AndroidHealthClinic

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Zwarte Piet verloren, precedent om verder te ringeloren!

Dat Zwarte Piet 'weg' is kan me eigenlijk niet zo boeien.
Dat dit wordt veroorzaakt doordat een drammende verongelijkte minderheid uiteindelijk toch z'n zin krijgt, is véél erger.

Wie of wat volgt...
Dit is idd het grote probleem, ze hebben nu de smaak van de overwinning en gaan doordrukken.

Heeft echt iemand de illusie dat het hier en nu stopt?

Weet ik niet, ik weet niet of er nu alleen nog maar de NTR iets op tv doet met sinterklaas, in het verleden waren er ook andere zender er actief mee bezig, met een ander verhaallijn. Maar nu ook op social media http://www.partypietpablo.nl/ is bijvoorbeeld best groot en volledig geschminkt.

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.505
Ik denk niet dat veel kinderen net zoveel huilie huilie gaan doen als sommige ouders. Wij volwassenen die met een bepaalde herinnering en dus emotie eraan zijn "wired", reageren in de regel veel heftiger. Als ouder heb je nu de taak om echt een ouder te zijn of een lulletje die over de rug van zijn of haar kind meer voor eigen belang gaat. In bepaalde gemeenten zal je er verdomd weinig van merken overigens, waar in andere gemeente met een zeker demografisch karakter meer water bij de wijn zal moeten.

• #4.507
Dat dit nu in een sneller tempo is doorgevoerd, want laten we wel wezen dit zou op een normalere manier ook vroeg of laat gebeuren, kan men ook gebruiken als wapen tegen drammelingen. Dat er in alle redelijkheid best geluisterd kan worden en indien nodig aanpassingen gedaan kunnen worden, maar niet om het drammen. Dat hebben drammelingen wellicht nog niet eens zo in de gaten. Die wellicht ijdele hoop wil en kan ik best nog opbrengen. Ik geloof al een tijdje niet meer dus ergens vind ik het inmiddels ook lachwekkend om wat het geworden is. We zullen zien of dit een voorbode is.

• #4.508
NTR is bepalend, het is een kwestie van tijd nu, men houdt dit hoogstens een paar jaar vol.
In Volendam, Waterland, Middenbeemster, Urk en dergelijke enclaves zou ik opkijken wanneer de eerste heftige veranderingen binnen een paar jaar zullen komen. Al zullen de scholen bepalend zijn. Elk jaar een kleine verandering is geleidelijker voor de kinderen van nu, dan zullen ze er veel minder van opkijken. Als hiermee bepaalde delen van de bevolking zich minder snel onheus bejegend voelen is dat ook winst.

Als hiermee bepaalde delen van de bevolking zich minder snel onheus bejegend voelen is dat ook winst.

maar is dat wel zo ,is hier wel eens onafhankelijk onderzoek naar gedaan

ik zou bijna durven zweren dat dit slechts uit de koker komt van een select groepje activisten

Laatst bewerkt:
  • #4.510
Ik heb geen idee. Het verhaal van mensen die worden uitgemaakt voor zwarte piet en dergelijke, kan impact hebben wanneer de rest van de aanwezigen in de groep niet tot nauwelijks ingrijpen. Omdat het naar mijn herinnering vroeger in mijn tijd zelden gebeurde, betekent niet dat het elders niet gebeurde. Dat er activisme bij is komen kijken en tal van waardeoordelen zijn geplakt op elk persoon die ooit Sinterklaas heeft gevierd is waar en ridicuul, maar dit is een kleine groep. Ik denk dat er een hoop oud zeer mee heeft gespeeld. We praten soms over de jaren '60, '70 en '80. Toen werd er echt niet door iedereen genuanceerd gedacht over kleurlingen. Die kinderen zijn ouders geworden en dragen bepaalde ervaringen mee welke misschien onbewust zijn overgebracht tijdens de opvoeding aan de twintigers van nu, welke veel mondiger zijn dan de ouders ooit waren.

Ik dacht best wel lang dat het allemaal onzin moest zijn, opgeblazen enzovoorts. Mede door mijn weerstand jegens die activisten. Maar maak nu dikwijls discriminatie mee uit 1e hand. Heeft een deel van deze weerstand geneutraliseerd, en geloof best dat het feest voor bepaalde donkere lui een heel ander beeld oproept dan voor mij. Wat mij betreft hadden de veranderingen nog steeds niet in dit tempo doorgevoerd hoeven worden, maar mijn weerstand moet ik los zien van de gewone man die met een paar aanpassingen geholpen lijkt te zijn. Kinderen zijn veel flexibeler. Die maken zich veel minder druk. Die merken bewust pas iets als ouders gaan bekvechten en wanneer mensen tegenover elkaar gaan staan. En dat er van die debielen zjjn die optochten verstieren, gewoon tijdelijk opsluiten want dat gaat nergens over.

Laatst bewerkt:
  • #4.511

Prem heeft wel een goed punt. Luxeproblemen. En dat geldt voor beide "kampen". Ik heb een broer die redelijk frequent Afrika bezoekt en die lacht zich suf om dit soort "problemen" welke de media lijken te beheersen. Dan weet hij dat het hier zo slecht nog niet gaat met de mensen. Soms lijkt het in Nederland op de oude dame die met een dikke homp ham onder haar arm loopt en roept dat ze niets heeft om op haar brood te smeren.

Laatst bewerkt:
Ik ben blij dat we deze compleet eenzijdig onderdrukkende kwestie opgelost hebben. Deze arme mensen die zelf totaal niet racistisch zijn kunnen nu eindelijk vrij leven hun perfecte goedheid laten vieren en van dezelfde maatschappelijke voordelen genieten als de witte mens die nooit enige last van hen heeft ondervonden maar wel altijd alle voordelen van de diversiteit plukt.

Links trekt de teugels strakker aan en we gaan er nog in mee ook, laten ons helemaal gek maken. FvD heeft naast hun geflirt met stoute woorden prima ideeën die elders in de wereld gewoon uitgevoerd worden. We moeten af van die linkse politici die daar niet mee willen samenwerken om onder alsmaar weer dezelfde leuzen hun over lijken gaande status quo te behouden.

De eenzijdigheid in deze machtskwesties is duidelijk en mag toch genoeg zeggen. Redelijkheid staat totaal buitenspel.

Prem heeft wel een goed punt. Luxeproblemen. En dat geldt voor beide "kampen". Ik heb een broer die redelijk frequent Afrika bezoekt en die lacht zich suf om dit soort "problemen" welke de media lijken te beheersen. Dan weet hij dat het hier zo slecht nog niet gaat met de mensen. Soms lijkt het in Nederland op de oude dame die met een dikke homp ham onder haar arm loopt en roept dat ze niets heeft om op haar brood te smeren.

Op zich is zwarte piet zelf wel een luxeprobleem maar de gevolgen van de manier waarop een paar terroristen voor andere mensen kunnen bepalen wat ze wel en niet mogen zien en welk stigma ze daarmee moeten dragen... als we zo bezig gaan weet ik wel wat donkerdere figuren dan zwarte piet die niet op de publieke omroep zouden moeten mogen... doe die Sashi daar maar voor in de plaats.

• #4.514
Op zich is zwarte piet zelf wel een luxeprobleem maar de gevolgen van de manier waarop een paar terroristen voor andere mensen kunnen bepalen wat ze wel en niet mogen zien en welk stigma ze daarmee moeten dragen... als we zo bezig gaan weet ik wel wat donkerdere figuren dan zwarte piet die niet op de publieke omroep zouden moeten mogen... doe die Sashi daar maar voor in de plaats.
Terroristen, stigma dragen, donkerdere figuren, niet op de publieke omroep, Sashi. Ik heb geen flauw idee wat hier staat. Ik volg het nieuws nauwelijks, dus het ligt vast aan mij maar ik heb geen flauw idee. Niet cynisch.

Ik heb geen idee. Het verhaal van mensen die worden uitgemaakt voor zwarte piet en dergelijke, kan impact hebben wanneer de rest van de aanwezigen in de groep niet tot nauwelijks ingrijpen. Omdat het naar mijn herinnering vroeger in mijn tijd zelden gebeurde, betekent niet dat het elders niet gebeurde. Dat er activisme bij is komen kijken en tal van waardeoordelen zijn geplakt op elk persoon die ooit Sinterklaas heeft gevierd is waar en ridicuul, maar dit is een kleine groep. Ik denk dat er een hoop oud zeer mee heeft gespeeld. We praten soms over de jaren '60, '70 en '80. Toen werd er echt niet door iedereen genuanceerd gedacht over kleurlingen. Die kinderen zijn ouders geworden en dragen bepaalde ervaringen mee welke misschien onbewust zijn overgebracht tijdens de opvoeding aan de twintigers van nu, welke veel mondiger zijn dan de ouders ooit waren.

