MuscleMeat

Stelling The Dark Knight overrated?

Peiling Peiling Vind jij The Dark Knight overrated?

• Totaal stemmers
    117
  • Peiling gesloten .
Ik rate films puur en alleen op entertainment value.. en daarom kan ik perfect alle film met elkaar vergelijken. Interessant doen kunnen we allemaal, maar uiteindelijk is er maar 1 ding belangrijk, is een film vermakelijk ja of nee.
Of een film vermakelijk is, is zeer relatief. Wat voor de ene vermaak is, is voor de andere pure stierenstront, en omgekeerd. Relatieve begrippen zijn dus maar een zwak principe om films te rangschikken.

Beter kijk je naar absolute zaken als
- werd er goed geacteerd
- waren de effecten goed uitgevoerd
- hoe was het regie, alles mooi geknipt en geplakt
- hoe was het verhaal: boeiend, dun?
- is de film technisch/historisch correct?
- etc....

dat zijn dingen die je kan controleren en verifiëren, rationeel kan bekijken.

Nu vermaak ik me meestal sowieso wel als die dingen kloppen dus op dat vlak kan ik je wel volgen.

Op zich heeft Jesaja wel gelijk. Maar het is wat T zegt, vermakelijk is nogal relatief. Maar ik kan een film al niet meer vermakelijk vinden als bv het acteer werk mega slecht is, dus binnen die beoordeling spelen vele factoren mee.

Film is in essentie een kunstvorm in mijn ogen. Dat tegenwoordig film 'geconsumeerd' wordt en door mainstream publiek beoordeeld wordt op entertainment value, verandert daar niet veel aan. Hier is opzich niets mis mee, maar er zijn wel degelijk verschillende manieren om een film te benaderen.

En het doel van een lijst met de beste films aller tijden is natuurlijk om op enige systematische wijze niveaus van films te onderscheiden. En aangezien entertainment zuiver subjectief is valt deze bij voorbaat al af. Er zijn een hele reeks aan criteria denkbaar die men kan laten gelden, uiteenlopend voor films. Maar vaak komt men onder de grootste cinefielen en filmmakers zelf toch dezelfde titels naar voren. En hier vind je geen action hero movies in terug :D

Film is in essentie een kunstvorm in mijn ogen. Dat tegenwoordig film 'geconsumeerd' wordt en door mainstream publiek beoordeeld wordt op entertainment value, verandert daar niet veel aan. Hier is opzich niets mis mee, maar er zijn wel degelijk verschillende manieren om een film te benaderen.

En het doel van een lijst met de beste films aller tijden is natuurlijk om op enige systematische wijze niveaus van films te onderscheiden. En aangezien entertainment zuiver subjectief is valt deze bij voorbaat al af. Er zijn een hele reeks aan criteria denkbaar die men kan laten gelden, uiteenlopend voor films. Maar vaak komt men onder de grootste cinefielen en filmmakers zelf toch dezelfde titels naar voren. En hier vind je geen action hero movies in terug :D

Cinefilie is een ziekte.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
:roflol:

Ik ben niet zo van de films en heb deze dan ook niet gezien.

Zelf probeer ik bij films toch wel dezelfde kwaliteitskeuring te hanteren als bij muziek. Sommige muziek zit zo goed in elkaar, technisch fantastisch, maar toch draai je de plaat nooit. Andere cd's luister je 1x, ze liggen makkelijk in het gehoor en je zingt er snel bij mee, maar na een week raak je de plaat nooit meer aan. Andere cd's zijn op het 1e gehoor wat chaotisch en minder goed, maar na 10 luisterbeurten wordt het pas echt geniaal. In principe is het met films ook zo vindt ik, ze kunnen op veel verschillende manieren indruk op je maken. Ik hou van lekkere simpele films op zijn tijd en die kan ik dan ook echt wel bekijken als 'goede' films omdat ik ze altijd weer graag zie. Andere kunnen moelijk en traag zijn maar toch enorme impact maken zodat ze op hun eigen manier ook weer geniaal zijn. Het één is niet per definitie beter dan het ander imo.

Zijn cinefielen niet die lui die neerbuigend doen over mensen die hun top 10 film lijstjes volhangen met voor de massa bestemde producties uit Hollywood?

