XXL Nutrition

transvet in brood?

Bij Jumbo verkopen ze sinds kort een nieuw soort boord: 'Goudeerlijk'. Hierin zijn alleen eerlijke ingredienten verwerkt, geen E-nummers. Ik heb de winkel een E-mail gestuurd met de vraag of er (gedeeltelijk) geharde olien zijn gebruikt. Ik hoop dat echt een goudeerlijk brood is, zonder transvet. Ik zal de reactie hier uiteraard posten!

Ik ben benieuwd.. Ik zoek ook nog gewoon een betaalbaar, makkelijk alternatief voor het brood in de supermarkt.

Koop het zaanse meergranenbrood bij de AH, hier zitten geen geharde vetten in.

Die begin van de week broden van de AH zit blijkbaar ook verhard plantaardig olie in, neem aan dat het weer een andere benaming voor transvet is?

Iemand die toevallig ook weet of Bakkerij Bart transvetten in z'n brood douwt?

Die begin van de week broden van de AH zit blijkbaar ook verhard plantaardig olie in, neem aan dat het weer een andere benaming voor transvet is?

Iemand die toevallig ook weet of Bakkerij Bart transvetten in z'n brood douwt?

Ja, in die begin van de week broden zit dus transvet. De productinformatie van de producten van bakker Bart staan niet op hun website dus daar durf ik geen uitspraak over te doen.

In bijna al het brood zit geharde vetten AKA transvet. Check gewoon effe het etiket. Zitten er geen geharde vetten in is het goed. Bij de AH hebben ze maar 1 brood die ik net heb opgenoemd waar geen geharde vetten in zitten, bij andere broden wellicht ook alleen hier zat geen beschrijving bij. Bij de aldi hebben ze ook maar één brood waar geen geharde vetten in zitten.

Ik ben 3 dagen introductiekamp geweest op ameland en wist dat ik veel brood ging eten aangezien dat sochtends ons ontbijt was. Ik dacht shit nu zal ik wel veel geharde vetten binnenkrijgen. Er waren 2 verschillende soorten brood, wit en bruin, ik keek op de aanduiding op het bruine brood en er zaten geen geharde vetten in :D. Dit kwam van de super de boer:P.

Maar ook als het niet apart staat vermeld dan kan het er m.i. nog steeds in zitten. Er is in Nederland toch (nog steeds) geen verplichting het te vermelden?

En als er op staat "0 gram transvet", dan bedoelt men minder dan 0,5 gram per 100 gram. Dus er kan dan nog steeds bijna 0,5 gram per 100 gram in zitten en dat is best veel.

Ik haal altijd mn volkoren brood bij de warme bakker.. kan me niet voorstellen dat er transvet inzit.. toch keertje navragen..

Reactie op de vraag over transvetten in Jumbo 'goudeerlijk' brood:

In de volgende soorten Goudeerlijk zitten de bijbehorende percentages transvetten per 100 gram brood:
Origine 0g
Zonne 0,03g
licht granen 0,04g
Koren 0g
Mais 0,02g
Donker 0,03g
pompoen 0,04g
donker granen 0,01g
Volkoren 0g
Tarwe 0g
Vezelrijkwit 0g
Wit 0g

0g wil niet zeggen dat het transvetvrij is, hoewel ze bij de andere soorten 0,03g etc gebruiken neem ik aan dat dat in dit geval wel zo is.

Jullie zitten hier echt zwaar te overdrijven, het enige nadeel met fabrieksbrood dat iets uitmaakt is dat het hardstikke smerig is. Als je 5g vet in wat brood hebt betekent (iig in Nederland) dat het meestal niet meer dan iets van 0,05g ofzo transvet is. Zelfs margarine dat 100% gehard plantaardig vet is bevat niet meer dan iets van 1g transvet per 100g vet. Meestal is het lager, iets van 0,02. Als je dan al de moeite neemt doe het dan goed en eet dan ander soort brood (bijv zuurdesembrood) waarbij je insulinespiegel niet omhoog knalt.

En rijst is toch beter, en nog lekkerder ook...
Of pasta!

Zie het hele charme van brood niet in, je betaalt je een ongeluk voor beleg met wat eiwit en met wat gegoochel smaakt een bord rijst of pasta beter.

Het voordeel zit hem vooral in het meenemen.

Het voordeel zit hem vooral in het meenemen.

Als je geen bakjes rijst/kipfilet mee naar werk/school neemt ben je niets meer dan iemand die traint. Echte bodybuilders nemen overal eten mee naartoe en eten dit op de slechtste momenten mogelijk. Als je echt hardcore wil zijn neem je ook nog een ouderwetse wekker mee die elke twee uur afgaat.

Als je geen bakjes rijst/kipfilet mee naar werk/school neemt ben je niets meer dan iemand die traint. Echte bodybuilders nemen overal eten mee naartoe en eten dit op de slechtste momenten mogelijk. Als je echt hardcore wil zijn neem je ook nog een ouderwetse wekker mee die elke twee uur afgaat.

Hilarische posts heb je. Alsof je hardcore wordt door een wekker.
En van brood groei je écht wel, dus wat is daar niet 'echt bodybuild' aan? Dat ik niet mijn nasi in de trein opeet, is mijn (overigens sociale) keus, toch? :) Maar blijf jij maar lekker hardcore.

Het is totaal niet belangrijk of je nou kh uit brood haalt of pasta of rijst.
En wat betreft hardcore: lang niet iedereen wil hardcore zijn. Het verschil tussen iemand die traint en een bodybuilder is enorm aan interpretatie onderhevig.

Er is één primaire voorwaarde waar brood aan moet doen: Volkoren!!!

Verder moet je zelf maar uitdokteren welke het lekkerst is, of in theorie gezonder zou kunnen zijn binnen de volkorensoorten.

Terug
Naar boven