- Waardering
- 2.952
@Cools: meten is idd het beste. mensen kunnen ook absorptieproblemen hebben en dan weet je alleen wat de juiste dosering is als je via het bloed controleert.
---------- Post toegevoegd Sat 19 May 2012 om 18:23 ----------
Is jouw uit de onderzoeken gebleken dat de meeste mannen die een vitamine d-tekort hadden, ook te weinig testosteron hadden? Of werkt het alleen maar andersom, namelijk dat wie te weinig testosteron heeft dat kan opkrikken met vit D ?
Idd, dat is het voordeel van vitamine D in onderzoek. Je kan gewoon vergelijken met mannen die voldoende zon krijgen wat de ideale bloedwaarde is.
Ik raad ook op de eerste pagina aan 2000iu/dag buiten de zomer en 1000iu in de zomer. Dit geeft bloedwaardes boven de 30 μg/l. Ik neem 50000iu/week (in 1 dosis/7000iu per week) wanneer ik geen zon heb, dit geeft me bloedwaardes juis boven de 50 μg/l. Bij voldoende zon en alleen in de zomer neem ik niets, maardan lig ik ook er vele uren per week in. Som vul ik aan als het een week minder is met 25000iu.
Vrijwel alle mannen die weinig zon zien hebben een lager testosteron dan met voldoende zon. Ook ligt oestrogeen hoger bij mannen met weinig zon. Vitamine D is dan ook anti-oestrogeen op bepaalde plaatsen, dit kan verklaren waarom het werkt tegen het voorkomen van prostaatkanker.
Ik heb dan ook alle voor-en nadelen gepost in dit topic met onderzoek. Pagina 1 en 2 staat het meeste.
Laatst bewerkt: