XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.921
Meer info: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/84467NED/table?dl=27D92
Volgens CBS cijfers (obv fiscale data) heeft ongeveer een kwart van de boeren een besteedbaar (dus niet bruto) jaarinkomen van minimaal 100k. Het mediane inkomen is bijna 38 duizend euro. Dat betekent dat de helft meer, en de helft minder verdient. Bijstand zit daar heel ver onder.
Boeren werken meer uren dan zelfstandigen in andere sectoren (ca 2500 uur per jaar tegen ca 1800 gemiddeld). Maar dus geen 7 dagen van 14 uur per dag wat ik mensen ook weleens zie schrijven.

Meer info hierover:

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: BB_
  • #4.922
Ook wel grappig dat Wilders en Baudet uit de Europese Unie willen. Dus eerst vandaag opportunistisch voor de boeren zijn. En daarna als ze aan de macht zijn het grote geld infuus van de boeren weg halen.
+1. ( Bijna 40% van het totale EU-budget is voor de landbouw)

Zo ontving de boer die met zijn trekker de deur van het provinciehuis eruit ramde, vorig jaar meer dan 120.000 euro subsidie. Ironisch genoeg krijgt de boer bijna 35.000 euro voor ‘klimaat- en milieuvriendelijke landbouwpraktijken’.
Agrarische elite. Nee niet elke boer natuurlijk. Maar die met de trekker demonstreren horen wel denk ik bij de groep die het beter hebben.

Daaruit blijkt dat melkveehouders, kennelijk de grootste miljonairsgroep in de landbouw, vorig jaar gemiddeld € 35.800 op hun spaarrekeningen hadden staan.
Voor ondernemers niet veel, zeker niet als daar risicos van betaald moeten worden. Kan me voorstellen dat je als boer wat meer te lappen hebt als er iets stuk gaat dan wanneer ik als ondernemer mn laptop moet vervangen. Vraag me wel altijd af hoe echte ondernemers prive en bedrijfs spaargeld scheiden, zou er nog appart spaargeld 'in het bedrijf' staan? Buffer voor personeel betalen enzo?

• #4.924
Nvm.

Laatst bewerkt:
---

Zou ook maar rondpompen van subsidie geld zijn
Het zou wel deels de kosten van vandaag dekken.

Ik ben het eigenlijk wel met Jesse eens wat betreft de 2e en 3e alinea. Of wat hij in zijn oor gefluisterd krijgt moet ik schrijven. Daarbij moet ook de consument niet worden vergeten. Want van alle mensen die zo veel sympathie hebben met de boeren, hoeveel daarvan zijn bereid om €1 meer neer te leggen voor een maaltijd met vlees en/of groente? Bizar hoe weinig boeren overhouden aan het product dat ze verkopen. Vaak centenwerk.

Doet me hieraan denken:
"Terugkijken: waarom leverworst goedkoper is dan kattenvoer
Een leverworst maken voor 62 cent kan helemaal niet, aldus de deskundigen. De Keuringsdienst van Waarde dook gisteren in de schimmige wereld van de leverworst en ontdekte dat producenten verlies lijden op de verkoop van het populaire stukje vlees."

Bijlagen

• 1571255731689.png
    1571255731689.png
    24,4 KB · Weergaven: 127

• #4.927

Toch ook wel triest om te horen dat de natuurgebieden in NL tot de slechtste van Europa horen.

Boer kwam goed over.

lol.jpg

Laatst bewerkt:
  • #4.928

Ook al zijn er frustraties alom, de boventoon bij de acties wordt gevoerd door een minderheid van typische ‘agrarische ondernemers’. Met hun grote en voortdurend expanderende bedrijven die, mede door een hoog gebruik van kunstmest en krachtvoer, een aanzienlijk stikstofoverschot kennen, vormen ze de drijvende kracht achter de acties. Tekenend genoeg worden ze daarbij gesteund door de voer- en vleesindustrie (grote verliezers bij een eventuele reductie van de veestapel). Tegenover de aanpak van de ‘agrarische ondernemers’ staat de boerenlandbouw. Die zoekt het in grondgebonden bedrijven die de landbouw stoelen op ecologische principes en kringlopen.

Onder deze groep, die beduidend groter is dan die van de ‘agrarische ondernemers’, heerst veel onmin. Mede omdat ze de laatste jaren moeten meebetalen aan de rekening die voortvloeit uit het grensoverschrijdende gedrag van de degenen die ongebreideld groeien en daarmee alle milieugrenzen overschrijden. Het overschrijden van de fosfaatlimieten en de daarna volgende korting van het aantal koeien per bedrijf is daar een pijnlijk voorbeeld van. Maar omdat het in sterke mate taboe is om met interne kritiek naar buiten te komen, is er die façade van ogenschijnlijke consensus.

De ‘agrarische ondernemers’ tonen een opmerkelijk gebrek aan waarachtigheid. Zo beschuldigen ze de overheid van ‘zwabberend gedrag’. Dat zwabberen klopt, maar ze vertellen er niet bij dat dit komt doordat hun organisatie LTO (met CDA en VVD) steeds weer het beleid demonteert en ineffectief maakt, zodat er daarna weer aanscherpingen nodig zijn. Ze oogsten wat ze zelf hebben gezaaid.
+1.

• #4.929

Henk Bleker wie kent 'm nog.

Baudet zeer zeker in ieder geval.

• #4.930

Aldus de man die voor de huidige stikstofregels stemde. Ik denk eerlijk gezegd dat Wilders helemaal niet zo populair is bij de meerderheid van de boeren. Blijkt ook uit geen enkele peiling uit het verleden.

• #4.931
  • #4.932

Ons land produceert volgens TNO per jaar 183 miljoen kilogram stikstof; daarvan is 61 procent afkomstig van de landbouw. Vanuit het buitenland komt daar nog eens 43 miljoen kilo bij. Tegelijkertijd waait er 141 miljoen kilo stikstof de grens over, veel meer dus dan er bij onszelf neerslaat. Van de ammoniak gaat een derde tot de helft de grens over, voor stikstofoxide is dit liefst 90 procent.

Er is discussie over de modellen en metingen die gebruikt worden bij het stikstofprobleem. Vooral het RIVM is hierbij het mikpunt; boeren en enkele politieke partijen wantrouwen de gebruikte methoden.
Denier van der Gon zegt dat er in de stikstofproblematiek veel onzekerheden zijn. "Maar we hebben het nu over de beste schattingen die er zijn. Andere modellen die wij gebruiken geven vergelijkbare uitkomsten. Meer metingen kunnen natuurlijk helpen om de discussie beter te kunnen voeren. Maar het landelijke beeld zal er niet door veranderen", zegt de TNO-onderzoeker.

Tja, als je als Nederland op Amerika na de grootste exporteur van landbouwproducten bent dan kan je niet anders lijkt mij.

En bijvoorbeeld Duitsland heeft vele malen meer enorme natuurgebieden wat stikstof opneemt.
Overigens van de week stuk op de radio gehoord dat stikstof niet zo heel schadelijk is voor de natuur, en de normen in Nederland echt niet te doen zijn. Als er een groepje ganzen in je weiland land, en poept, overschrijd je de norm al 18 keer..

• #4.935
Diversiteit en multiculturaliteit bleken toch maar weer fantastisch zo bleek gisteren in Rotterdam, wat een verrijking voor onze samenleving.

Twee groepen met verschillende meningen die daar in het openbaar over van gedachten wilden wisselen.

Helaas door het provoceren van de fascistische politie, duidelijk aangestuurd door oude witte racistische mannen, liep de situatie volledig uit de hand. De politie is duidelijk een wit bolwerk van institutionele racisten en fascisten, waar de niet-corrupte minorities hun blauwe hart harder laten spreken en hun intersectionaliteit volledig verloochenen. Schande! De politie staat hiermee symbool voor alles(!) wat er mis is in Nederland.

Er zal nu toch echt een onderzoek moeten komen naar die agent die z'n pols heeft gebroken, wie is daar het slachtoffer van? Wie was deze agent aan het duwen of slaan? Ontslag op staande voet, strafrechtelijke vervolging en een schadevergoeding eisen tegen deze bullebak is toch wel het minste wat de samenleving kan doen.

# nog steeds geen date met Justine Dus

Laatst bewerkt:
Heej @Roethof ,

Deze is inderdaad goud:
Feiten die niet stroken met je wereldbeeld zijn de beste. Die dwingen tot nadenken, en nadenken is altijd goed.

Helaas zie je veelal dat mensen vervallen in cognitieve dissonantie.

Dit geldt ook, misschien nog wel het ergst, maar zeker niet uitsluitend, voor zogenaamd progressieve, ruimdenkende, linkse, milieu klimaatbewuste deugers en drammers.

Op sommige vlakken, bij voorbeeld arbeidsmarkt en het kwaad dat flexibele economie heet, ben ik denk ik best "links" of "sociaal", maar door PvdA, D66, VVD en GroenLinks zal ik mezelf nooit links noemen.

Heej @Roethof ,

Deze is inderdaad goud:

Helaas zie je veelal dat mensen vervallen in cognitieve dissonantie.

Dit geldt ook, misschien nog wel het ergst, maar zeker niet uitsluitend, voor zogenaamd progressieve, ruimdenkende, linkse, milieu klimaatbewuste deugers en drammers.

Op sommige vlakken, bij voorbeeld arbeidsmarkt en het kwaad dat flexibele economie heet, ben ik denk ik best "links" of "sociaal", maar door PvdA, D66, VVD en GroenLinks zal ik mezelf nooit links noemen.
Wat is die flexibele economie?

Wat is die flexibele economie?
Dat jij 's nacht alleen als het nodig is 4 uurtjes, geen gegarandeerde uren of salaris, pakjes mag komen inpakken, waardoor je hele dag/nacht-ritme kapot is en je er eigenlijk niet overdag nog naast kan werken, maar te weinig krijgt om van te kunnen leven.

Dat jij in een laagbetaalde functie voor één opdrachtgever het zzp'er-schap wordt ingerukt, zonder dat je je fatsoenlijk kan verzekeren of aan pensioenopbouw kan doen.

De nieuwe onderklasse van de werkende armen, dat is de flexibele economie. De voor steeds meer mensen enorme bestaansonzekerheid waardoor ze niet verder kunnen met hun leven, maar overleven, waardoor ze niet aan hun toekomst kunnen werken, omdat ze in het hier en nu constant het hoofd boven water moeten proberen te houden.

Na aanleiding van een lezersvraag: Hierbij is het nodig dat er onderin in de lagere sociaaleconomische klassen voldoende aanwas en concurrentie is, anders kan je die mensen niet tegen elkaar uitspelen, zo profiteert de bovenklasse van de bevolkingsimport/omvolking/massa-immigratie/niet functionerend asielbeleid/liefde*

*selecteer voor jezelf wat van toepassing is, als je in deze kiest voor liefde gaan we het op meerdere vlakken niet eens worden. (Sorry, Justine Dus)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven