-sigaretten verbieden
-vet tax invoeren,
-gezonde voeding lagere btw
-subsidies voor mensen die sporten
Makkelijk opgelost. Maar in real life geeft niemand er een fuk om dus stop met dat k*t argument. Er zijn ook zat lager opgeleiden die wel gezond leven.
Inkomensafhankelijke zorgpremie is een prima idee, alleen de midden inkomens laten opdraaien voor bijna alle kosten is belachelijk. Dat is dus ongeveer 80% van werkend Nederland fulltime.
Nee, gewoon de veroorzaker betaald. Wanneer ik mijn auto regelmatig in de prak rij moet ik meer premie gaan betalen en wanneer een mens zijn lichaam regelmatig schade aandoet hoeft hij/zij dit niet te betalen. Net als wanneer ik mijn auto tegen een boom aan rij moet ik het zelf betalen (nouja, gaat premie om hoog in t geval van allrisk) terwijl iemand die longkanker krijgt van het roken gewoon lekker op kosten van de andere mensen die chemootjes krijgt.
Alle ziektes veroorzaakt door bewust zelfverminking (lever aandoeningen door alcohol, longkanker door roken, diabetes door overgewicht enz) moeten gewoon uit het pakket.
Blijkbaar is het wel moreel verantwoord om mensen die veel te verdienen op te laten draaien voor de dure zorg maar mensen die de dure zorg veroorzaken niet.

Van die 20 euro meer per maand gaat de lokale snackbar en sigarenboer alvast profiteren. Ik sla maar wat aandelen Philip Morris en Unilever in.