Ik ben nooit zo'n man van volumes geweest. Misschien ben ik gewoon niet in goede shape, misschien ben ik van nature explosief, of allebei, maar ik heb altijd een hekel gehad aan veel sets maken. Ik vind het 100x leuker om het 1x zwart voor de ogen te krijgen, maar wel wetende dat het daarna "allemaal wel meevalt". Tijdens een zware 5x5 ofzo ben ik eigenlijk al vanaf rep 1 bezig met hoe kut het gaat zijn om me weer op te richten richting de 4e en 5e set. Op assistance is het wel een ander verhaal; daar vind ik volume wel goed (puur voor massa), maar daar gass je ook minder van.
Wat ik vooral extreem waardeer aan Jim zijn schema's is de nadruk op balans. Ik ben zelf iemand die graag wat meer allround is en/of een beetje wispelturig is (zie vaak iets en denk "dat lijkt me wel leuk!"). Als je Jim's adviezen een beetje volgt, ben je altijd sterk/snel/in shape genoeg om alles binnen afzienbare tijd te kunnen doen. Lekker basketballen in de zomer met je vrienden, zonder dat je lowerback volpompt binnen 2 stappen. Lekker een bench challenge met je vrienden doen in de winter zonder dat je hoeft te zeggen "ik kom net uit de cut, ben nu niet zo sterk, heb getraind op abzzz". Elite lvl sport is natuurlijk heel anders, maar als je 5/3/1 volgt en zijn idee over totaal plaatjes (dus agility/speed/strength/ednurance), suck je in helemaal niks en ben je op je werk/familie bbq waarschijnlijk de beste in alles wat maar fysiek is. Ideaal in mijn ogen