MuscleMeat

The quest for no more CPAP

Vlamm

Effe heffe
Elite Member
Waardering
1.883
Lengte
1m82
Hi, hier ben ik weer. In september was ik begonnen aan een bulk, en ik ben het nieuwe jaar begonnen rond de 85kg en 95 cm middel. Ik had mezelf rond als een tonnetje gegeten tijdens de feestdagen. Sinds begin vorige week weer aan het cutten en nu op 83 kg met 92 cm middel.
Deze cut ga ik alleszins tot aan mijn nieuw slaaponderzoek op 26 februari doortrekken. Het doel is om minstens van de CPAP af te geraken, een keer beach ready worden daarna zou mooi meegenomen zijn.

Trainingsschema is nog steeds UB/LB, maar nu 3 keer per week. Eten is 2500 kcal, eiwit 170gr per dag.

Shape nu:

20260113_125914.jpg

Laatst bewerkt:
Succes! Ben zelf ook bezig met afvallen op dokters advies ivm slaap apneu klachten, dus ben benieuwd hoe dit voor je gaat verlopen en of het daadwerkelijk helpt! Heb zelf geen CPAP maar een MRA beugel, maar goed, daar wil ik idealiter ook van af want ja, fijn is anders haha

• Topic Starter Topic Starter
Succes! Ben zelf ook bezig met afvallen op dokters advies ivm slaap apneu klachten, dus ben benieuwd hoe dit voor je gaat verlopen en of het daadwerkelijk helpt! Heb zelf geen CPAP maar een MRA beugel, maar goed, daar wil ik idealiter ook van af want ja, fijn is anders haha
Thanks! Ik woog 101 kg en had 41 stops bij het eerste slaaponderzoek, dus ik verwacht wel wat verbetering. Die 101 kg was ook toen ik nog niet trainde, dus +-30% VP.
Het helpt wel tegen apneu en snurken natuurlijk die hulpmiddelen, maar begrijp best dat je er ook ervanaf wil.

Heb je veel last van de cpap qua comfort dan of principe dingetje dat je zonder wilt?

Ik slaap persoonlijk erg goed op de cpap en enige wat minder is is dat ik voor ik het neusmasker op zet even “rustig” moet worden qua ademhalen anders heb je het idee dat je stikt, maar de voordelen die het mij heeft gegeven qua slaap/herstel en dus enorm veel meer energie is ongekend.

Succes en veel plezier 😊

Heb je veel last van de cpap qua comfort dan of principe dingetje dat je zonder wilt?

Ik slaap persoonlijk erg goed op de cpap en enige wat minder is is dat ik voor ik het neusmasker op zet even “rustig” moet worden qua ademhalen anders heb je het idee dat je stikt, maar de voordelen die het mij heeft gegeven qua slaap/herstel en dus enorm veel meer energie is ongekend.
Ik zou toch niet afhankelijk willen zijn van een apparaat :o

Ik zou toch niet afhankelijk willen zijn van een apparaat :o
Liefst ik ook niet, maar je ontkomt er niet aan op een gegeven moment en dan stug niet doen ga je echt kapot aan. Denk dat iedereen die een cpap heeft die maanden daarvoor wel kan onthouden als een nachtmerrie dat je constant moe bent al slaap je 10+ uur. Bloeddruk neemt toe, gezondheid gaat snel achteruit, zelfs je glucose stijgt. Bovendien je partner die 3729x per nacht wakker word door het gesnurk is ook voor de relatie niet bevorderend.

Levenskwaliteit is echt zeer laag en als dit weer helemaal normaal is met een cpap dan teken ik ervoor.

Liefst ik ook niet, maar je ontkomt er niet aan op een gegeven moment en dan stug niet doen ga je echt kapot aan. Denk dat iedereen die een cpap heeft die maanden daarvoor wel kan onthouden als een nachtmerrie dat je constant moe bent al slaap je 10+ uur. Bloeddruk neemt toe, gezondheid gaat snel achteruit, zelfs je glucose stijgt. Bovendien je partner die 3729x per nacht wakker word door het gesnurk is ook voor de relatie niet bevorderend.

Levenskwaliteit is echt zeer laag en als dit weer helemaal normaal is met een cpap dan teken ik ervoor.
Via je huisarts niks kunnen fixen dan?

• Topic Starter Topic Starter

Ik had er heel veel aan toen ik dik was, maar nu ik lichter ben verdraag ik het apparaat heel slecht, ook nadat de druk al een paar keer verlaagd is. Na een uur word ik wakker en doe ik het instinctief af, maar ik moet m eigenlijk x aantal dagen per jaar en X aantal uur per nacht gemiddeld gebruiken voor de terugbetaling. Denk dat het tijd is om zonder of naar een beugel te gaan, maar da’s effe afwachten.

• Like
Waarderingen: AK
Klopt, het masker het geluid erbij... kun je dan wel op je zij liggen?
De moderne machines zijn muisstil en qua comfort erg goed. Je hebt ook een functie (op de moderne machines) dat je geen constante druk hebt en dus vrij kan uit ademen. De machine ziet dus meteen wanneer in ademt en bouwt dus druk op en uitademt druk is weg. Masker is gevoel, maar ook hier heb je talloze variante in dat er altijd wel wat te vinden is en na x maanden ben je het wel gewend dat het “normaal” is.

Ik slaap op zjj/rug, maar als ik op mijn zij slaap dan heb ik een zwangerschaps kussen tussen mijn benen, dan lig je net in een stabielere houding.

Enige echte nadeel is dat zodra het masker op gaat de intimiteit in bed ook wel voorbij is.

Via je huisarts niks kunnen fixen dan?
Particulier een aangeschaft, via de HA zit je vast aan een model en dat is niet de beste. Resmed krijg je vergoed, maar wil je bv een lowenstein die veel meer ontwikkeld zijn, stiller, betere algoritme voor in/uit ademen etc moet je die zelf kopen. De gebruikswijze voor een cpap is erg simpel en het is alleen de juiste druk zoeken wat werkt. Te lage druk heb je het idee dat je te weinig zuurstof krijgt, te hoge druk word je wakker alsof je 3 flessen koolzuur op hebt met een opgeblazen buik door de te hoge druk.

Mijn diepe slaap is 40/45% van het aantal slaapuren met een cpap, waar de gemiddelde mens zonder cpap 15% van zijn slaapuren in diepe slaap moet zitten. Diepe slaap is ook de fase waarin je lichaam in captain america mode gaat en je maximaal hersteld.

Overigens iedereen heeft een Apap ipv van een Cpap, een cpap levert continue druk en een Apap automatisch waardoor als je uitademt de druk weg is en je zonder tegendruk dus kan uit ademen.

Laatst bewerkt:
Enige echte nadeel is dat zodra het masker op gaat de intimiteit in bed ook wel voorbij is.
Ja lepeltje lepeltje word wel lastig met je vrouw , maar goed dan kan je het masker ff uit doen en dan tegen haar aan kroelen… 😂🙏

@AK vanaf welk gewicht had je hier last van? Praat je dan over 90/95 kilo of daarboven.

Ja lepeltje lepeltje word wel lastig met je vrouw , maar goed dan kan je het masker ff uit doen en dan tegen haar aan kroelen… 😂🙏

@AK vanaf welk gewicht had je hier last van? Praat je dan over 90/95 kilo of daarboven.
Ik heb een jaar lopen kutte tot ik erachter kwam het slaap apneu was en ik had 3-5 adem stops per uur wat gewoon weinig is maar ik had al flinke vermoeidheidsklachten. Mijn bw was toen om nabij 100kg maar dit scheelt echt pp. Ken mensen die met 110 nergens last van hebben, wat ze zeggen en mensen met 90kg die ook met de ellende zitten.

Je merkt het wel als je na 8-10 uur slapen altijd moe wakker word en overdag te vaak een powernap moet doen, bloeddruk zal ook wat stijgen en als je partner zegt dat je snurkt is het een optelsom.

Thanks! Ik woog 101 kg en had 41 stops bij het eerste slaaponderzoek, dus ik verwacht wel wat verbetering. Die 101 kg was ook toen ik nog niet trainde, dus +-30% VP.
Het helpt wel tegen apneu en snurken natuurlijk die hulpmiddelen, maar begrijp best dat je er ook ervanaf wil.
Damn, 41 stops/h is wel erg gortig inderdaad! Zag ook dat je in ieder geval wat afgevallen was en de CPAP nu meet voelt as een crux dan een hulpmiddel. Veel succes in ieder geval, ben erg benieuwd naar hoe je progressie zal verlopen!
Ik heb een jaar lopen kutte tot ik erachter kwam het slaap apneu was en ik had 3-5 adem stops per uur wat gewoon weinig is maar ik had al flinke vermoeidheidsklachten. Mijn bw was toen om nabij 100kg maar dit scheelt echt pp. Ken mensen die met 110 nergens last van hebben, wat ze zeggen en mensen met 90kg die ook met de ellende zitten.

Je merkt het wel als je na 8-10 uur slapen altijd moe wakker word en overdag te vaak een powernap moet doen, bloeddruk zal ook wat stijgen en als je partner zegt dat je snurkt is het een optelsom.
Interessant, ik had namelijk precies hetzelfde en ze weigerde mij bijna een CPAP te geven omdat ik met m'n eerste slaap onderzoek 'maar' 6 adem stops/h had, ondanks dat ik 'sochtends altijd dood op was. Uiteindelijk wel gekregen en geprobeerd, maar kon er niet aan wennen dus uiteindelijk zonder verder gegaan en om een of andere reden namen de klachten af. Tot ze onlangs weer toe namen en ik met een onderzoek uit kwam op 19 stops/h. M'n diepe slaap zweeft gemiddeld ergens rond de 20%, waarvan ik dacht dat dit goed was, gezien er aangegeven wordt dat je wilt doelen op tussen de 15-25% volgens het internet, maar ik hoor je ook zeggen je zelf over de 40% pakt. Dat is echt de droom (haha kut woordgrap), is de 40% iets wat je zelf haalt naar jou mening voornamelijk door je CPAP, of zijn er andere dingen die je doet om je diepe slaap tot dit niveau te krijgen? Alle 'standaard' slaap hygiëne dingen doe ik namelijk al.

Damn, 41 stops/h is wel erg gortig inderdaad! Zag ook dat je in ieder geval wat afgevallen was en de CPAP nu meet voelt as een crux dan een hulpmiddel. Veel succes in ieder geval, ben erg benieuwd naar hoe je progressie zal verlopen!

Interessant, ik had namelijk precies hetzelfde en ze weigerde mij bijna een CPAP te geven omdat ik met m'n eerste slaap onderzoek 'maar' 6 adem stops/h had, ondanks dat ik 'sochtends altijd dood op was. Uiteindelijk wel gekregen en geprobeerd, maar kon er niet aan wennen dus uiteindelijk zonder verder gegaan en om een of andere reden namen de klachten af. Tot ze onlangs weer toe namen en ik met een onderzoek uit kwam op 19 stops/h. M'n diepe slaap zweeft gemiddeld ergens rond de 20%, waarvan ik dacht dat dit goed was, gezien er aangegeven wordt dat je wilt doelen op tussen de 15-25% volgens het internet, maar ik hoor je ook zeggen je zelf over de 40% pakt. Dat is echt de droom (haha kut woordgrap), is de 40% iets wat je zelf haalt naar jou mening voornamelijk door je CPAP, of zijn er andere dingen die je doet om je diepe slaap tot dit niveau te krijgen? Alle 'standaard' slaap hygiëne dingen doe ik namelijk al.
Wennen is een zure appel waar je doorheen moet, maar die je vanuit de zorg krijgt een resmed is een gewoon minder aangezien dit een instapmodel is en de zorg natuurlijk zo goedkoop mogelijk ervan af wilt komen. Je merkt dit vooral in het algoritme die minder is dan bv een lowenstein. De resmed (heb die zelf maand geprobeerd in bruikleen) heeft ook de uitadem funtie dat de druk wegvalt maar die is niet zo nauwkeurig als die van lowenstein waardoor met uitademen je soms net uitademt “tegen de wind in” doordat de druk dan nog vol aan staat en dit is het meest storende van een cpap machine. Het masker is universeel en talloze varianten die werken en goed aansluiten op je gelaat, net wat de voorkeur is.
De resmed maakte ook wat geluid (dit kan je budget oplossen als je de machine niet op je nachtkastje legt maar op de grond) daar waar de lowenstein op 30cm afstand niet te horen is.

Ik slaap dagelijks vaste tijd (ook weekenden) wellicht 30min spelling soms dus structuur zit er in en slaap ooo 7-8 uur dagelijks (21.00-21.30 slapen en 04.45 eruit, weekend uurtje later). Het doorslapen met een cpap kosten mij ook zeker een maand en eerste week gooide ik dat masker ook weg na een uur, maar geloof mij dat je moet doorzetten en ik nu echt niet zonder meer kan en zelfs op vakantie gaat ie mee.

Balletje begon te rollen door vermoeidheidsklachten die niet geplaatst konden worden daar waar slaapuren goed zijn en bloedwaardes nergens afweken. Langdurig de “lifestyle” de schuld gegeven en prep voor wedstrijden, maar klachten bleven aanhouden. Uiteindelijk particulier alles snel geregeld (oxigo utrecht) zodat ik niet het hele zorg traject in moet daar waar je toch pas geholpen word met 20/30 stops per uur maar dan ben je al flink aan het lijden. Tot die tijd sturen ze je weg met een troostprijs oa de slaapbeugel of neusstickers.

Bij overgewicht, dus ook spiermassa. Scheelt dus ook weer als je afvalt. bij mijn lengte lag je grens op 96kg.

Tegenwoordig is er gelukkig meer oog voor deze klachten, dan +10j geleden.

Meer info: https://www.knomc.nl/aandoeningen/osas/

IMG_1858.jpeg

Terug
Naar boven