XXL Nutrition

trainen met een ziekte + schema

arman

Novice
Waardering
0
beste leden,

ik ben een nierpatient en heb de afgelopen tijden veel in het ziekenhuis gelegen.ik ben veel afgevallen en door de operaties ben ik mijn conditie kwijt + kracht.door mijn nierziekte kan ik dus bepaalde stoffen niet gebruiken zoals creatine enz. daar heb ik niet zo een probleem mee, echter het is voor mij moeilijker om aan te komen. ik gebruik al speciale drinkvoeding om aan te komen en nu probeer ik wat te trainen.
ik zou graag advies willen van hoe ik het beste kan trainen dus hoe vaak per week en welke oefeningen.
wat mijn doel is is dus aankomen in vet en spiermassa en verbeteren van kracht en conditie. ik hoop dat iemand me kan helpen.

lengte : 174 cm
gewicht : 47 kilo
leeftijd : 18

groetjes arman

ik zou zeggen verzorg je voeding
doe aan splittraining en train in het begin 3x per week
hou het clean
ik neem alleen dagen van training Soja Protein 95 en af en toe een energy reep of mueslireep.:D

Nou ik weet niet zozeer wat je allemaal kan en mag eten maar ik zal eens even opsommen wat zoal goed voor je is .

Onbijt : Glas appelsiensap , havermout (of brinta) met melk . Andere onbijtgranen zijn in principe ook oke maar check dat er genoeg goeie kh's in zitten . 1 glas chocomelk .

10-uurtje : Een handvol nootjes of wat platte kaas met rozijntjes .

Middag : Paar boterhammen met wat eitjes of vlees of vis (denk aan gerookte dingen of gekookte kip ofzo) of wat pasta of rijst met vlees of vis .

4-uurtje : Een glas melk en een paar stuks brood .

Avondeten : alles wat je te pakken krijgt .

Voor slapengaan : nootjes,kaas of kwark .

Qua training zou ik voor een schema opteren met zoveel mogelijk compounds (oefeningen die verschillende spiergroepen betrekken ) en geen tijd te verspillen aan isolatiespul (oefeningen , gericht op 1 spiergroep). Begin met lage gewichten om ervoor te zorgen dat je de oefeningen correct uitvoert . Eens je ze onder de knie hebt , kan je wat zwaarder gaan .
3 keer per week trainen zou een mooie start zijn . Squat zeker 2 keer per week . Drink voldoende melk . Eet .

Aantal belangrijke compounds : squat , deadlift , bench , overhead press , chins/pullups , bent-over rows ...

• Topic Starter Topic Starter
dank je voor snelle reactie.

heb je mischien een voorbeeld van schema wat ik kan volgen

alvast bedankt

Respect met de grote R dat je nog wil trainen na zulke tegenslagen!

Ik zou eerst naar een dietiste in het ziekenhuis gaan. Die kunnen je beter voorstellen wat je wel en niet mag.

dank je voor snelle reactie.

heb je mischien een voorbeeld van schema wat ik kan volgen

alvast bedankt

Met de zoekfunctie kan je eens zoeken op Rippetoe of Bill Starr . Dit zijn no-nonsense schema's die bewezen hebben dat ze werken .

Maar onthoud dat het vooral belangrijk is dat je goed en voldoende eet . En dat je trainingen zijn gebaseerd op compounds .

ik loop ook bij een dieteiste en die heeft me die drinkvoeding gegeven.
alleen ik probeer nu te trainen maar weet niet wat de beste oefeningen zijn enz. ook kan ik niet veel oefeningen achter elkaar doen omdat ik veel kracht heb verloren.als iemand dat zou willen kan iemand dan mischien een 3 dagen schema voor me kunne maken met hoeveelheid set en reps enz. alvast hartelijk dank

groetjes

ik dacht dat nierpatienten weinig eiwitten binnen mochten krijgen. Denk dat je dat eerst ff moet weten voordat je een vergelijkbare voedingsschema opvolgt zoals wij doen.

