MuscleMeat

tricep koppen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Om een volledige contractie van de lange spierkop te krijgen, de peesinsertie zit op het schouderblad (bij de laterale en de mediale kop op het opperarmbeen). Overigens zou ik zelf die oefening nooit doen voor triceps, eerder een kickback. Eigenlijk zelfs die liever niet, want ik ontwikkel de lange spierkop al met de reguliere oefeningen zoals (overhead) extensies en pushdowns.
Ik snap dat schouder extentie de long head benut, maar dat gebeurt ook bij lying tricep extensions naar/vanuit dezelfde uitgerekte positie. Waarom zou je dan minder vanuit de elleboog bewegen om er een pullover=lat beweging van te maken wanneer je juist triceps wilt trainen?

Pushdowns vanaf boven je hoofd? Om net zo die schouder extentie mee te pakken. (daar maak je toch ook geen lat prayers van als je triceps wilt trainen, ook al helpt de long head dan mee)

Ik vind het toch raar om er zoveel een pullover van te maken, in plaats van triceps extentie en daarbij tot voorbij het hoofd gaan. (moet wel met ezbar dan) Waarom meer over op de lats als je triceps wilt?

Lees de 2e alinea van mijn post nog een keer :)

Ik snap dat schouder extentie de long head benut, maar dat gebeurt ook bij lying tricep extensions naar/vanuit dezelfde uitgerekte positie. Waarom zou je dan minder vanuit de elleboog bewegen om er een pullover=lat beweging van te maken wanneer je juist triceps wilt trainen?
Het gaat juist om de combinatie van die twee factoren, deze zorgen voor een maximale contractie van de lange kop.

Laatst bewerkt:
Het gaat juist om de combinatie van die twee factoren, deze zorgen voor een maximale contractie van de lange kop.
In PubMed staat een artikel over de verschillende functies van de drie triceps koppen, maar ik moet toegeven dat ik de terminologie van de uitleg niet begrijp.

Is bij een plaatsing van de elleboog voorbij het voorhoofd de Triceps mechanisch gezien gewoon niet in het voordeel t.o.v. de Latissimus Dorsi om die beweging mogelijk te maken?

Lees de 2e alinea van mijn post nog een keer :)
Eens met decline, en inderdaad dat het met ezbar kan. Maar de beweging kan dan met ezbar nog steeds meer als een pullover dan triceps extension uitgevoerd worden. Met db moet je er wel een puur(dere) pullover van maken om je gezicht niet te raken. Terwijl ezbar je juist dichter langs je hoofd kan laten gaan en dus meer door de ellebogen laat zakken, meer triceps dan lats laat gebruiken. Minder puur een pullover, meer triceps extension. Beiden tot hetzelfde eindpunt voorbij het hoofd.

Dat is zowel met pullover als met triceps extension voorbij het hoofd het geval toch?

Misschien bedoelen we daarmee gewoon hetzelfde hoor, struikel ik alleen over hoe het puur zien als pullover de nadruk verder naar lats kan leggen.

1706394616780.png

/autisme

Is bij een plaatsing van de elleboog voorbij het voorhoofd de Triceps mechanisch gezien gewoon niet in het voordeel t.o.v. de Latissimus Dorsi om die beweging mogelijk te maken?

De lange triceps-kop én de latissimus dorsi hebben beiden een schouder-extensie functie.
Zodra de elleboog -vanuit het frontale vlak- naar achteren en voorbij het voorhoofd beweegt en weer terug, zullen beiden die functie vervullen.
D.i. beiden zullen dus actief meewerken aan een dergelijke pullover-achtige beweging.

De mate waarin (verhoudingsgewijs) de triceps en lats dit doen is moeilijk aan te duiden, dat is van verschillend factoren afhankelijk.

- Positie van het bovenlichaam speelt hierin een belangrijke rol. (verticaal/horizontaal, incline/decline)
- Maar ook mate van elleboog-flexie en extensie tijdens de beweging.

M.a.w. als je de armen voortdurend statisch gestrekt houdt of juist gebogen, dan wordt het een straight arm of bent-arm pullover.
Bij die oefeningen zal de latissimus dorsi meer actief zij als prime mover en werkt de triceps long head meer als synergist in de vorm van een "dynamic stabilizer".

Hoe dan ook, in de praktijk probeer je er primair meer een triceps beweging van te maken.
Dit doe je door er zoveel mogelijk een dynamische extensie beweging van te maken, samen met schouder-flexie en extensie.

Edit: Misschien had ik het in beginsel beter een Lying (decline) triceps extension behind the head kunnen noemen :)

Laatst bewerkt:
Minder puur een pullover, meer triceps extension. Beiden tot hetzelfde eindpunt voorbij het hoofd.

Dat is zowel met pullover als met triceps extension voorbij het hoofd het geval toch?
Inderdaad

Misschien bedoelen we daarmee gewoon hetzelfde hoor, struikel ik alleen over hoe het puur zien als pullover de nadruk verder naar lats kan leggen.
Dat denk ik wel ja. Misschien beter om het dan een "triceps extension voorbij het hoofd" te noemen.
Ook prima, als de boodschap maar over komt, toch?

ik begrijp dat. heb alleen het idee dat veel andere sneller massa aanzetten op armen dan ik doe. daarna tegen groeien mn traps en rug weer harder dan andere. voor mij was meer de vraag of dit genetisch is of dat ik mss teveel of te weinig volume doe voor armen. ik doe wel ppl en intense dagen en volume dagen. want mn triceps zijn stuk sterken als mn maat die 80kg weegt maar zijn armen zijn veel groter. dus vandaar deze vraag
Je ziet eerder resultaat op grotere spiergroepen. Maar zoals gezegd met 72kg bij 1.74m heb je sowieso weinig massa.
Train je triceps bij Rug en Biceps bij Borst.

Elders heb ik ooit gelezen dat bij achterwaartse (negatieve) elevatie van de schouder, dus in de houding waarin bv. een kickback wordt uitgevoerd, de contractie (dus niet de voorspanning zoals bij overhead extensions) van de lange kop van de triceps het best gestimuleerd wordt.

Elders heb ik ooit gelezen dat bij achterwaartse (negatieve) elevatie van de schouder, dus in de houding waarin bv. een kickback wordt uitgevoerd, de contractie (dus niet de voorspanning zoals bij overhead extensions) van de lange kop van de triceps het best gestimuleerd wordt.
Dat kan ook mooi met de extra lange rope pushdown

Laatst bewerkt:

Het bi-articulaire aspect van de lange triceps kop maakt dat deze zonder meer geactiveerd wordt in schouder-extensie vanuit een overhead positie.

"When determining at what arm angle is the long head most activated, studies have shown that the long head experiences great activation levels as the arm moves from overhead (180 degrees shoulder elevation) to pointing straight down (0-degrees shoulder elevation. This makes sense as we learned that the long head is the only part of the triceps involved with shoulder extension (a decrease in shoulder elevation). "

Echter, wat jij hebt gelezen is complementair in de zin dat triceps-kickbacks inderdaad een uitstekende lange triceps-kop oefening zijn, maar om andere biomechanische redenen, namelijk de statische retroversie positie in relatie tot de zwaartekracht!

"The triceps kickback is an awesome exercise to choose for targeting the long head as, your arm is going to be in a retroversion position with the arm pulled back past your back. This motion alone will cause greater activation in the long head AND then you will be throwing on elbow extension on top.

The Bohler study shows this to be the case as kickbacks were actually the second most effective exercise for the long head.
This means dumbbell kickbacks are the best isolation exercise to train the long head!"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven