XXL Nutrition

transvet in brood?

Ik koop altijd mijn meergranen brood bij de aldi, hier staat niks over deze vetten. Overigens vries ik altijd het brood in en laat ik het gewoon ontdooien wanneer ik het nodig heb.

Staat er op het brood van de Aldi überhaupt hoeveel en wat voor vet er in zit ?

Er staat op dat er plantaardige olie in zit.. in totaal 2,7 gr vet per 100gr. Plantaardig olie slecht of niet ? maja bij 2,7gr per 100gr brood zou ik me daar niet zoveel zorgen om maken.

Volkoren brood van de plus.. zit ook gehard plantaardig vet in.
Die kipkruiden die meegelevert worden bij de jumbo kipfilets, zit ook transvet in.

Maar er is een verschil tussen gehard plantaardig vet en plantaardig vet. Tijdens fabricage van bijvoorbeeld boter word plantaardig vet gebruikt. Dit vet word dan deels omgezet naar Plantaardig gehard(transvet). Er zou dan op het product moeten staan plantaardig gehard of transvet.

Conclusie, Plantaardig vet is niet slecht voor je zolang het niet industrieel is omgezet naar Gehard plantaardigvet(transvet).

Er staat op dat er plantaardige olie in zit.. in totaal 2,7 gr vet per 100gr. Plantaardig olie slecht of niet ? maja bij 2,7gr per 100gr brood zou ik me daar niet zoveel zorgen om maken.

30g is een snee brood.

ik eet 16-20 snede per dag als ik geen zin heb in rijst.

480-600 gram aan brood.

13g - 16g aan transvet

Nou had jij het over normale plantaardige oliën niks mis mee, zijn geen transvetten.. maar gewoon even om te laten zien dat 2,7g toch veel kan uitpakken, PER DAG.

Alle voedingsmiddelen met plantaardig vet dat op kamertemperatuur vast blijft, of waar geen olie op komt te liggen bevat transvet. Er is één uitzondering en ik denk dat het gaat over kokosvet (weet ik niet meer zeker of het dit vet was), alle andere plantaardige vetten horen vloeibaar te zijn op kamertemperatuur. Overigens hoort het niet in brood thuis. Ik ben blij dat mijn vader een bakkerij heeft en ik weet dat hij geen vet verwerkt in zijn brood, dus kan ik zorgeloos brood eten :)

30g is een snee brood.

ik eet 16-20 snede per dag als ik geen zin heb in rijst.

480-600 gram aan brood.

13g - 16g aan transvet

Nou had jij het over normale plantaardige oliën niks mis mee, zijn geen transvetten.. maar gewoon even om te laten zien dat 2,7g toch veel kan uitpakken, PER DAG.

Natuurlijk kan dat, alleen jij eet 1 complete brood 1 dag dat vind ik niet normaal. Ik eet misschien 110 gr brood per dag. dat zijn dus 3 a 4 plakjes.

Maar hoe kom jij nou weer aan 13 a 16gr transvet ? Ik heb toch net uitgelegd dat plantaardige vetten geen transvet is ? Dit zijn juist goeie vetten. Als jij dan brood koopt waar geharde plantaardige olien in zitten kies je daar zelf voor... Koop dan ander brood :D?

---------- Toegevoegd om 15:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:53 ----------

Alle voedingsmiddelen met plantaardig vet dat op kamertemperatuur vast blijft, of waar geen olie op komt te liggen bevat transvet. Er is één uitzondering en ik denk dat het gaat over kokosvet (weet ik niet meer zeker of het dit vet was), alle andere plantaardige vetten horen vloeibaar te zijn op kamertemperatuur. Overigens hoort het niet in brood thuis. Ik ben blij dat mijn vader een bakkerij heeft en ik weet dat hij geen vet verwerkt in zijn brood, dus kan ik zorgeloos brood eten :)

Ik snap niet echt veel van jouw post alleen van plantaardig vet maken ze industrieel transvet van. Jij wilt dus eigenlijk zeggen dat mijn flesje olijfolie beneden deels uit transvet bestaat.... Zolang er op de product informatie staat dat het uit plantaardig vet is gemaakt hoef je je geen zorgen te maken.

Hoe kan je trouwens geen vet in je brood hebben? Dat is niet mogelijk. Brood word toch gemaakt door bloem / meel en weet ik wat, hier zitten vetten in dus zul je altijd vet in je brood hebben.

Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk kan dat, alleen jij eet 1 complete brood 1 dag dat vind ik niet normaal. Ik eet misschien 110 gr brood per dag. dat zijn dus 3 a 4 plakjes.

Maar hoe kom jij nou weer aan 13 a 16gr transvet ? Ik heb toch net uitgelegd dat plantaardige vetten geen transvet is ? Dit zijn juist goeie vetten. Als jij dan brood koopt waar geharde plantaardige olien in zitten kies je daar zelf voor... Koop dan ander brood :D?

---------- Toegevoegd om 15:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:53 ----------

Ik snap niet echt veel van jouw post alleen van plantaardig vet maken ze industrieel transvet van. Jij wilt dus eigenlijk zeggen dat mijn flesje olijfolie beneden deels uit transvet bestaat.... Zolang er op de product informatie staat dat het uit plantaardig vet is gemaakt hoef je je geen zorgen te maken.

Hoe kan je trouwens geen vet in je brood hebben? Dat is niet mogelijk. Brood word toch gemaakt door bloem / meel en weet ik wat, hier zitten vetten in dus zul je altijd vet in je brood hebben.

Al het plantaardig vet, op een bepaalde soort na, zou vloeibaar moeten zijn op kamertemperatuur. Sedentatie is wat anders. En je hoeft geen vet te gebruiken om brood te maken. Dat er sowieso een beetje vet in graan zit, daar heb ik het niet over, ik heb het over toevoegingen. In principe is brood niet meer dan water, meel en gist of zuurdesem, toevoegen van vet is onnodig.

Al het plantaardig vet, op een bepaalde soort na, zou vloeibaar moeten zijn op kamertemperatuur. Sedentatie is wat anders. En je hoeft geen vet te gebruiken om brood te maken. Dat er sowieso een beetje vet in graan zit, daar heb ik het niet over, ik heb het over toevoegingen. In principe is brood niet meer dan water, meel en gist of zuurdesem, toevoegen van vet is onnodig.

In alle standaard broodsoorten, of je het nu bij een reguliere warme bakker, of bij een supermarkt koopt zit 'broodverbetermiddel'.
Dit wil zeggen, dat er een vetten en emulgatoren worden toegevoegd. Dit maakt het bakproces en de kruim beter.
Er zijn wel bakkers die volgens mij wel zonder toevoegingen bakken.
Heel bekend is bakkerij Hartog in Amsterdam. Hier maken ze volkorenbrood met uitsluitend meel, water gist en zout. (Van graan dat ze zelf malen!) Zie: http://www.volkorenbrood.nl.

Ook voor thuisbakkers zijn er meelverbeteraars en broodverbetermiddel te koop.Ik heb een kuipje hiervan in de koelkast staan. Het bestaat uit hard vet. Ik vermoed dat de vetsamenstelling niet helemaal optimaal is...

• Topic Starter Topic Starter
het doet mij deugd te zien dat dit topic nog steeds loopt.

niks mis met transvet!

niks mis met transvestiet!

ik zie nu allemaal topics te voorschijn komen over Transvet / gehard plantaardigvet...

maar ik welke mate is het nu schadelijk ? net zoals Aspartaam in cola etc dat het te verwaarlozen is, maar als je 6 liter cola light drinkt per dag dat het dan pas echt gevaar vormt....

of is dit vet in die mate van 0,2 - 0,5 gram per 100 gram al schadelijk genoeg om na verloop van tijd je aderen dicht te laten slibben ?

Even een bump,

Over het brood van Zonnatura (afgebakken in de AH), op mijn vraag hoe natuurlijk het geharde vet in het brood is (ze adverteren met 100% natuurlijk brood):

Hartelijk dank voor uw email. Wij hebben het recept inmiddels gewijzigd en het geharde vet uit de receptuur gehaald.
Omdat op voorhand de broodzaken zijn gemaakt is deze wijziging nog niet doorgevoerd op het etiket (broodzak) Wij hopen dit zo spoedig mogelijk door te voeren.

Wij vertrouwen erop u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Trudi Koning
Wessanen Consumentenvoorlichting

Een begeleider in mijn sportschool zei ook dat kokosolie de beste olie is.

In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd in de media is kokosolie een zeer gezonde olie. Het is eigenlijk de enige olie die écht geschikt is voor het gebruik op hoge temperaturen zoals bij frituren, bakken en braden.

Kokosolie bevat hoofdzakelijk vetzuren met een middellange keten en maar een klein gedeelte met lange keten. Dat maakt de olie als het ware flexibel en dat is beter voor het lichaam.

Waar andere bedrijven trots zijn dat hun 'bak en braadolie' weinig schadelijke transvetzuren bevat zijn wij reuze trots dat onze kokosolie geheel geen transvetzuren bevat. Verkrijgbaar zijn de varianten Geurloos en Extra Virgin (met kokos geur en smaak). Beide versies zijn biologisch gecertificeerd.

Wanneer u eens rondkijkt bij het aanbod bak-en braadproducten in het schap van de supermarkt of natuurvoedingswinkel, zal bij velen de moed in de schoenen zakken. Je moet haast een wetenschappelijke titel in de humane voedingsleer hebben om een verantwoorde keuze te maken. Al die verschillende producten met hun bijzonderheden! “Goed voor hart en bloedvaten”, “Bevat minder calorieën”, je weet al niet meer wat nu echt gezond is. In de praktijk zullen veel mensen kiezen voor het product dat ze kenden uit hun ouderlijk huis, of voor het merk dat een hoofdrol in een televisie-reclame heeft gehad.....

Gelukkig krijgt kokosolie de laatste tijd steeds meer aandacht en kunt u zelf deze keus maken.

Eigenschappen

Mensen die denken dat kokosolie een risicoverhogende factor is voor hart- en vaatziekten zijn het slachtoffer van betreurenswaardige propaganda van de voedingsindustrie. Kokosolie bestaat voor ongeveer 55 % uit laurine- en caprinezuur, die gezonde eigenschappen hebben. Dit geldt vooral voor laurinezuur dat zich ook in moedermelk bevindt.
Fijn om te weten is dat Kokosolie zelfs minder calorieën per gram vet bevat dan bijvoorbeeld soja-, katoenzaad- en maisolie.

Geschrokken van de ontdekking dat ook in brood transvet blijkt te zitten ging ik even googlen. (nog) Niet veel gevonden, maar wel een site waar de maximale hoeveelheid transvet die in "Ik kies bewust" brood mag zitten (en ook in andere "Ik kies bewust producten").

Daar vond ik voor brood de waarde:
Transvet: = <0,14 g/ 100 g
Bron:
[Link niet meer beschikbaar]

Dat lijkt me best een lage waarde, al zeggen wetenschappers wel dat elke hoeveelheid transvet slecht is.

Gek genoeg (b)lijken de criteria niet terug te vinden op de ikkiesbewust.nl site :rolleyes:

Uiteraard kan je waarschijnlijk beter zelf brood bakken of het kopen bij een natuurvoedingswinkel, ik neem aan dat het dan transvetvrij is (bij zelf bakken weet je misschien niet zeker of de ingrediënten transvet vrij zijn?).

In alle standaard broodsoorten, of je het nu bij een reguliere warme bakker, of bij een supermarkt koopt zit 'broodverbetermiddel'.
Dit wil zeggen, dat er een vetten en emulgatoren worden toegevoegd. Dit maakt het bakproces en de kruim beter.
Er zijn wel bakkers die volgens mij wel zonder toevoegingen bakken.
Heel bekend is bakkerij Hartog in Amsterdam. Hier maken ze volkorenbrood met uitsluitend meel, water gist en zout. (Van graan dat ze zelf malen!) Zie: http://www.volkorenbrood.nl.

Ook voor thuisbakkers zijn er meelverbeteraars en broodverbetermiddel te koop.Ik heb een kuipje hiervan in de koelkast staan. Het bestaat uit hard vet. Ik vermoed dat de vetsamenstelling niet helemaal optimaal is...

Gelul !
Niet al het brood bevat broodverbetermiddel.
Bij een warme bakker zit er al minder in dan bij fabrieksbrood.
En brood wat ze in de super afbakken is ook fabrieksbrood.

Vraag anders aan je lokale warme bakker of hij brood maakt zonder bvm.
Geloof me , je bent niet de enige die dat vraagt, wordt gewoon gemaakt.

Terug
Naar boven