eey mensen

ik ben nu sinds kort begonnen en doe nu als volgt:
maandag >borst triceps
woensdag >benen buik en kuiten
vrijdag >schouders buik en kuiten
zaterdag >rug en biceps
zouden jullie me kunnen helpen met wat voor oefeningen hierbij kan gebruiken?
ik ben nu ook al sinds mijn operatie 4.5 kilo aangekomen dus dat gaat de goede richting op alleen wil ik nu dus een goed schema
reactie graag

alvast bedankt groeten

maar is de indeling goed van spiergroepen op die dagen?
srry dat ik zo laat reageer.

groetjes

eey mensen

maandag >borst triceps
woensdag >benen buik en kuiten
vrijdag >schouders buik en kuiten
zaterdag >rug en biceps

zouden jullie me kunnen helpen met wat voor oefeningen hierbij kan gebruiken?

Borst: bench press, incline dumbbell bench press, flyes
Triceps: dips, skull crushers, close grip bench press
Benen: squat, leg press, leg curl, leg extension
Buik: hanging knee raises, crunches
Kuiten: standing calve raises
Schouders: military press, dumbbell press, side raises, bent over raises
Rug: deadlift, chins, lat pulldown, bent over rows, dumbbell rows, shrugs
Biceps: barbell curls, dumbbell curls, preacher curls, hammer curls

Zijn ff snel wat oefeningen,

Succes!

met je voeding moet je heel goed opletten he! niet zomaar adviezen over nemen die sommige mensen hier zeggen. teveel eiwitten zijn funest voor mensen met een nierziekte.
dit moet je dus heel goed overleggen met je diëtist en (nier)dokter.
wat training betreft wil je ook graag je verloren kracht terug winnen. dan kan je mss wel beter 2 a 3x per week fullbody gaan doen. afhankelijk hoe jij er voor staat en hoe je je voelt. ik denk dat 4 dagen nu mss nog iets teveel van het goede is.
veel succes met trainen en gainen iig!

Arman, misschien een idee om een sportdietiste te raadplegen(liefst één die ervaring heeft met jouw ziektebeeld). Misschien in combinatie met een sportinstructeur.
Die zou je voeding + training beter kunnen afstemmen op mekaar.

ik heb dit hier op het forum gevonden en leek me wel wat na jullie advies .

maandag
5x5 squat
5x5 benchpress
5x5 bent over rows
eventueel 3 setjes weighted situps en 3 setjes weighted hyperextensions

woensdag
4x5 squat (of eventueel legpress als afwisseling)
4x5 military press (of incline press als afwisseling)
4x5 deadlift
eventueel 3 setjes weighted situps en 3 setjes calf raises

vrijdag
4x5 squat en 1x3 squat
4x5 benchpress en 1x3 benchpress
4x5 weighted chinups en 1x3 weighted chinups
eventueel 3 setjes dippen op deze dag, 3 setjes curlzz en 3 setjes triceps extensions

Steeds het gewicht omhoog gooien per setje.

zouden jullie me dit aanraden?

groetjes

Hee Arman,

Top dat je ervoor gaat. Heb zelf een darmstoornis, dus kan ook niet alles eten.
Kun je cashewnoten eten? Verder om aan eiwitten en in jouw geval (gezien je gewicht) kaas en een mix van koolhydraat/eiwitshakes.
Zal verder nog eens aan een expert op voedingsgebied vragen wat in jouw geval het beste is.:D
Als training zou ik in het begin 3x p.w beginnen en dan vooral de krachtoefeningen.
Bijv.
Maandag Squat bent over row Barbel curls Buik

Woensdag Deadlift Dumbel/nekpress Lying extensions Hyperextension

Vrijdag Bankdrukken Calf raise Shrugs Leg ext Leg curl

Hoop dat je er wat aan hebt.

Vergeten nog... behalve bij kuiten/buik/onderrug zou ik 4 sets van 8 reps aanbevelen.

Laatst bewerkt:
thnx voor de reacties

ik heb nog een vraag :
hoeveel verschillende oefeninge doen jullie per training

groetjes

hou per spiergroep 3 verschillende oefeningen aan. afgezien van benen, die kunnen wel 5 a 6 oefeningen gebruiken

Terug
Naar boven