XXL Nutrition

Sticky Testosteron Booster: Welke zijn er, werken ze echt en hoe werken ze nu eigenlijk?

Dat is een beetje de reden dat ik het vraag. De schadelijke limiet of nog veel veel hoger.

Daarnaast is vitamine d vet oplosbaar, dus wellicht dat je iets van 10000iu per drie dagen kan doen of zo.

Ook de wetenschappers zijn het nog niet eens wat een goede dosering is. De één zegt 5000iu per dag omdat er bij vrouwen dan genoeg vitamine d in de moeder melk zit zodat je babys niet hoeft aan te vullen elke dag...

Dus het lijkt erop dat alles goed is. Van daar dat ik benieuwd ben wat iedereen zoal doet.

Nope nope nope....niet alles is goed.
Er zijn onderzoeken gedaan naar de sterftekans en de hoeveelheid vit D in je bloed. Bij een bepaalde hoeveelheid vit D in je bloed heb je de minste sterftekans (=blijkbaar het gezondst). Dat is blijkbaar de optimale hoeveelheid. Heb je meer of minder dan die hoeveelheid in je bloed, dan stijgt de sterftekans.
Moeders, baby's en moedermel....dat heeft helemaal niks te maken met vit D dosering: vrouwen die zwanger zijn/melk geven hebbben van allerlei stoffen veel meer nodig dan vrouwen die niet zwanger zijn.

In Amerika hebben ze de grens echt bij 4000 eenheden per dag gelegd. En dat is de "upper limit" het maximale, dus het is niet gezegd dat je dan ook zoveel per dag moet gaan slikken.

Maar hoeveel zou je moeten nemen om je test niveau omhoog te brengen? 'slechts' 4000iu per dag of kan het ook met 2000?

Maar hoeveel zou je moeten nemen om je test niveau omhoog te brengen? 'slechts' 4000iu per dag of kan het ook met 2000?

Dat moet je Cools vragen, die weet daar meer van, dan ik.
Maar ik denk niet dat het zo simpel is, dat je kunt zeggen: ik neem een bepaalde dosering en dan stijgt mijn testosteron flink. Ik denk dat het vooral iets doet voor mannen die echt een vit D tekort hebben. Als je voldoende vit D in je bloed hebt, dan betwijfel ik of het veel doet. Maar daar zal Cools ook wel iets over kunnen vertellen, denk ik.

• Topic Starter Topic Starter
Alles boven de 4000 IE is véél teveel als je geen aangetoond (via het bloed) tekort hebt.
Ik had een aangetoond tekort, en heb daarom een paar maanden 4000 IE per dag gebruikt. Nu 2000 per dag. Ook omdat ik niet/nauwelijks in de zon kom. Maar voor iemand die wel in de zon komt, is normaal 1000 in de zomer, en 2000 IE in de winter méér dan genoeg.
Meer moet je absoluut niet gaan slikken zonder je bloed te laten controleren.
De officiële aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt overigens nog véél lager.

---------- Post toegevoegd Sun 10 Jun 2012 om 12:13 ----------

Hoe weet je dat?

Op 50000iu zit tussen de 50 en 60ug/l en merk ook een duidelijk verschil in libido in tegenstelling tot 25000iu per week. Tussen 40 en 50ug/l is perfect. 25000iu brengt me op 36ug/l. Zonder vit D en zonder zon zit ik op 10ug/l. Een stijging van 25ug/l per 25000iu dus of 3500iu per dag.

Dus het gaat niet om aanbevolen hoeveelheden, maar bloedwaardes. Dus meten allemaal inderdaad ;)

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat 50.000 veel te veel was? Is dat voor de meeste niet geschikt of juist wel?

Ik dacht dat 50.000 veel te veel was? Is dat voor de meeste niet geschikt of juist wel?

Nee, absoluut ongeschikt. Als je daaraan begint, moet je regelmatig je bloed laten meten.
Zo'n hoeveelheid is compleet onverantwoord om zomaar zonder te meten in te nemen.
In Nederland zijn zo'n doseringen in 1 pil of flesje ook niet te krijgen zonder recept voor ik weet.

