XXL Nutrition

Testosteron Enathate

Bezoekers in dit topic

Klopt. De shutdown begint al bij de inject en deze voorkom je niet met de cruise nee.
En het is logisch dat de kans op herstel meer hoger is wanneer je OFF gaat t.o.v. TRT.

Maar de vraag is meer: kan je na (wellicht een langere periode) ook met low dose TRT (125mg/week) herstellen?
Of moet je per se volledig OFF gaan wil je weer op de goede oude levels komen?

Je kan niet herstellen zo lang je exogeen hormonen injecteert. Dan moet je volledig OFF gaan.
 
Je kan niet herstellen zo lang je exogeen hormonen injecteert. Dan moet je volledig OFF gaan.

Oké helder. Dacht dat daar op dit moment nog twijfel over was.

Is er dan nog een specifieke reden waarom TRT dose op 125 - 200 mg wordt geadviseerd dat jij weet?
Biedt 200 mg / week meer voordeel (op gezondheidsvlak) dan bijv. 400 mg / week cruises?
 
Edit, add: er was iemand op een Amerikaans forum die ook het volgende zei:

Well, here is a study that turns the conventional wisdom on its head:

It shows that LH was not significantly suppressed by a TRT protocol for patients with primary hypogonadism. In other words, HPTA shutdown did not occur. On the contrary, LH remained above normal.


Alleen de link naar het klinische onderzoek is niet meer geldig, dus daarom hoopte ik ook of van Galen hier wellicht wat meer over kon vertellen.
Die zal ongetwijfeld zulke cases wel eerder gezien / gelezen hebben.

Wie zegt dat dit een klinische studie was? Het feit dat de link niet meer bestaat zegt ook al heel veel. En wie kan bevestigen dat er echt testosteron in zijn vial zat? Dit zegt werkelijk helemaal niks.
 
Wie zegt dat dit een klinische studie was? Het feit dat de link niet meer bestaat zegt ook al heel veel. En wie kan bevestigen dat er echt testosteron in zijn vial zat? Dit zegt werkelijk helemaal niks.

Heb nog even gekeken of ik de studie zelf kon vinden, maar degene die ik op dit moment vind bewijzen alleen het tegenovergestelde.
Ze hebben daar een poging gedaan bij Males met HH (Hypogonadotrophic Hypogonadism) om te kijken wat voor effect TRT had op de LH en FSH.

upload_2018-9-13_14-8-56.png

.. testosterone replacement suppresses it even further (Figure 1)
This finding indicates the presence of a negative feedback mechanism between testosterone and gonadotropins in men with HH,
similar to that in healthy men in whom FSH and LH are suppressed in response to exogenous testosterone

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.2164/jandrol.05140
 
Hoe groot is het verschil tussen:
- Iemand die testosteron toegediend krijgt omdat hij hypogonadisme heeft
- Iemand die hypogonadisme heeft omdat hij zichzelf testosteron (hetzij TRT/cruise of blasten) toedient?

Ik denk dat hier wel een duidelijke scheiding tussen zit.
 
Hoe groot is het verschil tussen:
- Iemand die testosteron toegediend krijgt omdat hij hypogonadisme heeft
- Iemand die hypogonadisme heeft omdat hij zichzelf testosteron (hetzij TRT/cruise of blasten) toedient?

Ik denk dat hier wel een duidelijke scheiding tussen zit.

Ja klopt. Bij dat onderzoek keken ze naar mensen met hypogandisme die hiervoor TRT toegediend kregen.
Maar de daling in de LH en FSH tijdens de TRT sessie was net zoals bij mensen die geen last hadden van HH maar ook TRT kregen.
--> Die stelling werd ook gemaakt.

Dus denk dat bij beide gevallen zowel de LH en de FSH niet goed herstellen zolang TRT wordt toegepast.
 
Ja klopt. Bij dat onderzoek keken ze naar mensen met hypogandisme die hiervoor TRT toegediend kregen.
Maar de daling in de LH en FSH tijdens de TRT sessie was net zoals bij mensen die geen last hadden van HH maar ook TRT kregen.
--> Die stelling werd ook gemaakt.

Dus denk dat bij beide gevallen zowel de LH en de FSH niet goed herstellen zolang TRT wordt toegepast.

TRT is ook nooit een behandeling geweest voor of ter bevordering van herstel, maar puur voor de vervanging/verhoging van testosteron in je lichaam als je eigen lichaam dit niet meer of onvoldoende aanmaakt. Testosterone REPLACEMENT Therapy, de naam zegt het zelf al.
 
Dat is wel waar ik op doel inderdaad, Jeff Done. Iemand die TRT toegediend krijgt zal niet herstellen omdat er uberhaupt niets te herstellen valt --> en dat is precies de reden waarom hij TRT krijgt.
 
hoe bedoel je versta er niets meer van je lichaam moet toch ook herstellen lever etc etc etc....
Ik heb het over die dosis. Wat heeft dat ermee te maken. Ik denk dat je niet begrijpt wat ik bedoel. Over de lever spreken we zelfs niet want die hoeft niet te herstellen van zo'n lage dosis.
 
Laatst bewerkt:
Op het moment dat je veel test injecteert vindt er een shutdown plaats van de HPTA.
Er zijn mensen die i.p.v. OFF gaan proberen te herstellen met TRT.
Wat ik veel online tegen kom is dat men hiervoor een TRT dose van max 200 mg / week adviseert.
Hierdoor zou (geen zekerheid!) de shutdown vermeden kunnen worden en zouden bepaalde waardes weer kunnen herstellen.

Zodra jij 450mg test / week als TRT toepast gaan je LH en FSH niet op hun oude niveaus komen.
Echter zijn er (naar mijn weten) geen klinische studies waarbij ik de eerder genoemde stelling kan onderbouwen.
Wellicht dat Galen enig idee heeft of deze studies er zijn en of de eerder genoemde stelling correct is.

Als iemand hier lange tijd op TRT heeft gecruised en bloedwaardes heeft laten testen kan diegene ook wat meer inzicht geven.
Het varieert echter ook weer erg per persoon dus volledige zekerheid heb je nooit.
200mg testosteron per week legt je systeem ook helemaal plat. Een testosterongel zorgt misschien niet voor een volledige shutdown omdat je daarmee een normaal dag-en nachtritme nabootst. 's Morgens na het smeren hogere testosteronspiegel die tegen de avond weer is uitgewerkt. 200mg test enanthaat zorgt voor constante hogere spiegels boven het normale waardoor je hypofyse geen stuurhormonen meer aanmaakt en ik kan mij inbeelden dat dit niet gebeurt of in mindere mate met testosterongel. Volgens mij zal dit misschien enkel kunnen als je zo weinig test enanthaat zet zodat je lichaam dit als nog geen te hoge waarde beschouwt maar dat zal dan veel minder zijn dan 200mg test enanthaat per week. Ik kan mij inbeelden dat een arts die grens ook kan bepalen met een lichte dosis andriol en te zien met een bloedtest om te zien wanneer je hypofyse geen stuurhormonen meer aanmaakt.
 
TRT is ook nooit een behandeling geweest voor of ter bevordering van herstel, maar puur voor de vervanging/verhoging van testosteron in je lichaam als je eigen lichaam dit niet meer of onvoldoende aanmaakt. Testosterone REPLACEMENT Therapy, de naam zegt het zelf al.
Dat is ook niet waar. De meeste HRT dokters vinden dat mannen met een normaal testosteronlevel ook testosteron moeten krijgen omdat ze vinden dat een man een testosteronlevel (door de labo's gehanteerde maximumgrens) moet hebben. Ze beschouwen de normale gemiddelde grens niet als normaal maar de maximumwaarde. Veel mannen die bij HRT dokters gaan, hebben eigenlijk normale waardes maar willen hoge waardes. Het zijn niet enkel mannen met hypogonadisme die bij die dokters gaan. Vooral mannen met genoeg geld. En al zeker in de VS. HRT is vooral commercie.
 
Oké helder. Dacht dat daar op dit moment nog twijfel over was.

Is er dan nog een specifieke reden waarom TRT dose op 125 - 200 mg wordt geadviseerd dat jij weet?
Biedt 200 mg / week meer voordeel (op gezondheidsvlak) dan bijv. 400 mg / week cruises?
Vooral voor de gevaarlijke bijwerkingen (hart, bloedvaten, enz..) Je begrijpt toch dat er een verschil is tussen 100-125mg per week en 400mg per week wat bijwerkingen en gezondheid betreft. Dat is gewoonweg niet te vergelijken.
 
200mg testosteron per week legt je systeem ook helemaal plat. Een testosterongel zorgt misschien niet voor een volledige shutdown omdat je daarmee een normaal dag-en nachtritme nabootst. 's Morgens na het smeren hogere testosteronspiegel die tegen de avond weer is uitgewerkt. 200mg test enanthaat zorgt voor constante hogere spiegels boven het normale waardoor je hypofyse geen stuurhormonen meer aanmaakt en ik kan mij inbeelden dat dit niet gebeurt of in mindere mate met testosterongel. Volgens mij zal dit misschien enkel kunnen als je zo weinig test enanthaat zet zodat je lichaam dit als nog geen te hoge waarde beschouwt maar dat zal dan veel minder zijn dan 200mg test enanthaat per week. Ik kan mij inbeelden dat een arts die grens ook kan bepalen met een lichte dosis andriol en te zien met een bloedtest om te zien wanneer je hypofyse geen stuurhormonen meer aanmaakt.

idd
 
Dat is ook niet waar. De meeste HRT dokters vinden dat mannen met een normaal testosteronlevel ook testosteron moeten krijgen omdat ze vinden dat een man een testosteronlevel (door de labo's gehanteerde maximumgrens) moet hebben. Ze beschouwen de normale gemiddelde grens niet als normaal maar de maximumwaarde. Veel mannen die bij HRT dokters gaan, hebben eigenlijk normale waardes maar willen hoge waardes. Het zijn niet enkel mannen met hypogonadisme die bij die dokters gaan. Vooral mannen met genoeg geld. En al zeker in de VS. HRT is vooral commercie.

Dit is dus echt totale onzin. TRT/HRT is in NL geen commerciële behandeling. Hier heb je een medische indicatie voor nodig.
 
Bedankt voor je reactie. Voor de duidelijkheid ik wil niet "off" gaan. Maar wekelijks blijven gebruiken. Als ik het goedbegrijp uit je reactie dat het beter is om de concentratie Test. van 450 terug te brengen aar 200?

je kunt blasten op 450 en cruise tussendoor op 125m
450 is kuren geen cruise.

je eigen testosteron hersteld pas wanneer je off gaat, dit wil niet zeggen dat andere bloedwaardes zich niet kunnen "herstellen" in een cruise, zeker na een zware blast.

de pip zal 90% zeker liggen aan de hoge concentratie test per ml en niet aan het merk zelf, komt vaker voor dat de hoge concentraties per ml pip geven, of dit minder wordt is moeilijk te zeggen.
 
Dit is dus echt totale onzin. TRT/HRT is in NL geen commerciële behandeling. Hier heb je een medische indicatie voor nodig.
Eris een groot verschil tussen een HRT dokter en een endocrinoloog of androloog. De endo of andro zullen je pas wat hormonen toedienen wanneer het voor hun echt nodig is. Ik ben zelf bij HRT dokter Hertoghe op consultatie geweest en heb ook zijn boeken. Hij werkt vanuit een heel ander standpunt. Een man van 50 jaar met 15 nmol/l krijgt ook test toegediend want hij vind 25-30 nmol/l een normale waarde. En zijn consultaties kosten 15 jaar geleden al 150 euro. Over welke HRT dokter in NL heb jij het dan? Ik ken daar maar één HRT dokter en die werkt volgens het principe van Hertohge. Hij heeft zelf bij hem opleiding gevolgd.
 
Dit is dus echt totale onzin. TRT/HRT is in NL geen commerciële behandeling. Hier heb je een medische indicatie voor nodig.

Zoals Dirk zegt: Een gewone endocrinoloog zal pas tot behandeling overgaan wanneer je testosteron veel te laag is (ze zijn zelfs vaak te afwachtend om te behandelen). Een anti aging dokter streeft naar optimale testosteronwaarden en zal zelfs behandelen ook al val je net binnen de referentiewaarden.

Een anti aging dokter is dan ook een heel stuk duurder ;)
 
Zoals Dirk zegt: Een gewone endocrinoloog zal pas tot behandeling overgaan wanneer je testosteron veel te laag is (ze zijn zelfs vaak te afwachtend om te behandelen). Een anti aging dokter streeft naar optimale testosteronwaarden en zal zelfs behandelen ook al val je net binnen de referentiewaarden.

Een anti aging dokter is dan ook een heel stuk duurder ;)
Zelfs al heb je normale waarden, gaan de meeste anti aging dokters je behandelen. Je moet niet juist boven de referentiewaardes zitten. En niet enkel met test. Ook hgh (zeer lage dosis), dhea, schildklierhormoon, hydrocorison. En dan ben ik er zeker van dat ik nog iets vergeten ben want het is lang geleden.
 
je kunt blasten op 450 en cruise tussendoor op 125m
450 is kuren geen cruise.

je eigen testosteron hersteld pas wanneer je off gaat, dit wil niet zeggen dat andere bloedwaardes zich niet kunnen "herstellen" in een cruise, zeker na een zware blast.

de pip zal 90% zeker liggen aan de hoge concentratie test per ml en niet aan het merk zelf, komt vaker voor dat de hoge concentraties per ml pip geven, of dit minder wordt is moeilijk te zeggen.


Bedankt voor je reactie. Wat is wijsheid de zeurderige/dragelijke pijn van 450m de komende 5 weken accepteren. Ik heb het idee dat ik hiermee wel sneller groei. Of tussendoor 250m test+e gebruiken waar ik nooit geen last van heb. Dit om wellicht het lichaam wat te laten herstellen. Graag advies.
 
Zelfs al heb je normale waarden, gaan de meeste anti aging dokters je behandelen. Je moet niet juist boven de referentiewaardes zitten. En niet enkel met test. Ook hgh (zeer lage dosis), dhea, schildklierhormoon, hydrocorison. En dan ben ik er zeker van dat ik nog iets vergeten ben want het is lang geleden.

Hoe duurder de dokter hoe uitgebreider de behandeling en hoe gemakkelijker, klopt!
 
Back
Naar boven