Zelf probeer ik bij films toch wel dezelfde kwaliteitskeuring te hanteren als bij muziek. Sommige muziek zit zo goed in elkaar, technisch fantastisch, maar toch draai je de plaat nooit. Andere cd's luister je 1x, ze liggen makkelijk in het gehoor en je zingt er snel bij mee, maar na een week raak je de plaat nooit meer aan. Andere cd's zijn op het 1e gehoor wat chaotisch en minder goed, maar na 10 luisterbeurten wordt het pas echt geniaal. In principe is het met films ook zo vindt ik, ze kunnen op veel verschillende manieren indruk op je maken. Ik hou van lekkere simpele films op zijn tijd en die kan ik dan ook echt wel bekijken als 'goede' films omdat ik ze altijd weer graag zie. Andere kunnen moelijk en traag zijn maar toch enorme impact maken zodat ze op hun eigen manier ook weer geniaal zijn. Het één is niet per definitie beter dan het ander imo.

Agreed.

Dit vind ik kinderachtig.. je weet dat ik vanwege m'n strafblad niet tegen posts van big-T in kan gaan. :(

Dus Big T een van de 'echte filmkenners' waarbij ik steun zoek volgens jou? ;)

Zijn cinefielen niet die lui die neerbuigend doen over mensen die hun top 10 film lijstjes volhangen met voor de massa bestemde producties uit Hollywood?

Yep. Je hebt ze bijvoorbeeld ook in muziek.. van die gasten die puur en alleen alternative shit luisteren omdat alle andere muziek commerciele troep is. Mensen die al besloten hebben om ergens op te haten voordat ze het gehoord hebben. En iedereen die naar commerciele muziek luistert weet niet wat ECHTE muziek is!!!!

Yep. Je hebt ze bijvoorbeeld ook in muziek.. van die gasten die puur en alleen alternative shit luisteren omdat alle andere muziek commerciele troep is. Mensen die al besloten hebben om ergens op te haten voordat ze het gehoord hebben. En iedereen die naar commerciele muziek luistert weet niet wat ECHTE muziek is!!!!

Ja daar ben ik er wel 1 van. Ghehe, en het gekke is, het is gewoon nog waar ook!

Natuurlijk valt over smaak te twisten, en niemand zou tegen iemand anders kunnen zeggen dat zijn keuze fout is. Maar over het algemeen kan je wel stellen dat als je je wat meer in muziek en film verdiept, je ook een steeds verfijndere smaak krijgt. Het is meer een beetje kritiek in de zin van: ok jij vind dit nu leuk met de ervaring die je op dit moment met muziek hebt, maar wanneer je meer en meer muziek gaat luisteren zal ook jij een andere smaak krijgen en de 'commerciele' muziek minder snel accepteren. Simpelweg omdat het allemaal al 1000x eerder gedaan is, alleen dan vaa stukken beter. Natuurlijk is niet alles wat mainstream is slecht, er zit genoeg goede shit tussen. Maar ik weet van mezelf wel dat naarmate ik ouder wordt, meer muziek en film luister is steeds meer begin te 'graven' en toch wel naar meer onbekende shit luister. Sommige slaan daar idd in door en gaan principieel lopen doen en 'patsen' met hun kennis van onbekende muziek, dat is ook weer een uiterste.

Ja daar ben ik er wel 1 van. Ghehe, en het gekke is, het is gewoon nog waar ook!

Natuurlijk valt over smaak te twisten, en niemand zou tegen iemand anders kunnen zeggen dat zijn keuze fout is. Maar over het algemeen kan je wel stellen dat als je je wat meer in muziek en film verdiept, je ook een steeds verfijndere smaak krijgt. Het is meer een beetje kritiek in de zin van: ok jij vind dit nu leuk met de ervaring die je op dit moment met muziek hebt, maar wanneer je meer en meer muziek gaat luisteren zal ook jij een andere smaak krijgen en de 'commerciele' muziek minder snel accepteren. Simpelweg omdat het allemaal al 1000x eerder gedaan is, alleen dan vaa stukken beter. Natuurlijk is niet alles wat mainstream is slecht, er zit genoeg goede shit tussen. Maar ik weet van mezelf wel dat naarmate ik ouder wordt, meer muziek en film luister is steeds meer begin te 'graven' en toch wel naar meer onbekende shit luister.

Ik denk niet dat je smaak echt verfijnder wordt. Ik denk dat je een beetje een elitist attitude krijgt omdat al die gasten die niet-standaard shit maken dat ook hebben. En uiteindelijk ****t dat alleen maar je abillity up om te genieten van alle goede muziek. Dus vanaf nu zijn er 2 soorten muziek.. goede en slechte!!!!!!!!

Ik denk niet dat je smaak echt verfijnder wordt. Ik denk dat je een beetje een elitist attitude krijgt omdat al die gasten die niet-standaard shit maken dat ook hebben.

Nee dat is het echt niet. Ik ben echt wel eerlijk genoeg om toe te geven dat ik bepaalde mainstream goed vindt. De echte grote namen in een genre zijn dat niet voor niets. Sowieso is underground een stuk grotere scene dan mainstream in principe en daar worden ook bakken bagger geproduceerd. Maar het is wel zo dat bijna iedereen een behoorlijk specifieke voorkeur voor muziek heeft, ook al weet hij dat zelf niet. Je luisterd muziek en vind het vet, maar bepaalde dingen toch niet. Als je dan wat verder zoekt zijn er vaak artiesten die soortgelijke muziek maken, alleen zonder de nadeeltjes. Ja beetje raar om te omschrijven, maar over het algemeen zijn de mensen die voor de commerciele muziek gaan ook de mensen die voor zichzelf nooit iets ontdekken, ze luisteren alleen naar de geringe selectie die hun voorgeschoteld wordt en daaruit kiezen ze hun favoriten, in plaats van zelf te bepalen wat ze tof vinden en daar naar op zoek te gaan.

Laatst bewerkt:
Ik ben echt wel eerlijk genoeg om toe te geven dat ik bepaalde mainstream goed vindt.

Zo goed als je hele favorieten lijst bestaat uit titels geproduceerd in Hollywood, films bestemd om een zo'n groot mogelijk publiek te bereiken.

Je kijkt alleen maar naar mainstream films

Zo goed als je hele favorieten lijst bestaat uit titels geproduceerd in Hollywood, films bestemd om een zo'n groot mogelijk publiek te bereiken.

Je kijkt alleen maar naar mainstream films

Niet allemaal, maar idd veel. Met films sta ik ook nog op het niveau waar ik met muziek jaren geleden stond. Langzaam maar zeker, naarmate ik meer films kijk begin ik ook steeds meer de onbekendere en kleinere films te waarderen, films die ik enkele jaren geleden nog totaal niet kon waarderen. Dus zoals ik al zei: de lijst is dynamisch, en ook afhankelijk van hoevaak ik bepaalde films gezien hebt.

Al moet ik zeggen dat ik denk dat films als godfather, fight club en zelfs pulp fiction zonder concessies gemaakt zijn. Ze zijn idd erg populair, maar ik denk zelf niet dat ze voor dat doel gemaakt zijn. Dat is hetzelfde als bepaalde baanbrekende albums binnen muziek, het nadeel is echter dat artiesten na dit succes wel vaak de ontvangst van het grote publiek in overweging nemen bij het schrijven van nieuwe muziek en daardoor dus wel concessies gaan maken.

Sorry kerel maar dit is wel een domme opmerking van je, echt zo'n typische opmerking van iemand die wat wil meepraten of nog jong van geest is. ;) Ik kan begrijpen dat je een film zoals "Casablanca" best k*t vind, maar ik raad je eens aan oudere films zoals "A clockwork orange", "Goodfellas", "Taxi Driver", etc. echt eens te bekijken als je films zoals Pulp fiction (door de overvloed aan geweld gok ik ;) ) goed vind. Ze zijn wat ouder maar als je die ook slecht vond omdat ze te oud zijn heb je niets van films begrepen vrees ik.
1) Jullie vinden die oude films gewoon zo ubergeweldig terwijl ze ook maar gewone films zijn, telkens als er een goede nieuwe film uitkomt zoals TDK bv vinden jullie iets om hem af te zeiken (acteur is een hype, special effects worden gebruikt) SO WHAT, er is al deze nieuwe technologie, dus waarom die niet gebruiken en er wat special effects tussen gooien.

2) gok je fout;) de humor, dialogen en het plot in het algemeen zijn wat me het meest aanspreken, het geweld is gewoon een mooie bonus:D

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven