MuscleMeat

Sticky Testosteron Booster: Welke zijn er, werken ze echt en hoe werken ze nu eigenlijk?

• Topic Starter Topic Starter
@Cools: meten is idd het beste. mensen kunnen ook absorptieproblemen hebben en dan weet je alleen wat de juiste dosering is als je via het bloed controleert.

---------- Post toegevoegd Sat 19 May 2012 om 18:23 ----------

Is jouw uit de onderzoeken gebleken dat de meeste mannen die een vitamine d-tekort hadden, ook te weinig testosteron hadden? Of werkt het alleen maar andersom, namelijk dat wie te weinig testosteron heeft dat kan opkrikken met vit D ?

Idd, dat is het voordeel van vitamine D in onderzoek. Je kan gewoon vergelijken met mannen die voldoende zon krijgen wat de ideale bloedwaarde is.

Ik raad ook op de eerste pagina aan 2000iu/dag buiten de zomer en 1000iu in de zomer. Dit geeft bloedwaardes boven de 30 μg/l. Ik neem 50000iu/week (in 1 dosis/7000iu per week) wanneer ik geen zon heb, dit geeft me bloedwaardes juis boven de 50 μg/l. Bij voldoende zon en alleen in de zomer neem ik niets, maardan lig ik ook er vele uren per week in. Som vul ik aan als het een week minder is met 25000iu.

Vrijwel alle mannen die weinig zon zien hebben een lager testosteron dan met voldoende zon. Ook ligt oestrogeen hoger bij mannen met weinig zon. Vitamine D is dan ook anti-oestrogeen op bepaalde plaatsen, dit kan verklaren waarom het werkt tegen het voorkomen van prostaatkanker.

Ik heb dan ook alle voor-en nadelen gepost in dit topic met onderzoek. Pagina 1 en 2 staat het meeste.

Laatst bewerkt:
Waarom is CLA schadelijk, is toch gewoon plantaardig onverzadigd vet?

Heb het al gelezen, geen CLA meer voor mij.

Laatst bewerkt:
Wat doet die Phosphatidylserine precies (kan niks vinden mbt tot testosteron)?

Neem jij alleen er alleen vit D bij of ook nog andere sups?

Wat vind jij van DIM (Diindolylmethaan)?:
http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/coïtus-relatie/3807/tips-om-je-testosteron-op-te-krikken

Phosphatidylserine verhoogd testosteron en verlaagd cortisol na trainingen. Ook verhoogd het acetylcholine in de hersenen, wat het geheugen verbeterd.

Meer testosteron, minder cortisol na training dankzij phosphatidylserine (J Int Soc Sports Nutr. 2008; 5: 11.)http://www.ergogenics.org/supplement161.html#1

http://nl.wikipedia.org/wiki/Acetylcholine

EFFECT OF PHOSPHATIDYLSERINE ON ACETYLCHOLINE OUTPUT FROM THE CEREBRAL CORTEX OF THE RAT
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...380.x/abstract

DIM heb ik al geplaatst gehad. Ik neem bovenstaande en vitamine D. Van de rest op pagina 1 heb ik alles al geprobeerd met succes en bijwerkingen.

---------- Post toegevoegd Sat 19 May 2012 om 22:09 ----------

Sorry voor de late respons, maar had het over het hoofd gezien. Zal het eens opzoeken.

Plant-derived 3,3'-Diindolylmethane is a strong androgen antagonist in human prostate cancer cells.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12665522

Betwijfel het vanwege zijn anti-androgene eigenschappen.

Op pagina 2

---------- Post toegevoegd Sat 19 May 2012 om 22:14 ----------

Waarom is CLA schadelijk, is toch gewoon plantaardig onverzadigd vet?

Heb het al gelezen, geen CLA meer voor mij.

GLA heeft ook zijn bijwerkingen op de lever. Onderzoeken volgen. Zijn wel vooral op ratten, maar geeft al aan wat mogelijk is.

Laatst bewerkt:
Cools, was van plan om volgende supjes eens te stacken: D-aspartic acid, Activate xtreme (= divaniltetrahydrofuran, Vitamine D en l-dopa) samen met triazole (= brassaiopsis extract, bee propolis extract). Denk je dat dit een goede stack is met enige wetenschappelijke backing?

Divaniltetrahydrofuran staat in het midden op pagina 2. D-aspartic acid ook ergens, even zoeken. Vitamine D op pagina 1 en L-dopa op 1 en in het midden van 2.

Allemaal werken ze met een verschillende werking.

Drie gram D-aspartaat verhoogt testosteronspiegel met veertig procent (Reprod Biol Endocrinol. 2009 Oct 27;7(1):120. [Epub ahead of print].)
http://www.ergogenics.org/medisch41.html

Misschien wat veel deze combinatie? Lees even de eerste 3 pagina's, daar staat info over mogelijke bijwerkingen. De combinatie met triazole beperkt al wat bijwerkingen.

Laatst bewerkt:
Aangezien dat je exact weet wat je bloedwaardes zijn bij het nemen van bepaalde hoeveelheden Vit D3 ga ik ervan uit dat je dus bloed laat nemen.

Zou je evt de resultaten van je boedonderzoek mbt testosteron willen posten na het nemen van bv. ellaginezuur, vit d3, posphatidylserine, en andere dingen. Dit zou het allemaal verduidelijken en wat wetenschappelijker maken.
graag dan de verhoging v je test gehalte als je het hebt laten meten natuurlijk.

Coosl wat is een goed vit d en posphatidylserine supplement?

@Cools:

kun je misschine nog iets meer vinden over holy basil?
http://www.ergogenics.org/ru21.html

Cools zal zelf ook wel antwoorden, maar ik wil alvast dit opmerken;
De bron die op ergogenics genoemd wordt: "Int J Ayurveda Res. 2010 Oct–Dec; 1(4): 208–210."
is niet meteen een bron die door de meeste wetenschappers als betrouwbaar zou worden gekenmerkt. Het betreft geen toonaaangevend medisch tijdschrift. Bovendien betreft het slechts één enkel onderzoek, voordat je conclusies kan trekken moet je meerdere odnerzoeken gedaan hebben. Bovendien, ALS het echt zou kloppen, ZO hoog wil je je testosteronspiegel helemaal niet hebben, dan krijg je weer andere problemen.

---------- Post toegevoegd Sun 20 May 2012 om 13:50 ----------

Van vitamine D is eigenlijk elk supplement wel goed, zolang er ook echt vitamine D3 (cholecalciferol) in zit, en geen D2. En als het maar hoog genoeg gedoseerd is, minimaal 1000 mcg, als het is om je testosteron te boosten. En dan kun je veilig gaan tot zo'n 4000, max 5000 mcg. Maar als je veel in de zon komt in de zomer (met geen of lage beschermingsfactor) dan kan die dosering al wat aan de hoge kant zijn in de zomer. Het beste is om je bloed te laten testen, dan heb je een idee óf en hoeveel je moet supplementeren. Zelf gebruik ik D-25 van Orthica, maar er zijn veel goede en betrouwbare merken die Vit D3 supplementen aanbieden. Zelf geef ik de voorkeur aan tabletjes boven softgels, maar dat is persoonlijk.

Op pagina 1, eerste post onderaan staan 2 site's.

---------- Post toegevoegd Sun 20 May 2012 om 13:53 ----------

Aangezien dat je exact weet wat je bloedwaardes zijn bij het nemen van bepaalde hoeveelheden Vit D3 ga ik ervan uit dat je dus bloed laat nemen.

Zou je evt de resultaten van je boedonderzoek mbt testosteron willen posten na het nemen van bv. ellaginezuur, vit d3, posphatidylserine, en andere dingen. Dit zou het allemaal verduidelijken en wat wetenschappelijker maken.
graag dan de verhoging v je test gehalte als je het hebt laten meten natuurlijk.