Is niet teveel voor mij als je naar mijn bloedwaardes ziet. Anderen moeten hun bloed ook laten checken hiervoor.

En of je het nu elke dag neemt of in 1 keer blijft hetzelfde. Je lichaam slaagt het op en gebruikt het over de week. Vind het prettiger zo.

Op 50000iu zit tussen de 50 en 60ug/l en merk ook een duidelijk verschil in libido in tegenstelling tot 25000iu per week. Tussen 40 en 50ug/l is perfect. 25000iu brengt me op 36ug/l. Zonder vit D en zonder zon zit ik op 10ug/l. Een stijging van 25ug/l per 25000iu dus of 3500iu per dag.

Dus het gaat niet om aanbevolen hoeveelheden, maar bloedwaardes. Dus meten allemaal inderdaad ;)

Cools, ik ben van mening dat tussen 30 en 50 ng/mL perfect is, daaronder of daarboven verhoogt de sterftekans.

Voor wie zelf meer wil lezen:

http://courses.washington.edu/bonephys/opvitD.html

---------- Post toegevoegd Sun 10 Jun 2012 om 16:13 ----------

Ja, welke waarden laat je dan checken bij een bloedtest? Regel je dit via huisarts?

Als je in NL woont, begint niet zomaar elke huisarts daaraan.

Cools, ik ben van mening dat tussen 30 en 50 ng/mL perfect is, daaronder of daarboven verhoogt de sterftekans.

Voor wie zelf meer wil lezen:

http://courses.washington.edu/bonephys/opvitD.html

---------- Post toegevoegd Sun 10 Jun 2012 om 16:13 ----------

Als je in NL woont, begint niet zomaar elke huisarts daaraan.

Klopt, tussen die waarden kan je best zitten.

Dan is het wel k*t in Nederland, hier kan ik laten meten wat ik maar wil.

Nogmaals als je niet je bloed (regelmatig dan ook nog: 1 keertje en dan maar wat raak slikken is ook niet de bedoeling: dan moet je het zeker elke 6 maanden controleren) laat controleren, hou je dan aan 1000 IE in de zomer (2000 als je niet of nauwelijks in de zon komt), en 2000 IE in de winter, en zeker niet meer dan 4000 IE. Als je dat doet ben ik ervan overtuigd dat de meeste mensen al meer binnen krijgen dan 90% van de rest van de bevolking.

---------- Post toegevoegd Sun 10 Jun 2012 om 16:22 ----------

Dan is het wel k*t in Nederland, hier kan ik laten meten wat ik maar wil.

Gezondheidszorg is k*t in Nederland.
Een aardige huisarts in NL zal misschien nog weleens bereid zijn om je vit D te meten, maar de meesten niet. Vinden ze nergens nodig voor. Tja, bij ouderen zullen ze het wel meten misschien, als die ouderen er dan ook nog zelf om vragen.
Gelukkig ben ik via mijn man in BE verzekerd. Ik merk echt het verschil in gezondheidszorg.
NL is echt een derdewereldland aan het worden op het gebied van gezondheidszorg.
Je hebt ook geen idee hoe arrogant veel (huis-)artsen hier zijn. België is echt een wereld van verschil.
Wij wonen in NL, maar we gaan NOOIT naar een NL ziekenhuis of huisarts, tenzij het iets onbelangrijks is, of spoed, wanneer BE te ver is. Gelukkig wonen we vlakbij de grens;-)

---------- Post toegevoegd Sun 10 Jun 2012 om 16:26 ----------

Ja, welke waarden laat je dan checken bij een bloedtest? Regel je dit via huisarts?

Bricks, 'k zie net je avatar-foto....heb jij een donkere huidskleur?
Dan zou ik zeker op 2000 IE gaan zitten, zomer en winter, want als je een donkere huidskleur hebt, maak je minder vit D aan in de zon. Ik heb daar studies van gezien, onder afro-amerikanen.
Misschien dat in jouw geval je huisarts dan ook wat sneller geneigd is toe te stemen in een vit D test.

Is niet teveel voor mij als je naar mijn bloedwaardes ziet. Anderen moeten hun bloed ook laten checken hiervoor.

En of je het nu elke dag neemt of in 1 keer blijft hetzelfde. Je lichaam slaagt het op en gebruikt het over de week. Vind het prettiger zo.

Dat opslaan is ook niet meer helemaal 100% waar Cools;-)
Vroeger dacht men ook dat vit D alleen in lichaamsvet wordt opgeslagen, dat klopt ook niet.

Op zich kun je een weekdosering in 1 keer slikken. Er worden zelfs doseringen voor 3 maanden gegeven en voor 6 maanden heb ik zelfs al gezien. Dat laatste bij bewoners van bejaardentehuizen, omdat ze vaak vit D tekort hebben, en elke dag doseren te omslachtig zou zijn.
Met hoge doseringen in 1 keer krijg je toch een plotselinge piek in je bloed, en ik heb nog geen onderzoek gezien naar de (on-)schadelijkheid daarvan op lange duur. Ben er darom niet zo voor.

Je krijgt inderdaad een piek, maar dat is bij de zon ook. Je kan 10000-20000iu aanmaken na 20 a 30min zon. Op een hele dag kan het tot 50000iu oplopen.

Wordt in de lever opgeslagen. Met een inname zo worden je tekorten sneller aangevuld. Niet voor iedereen weggelegd. Maar je krijgt een piek 25 hydroxy vitamine D dan, maar die moet nog omgezet worden naar het actieve 1,25 dihydroxy vitamine D.

Cholecalciferol wordt in de lever gehydroxyleerd tot 25-hydroxyvitamine D3 (calcidiol) en tenslotte in de nieren gehydroxyleerd tot calcitriol (1,25-dihydroxyvitamine D3), de actieve vorm van vitamine D.

Mijn bloedwaarde was na 5 dagen 36ug/l bij inname van 25000iu. In principe zou ik de dag erna en de week erna eens moeten meten. Maar ik hou ze stabiel zo.

Laatst bewerkt:
Je krijgt inderdaad een piek, maar dat is bij de zon ook. Je kan 10000-20000iu aanmaken na 20 a 30min zon. Op een hele dag kan het tot 50000iu oplopen.

Wordt in de lever opgeslagen.

Dacht dat je dat ging antwoorden, maar is toch niet helemaal hetzelfde. Op een gegeven moment grijpt het lichaam in en wordt de aanmaak minder naarmate je huid donkerder wordt.
Jij blijft steeds dezelfde hoge hoeveelheid aan je lichaam afgeven, zonder dat je lichaam kan ingrijpen.

Dacht dat je dat ging antwoorden, maar is toch niet helemaal hetzelfde. Op een gegeven moment grijpt het lichaam in en wordt de aanmaak minder naarmate je huid donkerder wordt.
Jij blijft steeds dezelfde hoge hoeveelheid aan je lichaam afgeven, zonder dat je lichaam kan ingrijpen.

Klopt, het geeft wel aan dat je lichaam die hoeveelheid kan verwerken. En je lichaam grijpt niet alleen in door de huid donkerder te maken (wat vooral tegen de schadelijkheid van straling is).

Mijn lever moet gewoon elke week 50000iu omzetten naar calcidiol en slaagt deze gedeeltelijk op in de lever. Voor de rest gebeurt er dagelijks omzetting naar calcitriol in de nieren. Bij dagelijkse inname gebeurt het eerste proces elke dag.

Maar daarom gewoon bloedwaarden regelmatig meten en er is niets aan de hand. Mijn leverwaarden en al de rest worden ook regelmatig gemeten.

Laatst bewerkt:
Daar is het inderdaad een stuk goedkoper. Alleen een beetje jammer dat het in poedervorm is (en de lange verzending...).

We moeten nog kijken of ze ook naar Nederland (en België, voor jou) verzenden... ik ben zelf niet zo bekend met www.amazon.com. Vind het er nogal onoverzichtelijk uit zien. ;)

Ik ga er morgen naar kijken. Heb er nu geen tijd voor.

Als het goed is, is bodyenfitshop ermee bezig, athans dat werd me twee weken geleden verteld.

Edit:
Die van myprotein is wel verdomde goedkoop, 250 servings (@400mg) voor 30 pond exc verzendkosten.
Zit nu aan 15 euro voor 60 caps a' 100mg per stuk.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven