XXL Nutrition

[TV reportage] Wat eet de atleet?

Dagje meelopen bij voormalig Jumbo-Visma en je ziet hetzelfde. men krijgt alles in app en moet exact afgewogen worden voor de prestatie van de volgende dag in Tour of Giro.
qua BB weeg en track je ook wat je eet, verder weinig overeenkomsten. elke tak van sport heeft zijn eigen prio.
Toen ik 15jaar geleden ging mountainbiken, werd ik een beetje uitgelachen omdat ik een herstel shake nam na een marathon. Ze kende alleen maar het voorladen van koolhydraten.
Amateurs eten als Amateurs, en blijven Amateurs.

I
In veel sporten belemmert een (te) hoog vet% een topprestatie. Daardoor zien veel topsporters eruit alsof ze 'niks wegen', vergeleken met de gemiddelde Nederlander, waarvan de helft overgewicht heeft. Zo beter?
Ik had het over het niet afwegen van voeding... Je toontje is behoorlijk irritant overigens.

Laatst bewerkt:
We zouden in 2036 ook nog medailles moeten winnen met de welvaart die we hier ervaren.
Helaas kan meer dan de helft van Nederland zich niet inhouden en buiten spelen organiseert de gemeente tegenwoordig. Vandaag buiten speel dag. In de jaren '70 '80 moesten ze ons altijd naar binnen roepen. Thuiskomen! ETEN!
Jaaaaa dat was een mooie tijd man, geen smartphone, geen internet, als de straatverlichting aan ging moest je naar huis toe of anders werd je geroepen.

Bij vriendjes uit de buurt naar hun huis lopen om aan te bellen en dat te vragen "Is Piet thuis?" , " ja hoor kom maar binnen" of "Nee, hij is even met zijn vader naar de winkel en komt vanmiddag weer terug"

Als je zo terug denkt was het vroeger allemaal veel gemakkelijker en rustiger.

En "later als ik groot ben" is al weer 30 jaar geleden....helaas.

Laatst bewerkt:
I

Ik had het over het niet afwegen van voeding...
Ik weeg ook maar een paar weken per jaar af. Nu bv nu ik cut.
Maar afgelopen jaar gegeten wat ik altijd eet, afwegen heeft dan weinig nut meer. Keer ter controle meer niet.

Zullen die toppers hun voeding niet kennen ? Lijkt me stug dat bv F. BOL niet precies weet hoe en wat ze eten moet.

Maar afgelopen jaar gegeten wat ik altijd eet, afwegen heeft dan weinig nut meer. Keer ter controle meer niet.

Zullen die toppers hun voeding niet kennen ? Lijkt me stug dat bv F. BOL niet precies weet hoe en wat ze eten moet.
Dat zal je van sommige atleten verbazen, zie ook de opmerking van @tymboo. Femke zit niet in een gewichtklasse, in zoverre is haar gewicht niet relevant, alles draait om de prestatie. Voor atleten in een gewichtsklasse is dat veel belangrijker, die moeten op het juiste moment een bepaald gewicht laten zien en daarbij zo goed mogelijk presteren.

Voor de meeste mensen werkt jouw methode prima.

Laatst bewerkt:

Ik zeg ook niet dat ze niet goed met hun voeding bezig zijn. Het verbaasde me alleen dat niet iedereen het op de gram nauwkeurig afmeet op hun niveau.

Ik zeg ook niet dat ze niet goed met hun voeding bezig zijn. Het verbaasde me alleen dat niet iedereen het op de gram nauwkeurig afmeet op hun niveau.
Ik denk dat het zou kunnen dat de meeste wielrenners buiten meerdaagse evenementen ook minder nauwgezet mee bezig zijn.

• Like
Waarderingen: RLS
  • Topic Starter Topic Starter
Ik denk dat het zou kunnen dat de meeste wielrenners buiten meerdaagse evenementen ook minder nauwgezet mee bezig zijn.
Klopt. Tijdens grote rondes (Tour, etc) is het ook vooral een kwestie van niet te weinig eten. De klassementsrenners beginnen al scherp afgetraind aan zo'n ronde en het energieverbruik is gigantisch. En met de vermogensmeters van tegenwoordig kun je behoorlijk nauwkeurig inschatten hoeveel een renner heeft verbruikt die dag

• Topic Starter Topic Starter
Ik had het over het niet afwegen van voeding... Je toontje is behoorlijk irritant overigens.
Dat kwam vooral omdat ik je uitspraak dat ze 'niks wegen' verkeerd had opgevat. Je kunt dat op twee manieren lezen (namelijk voeding wegen of lichaamsgewicht). Mijn excuses als het zo is overgekomen.

• Like
Waarderingen: RLS
Klopt. Tijdens grote rondes (Tour, etc) is het ook vooral een kwestie van niet te weinig eten. De klassementsrenners beginnen al scherp afgetraind aan zo'n ronde en het energieverbruik is gigantisch. En met de vermogensmeters van tegenwoordig kun je behoorlijk nauwkeurig inschatten hoeveel een renner heeft verbruikt die dag
Gewicht is een factor, met name in de bergetappes.

Alle sporters moeten zorgen dat ze voldoende eten voor de trainingen en doelen die ze hebben. De manier waarop is minder relevant en het hoeft niet tot 3 cijfers achter de komma. Dat is voor mij de les van de reportage.

Alle sporters moeten zorgen dat ze voldoende eten voor de trainingen en doelen die ze hebben. De manier waarop is minder relevant en het hoeft niet tot 3 cijfers achter de komma. Dat is voor mij de les van de reportage.
Toch ook wel bij hardlopen op het vlakke. 1kg scheelt 2 minuten op de 10km, ofzo. Het is de moeite wel waard. Ik ben in het verleden ook wel te licht geweest, dan ben je wel licht maar heb mis je de kracht weer.

Een sprinter in de tour heeft al een heel ander dieet dan klassementsrenner of klimmer. al met al heeft het weinig met BB te maken.
Iedere sporter traint en eet voor zijn doelstelling. oa kogelstoters, discuswerpers zijn al niet mager eo zeer gespierd. kijk naar oa Jessica Schilder en Jorinde van Klinken.

Terug
Naar boven