Ik dacht best wel lang dat het allemaal onzin moest zijn, opgeblazen enzovoorts. Mede door mijn weerstand jegens die activisten. Maar maak nu dikwijls discriminatie mee uit 1e hand. Heeft een deel van deze weerstand geneutraliseerd, en geloof best dat het feest voor bepaalde donkere lui een heel ander beeld oproept dan voor mij. Wat mij betreft hadden de veranderingen nog steeds niet in dit tempo doorgevoerd hoeven worden, maar mijn weerstand moet ik los zien van de gewone man die met een paar aanpassingen geholpen lijkt te zijn. Kinderen zijn veel flexibeler. Die maken zich veel minder druk. Die merken bewust pas iets als ouders gaan bekvechten en wanneer mensen tegenover elkaar gaan staan. En dat er van die debielen zjjn die optochten verstieren, gewoon tijdelijk opsluiten want dat gaat nergens over.

Een genuanceerd verhaal waar ik me heel goed in kan vinden.
Er is inderdaad een hoop 'oud zeer' waar mensen die daar niet mee in aanraking komen zich ook niet bewust van zijn.
Zodra je je als 'blanke' open stelt voor allerlei culturen en groeperingen in deze maatschappij, dan zie je dat er -vaak verborgen- leed is als gevolg van discriminatie. Ook ik ben geconfronteerd met -subtiele en minder subtiele- voorbeelden hiervan.

Ik heb het mee gemaakt tijdens een strandfeest van mijn werk in strandhuis "Bloomingdale".
Een Surinaamse collega van werd me door zo'n security gast in z'n kraag gepakt om hem buiten het etablissement te plaatsen.
Deze randdebiel dacht dat mijn collega in kwestie een insluiper en ongenode gast was, puur en alleen op grond van zijn uiterlijk.
Er waren immers ook nog tientallen 'andere' mensen die op exact dezelfde manier aan het chillen waren zogezegd, maar hij had het echt op dat 'zwartjoekel' gemunt.
Ik weet nog hoe woedend we waren en ik me verteerd voelde door plaatsvervangende schaamte.

Discriminatie bestaat overal, ook in Nederland dus, maar toch blijf ik van mening dat het hier erg meevalt, tenminste, geplaatst in een meer mondiaal perspectief.
In Nederland wordt gediscrimineerd, zeker, maar we zijn geen racistisch land per definitie in mijn optiek.

Verder wil ik het leed dat wellicht bestaat als gevolg van fenomeen Zwarte Piet geenszins bagatelliseren, maar dat staat verder los van de intrinsieke motivatie van de drammelingen zoals jij ze treffend noemt.
Ik denk namelijk dat genoemde motivatie op dezelfde soort onderliggend emoties is gestoeld als onverdraagzaamheid, discriminatie en racisme.

Wat betreft deze zogenaamde activisten, voel ik in dat opzicht wel mee in @chrisk, als hij stelt:
"Deze arme mensen die zelf totaal niet racistisch zijn kunnen nu eindelijk vrij leven hun perfecte goedheid laten vieren en van dezelfde maatschappelijke voordelen genieten als de witte mens die nooit enige last van hen heeft ondervonden maar wel altijd alle voordelen van de diversiteit plukt."

• #4.516
Verder wil ik het leed dat wellicht bestaat als gevolg van fenomeen Zwarte Piet geenszins bagatelliseren, maar dat staat verder los van de intrinsieke motivatie van de drammelingen zoals jij ze treffend noemt.
Ik denk namelijk dat genoemde motivatie op dezelfde soort onderliggend emoties is gestoeld als onverdraagzaamheid, discriminatie en racisme.

Wat betreft deze zogenaamde activisten, voel ik in dat opzicht wel mee in @chrisk, als hij stelt:
"Deze arme mensen die zelf totaal niet racistisch zijn kunnen nu eindelijk vrij leven hun perfecte goedheid laten vieren en van dezelfde maatschappelijke voordelen genieten als de witte mens die nooit enige last van hen heeft ondervonden maar wel altijd alle voordelen van de diversiteit plukt."
Wat ik probeerde duidelijk te maken, onder andere, is dat de groep die voor aanpassing is veel groter is dan de kleine groep drammelingen. En er is al zoveel geschreven en gezegd over die drammelingen, daar is toch geen eer meer aan te behalen. Er gaat achter die groep volgens mij een veel grotere gematigde groep schuil die met wat aanpassingen tevreden zijn. Er is onder 35minners een meerderheid voor aanpassing, dat zijn toch niet allemaal mensen die je met een rode waas op de netvliezen ziet schuimbekken bij een Sinterklaas intocht?
Als je de extremen tegen elkaar wegstreept wat hou je dan over om met elkaar in goed fatsoen om te kunnen gaan. Want de drammelingen zijn extreem maar die zijn er net zo goed te vinden in het knechtenkamp van Sinterklaas natuurlijk.

• Like
Waarderingen: BB_
Wat ik probeerde duidelijk te maken, onder andere, is dat de groep die voor aanpassing is veel groter is dan de kleine groep drammelingen. En er is al zoveel geschreven en gezegd over die drammelingen, daar is toch geen eer meer aan te behalen. Er gaat achter die groep volgens mij een veel grotere gematigde groep schuil die met wat aanpassingen tevreden zijn. Er is onder 35minners een meerderheid voor aanpassing, dat zijn toch niet allemaal mensen die je met een rode waas op de netvliezen ziet schuimbekken bij een Sinterklaas intocht?

Ik snap je punt.
Toch vraag ik me af: Als deze groep "drammelingen" helemaal niet had bestaan en dus ook niet op deze manier de aandacht had getrokken.
Zou deze grotere gematigde groep dan ook voor deze aanpassingen zijn geweest?
Of was het dan een niet bestaande kwestie geweest en had deze hele heisa überhaupt niet plaats gevonden?

• #4.518
Ik snap je punt.
Toch vraag ik me af: Als deze groep "drammelingen" helemaal niet had bestaan en dus ook niet op deze manier aandacht had getrokken.
Zou deze grotere gematigde groep dan ook voor deze aanpassingen zijn geweest?
Of was het dan een niet bestaande kwestie geweest en had deze hele heisa überhaupt niet plaats gevonden?
Als de drammelingen er niet waren geweest, waren er dit jaar geen roetveegpieten. Want veel mensen durven zich niet uit te spreken. Hobbelen mee. Willen geen onenigheid. Zoeken de confrontatie niet op. Denken ach laat maar zitten. Ik geloof zeker dat de "kwestie" bestaan had weliswaar niet zo groot want dat is mede door een stukje bewustzijn in een stroomversnelling geraakt (en tal van wellicht minder frisse eigenschappen) maar er zou geen aandacht voor worden gevraagd zoals nu gedaan werd. In een ideale wereld zou alles bespreekbaar moeten zijn, dat is het kennelijk niet. En in een ideale wereld had dit zichzelf opgelost, dat is het kennelijk niet. In een ideale wereld was Sinterklaas vanzelf geworden tot wat het nu, in de realiteit, onder druk van een hoop gekrakeel, geworden is.

Ik leg de fout bij o.a. Sylvana die met zware woorden en beschuldigingen richting zo'n beetje iedere fan van Sinterklaas van wal stak en nooit gas terug heeft willen nemen. Die heeft het politiek gemaakt. Knap maar niet de juiste weg. Activisten zijn daarin gesprongen, maar zijn op een begeven moment op de achtergrond geraakt in de discussie.

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat men elkaar hierdoor sympathieker gaat behandelen. En daar is het ook helemaal niet voor bedoeld.

Ja zielig maar er zijn ook genoeg gelegenheden elk weekend en straten waar je als blanke man niet welkom bent of zult voelen :o en als blanke vrouw wel welkom maar niet veilig :o

Daar gaan we dan ook wat aan doen toch? Zo krijgen we er iets voor terug? Of is de sympathie toch niet zo wederzijds?

• #4.520
Ja zielig maar er zijn ook genoeg gelegenheden elk weekend en straten waar je als blanke man niet welkom bent of zult voelen :o en als blanke vrouw wel welkom maar niet veilig :o
Dus dan moeten we andere vormen maar bagatelliseren? Ach het valt wel mee hier in NL, dus hou je bek? Die vormen die jij aanhaalt zijn net zo onwenselijk, is geen kwestie van tegen elkaar afstrepen wat mij betreft. Misschien zal je merken dat gewoon aankaarten onvoldoende werkt of heel lang gaat duren voor jij gewenst effect ziet. Dat is hetzelfde proces waar die activisten zich achter schuilen. Het ging niet snel genoeg dus moesten we wel. Dat is een nogal glijdende schaal.

Terug
Naar boven