Interessant draadje, met filmpje over waarom het minimumloon naar minstens 14 euro moet en dat het eigenlijk alleen maar voordelen heeft.
Waar staan de voordelen? Ik mis het draadje denk ik. Ik zie buitenproportionele kosten staan en weet dat het lastig is voor kleine bedrijven met ongeschoolde functies, voor die werknemers moeilijker concurreren is met zwarte/grijze import krachten, en dat het geheel vooral alle prijzen weer verder omhoog werkt.
Het experiment is in de VS nogal eens geprobeerd en maakt het voor de onderste laag van de samenleving vooral alleen maar nog moeilijker om modaal te worden. Meer afhankelijk van aanvullingen uit overheidssteun.
Worden die nadelen en ervaringen ook benoemd en besproken?
En de mensen in de flexibele schil zouden wat mij betreft nog beter gecompenseerd moeten worden.
Er werd gekeken/gewerkt aan een minimumtarief van 18 euro per uur geloof ik. Maar is nou net weer van de baan.
Het minimumloon omhoog vind ik prima, maar uitkeringen ook zonder meer met 40% verhogen, dat is wel weer wat anders.
Zal wel moeten als je via minimumloon weer zoveel procent inflatie veroorzaakt.
Voornaamste punt is dat het minimumloon niet volstaat om van te kunnen leven, al lang niet meer.
Denk dat dit vooral opgelost zou moeten worden bij de overheidsdruk op de kosten kant. Waarom zijn woningen schaars en is die marktwerking kapot? Dat komt niet door een te laag minimumloon.
En ook belangrijk: als het een gegeven is dat de lonen omhoog moeten, waarom dan dwangmatig en niet dmv vrije marktwerking die nu zo wordt bespeelt om lonen omlaag te drukken en kosten omhoog? Waarom is het voorstel nooit om dat aan te pakken?
Ook is er teveel "gratis" en/of on- of slechtbetaald "werk"
Als werk het wettelijk minimum niet waard is dan vervalt het of verschuift naar stages/vrijwilligers/zwart, dat zal dan ook weer verder toenemen.
Kijk bijvoorbeeld naar de gig-economy. Als je die vrij laat kunnen mensen nog wat extra's bij elkaar schrapen naar de martkwaarde van die klusjes. Zet er een minimum op om mensen te 'beschermen' en voor de meesten valt die markt weg.