- Waardering
- 22.094
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
In de calculator van RTL kom ik bij elk inkomen vanaf 70.000 euro per jaar op het volgende resultaat:
In de oude situatie betaalde je 1269 euro per jaar
Jouw inkomensafhankelijke zorgpremie wordt 5650 euro per jaar
Door het belastingvoordeel bespaar je 1520 euro
Dat betekent dat je 2860 euro per jaar meer kwijt bent
Wat mij in de discussie opvalt, is dat mensen met een inkomen van rond de 70.000 bruto erg boos zijn, dat ze meer zouden gaan betalen dan mensen met een bijstandsuitkering van ca 600 euro netto per maand. Dan heb ik het over alleenstaanden zonder toeslagen. Met toeslagen kan bijstand ca 800 netto per maand worden. Bruto bijstand bestaat eigenlijk niet, omdat het altijd netto wordt uitbetaald en elk belasting voordeel aan de uitkerende instantie vervalt.
Natuurlijk kun je het vervelend vinden, als je veel meer moet gaan betalen, maar waarom is niemand in die inkomensgroep boos dat ze evenveel moeten betalen als iemand die 7000.000 bruto inkomen heeft? Stiekeme hoop, om zelf ooit zo veel te gaan verdienen? Droom maar door.
Ik zag zelfs in een discussie vermelden, dat mensen met een laag inkomen veel meer van zorg gebruiken en dus ook meer zouden moeten betalen. Hoe bekrompen kun je zijn?
Chronisch zieken vallen sterk in inkomen terug. Dat kan iedereen gebeuren. Ook wie nu een goed inkomen heeft. Als je nu niets over hebt voor de gezondheid van wie nu een laag inkomen heeft, dan kun je zelf nooit aanspraak maken op solidariteit, wanneer jou iets overkomt.
Ze zijn wel boos, maar hebben niet genoeg geld en nut om hun stem te mogen laten horen.In de calculator van RTL kom ik bij elk inkomen vanaf 70.000 euro per jaar op het volgende resultaat:
Wat mij in de discussie opvalt, is dat mensen met een inkomen van rond de 70.000 bruto erg boos zijn, dat ze meer zouden gaan betalen dan mensen met een bijstandsuitkering van ca 600 euro netto per maand. Dan heb ik het over alleenstaanden zonder toeslagen. Met toeslagen kan bijstand ca 800 netto per maand worden. Bruto bijstand bestaat eigenlijk niet, omdat het altijd netto wordt uitbetaald en elk belasting voordeel aan de uitkerende instantie vervalt.
Natuurlijk kun je het vervelend vinden, als je veel meer moet gaan betalen, maar waarom is niemand in die inkomensgroep boos dat ze evenveel moeten betalen als iemand die 7000.000 bruto inkomen heeft? Stiekeme hoop, om zelf ooit zo veel te gaan verdienen? Droom maar door.
Ik zag zelfs in een discussie vermelden, dat mensen met een laag inkomen veel meer van zorg gebruiken en dus ook meer zouden moeten betalen. Hoe bekrompen kun je zijn?
Chronisch zieken vallen sterk in inkomen terug. Dat kan iedereen gebeuren. Ook wie nu een goed inkomen heeft. Als je nu niets over hebt voor de gezondheid van wie nu een laag inkomen heeft, dan kun je zelf nooit aanspraak maken op solidariteit, wanneer jou iets overkomt.
Wat een onzin, daar gaat het helemaal niet om. Het gaat er om dat mensen die al hun hele leven een laag inkomen hebben, gemiddeld gezien veel meer gebruik maken van het zorgsysteem (zij leven veel ongezonder). Daarom is het zeer onrechtvaardig dat juist de groep die hier gemiddeld gezien minder gebruik van maakt, het overgrote deel moet financieren. Er wordt bij de inkomstenbelasting al onderscheid gemaakt tussen salaris, bij alle andere kosten zouden de kosten voor iedereen gelijk moeten zijn.In de calculator van RTL kom ik bij elk inkomen vanaf 70.000 euro per jaar op het volgende resultaat:
Wat een onzin, daar gaat het helemaal niet om. Het gaat er om dat mensen die al hun hele leven een laag inkomen hebben, gemiddeld gezien veel meer gebruik maken van het zorgsysteem (zij leven veel ongezonder). Daarom is het zeer onrechtvaardig dat juist de groep die hier gemiddeld gezien minder gebruik van maakt, het overgrote deel moet financieren. Er wordt bij de inkomstenbelasting al onderscheid gemaakt tussen salaris, bij alle andere kosten zouden de kosten voor iedereen gelijk moeten zijn.
In Nederland is de inkomensongelijkheid dan wel toegenomen in de laatste 20 jaar, het moet echter wel lonend blijven om uberhaupt te werken voor een laag inkomen of een laag midden inkomen. Met welke nivellerende maatregel ook zal je de prikkel om te gaan werken steeds meer wegnemen. Waarom werken als je met je hand ophouden beter af bent?
.
Veel laag verdienenden krijgen al allerlei tegemoetkomingen in de vorm van huurtoeslag, zorgtoeslag, kwijtschelding lokale belastingen en andere regelingen die sterk nivellerend kunnen werken. Tot in het extreme toe waarbij uitkeringstrekkers een netto inkomen overhouden dat ruim boven een netto inkomen ligt dat een werkende in loondienst vaak niet eens overhoudt.
In Nederland is de inkomensongelijkheid dan wel toegenomen in de laatste 20 jaar, het moet echter wel lonend blijven om uberhaupt te werken voor een laag inkomen of een laag midden inkomen. Met welke nivellerende maatregel ook zal je de prikkel om te gaan werken steeds meer wegnemen. Waarom werken als je met je hand ophouden beter af bent?
De middeninkomens en lage hogere inkomens krijgen bij sterk nivelleren de klappen en zullen dan niet stoppen met werken maar dat zijn wel de groepen die voor een groot gedeelte de economie stuwen. Je kan je euro maar 1 keer uitgeven en die euro weggeven om een minder verdienende wat meer te laten verdienen gaat economisch weinig voordeel bieden. De minder verdienende wordt niet opeens een big spender en de beter verdienende zal nog meer de hand op de knip houden dan nu, zeker als je er niet op kan vertrouwen dat de overheid een jaar later niet nog meer komt weghalen alsof het een moderne Robin Hood is.
Gelukkig zie je deze kant van de medaille ook.
Jammer dat je dan wel sugereert dat het de overheid moet zijn die bepaalt wat loont.
Alsof alleen de prikkel belangrijk is alles in het belang van de zogenaamde maatschappij.
Kortom je vind alleen het systeem belangrijk en het individu doet er niet zo toe.
Terwijl het punt juist is dat de politiek zich zo min mogelijk met de economie/inkomens moet bemoeien.
Het gaat gewoon net zolang door tot uiteindelijk de heren in Den Haag bepalen wie wat krijgt, wie waar recht op heeft.
Is zo'n zorgverzekering verplicht in Nederland?
Iemand die veel verdiend heeft er ook veel voorgedaan en voor opgegeven en deze wordt nu alweer bestrafd net zoals in Belgie. Schande in feite.
Gemoedsbezwaarden hebben op grond van geloof of levensovertuiging onoverkomelijke bezwaren tegen het afsluiten van een zorgverzekering.
Gemoedsbezwaarden zijn dan volgens de Zorgverzekeringswet niet verzekeringsplichtig. Gemoedsbezwaarden betalen wel een vervangende belasting. Deze bijdrage is gelijk aan de inkomensafhankelijke premie van verzekeringsplichtigen met een gelijkwaardig inkomen.
Vind t maar vreemd dat je dan alsnog moet betalen...