Ik neem deze dingen om mijn test rond de 400 ng/dl te houden. Dit omdat ik oestrogene middelen neem die het laat zakken normaal. Met deze middelen hou ik oestrogeen en test stabiel.

In de toekomst ga ik op andere mensen testen met bloedwaardes erbij.

---------- Post toegevoegd Sun 20 May 2012 om 13:54 ----------

@Cools:

kun je misschine nog iets meer vinden over holy basil?
http://www.ergogenics.org/ru21.html

Zal eens onderzoeken.

Omrekening voor de Nederlanders, een goed testosterongehalte is 270-1070 ng/dL (9-38 nmol/L)

Cools zal zelf ook wel antwoorden, maar ik wil alvast dit opmerken;
De bron die op ergogenics genoemd wordt: "Int J Ayurveda Res. 2010 Oct–Dec; 1(4): 208–210."
is niet meteen een bron die door de meeste wetenschappers als betrouwbaar zou worden gekenmerkt. Het betreft geen toonaaangevend medisch tijdschrift. Bovendien betreft het slechts één enkel onderzoek, voordat je conclusies kan trekken moet je meerdere odnerzoeken gedaan hebben. Bovendien, ALS het echt zou kloppen, ZO hoog wil je je testosteronspiegel helemaal niet hebben, dan krijg je weer andere problemen.

---------- Post toegevoegd Sun 20 May 2012 om 13:50 ----------

Van vitamine D is eigenlijk elk supplement wel goed, zolang er ook echt vitamine D3 (cholecalciferol) in zit, en geen D2. En als het maar hoog genoeg gedoseerd is, minimaal 1000 mcg, als het is om je testosteron te boosten. En dan kun je veilig gaan tot zo'n 4000, max 5000 mcg. Maar als je veel in de zon komt in de zomer (met geen of lage beschermingsfactor) dan kan die dosering al wat aan de hoge kant zijn in de zomer. Het beste is om je bloed te laten testen, dan heb je een idee óf en hoeveel je moet supplementeren. Zelf gebruik ik D-25 van Orthica, maar er zijn veel goede en betrouwbare merken die Vit D3 supplementen aanbieden. Zelf geef ik de voorkeur aan tabletjes boven softgels, maar dat is persoonlijk.

Ergogenics is een goede startbron. Vanaf daar zoek ik verder naar andere onderzoeken, vergelijk en bestudeer ik verder. Ik ontleed de plant volledig en onderzoek elke stof afzonderlijk tot ik de werkzame stof heb kunnen vaststellen. En werking van andere stoffen erin. Ik vergelijk onderzoeken op dier en mens ook om mogelijke gelijkenissen in werking te vinden. Dit komt nadien van pas in verder onderzoek.

En je testosteronspiegel verhogen is niet meteen onveilig. Je moet zien naar verhouding met oestrogeen en DHT, naar IGF-1, effect op serotonine en dopamine, enz... Het ene beinvloed het andere. En op deze manier kom je mogelijke bijwerkingen te weten. Op de eerste 3 pagina's staan alle mogelijke bijwerkingen van de lijst in de eerste post.

Of je vitamine D2 of D3 neemt maakt niet zoveel uit (zie filmpje op pagina 1 over vitamine D). Maar er wordt vrijwel alleen D3 verkocht.

is niet meteen een bron die door de meeste wetenschappers als betrouwbaar zou worden gekenmerkt. Het betreft geen toonaaangevend medisch tijdschrift. Bovendien betreft het slechts één enkel onderzoek, voordat je conclusies kan trekken moet je meerdere odnerzoeken gedaan hebben.
dat is precies de redenen waarom ik de vraag heb gesteld ;)

Je hebt blijkbaar mijn link niet gelezen, Vitamine D2 veroorzaakt eerder toxiciteit en is daarom af te raden.

Over effectiviteit heb ik het niet gehad.

Ik zie niet in waarom deze sneller toxiciteit zou veroorzaken dan D3.

Staat ook niet in het onvolledig onderzoek dat je geplaatst hebt.

Laatst bewerkt:
ff trouwens terug te komen over de gember.
in het artikel van ergo: http://www.ergogenics.org/supplement239.html verteld dat een doses tussen de 170 gr en 250 gr giftig is voor mensen.

Maar als je googled naar max dosis gember per dag, zeggen de meeste sites 4 gr p/d

Er is dus een verschil tussen een giftige doses en max doses... maar snap alleen niet goed waar het verschil precies inzit.

Laatst bewerkt:
Ik zie niet in waarom deze sneller toxiciteit zou veroorzaken dan D3.

Staat ook niet in het onvolledig onderzoek dat je geplaatst hebt.

Dan heb je toch niet goed gelezen:

Stability of vitamin D2 preparations
Synthetic production of vitamin D3 is manufactured in a similar manner to that which occurs naturally in human and animal skin, via the production of 7-dehydrocholesterol from cholesterol and subsequent irradiation to its active D3 form. Conversely, vitamin D2 is synthetically produced from irradiation of ergosterol derived from the mold ergot (42). In addition to its lower bioactivity, the poor stability of vitamin D2 is worrisome, particularly upon exposure of crystalline D2 powder to varying temperatures, humidity, or even storage containers (43, 44). In contrast, vitamin D3 powder is not as labile. As a result, the vitamin D content by various manufacturers has been found to differ substantially from that of the labeled claim (17). It must be noted that comparative published data on the stability of vitamin D3 and D2 in oil is lacking. The poorer stability of and greater impurities in vitamin D2 powders may also lead to a higher risk of toxicity than that associated with the vitamin D3 metabolites. However, it is more likely that the weaker affinity of vitamin D2 metabolites to DBP produces higher and more biologically available proportions of free 25(OH)D2 and 1,25-(OH)2D2 and may thus be responsible for the greater risk of D2 toxicity (45).

---------- Post toegevoegd Sun 20 May 2012 om 18:41 ----------

dat is precies de redenen waarom ik de vraag heb gesteld ;)

Goede reden;-) Het probleem met het supplement wat jij aanhaalt, is niet alleen dat er *waarschijnlijk* (heb geen zin om er energie in te steken) nog niet genoeg onderzoek naar gedaan is, maar bijna zeker nog geen veiligheidsstudies voor gebruik op lange termijn. Alleen daarom is het supplement al af te raden. Omdat iets "natuurlijk" is, hoeft het nog lang niet veilig te zijn.

Dan heb je toch niet goed gelezen:

Stability of vitamin D2 preparations
Synthetic production of vitamin D3 is manufactured in a similar manner to that which occurs naturally in human and animal skin, via the production of 7-dehydrocholesterol from cholesterol and subsequent irradiation to its active D3 form. Conversely, vitamin D2 is synthetically produced from irradiation of ergosterol derived from the mold ergot (42). In addition to its lower bioactivity, the poor stability of vitamin D2 is worrisome, particularly upon exposure of crystalline D2 powder to varying temperatures, humidity, or even storage containers (43, 44). In contrast, vitamin D3 powder is not as labile. As a result, the vitamin D content by various manufacturers has been found to differ substantially from that of the labeled claim (17). It must be noted that comparative published data on the stability of vitamin D3 and D2 in oil is lacking. The poorer stability of and greater impurities in vitamin D2 powders may also lead to a higher risk of toxicity than that associated with the vitamin D3 metabolites. However, it is more likely that the weaker affinity of vitamin D2 metabolites to DBP produces higher and more biologically available proportions of free 25(OH)D2 and 1,25-(OH)2D2 and may thus be responsible for the greater risk of D2 toxicity (45).

Kan kloppen, maar gezien het onderzoek dat ik plaatste is er een gelijke omzetting naar actieve vitamine D. Onzuiverheden van D2 supplementen en stabiliteit zal ik nog eens bekijken.

Terug
Naar boven