo ver mogelijk uitstrekken

Gewicht: 69-70 kg
VP: 12-13% (schatting)
Kuiten: 37 cm
Bovenbeen: 54 cm (halverwege tussen knie en heup)

calfs.jpg

-Train ze 2x per week direct en soms ook een klein uurtje bergop wandelen op de loopband in de gym
-3 verschillende oefeningen, 5 sets per oefening. (zwaar met weinig reps, licht met veel reps en trage uitvoering, licht met explosieve sets, ...)
- Ik probeer voor volledig ROM te gaan. Zo diep mogelijk doorbuigen en zo ver mogelijk uitstrekken

Ziet er allemaal goed uit en dan is het ook frustrerend dat die krengen dan nauwelijks of niet groter willen worden.

Het enige wat ik kan toevoegen aan jouw verhaal, is mijn 'succes-formule', misschien heb je er nog iets aan.

Het doen van zeer geconcentreerde en gecontroleerde one leg calf raises (uiteindelijk met meer dan 120kg extra gewicht per enkel been) mijn kuiten van rond de 39-40 cm naar circa 46cm heeft gebracht in 3-4 jaar tijd.....(iets wat daarvoor 10-15 jaar op geen enkele manier lukte!)

3-4 keer per week circa voor 30-60 reps totaal, uitgevoerd in verschillen set-rep combinaties, variërend van 5x5 8x6, 6x8, 6x10, 5x12 en 4x15.
Ik denk dat de trainings-frequentie en vooral de uitvoering van de one-leg variant de sleutel tot succes zijn geweest.

Met een one-leg uitvoering kun je namelijk de grootst mogelijk ROM creëren. Tijdens het zakken, maar met name bij het opkomen rol je over de grote teen met de hiel naar binnen draaiend, waardoor je echt de maximale piek-contractie bereikt.

En wat je ook absoluut niet moet doen is wat voor vorm van bouncing dan ook onderin. De achillespees heeft de grootste kinetische energie 'rebound' capaciteit in het lichaam.
Dus het is echt noodzakelijk dat je onderin 1 a 2 seconden pauzeert, om te voorkomen dat je in plaats van je kuitspier trainen als een soort kangoeroe op en neer veert, puur op energetische ballistiek......

Als tweede oefening deed ik altijd 1 a 2 lange sets (>15 reps) op de seated calf raise en ook de toe raises voor de tibia heb ik altijd consequent als een staple exercise gedaan tussen de sets calf raises door.

Waarom zwaar met weinig rep en licht met veel reps?

Probeer eens een tijdje zwaar met medium/veel reps. (op alle been oefeningen.) Ook zware sets en reps explosief doen. Alleen excentrisch lekker langzaam doen en spanning op de spieren houden.

Iedereen is anders, zoek uit wat voor jou werkt.
Sommige hebben meer slow-twitch fibers in hun benen, anderen weer meer fast-twitch, anderen weer hybride.

Terug
Naar boven