XXL Nutrition

Tour de France topic

Eric heb je ook gekeken naar het gewicht van de fiets uit de jaren 96 en nu? fietsen zijn 6 kilo lichtjes hedendaags.

Het minimum gewicht is sinds 2000 6.8 kilo (vooral voor de veiligheid). tegenwoordig is het al mogelijk om een veilig frame van 670 gram te maken en worden de meeste fietsen verzwaard met loden paatjes om maar aan het minimum gewicht te komen. De regelgeving zal wel aangepast worden verwcaht ik (al hoop ik van niet, die wapenwedloop van superlichte fietsen slaat nergens op. De strijd wordt er niet meer of minder van, alleen de commercie vaart er wel bij, dat dan weer wel.

En kijk eens wie er goed presteren in de tour, ja dat zijn de jonge mannetjes. Denk je gvd nou echt dat ze op 23 jarige leeftijd al aan de doping zitten:roflol::roflol:

Net als hier op DBB :)

Eric heb je ook gekeken naar het gewicht van de fiets uit de jaren 96 en nu? fietsen zijn 6 kilo lichtjes hedendaags. In 2000 had de Postol ploeg voor het gehele jaar maar 1 fiets. Voor de tour werden er dan extra fietsen geleend. Het budget was de meeste ploegen hadden rond die tijd was niet zo hoog als nu.

Ja ik weet het gewicht van de fiets en die gewichten hebben nog lager gelegen dan 6,8 kilo. Tot aan 1999 toen de UCI de limiet instelde op die 6,8 kilo. Ook een periode dat fietsen weer standaard moesten zijn en exoten werden verbannen uit het peloton. Fietsen waren voor die ban vaak aerodynamischer, zeker in tijdritten maar ook in normale ritten was meer toegestaan dan nu.

Budgetten waren overigens goed vergelijkbaar als je inflatie meerekent. US Postal had in 2002 ongeveer $12 miljoen budget, in een tijd dat de dollar meer waard was dan nu. Inflatie meegerekend is dat een budget dat goed vergelijkbaar is met het budget van vrij veel WT-ploegen nu.

Niet alles heeft direct betrekking op doping gebruik.
Kijk eens naar andere sporten, schaatsen, zwemmen enz. Daar worden toch ook steeds records verbroken. Of denk je dat zij aan de doping zit?

Grote kans van wel ja. Zeker in het zwemmen waar ze zonder poly-urethaanpakken inmiddels sneller zijn dan met op sommige afstanden. Die pakken hebben zoveel voordeel dat je bijkans onmogelijk sneller kan zijn zonder zo'n pak.

Schaatsen is misschien nu iets schoner maar heeft ook een geur van doping om zich heen. Al vanaf de jaren 70 en misschien zelfs eerder.

Leg de link eens met wetenschap. In 96 waren er nog geen hoogste stages. Sommige namen in die tijd nog een biertje na de finish. Voeding schema's was ook geheel onbekend in die tijd bij wielrennen.

Leuk fabeltje maar totaal onwaar. In de jaren 80 werd al gebruik gemaakt van windtunnels en voeding was ook al op orde in de jaren 90. Veel ploegen namen toen al een eigen kok mee omdat het eten in Franse hotels niet het niveau haalden dat nodig was voor een wielerwedstrijd.

Hoogstestages zijn ook ouder dan 1996 en focussen op alleen de jaren 90 is natuurlijk niet voldoende. Er staan in de ranglijsten ook tijden uit deze eeuw, het begin van de eeuw toen aangetoond bijna iedereen zich volpropte met EPO, bloeddoping, HGH en andere middelen.

Het is altijd wel leuk dat er net wordt gedaan alsof ze tien of twintig jaar terug amper wisten waar ze mee bezig waren maar het is ver bezijden de waarheid. In de jaren 80 werd er zeker nog maar wat aan gerommeld, ook met doping. Echter is al vanaf eind jaren 80 de professionalisering ingezet, o.a. door Lemond.

En kijk eens wie er goed presteren in de tour, ja dat zijn de jonge mannetjes. Denk je gvd nou echt dat ze op 23 jarige leeftijd al aan de doping zitten:roflol::roflol:

Moet ik op zo'n drogredenering ingaan? Leeftijd is geen factor als het aankomt op dopinggebruik. In Nederland is zelfs een 15 jarig schaatsertje (Wesley Lommers) aan de kant gezet wegens vermeend dopinggebruik.

Overigens ga je er voor het gemak aan voorbij dat dopinghond Valverde nog in de running is voor een podiumplek en Nibali inmiddels ook niet meer de jongste is. Peraud zelfs verre van jong. Dan heb je het dus wel over de drie beste renners met daarachter inderdaad wat jonkies maar de top 10 is toch echt niet overwegend jong.

1) 29 jaar
2) 34 jaar
3) 24 jaar
4) 37 jaar
5) 23 jaar
6) 25 jaar
7) 27 jaar
8) 33 jaar
9) 26 jaar
10) 27 jaar

Tussen 24 en 30 is een leeftijd waar de meeste toprenners podium rijden of een Tour de France winnen als ze daar toe in staat zijn. Er is maar 1 renner jonger dan 24 in de top 10.

Mick Rogers is ook verre van jong overigens. Majka wel maar rijdt net zoals Rogers bij een behoorlijk verdachte ploeg. Nibali overigens ook, toch fijn dat besmette figuren als Vino de touwtjes in handen mag hebben bij 1 van de beste ploegen momenteel.
5)

Mollema en Ten Dam rijden gewoon goed mee, kan me niet voorstellen dat zij iets gebruiken, maar misschien ben ik te naïf.

Ja ik weet het gewicht van de fiets en die gewichten hebben nog lager gelegen dan 6,8 kilo. Tot aan 1999 toen de UCI de limiet instelde op die 6,8 kilo. Ook een periode dat fietsen weer standaard moesten zijn en exoten werden verbannen uit het peloton. Fietsen waren voor die ban vaak aerodynamischer, zeker in tijdritten maar ook in normale ritten was meer toegestaan dan nu.

Budgetten waren overigens goed vergelijkbaar als je inflatie meerekent. US Postal had in 2002 ongeveer $12 miljoen budget, in een tijd dat de dollar meer waard was dan nu. Inflatie meegerekend is dat een budget dat goed vergelijkbaar is met het budget van vrij veel WT-ploegen nu.

Grote kans van wel ja. Zeker in het zwemmen waar ze zonder poly-urethaanpakken inmiddels sneller zijn dan met op sommige afstanden. Die pakken hebben zoveel voordeel dat je bijkans onmogelijk sneller kan zijn zonder zo'n pak.

Schaatsen is misschien nu iets schoner maar heeft ook een geur van doping om zich heen. Al vanaf de jaren 70 en misschien zelfs eerder.

Leuk fabeltje maar totaal onwaar. In de jaren 80 werd al gebruik gemaakt van windtunnels en voeding was ook al op orde in de jaren 90. Veel ploegen namen toen al een eigen kok mee omdat het eten in Franse hotels niet het niveau haalden dat nodig was voor een wielerwedstrijd.

Hoogstestages zijn ook ouder dan 1996 en focussen op alleen de jaren 90 is natuurlijk niet voldoende. Er staan in de ranglijsten ook tijden uit deze eeuw, het begin van de eeuw toen aangetoond bijna iedereen zich volpropte met EPO, bloeddoping, HGH en andere middelen.

Het is altijd wel leuk dat er net wordt gedaan alsof ze tien of twintig jaar terug amper wisten waar ze mee bezig waren maar het is ver bezijden de waarheid. In de jaren 80 werd er zeker nog maar wat aan gerommeld, ook met doping. Echter is al vanaf eind jaren 80 de professionalisering ingezet, o.a. door Lemond.

Moet ik op zo'n drogredenering ingaan? Leeftijd is geen factor als het aankomt op dopinggebruik. In Nederland is zelfs een 15 jarig schaatsertje (Wesley Lommers) aan de kant gezet wegens vermeend dopinggebruik.

Overigens ga je er voor het gemak aan voorbij dat dopinghond Valverde nog in de running is voor een podiumplek en Nibali inmiddels ook niet meer de jongste is. Peraud zelfs verre van jong. Dan heb je het dus wel over de drie beste renners met daarachter inderdaad wat jonkies maar de top 10 is toch echt niet overwegend jong.

1) 29 jaar
2) 34 jaar
3) 24 jaar
4) 37 jaar
5) 23 jaar
6) 25 jaar
7) 27 jaar
8) 33 jaar
9) 26 jaar
10) 27 jaar

Tussen 24 en 30 is een leeftijd waar de meeste toprenners podium rijden of een Tour de France winnen als ze daar toe in staat zijn. Er is maar 1 renner jonger dan 24 in de top 10.

Mick Rogers is ook verre van jong overigens. Majka wel maar rijdt net zoals Rogers bij een behoorlijk verdachte ploeg. Nibali overigens ook, toch fijn dat besmette figuren als Vino de touwtjes in handen mag hebben bij 1 van de beste ploegen momenteel.
5)

In het boek van Tyler Hamilton lees ik toch andere zaken, dan die jij argumenteert.

De toekomst zal het uitwijzen :D

Die wattage meters helpen ook bij betere prestaties. Door niet vol continue in het rood te rijden. En het vermogen beter te doseren. Ik ben echt van mening dat zulke innovaties helpen bij betere sportprestaties. Bij zwemmen en schaatsen heeft een andere outfit ook gezorgd voor betere prestaties.

---------- Toegevoegd om 10:11 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:10 ----------

Het minimum gewicht is sinds 2000 6.8 kilo (vooral voor de veiligheid). tegenwoordig is het al mogelijk om een veilig frame van 670 gram te maken en worden de meeste fietsen verzwaard met loden paatjes om maar aan het minimum gewicht te komen. De regelgeving zal wel aangepast worden verwcaht ik (al hoop ik van niet, die wapenwedloop van superlichte fietsen slaat nergens op. De strijd wordt er niet meer of minder van, alleen de commercie vaart er wel bij, dat dan weer wel.

Net als hier op DBB :)

Er worden dan wel betere tijden bv bergop gereden. Lichter gewicht= hogere wattage.
Maar onderling zal de strijd weinig uitmaken.

Er worden dan wel betere tijden bv bergop gereden. Lichter gewicht= hogere wattage.

Dat bedoel ik. Niemand is echt geïnteresseerd in hoeveel minuten ze de Alpe d'Huez opfietsen... Er zijn geen wereldrecords in wielrennen.. het is geen hardfietsen tenslotte. gewoon lekker schuilen achter iemands rug, een demarrage, hopen dat de rest je laat gaan, beetje linkeballen met je medevluchter en een eindsprint... Stukken beter dan alleen op je powermeter te kijken de hele dag (dan ga ik wel naar een triathlon wedstrijd kijken)

---------- Toegevoegd om 10:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:16 ----------

Mollema en Ten Dam rijden gewoon goed mee, kan me niet voorstellen dat zij iets gebruiken, maar misschien ben ik te naïf.

Maar het verschil in niveau met Nibali is schokkend.

Die wattage meters helpen ook bij betere prestaties. Door niet vol continue in het rood te rijden. En het vermogen beter te doseren. Ik ben echt van mening dat zulke innovaties helpen bij betere sportprestaties. Bij zwemmen en schaatsen heeft een andere outfit ook gezorgd voor betere prestaties.

SRM (en aanverwante artikelen) is geen nieuwe uitvinding natuurlijk. Wielrenners rijden al tig jaar met powermeters, ook al heeft Sky het gebruik wel een grotere vlucht laten nemen.

Volgens mij heb je een te romantisch beeld van het wielrennen in de jaren 90 en begin jaren 2000. Het is niet alsof ze opeens van amper weten hoe te trainen en voeden gegaan zijn naar een optimale situatie. Op sommige vlakken zijn ze zelfs stil blijven staan omdat de UCI nou eenmaal niet heel progressief is en innotiviteit amper toestaat. Wat 10 of 15 jaar terug nog mocht aan vorm van een fiets of gewicht van een fiets is nu sterk gelimiteerd. Een Lotus van Boardman komt al uit 1992 op basis van een model uit 1987. dat soort baanfietsen hebben niet veel later model gestaan voor o.a. de Espada van Indurain en de 'frisbee' van Riis :

http://www.youtube.com/watch?v=DFzteK_y1b4

Wielen en overige materiaal hebben ook geen revolutie doorgemaakt. Wel een evolutie maar zadels, cranks, sturen etc zijn niet noemenswaardig veranderd als je het vergelijkt met half jaren 90 en soms al eerder. Carbonsturen, cranks etc bestaat al tig jaar, zadels met titanium rails zijn al meer dan 20 jaar oud (o.a. Selle Italia Flite). Lemond, Moser, Armstrong, Rominger etc trainden al jaren in windtunnels.

De Sky-methode is een oude wijze van trainen die opeens wordt gezien als revolutioair terwijl intensiteit voor duur als trainingsmethode al bestond eind jaren 80 in het wielrennen maar niet door iedereen werd opgepikt omdat o.a. EPO de noodzaak deed afnemen.

Betere tijden op net zulke lichte en soms zelfs zwaardere fietsen als eind jaren 90. Wattages zijn overigens hetzelfde, je trapt op een lichtere fiets geen hoger wattage, je hebt alleen minder nadeel van een hoger gewicht waardoor je een hogere snelheid kan ontwikkelen bergop.

Ga er maar vanuit dat de ruime meerderheid 'schoon' koerst. Mentaliteit in het peloton is anders, risico's zijn duizend keer groter en mogelijkheden zijn beperkt. Als je met een spuit wordt gezien kun je verwachten dat je uit de Tour moet bijvoorbeeld.

In de tijden kun je van alles zien Eric, glas leef/vol verhaal. Het zegt veel dat er nog wat renners met EPO werden gepakt in 2013 (Di Luca, Santambroggio) terwijl er dus een nieuw wondermiddel ofzo moest zijn ?

Italia was/is een walhalla van doping dus dan zouden 'die gasten' echt slimmer zijn en geen EPO meer gebruiken maar er is nu weinig meer.

Als er al middelen worden gebruikt gaan die geen super prestaties leveren zoals EPO wel kon (iedereen ging over je heen) je ziet ook dat het allemaal gare middeltjes zijn waarop men nu gepakt wordt.
Heptaminol, teveel astma middel.

Schaam mij soms wel om met dit mooie weer, heel de middag binnen te zitten en de tour te kijken. :D

Met de ronde van californie was het ideaal. Lekker 's nachts vanuit bed kijken.

Laatste mooie rit vandaag! Zomerdagen komen er nog genoeg.

En er is ook nog een ochtend.
Gym, tan, tour, heerlijk!

Ga er maar vanuit dat de ruime meerderheid 'schoon' koerst. Mentaliteit in het peloton is anders, risico's zijn duizend keer groter en mogelijkheden zijn beperkt. Als je met een spuit wordt gezien kun je verwachten dat je uit de Tour moet bijvoorbeeld.

In de tijden kun je van alles zien Eric, glas leef/vol verhaal. Het zegt veel dat er nog wat renners met EPO werden gepakt in 2013 (Di Luca, Santambroggio) terwijl er dus een nieuw wondermiddel ofzo moest zijn ?

Italia was/is een walhalla van doping dus dan zouden 'die gasten' echt slimmer zijn en geen EPO meer gebruiken maar er is nu weinig meer.

Als er al middelen worden gebruikt gaan die geen super prestaties leveren zoals EPO wel kon (iedereen ging over je heen) je ziet ook dat het allemaal gare middeltjes zijn waarop men nu gepakt wordt.
Heptaminol, teveel astma middel.

De top gebruikt gewoon. Onmogelijk dat je clean betere of dezelfde prestaties neerzet als een vuile renner.

EPO is dan ook gewoon een goed middel wat bij juist gebruik nog steeds lastig te traceren valt. Daarnaast zijn er inderdaad bepaalde wondermiddelen die nog lastiger te traceren zijn. Wat Xenon doet al wonderen maar er worden ook experimentele middelen gebruikt plus wat good old bloedzakken waarvan je het gebruik ook niet even aantoont.

Halve peloton rijdt daarnaast nog eens op middelen als Tramadol (hallo valpartijen van sufkoppen) en heeft TUE's voor allerhande medicijnen. Gezonde sport wel, alleen vol te houden als je jezelf volgooit met allerhande medicijnen en weet ik veel wat voor nieuwe troep waarvan de lange termijn effecten amper bekend zijn.

Italie kan je vrij zware straffen krijgen, niet dat ze deze ook veel uitdelen maar het risico is daar gewoon te groot geworden. Spanje is nog steeds vrij laks waardoor je ook ziet dat renners daar graag domicilie kiezen of gaan trainen op de Canarische eilanden.

Nieuwe trainingsmethoden verklaren niet de dip na de ingang van de strengere controles en invoering bioloisch paspoort vanaf 2008 waarna je langzaam maar zeker weer een gestage stijging ziet van de preaties vanaf 2011. Vanaf 2013 en dit jaar dan zelfs een vrij heftige tik omhoog die niet verklaarbaar door innovativiteit of betere voeding.

Zolang de dopingdokteren en dopingploegleiders van weleer de scepter zwaaien in het wielrennen zal er geen nieuw begin worden gemaakt. De sport was door en door verrot maar is nu er niet heel veel beter aan toe als het gaat om de top.

Volledig met Eric eens, hoe kunnen mensen zo naïef zijn.

Volledig met Eric eens, hoe kunnen mensen zo naïef zijn.

Heeft weinig met naïef maken te zijn dan gewoon wielrennen volgen, tijdperk is totaal veranderd.
Beetje zoals een gebied van vrijstaat naar politiestaat eigenlijk.

En daarbij het is nu zoals met DNA, ergens gaat het verleden je inhalen. Of gaan jullie beweren dat er middelen zijn die alleen in het wielrennen (bij de fraudeurs en niet toevallig bij een goedgezinde) bekend raken maar nooit bij de rest van de wereld zodat er tijdens of jaren later nooit op gecontroleerd gaat worden ?

De stappen die zijn gemaakt: doping wordt vrij direct gedetecteerd, de meest recente dopinggevallen zijn mensen die uit het verre verleden nogmaals zijn hertest waaronder. Ook dit gaat angst inboezemen bij menig wielrenner.

Er worden geen middelen gebruikt die je van een stuiver een kwartje maken.

Nogmaals EricR: met de tijden kun je alle kanten uit. Quitana rijdt de 20e tijd op de Alpe d huez, Nibali staat 6e. Jij stelt dat Nibali in de top 6 Pla d'Adet staat en ik zeg er staan er 5 boven hem. Vol/Leeg....

Daarbij was Armstrong een echte klimmer ? Neen, waarom moet ik dan allerhande klimmers met bijvoorbeeld Armstrong vergelijken ? Ik ga ook Marc Lotz niet vergelijken met Kelderman en dan concluderen dat Kelderman sneller klimt en dan concluderen dat Kelderman ook epo in zijn koelkast heeft staan.

We hebben het in sommige gevallen over 22 (!) jaar verschil dus dat kun je gewoonweg niet vergelijken van als toen dit en nu dat dan is de conclusie dit. Ik zou 22 jaar geleden naar alle waarschijnlijkheid ook een minder fysiek hebben dan in dit tijdperk met dezelfde instelling.

Laatst bewerkt:
De tijden zijn veranderd, dat hoor je iedere keer.

Je kan overigens prima vergelijken over een tijdspanne van 20 jaar. In de atletiek zijn er ook er snellere banen gekomen, beter materiaal, betere voeding etc maar op aardig wat onderdelen is het toch knap lastig om de oude records te benaderen laat staan te verbeteren.

Alpe d'Huez isoleren terwijl andere beklimmingen gewoon in dezelfde tijden worden beklommen als in bekende dopingtijden is cherry picking. De Ventoux is ook een goede graadmeter en Froome reed vorig jaar nog redelijk ingehouden een tijd die niet zou hebben misstaan op het hoogtepunt van het dopingtijdperk.

Het glas is overvol, dit tijdperk is wat betreft de top minstens net zo smerig als rond de eeuwwisseling.

Tegen naiviteit valt helaas niet op te boksen. Waarom hebben veel ploegen dopingdokteren nodig en waarom hebben veel ploegen leiding van ploegleiders die er om bekend staan dat ze een verkeerde dopingmoraal hebben?

Astana heeft tig dopinggevallen gekend, wordt geleid door een dopingrenner van weleer. Saxo Tinkoff zelfde laken een pak. Omega Pharma QS heeft Lefevere als ploegleider (hallo Mapei) en als dokter Ibarguren. BMC is een hele verzameling van oud Phonak, de grootste dopingkermis ooit bijna. Erg geloofwaardig allemaal. Nederlands doet ook goed mee met een Erik Dekker die nog steeds meedraait bij Belkin en nooit heeft toegegeven dat hij doping heeft aangeraakt. Dat strakke bandje waardoor zijn bloedwaarden omhoog schoten vergeven we hem dan maar, nog nooit zo'n crap gehoord als dat excuus toen hij niet mocht starten op een WK.

Wielrennen blijft smerig zolang je het laat leiden door boeven. Met de boevenbende UCI voorop.

Kijk hoe Nibali weer rijdt vandaag. Monster clean. :roflol: Boeit verder ook niet, blijft mooi om te zien.

Nibali rijdt bijna lachend de Hautacam op terwijl de rest geen trap extra kon doen. Jammer dat Contador en Froome hier niet waren anders was de klimtijd in full r*tard territory.

Nibali rijdt bijna lachend de Hautacam op terwijl de rest geen trap extra kon doen. Jammer dat Contador en Froome hier niet waren anders was de klimtijd in full r*tard territory.

Met een beetje tegenstand was het pas echt gaan opvallen. Nu rijdt ie niet zoveel harder dan de renners die achter m eindigen.

En die eindigen wel steeds dichter bij elkaar. Maar het lijkt me sterk dat ie de enige is die zou gebruiken...

• Topic Starter Topic Starter
Wel leuk weetje is dat voormalig tourwinnaar Pereiro Sio nadat hij gestopt was als wielrenner profvoetballer werd.

Met een beetje tegenstand was het pas echt gaan opvallen. Nu rijdt ie niet zoveel harder dan de renners die achter m eindigen.

En die eindigen wel steeds dichter bij elkaar. Maar het lijkt me sterk dat ie de enige is die zou gebruiken...

De Franse armada rijdt soms ook op het randje van mutantenprestaties. Zeker Pinot en Peraud zijn opvallend bezig. Maar op het randje is volgens o.a. Vayer wel mogelijk, een jonge renner als Pinot moet wel in staat zijn om 1 of 2 dagen echt boven zichzelf uit te stijgen. Oudere renners zijn vooral taaier over de gehele TDF zonder grote uitschieters. Het wordt pas opvallend als je bijna constant boven de 6w/kg trapt, Nibali gaat daar eigenlijk constant overheen. Behalve als het echt nergens meer om gaat maar als hij de kans krijgt is het gelijk slachten van de tegenstand zonder ook maar een moment van zwakte te laten zien. Armstrong-achtig.

Terug
Naar boven