XXL Nutrition

**** the split?

Levii

Advanced Bodybuilder
Waardering
26
Lengte
1m82
f**k the split?

Hi DBB's,

Ik volg nu al eventjes (3maanden) deze soortgelijke split:
Maandag: benen+biceps
Dinsdag: schouders+traps
Donderdag: rug
Zaterdag: borst+triceps

Ik wil nu eens iets anders dan een split volgen.. Ik ben lang op zoek geweest naar werkende schema's die al bestaan zoals wendler etc..

Maar wat raden jullie mij aan?
Stats:
17jaar
2,5jaar bezig
+- 83kg
1m82
benen staan achter
wil 3 of 4 dagen per week trainen (niet zondag)

Ik wil massa en kracht.. Massa krijgt natuurlijk de prioriteit.

Spiergroepen verwisselen bijv:
Borst, armen
Benen
Rug schouders

Ik wil nu eens iets anders dan een split volgen.. Maar Ik wil massa en kracht.. Massa krijgt natuurlijk de prioriteit.

Als je echt geen split wilt blijft er alleen een Fullbody indeling over.
Alle andere variaties waarbij je niet het gehele lichaam in een en dezelfde sessie traint zijn een vorm van split.

Mooie split combinatie voor kracht&massa is een LB/UB split.

Wat zijn je kracht stats nu?

Indien ze "relatief laag" zijn, zou ik voor een FB gaan.

Anders zou ik voor een schema waarbij je 2x per week je spieren aanpakt.
Hierbij kan je dus ook varieren;)

UB/LB = minstens 4 dagen trainen
UB/LB/push-pull-benen = vast 5 dagen trainen

en je kan blijven doorgaan;)

---------- Post toegevoegd Thu 29 Nov 2012 om 15:11 ----------

Alle andere variaties waarbij je niet het gehele lichaam in een en dezelfde sessie traint zijn een vorm van split.

+1:rolleyes:, ik denk dat mensen dit vaak vergeten:D

• Topic Starter Topic Starter
Wat zijn je kracht stats nu?

Indien ze "relatief laag" zijn, zou ik voor een FB gaan.

Anders zou ik voor een schema waarbij je 2x per week je spieren aanpakt.
Hierbij kan je dus ook varieren;)

UB/LB = minstens 4 dagen trainen
UB/LB/push-pull-benen = vast 5 dagen trainen

en je kan blijven doorgaan;)

---------- Post toegevoegd Thu 29 Nov 2012 om 15:11 ----------

+1:rolleyes:, ik denk dat mensen dit vaak vergeten:D

Stats:
SQ 5x100kg
BP 1x125kg
DL 5x95kg (doe ik niet vaak :s)
Shoulder Press 6x36kg (gewicht/dumbbell) ... Ik denk dat men seated MP iets rond de 6x75kg ligt.

Ja, eigenlijk is het wel waar. Bijna alles is een split, maar dan heb ik het verkeerd geformuleerd.
Gewoon een werkend programma zoek ik zoals stronglifts, wendles etc etc..
Iets goed waarmee mensen goede ervaring hebben. Ik ben mijn split nu eigenlijk een beetje beu en wil iets volgen dat wel werkt ''volgens studies''.

---------- Post toegevoegd Thu 29 Nov 2012 om 16:00 ----------

Misschien als ik er een goed schema van vind..

Laatst bewerkt:
:sd:kampioen?

Allemaal correct en volgens de oficieele regels uitgevoert:)? Want je stats hebben normaal wat verbanden, maar deze stats spreken alle logica tegen:rolleyes:

Maar ik zou met die stats UB/LB doen, dat zal je onevenwicht wat bijwerken;).
als je een FB zou doen, zou ik toch wel al met een light, med, heavy dag squaten oftewel niet elke training squaten(idem deadliften).

En ik zou je techniek van squaten aanpassen want je gaat niet diep genoeg als we afgaan op je deadlift techniek:D

---------- Post toegevoegd Thu 29 Nov 2012 om 17:18 ----------

schema vinden? Leer toch zelf een schema maken!;) je kan het hier altijd posten om het te laten verbeteren!:D

:sd:kampioen?

Allemaal correct en volgens de oficieele regels uitgevoert:)? Want je stats hebben normaal wat verbanden, maar deze stats spreken alle logica tegen:rolleyes:

Maar ik zou met die stats UB/LB doen, dat zal je onevenwicht wat bijwerken;).
als je een FB zou doen, zou ik toch wel al met een light, med, heavy dag squaten oftewel niet elke training squaten(idem deadliften).

En ik zou je techniek van squaten aanpassen want je gaat niet diep genoeg als we afgaan op je deadlift techniek:D

---------- Post toegevoegd Thu 29 Nov 2012 om 17:18 ----------

schema vinden? Leer toch zelf een schema maken!;) je kan het hier altijd posten om het te laten verbeteren!:D

WTF u sayin'?
Hoe kun jij mijn techniek nu kennen..
Benen staan gwn achter omdat ze het eerste jaar niet zijn getraint.
En deadlift doe ik misschien 1keer per 2maanden (niet dus). Omdat ik genetisch ben aangelegd voor mijn rug en heb gwn al dik massa van mijn eigen.

WTF u sayin'?
Hoe kun jij mijn techniek nu kennen..
Benen staan gwn achter omdat ze het eerste jaar niet zijn getraint.
En deadlift doe ik misschien 1keer per 2maanden (niet dus). Omdat ik genetisch ben aangelegd voor mijn rug en heb gwn al dik massa van mijn eigen.

Omdat je altijd meer deadlift dan squat of je squat niet diep genoeg;). En omdat je genetisch bent aangelegd voor je rug wat bedoel je daar mee? Als je juist voor staat op je rug(dikke massa), dan zou je daar toch ook meer kracht op moeten hebben:D

Als ik jou was zou ik me wat meer verdiepen in het UB/LB, ook wel Upperbody en Lowerbody. Bijvoorbeeld maandag upper, dinsdag lower, donderdag upper, vrijdag lower. Hier pak je jouw achterliggende benen twee keer in de week aan. Dan kan je daarin nog nog een maandag zware dag, dinsdag ligt, donderdag ligt en vrijdag zwaar.

Je kan kiezen tussen een UB/LB of een FB.
Ik ben zelf een voorstander van een FB.

En met een FB kun je je achterliggende groepen snel inhalen.
Als je 3x/week squat en deadlift zullen ze snel groeien.

Ik dacht dan aan een klassiek 5x5 FB krachtschema (5x5 meer in de zin van 5werksets maar iedere werkset verhogen naar 1 topset van 5 herhalingen):
Squat
Bench press
Deadlift

En dan dit schema doen volgens het al genoemde heavy-light-medium principe.
Kun je nog kiezen of je een hele dag heavy doet (dus bv. maandag heavy - woensdag light - vrijdag medium) of je kiest ervoor om iedere trainingsdag een oefening heavy te doen, een light en een medium. bv.:
Maandag
squat (heavy)
Bench press (medium)
Deadlift (light)

Woensdag
Bench press (heavy)
Deadlift (medium)
squat (light)

Vrijdag:
Deadlift (heavy)
Squat (medium)
Bench press (light)

Je kan dan de lichte oefeningen eventueel vervangen door iets anders (bench press bijvoorbeeld door overhead press, deadlift door goodmornings)

Hou er wel rekening mee dat light light moet blijven. Dus veel herhalingen met laag gewicht kan uiteindelijk zwaarder zijn als weinig herhalingen met veel gewicht (10x100> 5x150).

Dan kun je eventueel nog assistance toevoegen zoals wat biceps en triceps werk, maar zoals ik al zei, niet teveel. 1 oefening is voldoende.

Omdat je altijd meer deadlift dan squat of je squat niet diep genoeg;). En omdat je genetisch bent aangelegd voor je rug wat bedoel je daar mee? Als je juist voor staat op je rug(dikke massa), dan zou je daar toch ook meer kracht op moeten hebben:D

Massa is niet altijd gelijk aan veel kracht :) Not a powerlifter..
Kijk maar eens naar Kai Greene.

En ik squat onder parallel of parallel.
DL ben ik gewoon niet sterk in, nooit geweest.. Ik weet niet waarom.

---------- Post toegevoegd Fri 30 Nov 2012 om 17:51 ----------

Je kan kiezen tussen een UB/LB of een FB.
Ik ben zelf een voorstander van een FB.

En met een FB kun je je achterliggende groepen snel inhalen.
Als je 3x/week squat en deadlift zullen ze snel groeien.

Ik dacht dan aan een klassiek 5x5 FB krachtschema (5x5 meer in de zin van 5werksets maar iedere werkset verhogen naar 1 topset van 5 herhalingen):
Squat
Bench press
Deadlift

En dan dit schema doen volgens het al genoemde heavy-light-medium principe.
Kun je nog kiezen of je een hele dag heavy doet (dus bv. maandag heavy - woensdag light - vrijdag medium) of je kiest ervoor om iedere trainingsdag een oefening heavy te doen, een light en een medium. bv.:
Maandag
squat (heavy)
Bench press (medium)
Deadlift (light)

Woensdag
Bench press (heavy)
Deadlift (medium)
squat (light)

Vrijdag:
Deadlift (heavy)
Squat (medium)
Bench press (light)

Je kan dan de lichte oefeningen eventueel vervangen door iets anders (bench press bijvoorbeeld door overhead press, deadlift door goodmornings)

Hou er wel rekening mee dat light light moet blijven. Dus veel herhalingen met laag gewicht kan uiteindelijk zwaarder zijn als weinig herhalingen met veel gewicht (10x100> 5x150).

Dan kun je eventueel nog assistance toevoegen zoals wat biceps en triceps werk, maar zoals ik al zei, niet teveel. 1 oefening is voldoende.

Thanks ! Ik zal het eens allemaal bekijken.

Terug
Naar boven