AndroidHealthClinic

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Nou, team Wobke dan maar!

Eigenlijk de ideale kandidaat, Wobke in het torentje, Omtzigt als leider in de Kamer.

Stemt Omtzigt, lieve mensen!
Hij is alleen maar voorzitter gewoorden omdat ie beloofd heeft zich te matigen en vanaf nu te houden aan partij koers. Ja natuurlijk gaat ie weer vanaf alles roeptoeteren tot de verkiezingen maar dat zien we toch elke keer sinds de dood van Pim Fortuyn? Maak je geen illusies, Omtzigt is just one of the boys.

*edit* lees net dat Hoekstra lijstrekker is geworden. Doet er ook geen f**k toe.

Laatst bewerkt:
Hij is alleen maar voorzitter gewoorden omdat ie beloofd heeft zich te matigen en vanaf nu te houden aan partij koers. Ja natuurlijk gaat ie weer vanaf alles roeptoeteren tot de verkiezingen maar dat zien we toch elke keer sinds de dood van Pim Fortuyn? Maak je geen illusies, Omtzigt is just one of the boys.

*edit* lees net dat Hoekstra lijstrekker is geworden. Doet er ook geen f**k toe.
Ik begrijp je post niet helemaal, maar heb er alle vertrouwen in dat Omtzigt zijn program voor een nieuw sociaal contract met de burger gaat voortzetten.

Interessant draadje, met filmpje over waarom het minimumloon naar minstens 14 euro moet en dat het eigenlijk alleen maar voordelen heeft.

En de mensen in de flexibele schil zouden wat mij betreft nog beter gecompenseerd moeten worden.

Het is toch weekend, en u kunt toch nergens heen, kijk dit dan gewoon (filmpje uit draadje hierboven):

EDIT: triggerwarning na minuut 37 komt Mitchell Esajas, dat stuk heb ik zelf nog niet gezien.

Laatst bewerkt:
Ik ga het misschien kijken, maar houdt dit dan ook in dat de uitkeringen met ca 40% moeten stijgen?
Dat geldt ook voor uitkeringen en bijstand, ja.

Voornaamste punt is dat het minimumloon niet volstaat om van te kunnen leven, al lang niet meer.

De meeste mensen die het minimumloon daadwerkelijk verdienen zijn mensen die vaak in 0 uren contracten en flexbanen zitten. Voor een heleboel mensen in een uitkeringssituatie is de stap naar arbeid helemaal niet zo makkelijk, en dan is het vaak onzekere slechtbetaalde arbeid. Ook is er teveel "gratis" en/of on- of slechtbetaald "werk"

Het minimumloon omhoog vind ik prima, maar uitkeringen ook zonder meer met 40% verhogen, dat is wel weer wat anders.

Het minimumloon omhoog vind ik prima, maar uitkeringen ook zonder meer met 40% verhogen, dat is wel weer wat anders.
Waarom? Die mensen moeten toch ook kunnen eten en hun kinderen naar school sturen?

Het zijn vaak mensen die in onzekere flexcontracten zitten en er ter voorkoming van recht op vast worden uitgegooid die regelmatig of lang in de uitkering zitten.

Waarom? Die mensen moeten toch ook kunnen eten en hun kinderen naar school sturen?
Daarom zeg ik ook zonder meer, imo mag er meer gekeken worden naar de reden waarom iemand niet werkt. Als ze simpelweg niet willen werken, waarom zouden die er ook 40% op vooruit moeten gaan?

Daarom zeg ik ook zonder meer, imo mag er meer gekeken worden naar de reden waarom iemand niet werkt. Als ze simpelweg niet willen werken, waarom zouden die er ook 40% op vooruit moeten gaan?
De uitkering is een werknemersverzekering en is maar voor bepaalde tijd.

Mogelijk bedoel je de bijstand? Een prikkel om te werken lijkt me prima, maar mensen straffen die niet kunnen werken?

Interessant draadje, met filmpje over waarom het minimumloon naar minstens 14 euro moet en dat het eigenlijk alleen maar voordelen heeft.

Waar staan de voordelen? Ik mis het draadje denk ik. Ik zie buitenproportionele kosten staan en weet dat het lastig is voor kleine bedrijven met ongeschoolde functies, voor die werknemers moeilijker concurreren is met zwarte/grijze import krachten, en dat het geheel vooral alle prijzen weer verder omhoog werkt.

Het experiment is in de VS nogal eens geprobeerd en maakt het voor de onderste laag van de samenleving vooral alleen maar nog moeilijker om modaal te worden. Meer afhankelijk van aanvullingen uit overheidssteun.

Worden die nadelen en ervaringen ook benoemd en besproken?

En de mensen in de flexibele schil zouden wat mij betreft nog beter gecompenseerd moeten worden.
Er werd gekeken/gewerkt aan een minimumtarief van 18 euro per uur geloof ik. Maar is nou net weer van de baan.

Zal wel moeten als je via minimumloon weer zoveel procent inflatie veroorzaakt.

Voornaamste punt is dat het minimumloon niet volstaat om van te kunnen leven, al lang niet meer.
Denk dat dit vooral opgelost zou moeten worden bij de overheidsdruk op de kosten kant. Waarom zijn woningen schaars en is die marktwerking kapot? Dat komt niet door een te laag minimumloon.

En ook belangrijk: als het een gegeven is dat de lonen omhoog moeten, waarom dan dwangmatig en niet dmv vrije marktwerking die nu zo wordt bespeelt om lonen omlaag te drukken en kosten omhoog? Waarom is het voorstel nooit om dat aan te pakken?
Ook is er teveel "gratis" en/of on- of slechtbetaald "werk"
Als werk het wettelijk minimum niet waard is dan vervalt het of verschuift naar stages/vrijwilligers/zwart, dat zal dan ook weer verder toenemen.

Kijk bijvoorbeeld naar de gig-economy. Als je die vrij laat kunnen mensen nog wat extra's bij elkaar schrapen naar de martkwaarde van die klusjes. Zet er een minimum op om mensen te 'beschermen' en voor de meesten valt die markt weg.

Omdat het een grondrecht is en je geen overheid wilt hebben die mensen anders behandelt wanneer hun motivatie voor de groep onvoldoende wordt gevonden.

Zou je in deze ook af moeten vragen in hoeverre ze niet willen werken en in hoeverre hun mogelijkheden naar hun vrije wil te werken worden beperkt door de lat die de overheid op de markten legt. Je kunt in werkelijkheid haast niet functioneren zonder werk te verrichten, maar door minimumloon en maatschappelijke standaarden kun je met veel dingen geen geld verdienen. Of niet rendabel. Dat marktfalen en de beperking van je vrije initiatief moet worden gecompenseerd door wie je dat oplegt.

Wil jij trouwens wel werken? Zou je als multimiljonair hetzelfde blijven doen?

het probleem is dat steeds keer en vaker machines/robots/computers goedkoper zijn. Dit gaat alleen maar sneller. Als we niet willen dat straks alleen Jeff bezos nog betaald werk heeft zullen we daar iets mee moeten. Bijvoorbeeld met belastingen.

Als we een echte dystopie willen moeten we alle regels los laten en de evolutie zijn werk laten doen. Dat wordt geen mooi plaatje voor degenen die niet op een goede plek zitten of daar naar toe kunnen.

En geloof me, mijn werk is het plannen en uitwerken van dit soort zaken voor een redelijk groot bedrijf. Als je ziet wat AI nu al kan en hoe hard dit gaat. Een kwaliteitsafdeling moet straks de kwaliteit van de meet systemen en sensoren in de gaten houden, operators worden bijna onnodig. Mensen zijn er straks vooral nog om de zaken die kapot gaan te repareren. En ook daar komt nog wel een oplossing voor.

Er zal in onderwijs, zorg en andere mensgerichte beroepen behoefte zijn aan meer werknemers. Maar die moeten dan we betaald worden van winsten elders.

P. S. Ik ben echt niet links. Maar er komt toch wel wat op ons af. En de crisis na Corona versnelt dit alleen nog maar. Heel veel mensen kunnen niet mee met de steeds snellere veranderingen. Hoe gaan we dat regelen? Toegang tot onderwijs moet echt veel goedkoper en beter voor alle leeftijden. En we moeten echt stoppen met het importeren van alles uit Azië. Zelf weer dingen gaan maken mbv robots maar dan wel het Rijnlandse mode gebruiken waar de opbrengsten ook enigszins eerlijk verdeeld worden.

het probleem is dat steeds keer en vaker machines/robots/computers goedkoper zijn. Dit gaat alleen maar sneller. Als we niet willen dat straks alleen Jeff bezos nog betaald werk heeft zullen we daar iets mee moeten. Bijvoorbeeld met belastingen.

Maar die moeten dan we betaald worden van winsten elders.
Belasting is diefstal maar ik zie/snap hier nog geen andere oplossingen voor. :thinking:

Belasting is diefstal maar ik zie/snap hier nog geen andere oplossingen voor. :thinking:
Exact. Belasting op arbeid is diefstal. Als je een meritocratie wilt is belasting op erfenissen, kapitaal echt nodig. En dat zou progressief moeten zijn en pas beginnen bij redelijke bedragen. 20k spaargeld is a chr een leg grens. Het gaat om de assets van grote bedrijven zoals asml. Die betalen niets. Unilever kan zonder slag of stoot verhuizen terwijl ze hier alle kennis vandaan hebben gehaald.

Daarnaast moeten we stoppen met het opleiden van Chinezen. Die daarna met gejatte kennis ons beconcurreren en zelfs niets delen.

Continenten zouden wat dat betreft ook economisch wat beter gescheiden moeten blijven. Arbeid, grondstoffen, politiek, is zo verschillend en gaat voorlopig niet zomaar veranderen. Hier wordt grof misbruik van gemaakt.

Er werd gekeken/gewerkt aan een minimumtarief van 18 euro per uur geloof ik. Maar is nou net weer van de baan.
Heb je het hier niet over ZZP'ers en schijnzelfstandigheid?
Dat is niet hetzelfde als minimumloon, maar wel onderdeel van hetzelfde probleem.

Heb je het hier niet over ZZP'ers en schijnzelfstandigheid?
Dat is niet hetzelfde als minimumloon, maar wel onderdeel van hetzelfde probleem.
ZZPers ja (flexibele schaal?) daar wilden ze ook een minimumloon voor opzetten. Vind het bedrag best redelijk, wie minder dan dat tarief krijgt wordt wel heel hard uitgebuit, maar ik weet niet precies waarom het weer afgelast is. Zullen toch wel nadelen aan hebben gezeten. Of door lobbyisten?

Zzp. De nieuwe working poor. Nul bescherming als ze ziek worden of werkeloos raken.

Terug
Naar boven