MuscleMeat

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.741
Weet niet of Omtzigt geschikt is als lijsttrekker. Hij lijkt mij een fatsoenlijke en integere man. Beetje een Job Cohen. Hopelijk zal het hem anders vergaan. Er zijn wel veel mensen die hem mogen en zijn werk waarderen. Zijn rol als controleur en vasthoudendheid passen bij hem, lijsttrekker moet zich ook anders opstellen. Kan cringe worden.

Weet niet of Omtzigt geschikt is als lijsttrekker.
Dat is wel een punt, wel veel bekendheid met belastingdienst.

Zorg is ook of hij in een kabinet of als fractievoorzitter wel het effect kan hebben wat hij nu kan hebben en wie dan dat graafwerk gaat doen de komende 14 jaar.

EDIT: Wel hilarisch als de man die een paar verkiezingen geleden nog op een onverkiesbare plaats stond en door regionale afdelingen en eigen kwaliteit het dubbele van de voorkeursdrempel haalde nu premier wordt.

Laatst bewerkt:
  • #6.745
Wel hilarisch als de man die een paar verkiezingen geleden nog op een onverkiesbare plaats stond en door regionale afdelingen en eigen kwaliteit het dubbele van de voorkeursdrempel haalde nu premier wordt.
Dit laat zien hoe het in politiek vaak de waan van de dag is. Vreselijk eigenlijk.

Ja want we moeten er ook niet van uitgaan dat acteurs de politiek in gaan. Oh wacht..
Uiterlijk daargelaten, wat vind je inhoudelijk van Omtzigt?

Ik blijf me verbazen over die fixatie op uiterlijk op het forum. Oh wacht...

• Like
Waarderingen: LM
Dat is wel een punt, wel veel bekendheid met belastingdienst.

Zorg is ook of hij in een kabinet of als fractievoorzitter wel het effect kan hebben wat hij nu kan hebben en wie dan dat graafwerk gaat doen de komende 14 jaar.

EDIT: Wel hilarisch als de man die een paar verkiezingen geleden nog op een onverkiesbare plaats stond en door regionale afdelingen en eigen kwaliteit het dubbele van de voorkeursdrempel haalde nu premier wordt.
Het is meer dat hij prima doet wat hij doet, maar een echte lijsttrekker met leiderschap is hij niet. Om over zijn charisma nog maar te zwijgen.
Ik vind Mona dan persoonlijk een geschiktere kandidaat. Alleen behoorlijk jammer dat ze het over de feministische boef gooit met “hoog tijd voor een vrouwelijke lijsttrekker”. Daarmee doet ze haar persoonlijke kennis en kwaliteiten tekort.

Het is meer dat hij prima doet wat hij doet, maar een echte lijsttrekker met leiderschap is hij niet. Om over zijn charisma nog maar te zwijgen.
Ik vind Mona dan persoonlijk een geschiktere kandidaat. Alleen behoorlijk jammer dat ze het over de feministische boef gooit met “hoog tijd voor een vrouwelijke lijsttrekker”. Daarmee doet ze haar persoonlijke kennis en kwaliteiten tekort.
Wat hij zegt:
Dit laat zien hoe het in politiek vaak de waan van de dag is. Vreselijk eigenlijk.
Al weet ik niet of ik haar nu zo'n geweldige kandidaat vind.

Laatst bewerkt:
Omtzigt: "Ik ben niet iemand die eerst kijkt wat voor schoenen iemand aanheeft."

Zou de potentiële publiciteit die zo'n openlijke lijsttrekkersstrijd oplevert nou opwegen tegen kandidaten die elkaar alleen maar ophemelen, nauwelijks debat met elkaar voeren en überhaupt eigenlijk geen wezenlijk verschillende standpunten hebben t.o.v. de anderen (ze zijn niet voor niets van dezelfde partij)?
Daarnaast is het voor een verliezende kandidaat nadien vaak wel einde verhaal; ze verlaten met de stille trom het speelveld. Zitten soms de huidige kabinetsperiode nog uit en gaan daarna ergens zitten vegeteren in een nietszeggend commissariaat waar ze veel centen vangen.

Zou de potentiële publiciteit die zo'n openlijke lijsttrekkersstrijd oplevert nou opwegen tegen kandidaten die elkaar alleen maar ophemelen, nauwelijks debat met elkaar voeren en überhaupt eigenlijk geen wezenlijk verschillende standpunten hebben t.o.v. de anderen (ze zijn niet voor niets van dezelfde partij)?
Daarnaast is het voor een verliezende kandidaat nadien vaak wel einde verhaal; ze verlaten met de stille trom het speelveld. Zitten soms de huidige kabinetsperiode nog uit en gaan daarna ergens zitten vegeteren in een nietszeggend commissariaat waar ze veel centen vangen.
Lolo vs Didi was prachtig idd.

Ik denk dat Omtzigt als hij het niet wordt gewoon kan terugkeren in z'n eigen rol, mogelijk een plek in een kabinet hem te belonen als stemmentrekker. De Jonge heeft geen ervaring in de Kamer, geen idee wat hij moet als ie geen bewindspersoon wordt. Keijzer heeft wel wat ervaring, die schikt zich wel. Helvert heeft gezorgd voor een Mariabeeld in het Kamergebouw, dat is prachtig, hulde, maar wel z'n grootste wapenfeit, is wel heel actief in zijn regio.

Kan me ook Rutte vs Verdonk nog wel goed herinneren. Daar heeft de VVD zeker een jaar van bij moeten komen toen.
Dat kun je natuurlijk ook nog krijgen. Dat het juist wél een enorm felle strijd wordt en dat daardoor zo'n partij (bijna) uit elkaar valt. CDA is toch al een partij met zoveel verschillende onderstromingen. Eerder al eens bijna ten grave gedragen bij dat gedoe rondom dat gedoogkabinet met PVV.

Kan me ook Rutte vs Verdonk nog wel goed herinneren. Daar heeft de VVD zeker een jaar van bij moeten komen toen.
Dat kun je natuurlijk ook nog krijgen. Dat het juist wél een enorm felle strijd wordt en dat daardoor zo'n partij (bijna) uit elkaar valt. CDA is toch al een partij met zoveel verschillende onderstromingen. Eerder al eens bijna ten grave gedragen bij dat gedoe rondom dat gedoogkabinet met PVV.
Hielp ook niet dat Verdonk meer stemmen kreeg dan Rutte.

Dat is bij het CDA ook mogelijk, want de stemmers blijken keer op keer (oa 1Vandaag opiniepanel) rechtser dan de leden. Dat tast het gezag van de leider toch een beetje aan en/of geeft de ander behoorlijk wat mandaat. Anderzijds is Rutte al best een tijdje onaantastbaar in de peilingen, dat is echt Rutte en niet de VVD.

Misschien juist omdat bij het CDA de bloedgroepen discussie nooit helemaal is weggeweest en het een andere partij is kunnen ze hier beter uitkomen. Nu Omtzigt gebruiken voor aandacht is ook wel logisch.

• #6.755

Was Baudet niet enorm verbolgen over het uit elkaar slaan van die demonstratie van afgelopen weekend
Nog een stuk, voor degene die vk niet heeft kunnen lezen:

Privé-beveiligers van een politicus die met geweld een vreedzame demonstrant tegen de grond werken omdat-ie in de weg loopt bij het maken van een filmpje van de grote leider: het is een tafereel dat je tot voorkort zou hebben geassocieerd met types als de Wit-Russische dictator Viktor Loekasjenko, maar in Nederland gebeurt het tegenwoordig gewoon.

Het voorval vond begin juni plaats in het centrum van Den Bosch, waar Thierry Baudet aan het flyeren was. Toine Heijmans, verslaggever van de Volkskrant, noteerde wat er toen gebeurde.
Na afloop van het flyeren wilde de privé-filmploeg nog wat beelden van de Forum-leider maken tegen de achtergrond van de Sint-Jan, maar een eenzame demonstrant – de kunstenaar Jasper van den Elshout – wilde niet aan de kant gaan en werd vervolgens naar de zijkant van het plein gesleurd door twee voor de gelegenheid ingehuurde privé-beveiligers en eerst met zijn gezicht tegen de muur, vervolgens een kwartier lang naar adem snakkend tegen de grond gedrukt, totdat het filmen klaar was. Inmiddels heeft het slachtoffer aangifte gedaan.

Nu zou je natuurlijk kunnen zeggen: die beveiligers waren wat overijverig, ze handelden niet direct in opdracht van Baudet, er zijn geen klappen gevallen en niemand is gewond geraakt, stom, stom, zal niet meer gebeuren.

Maar zelfs dat laatste heeft Baudet nog niet verklaard. En het vreemdste is nog: er ontstond nauwelijks publieke ophef. Geen boze stukken in de media, geen rumoer in de politiek over straatgeweld door privé-beveiligers, over eigenrichting onder verantwoordelijkheid van een volksvertegenwoordiger, over het geschonden aanzien van de politiek.

Toen de beveiligers van de Turkse leider Erdogan een paar jaar geleden in Washington een paar vreedzame demonstranten te lijf gingen was het land ook hier te klein, nu de privé-beveiligers van Baudet geweld plegen tegen een demonstrant halen we collectief de schouders op. Zo snel raken we kennelijk gewend aan opschuivende grenzen.

Misschien heeft het gebrek aan belangstelling voor het geweld van de lijfwachten ook te maken met de oververhitting van het publieke debat in deze weken, na maanden van corona: de rel rond Johan Derksen bij Veronica Inside en de uit de hand gelopen demonstratie tegen de coronaregels op het Malieveld en eisten alle aandacht in de media op, en rond het Binnenhof zijn ze druk bezig met de nieuwe kandidaat-lijsttrekkers, de door Mark Rutte aangekondigde versoepelingen van de maatregelen en de stampvolle Kameragenda vlak voor de zomer.

Maar daardoor verdwijnt uit het zicht dat hier wel degelijk een grens is overschreden: straatgeweld namens een politieke partij, waarbij ook nog eens het recht op demonstratie werd geschonden.

Welbeschouwd is wat hier gebeurde bijna net zo omineus als het Aziatische jongetje dat van de week door leeftijdgenoten in Zaandam tegen zijn hoofd werd geschopt en ‘sorry baas’ moest zeggen. Nederland is in rap tempo een grimmig land aan het worden – en geen haan die ernaar kraait.

De haan kraait alleen (nog) maar als er genoeg media aandacht is.

Is er bewijs (video, andere getuigenverklaringen, wederhoor etc) dat het een volledig vreedzame demonstrant was die ze op geen enkele manier in hun vrijheden hinderde? Ik durf de volkskrant daarin niet op hun woord te geloven.

Is er bewijs (video, andere getuigenverklaringen, wederhoor etc) dat het een volledig vreedzame demonstrant was die ze op geen enkele manier in hun vrijheden hinderde? Ik durf de volkskrant daarin niet op hun woord te geloven.
Is er bewijs dat de persoon een dusdanig gevaar was voor de veiligheid van Thierry Baudet waardoor het ingrijpen van de beveiliging op de manier waarop ze dat gedaan hebben te verantwoorden is? Ik denk het niet, want dan hadden ze ook de politie wel mogen/moeten oproepen.

• #6.760
Er ligt een aangifte. Er zijn veel getuigen van een terras. Als de foto in de VK van dat moment is zie je ook een deel. De demonstrant ziet er wel hetzelfde uit op andere foto's.
Screenshot_20200626-123345_Facebook.jpg

“Vier mannen lopen op hem toe: Tom Gorny, Baudets woordvoerder, vraagt Jasper te vertrekken. Dan grijpt een man hem in de nek, een tweede draait zijn arm hard op de rug en zo sjorren ze hem naar de andere kant van het terras dat vol mensen is

Jasper bonkt met zijn hoofd tegen de deur, en tegen de deurbel, roept om politie; Baudets beveiligers duwen hem met zijn gezicht op de grond en houden hem daar totdat de filmopnamen klaar zijn. Het duurt, zeggen getuigen, een kwartier. Jasper verzet zich niet, ‘ik probeerde te deëscaleren’, en staat trillend op.

Op grond van wat?’, roept hij terwijl de beveiligers hem afvoeren – hij denkt dan nog dat het agenten zijn. Sesto draait zijn arm op de rug en trekt hard zijn schouder omhoog; bij de deur duwen ze hem ‘helemaal plat’. Zijn mondkapje mag niet af, ‘ik heb gesmeekt of ik rechtop mocht zitten zodat ik adem kreeg’.

Baudet ondertussen noemt beelden van agenten in burger tijdens een demonstratie in Den Haag ‘verbijsterend’.”
Ik durf de volkskrant daarin niet op hun woord te geloven.
Omdat?

Terug
Naar boven