- Waardering
- 12.367
1e vs 2e generatie nederlandse turken en marokkanen denk ik, deze 2 artikelen lijken waar ik aan dacht te noemen:Ging die niet over een specifieke groep binnen de groep migranten?
Wetenschappers twisten over de vraag: hoe aangeboren is IQ?
Yernaz Ramautarsing (Forum voor Democratie) krijgt kritiek omdat hij het intelligentiequotiënt (IQ) in verband brengt met volkeren. Het onderwerp zorgde ook vrijdag voor ophef tijdens het Parool-verkiezingsdebat. Wetenschappers twisten over de vraag: hoe aangeboren is het IQ eigenlijk?
"Ja," zegt Te Nijenhuis. "Geboren Nederlanders hebben een gemiddelde van 100. Bij Nederlanders met een Turkse, Surinaamse, Marokkaanse of Antilliaanse achtergrond ligt dat rond de 85. Nederlanders met een Chinese achtergrond scoren 105, Joodse Nederlanders 112."
Daarom is het IQ-gemiddelde van de tweede generatie Marokkanen hoger dan van de eerste. "
(Te Nijenhuis heeft ook onderzoek gedaan naar culturele applicatie van die iq tests en dat is zeker een issue, maar ik neem dan gezien zijn kennis daaromtrend even aan dat hij in zijn noemen van cijfers die baseert op niet-culturele tests)
Wat doen we met IQ-verschillen tussen groepen: nuchter bediscussiëren of taboe verklaren? | ThePostOnline
'IQ-tests zijn uitstekende voorspellers van schoolprestaties en werkprestaties'
5) De eerste generatie Turken en Marokkanen in Nederland had een gemiddeld IQ van 81 en de tweede generatie ging fors vooruit, namelijk een IQ van 88.
Volgens mij hebben we het hier over dat onderzoek gehad, maar kan dat niet terugvinden. (was dacht ik ook wel ten tijde van die ophef rond Ramautarsing en/of die wetenschapper Te Nijenhuis) Wel veel racistische uitlatingen over iq in posts van allerlei leden zeg manmanman niet normaal.